Sv: Nya regler i bruks
Men betyder det nya att hästen kan studsa framåt 49 centimeter utan att man får straff?
Ja, men det är ju omöjligt att mäta exakt under körning, så det är helt upp till funktionärerna. Men iaf så blir det lättare att korrigera , och shettisen har ju en fördel med att ta korta steg.
Står det hur långt framåt man får gå om porten ska byggas upp igen?
Det är valfritt hur långt, det räknas som flera försök. Man får ju straff på tiden istället.
Är det riktigt att man inte får ha nosgrimma i körningen?
Nej, det får man inte ha sraffritt. Men det handlar om några få poäng, dvs <5
Får man ha skygglappar?
Nej
Får A-ponnyer fortfarande starta med bröstsele, förutsatt att draglinorna går att fästa på rätt sätt?
Ja det får de. Ska du starta? Var någonstans?
Jag körde för s.älvsborg idag, och allt hade gått som planerat hela vägen till sm om inte ponnyvagnen varit så f*bt tung!!!
Jag visste att den vägde jättemycket men fick en chock när vi började köra och den närapå satte sig på åkern. Min shettis "frös fast" vid alla moment vid back och sväng samtidigt, så medhjälparen fick kliva av och närapå putta på vagnen också för att han skulle orka.Han åkte dessutom kana i halten nedför över en meter.
Ändå har vi kört tungt hemma tycker jag och har tom provkört vagnen vid ett par tillfällen. Men då på grusväg, och det bromsar ju inte lika mycket.
Efteråt fick vi veta att vagnen vägde mycket mer än 200kg, och inkl groom, kusk, cementfyllda bakhjul och en sank gräsvall så är det ganska otroligt att han öht orkade gå igenom hela banan med vagnen efter. Min ponny väger ca 170kg.
Stackars min pålle, det riktigt syntes hur förtvivlad han var för att han inte klarade det jag begärde, han ville så hemskt gärna.
Det är oftast denna vagn de användr på sm pga att den är idiotsäker då den är för tung för att kunna välta.