Nya råttkompisar, undringar

V

Vargdotter

Eftersom SRS forum är nere nu (nåja, det gamla är ju uppe igen, men det är så fruktansvärt segt), så tänkte jag fråga er råttkunniga här:
Jag fick ju ta bort Sammet idag, och nu är stackars Silke alldeles ensam (en människa kan man ju inte prata råttiska med). Det känns hemskt att börja tänka på att skaffa ny råtta nu med en gång, men jag vill ju inte att Silke ska bli mer ledsen än vad hon redan är. Grejen är den att jag ska flytta till en annan stad (9 mil bort) senast 1:a oktober, förhoppningsvis tidigare. Men jag vill ju inte ta hem ett par småttingar precis innan en flytt, det blir ju alldeles för stressande för dem att flytta två gånger inom loppet av en månad.
Men kommer Silke att "klara sig" 1-2 månader utan råttkompisar (vet inte hur lång tid det tar att hitta ett par små honor sen heller), eller kommer hon att bli deprimerad och glömma råttiskan?

Jag har bestämt mig för att skaffa två små, dels för att jag tror att Silke har lättare att acceptera ungar, och dels för att hon redan är 1,5 år...

Om man köper från uppfödare, måste man då ha dem flera veckor i karantän? Jag vill att hon ska vara ensam så lite som möjligt ju.

Och så undrar jag om det finns några uppfödare i närheten av Kalmar, har inte hittat på nätet, och jag har ingen bil så jag kan hämta långt ifrån. :crazy:

Det nyare fungerar iaf för mig nu :idea:

Jag tror nog att det ska gå bra. Visst kanske det blir lite trist under tiden så du får ju pyssla med henne massor under tiden, men jag tror inte det går så snabbt att glömma råttiskan, speciellt inte när hon ändå har haft kompis hela livet (?).

Beror nog på vad för uppfödare, kan tänka mig att det inte är fullt så lika viktigt med råttor från reggad uppfödare iom att de brukar ha bra koll på råttorna och sådär. Är inte helt säker dock...

Har ingen aning ens om var kalmar ligger så det är svårt att säga :p Men kan du inte försöka fixa transporthjälp då? Brukar ju gå iaf :)

Det bästa är om du kan skaffa ungarna så fort som möjligt, ju yngre dom är, dessto lättare brukar den andra råttan acceptera dom.
Det rekommenderade är att ha nya råttor i "karantän" minst 4 veckor innan man sätter in dom i flocken. Åtminstone när det gäller zoo råttor.

Jag tror nog att det ska gå bra. Visst kanske det blir lite trist under tiden så du får ju pyssla med henne massor under tiden, men jag tror inte det går så snabbt att glömma råttiskan, speciellt inte när hon ändå har haft kompis hela livet (?).

Har ingen aning ens om var kalmar ligger så det är svårt att säga :p Men kan du inte försöka fixa transporthjälp då? Brukar ju gå iaf :)

Jo, hon har ju bott med Sammet sen de föddes. :crazy:

Transporthjälp var ju en bra idé! :idea: Ska kolla upp det!

Det bästa är om du kan skaffa ungarna så fort som möjligt, ju yngre dom är, dessto lättare brukar den andra råttan acceptera dom.
Det rekommenderade är att ha nya råttor i "karantän" minst 4 veckor innan man sätter in dom i flocken. Åtminstone när det gäller zoo råttor.

Denna gången vill jag helst inte köpa zooråttor. Sammet och Silke är visserligen zooråttor, och har varit kärnfriska (till Sammet fick cancern) och bra i temperamentet. Men man vet ju aldrig. Får se om jag hittar nån uppfödare där i närheten först, vill ju helst träffa råttorna IRL innan jag köper dem. Om man "beställer" råttor med transporthjälp blir det så opersonligt.

De djuraffärerna i Kalmar jag tittade på (öppet hus på skolan, givetvis måste jag kontrollera djuraffärerna också), verkade väldigt bra, stora fina burar, djuren såg friska och pigga ut, vissa hade tom stamtavla! Stamtavlorna ifråga kan iof vara en lapp med mammans och pappans namn på, ihopknåpat av en 10-åring. :D

Tack så mycket! Letar febrilt redan nu, fast de enda råttorna som är till salu eller för omplacering bor alldeles för många mil bort (andra sidan Sverige ungefär, i olika riktningar). Har allvarligt börjat fundera på om jag ska kolla upp zooaffärerna i Kalmar lite bättre. :crazy:

Ok. Samma problem som jag brukar ha då mao :crazy: Men transporthjälp har alltid fixat sig på nåt sätt :)

Skulle du få tag på nån råtta som behöver transport nånstans vid sträckan Borlänge-Rättvik-Borlänge eller till Falun kan du ju hojta, åker till Rättvik varje skoldag och Falun ligger ju inte så långt bort (passerar förresten Djurås, Gagnef, Insjön, Leksand och Tällberg på väg till och från Rättvik) :)

Jag vill påstå att Silke inte har några som helst problem med att vara ensam om du ger henne all tid du har ledig. Ta du dej tid att hitta ny ungar, köp inte på dej nåt som inte känns bra!
Kramisar igen...vi med "skräp-djur" blir en egen klubb tillslut... :( Alltså skräp=sjuklingar...

Sv: Re: Nya råttkompisar, undringar

gul_zebra skrev:
Ok. Samma problem som jag brukar ha då mao :crazy: Men transporthjälp har alltid fixat sig på nåt sätt :)

Skulle du få tag på nån råtta som behöver transport nånstans vid sträckan Borlänge-Rättvik-Borlänge eller till Falun kan du ju hojta, åker till Rättvik varje skoldag och Falun ligger ju inte så långt bort (passerar förresten Djurås, Gagnef, Insjön, Leksand och Tällberg på väg till och från Rättvik) :)

Tror det ligger på fel sida Sverige, fast jag har iof dåligt geografisinne. :D Jag bor i Blekinge just nu, ska flytta till en stad precis brevid Öland sen. Lite långt kanske. ;)

Lejonflickan skrev:
Jag vill påstå att Silke inte har några som helst problem med att vara ensam om du ger henne all tid du har ledig. Ta du dej tid att hitta ny ungar, köp inte på dej nåt som inte känns bra!
Kramisar igen...vi med "skräp-djur" blir en egen klubb tillslut... :( Alltså skräp=sjuklingar...

Ja hon är ju lös hela tiden när jag är hemma. Men då lägger hon sig mest bakom ett par kuddar i min säng och sover. :D Hon gosar ju litegrand också, men inte alls så mycket som med Sammet, de sov ju nästan alltid i råtthög. :( Jag brukar iof gosa lite med henne till hon somnar ibland, så det inte blir alldeles för ovant för henne. :crazy:

Men det är skönt att jag inte behöver stressa med att skaffa ungarna, vill ju hitta några friska, snälla råttor. Och så vill jag hinna fixa större bur. :D

Det har du rätt i! Ibland har man ju tur! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka