"Nya" Örebro 13/9

Sv: "Nya" Örebro 13/9

Tråkigt att det inte funkade i helgen heller. :( Men ni kommer nog igen, blir det några mer tävlingar nu som du planerat in?

OT. Min häst har vilat sig i form sedan Hofors. Eller vilat o vilat, jag har lekt skogsryttare och mest busat runt o haft skoj i skogen, igår började vi med första hoppträningen igen. Nu går vi ner till debutant i nyköping i helgen, hoppas att den här metoden ger resultat. :cool:

Haha, var det dig/er jag pratade med kanske? Som filmade en skimmel och sprang iväg när den passerat vattnet? :D

Jag stod vid vattnet och höll på och bli överriden av första ryttaren då vi i publiken stod helt fel, men ingen hade sagt att ryttarna skulle komma upp precis där... :crazy:

Hahaaa!!! Nä och det va ingen som hade sagt åt oss ryttare att det skulle stå publik där! :o Jag trodde Prince Fair som förstaryttare hade checkat banan åt mig och blev helförvånad när jag svängde efter trakenern och det var fullt med folk och barnvagnar! :eek: :rofl: Ups! Tur att ni i publiken va så kvicka i fötterna! ;)

Jag har inte bara klantat mig i Trossnäs denna säsong :D
- Jag har också ramlat av i Strömsholm
- Jag har ridit fel väg i Norge
- Jag har vägrat ut mig i debutanthoppning med räpan
- Jag hade en häst som inte var riktigt kurant i Hermanstorp och som bara orkade halva den **-iga banan (i o f sig inte så klantigt då jag inte märkte att hästen var krasslig innan start)

Hädanefter håller jag mig till blåbärshoppningen i Kungsbacka; upp till 40 cm med ledare, känns lagom nivå för mig :o

Ja vi satt på läktaren o applåderade din dressyr!:D Snyggt o prydligt
Men jag såg din terräng och skulle vilja säga att jag tror, obs TROR eftersom jag inte känner din häst, att han blir förvirrad när du tar upp framför så enkla hinder som stockar? Ur vår synvinkel såg det helt enkelt ut som att du bromsade-gjorde förhållning och han tar det som om att han SKA stanna! För på "slottet" gjorde du nämligen inte så...utan då red du för kung o fosterland o han ställde upp direkt o gjorde ett kanonfint språng! Sen kom nästa stock o då gjorde du likadant som på hinder två, o han stannar....sen red du på som hejsan o han ställde upp. Men tack vare dina tidigare stopp o säkert lite sen förra helgen så ville han ju inte alls på trahkenern.

Du måste nog hitta ett högre tempo o mer tryck i dig själv så han verkligen känner att du vill o att han kan! Han har ju det i sig det vet ju både du o jag så kom igen nu, träna på låga hinder o hitta känslan så kommer ni tillbaka!:banana:

Det är bra att du bara TROR ;) för det är verkligen inte så uppenbart som det kanske ser ut med min häst...

Jag och min tränare har kommit fram till att det här är rätt sätt att arbeta med det för stunden. När förtroendet finns (som på slottet ex) kan jag lätt lägga upp tempot igen.
Kommer han för fort utan att vara helt avspänd kastar han sig åt sidan långt tidigare och flyr helt från uppgiften.
Vi arbetar med att jag ska kunna sitta helt still framför hindret och det ska vara C som vill hoppa, inte jag som säger "nu ska du hoppa" för då blir han bara spänd och olycklig.
På första träningen efter förra helgen var det som att C tog extra fart och kastade sig över hindrena så fort det bara gick - därför vill vi nu ett tag sänka tempot och låta honom inse att han lätt klarar att hoppa på styrka och teknik.

Men du har ju helt rätt i att vi ska hitta högre tempo och mera tryck - men vi måste komma till avspändhet och förtroende först, så att det är kamel som vill igen, inte jag som missbrukar hans vilja att alltid vara till lags.

Och ang mellantrav skulle jag gärna visa mer - om det fanns något mer att visa :p

Jag är iofs glad att vi ens kom runt hela dressyrbanan, med tanke på alla luckor och lagningar som var längs väggarna :angel:

Ja, vi applåderade dig glatt på din dressyr med! Tyckte nog att du fick lite väl dåligt betalt på din fina bläshäst!

Såg dig lite snabbt i terrängen med, såg ju bra ut det vi såg!

:bow::bow:Tackar så mycket för stödet från dressyrläktaren! Det värmde sannerligen då min häst verkligen ser till att man får hålla koncentrationen på topp från start till mål så att säga, speciellt när det är olika färg på sargen i ridhuset! Blir ju såklart för hög i nacken och det drar ju ner poängen, men men.... vad är väl en bal på slottet....:angel:
Såg Grå i hoppningen och terrängen, såg ju riktigt bra ut i terrängen!
Ses i Stockholm:)

Måste oxå passa på att tacka och berömma ÖFK för fina tävlingar och riktigt trevliga banor som var hästvänliga och utbildande!

Nej, det är ju helt rätt att han måste vilja annars kommer det aldrig att funka i längden. Och med mer träning inför nästa säsong så kanske allt släpper. Du får helt enkelt vara ännu mer noga med vilka banor du åker till tills förtroendet är återställt igen!

Håller tummar o tår för att det fixar sig!:banana:

Efter att ha läst dom flesta inläggen gjorda inom fälttävlan
och sett er UTTALADE stora kunskap kring fälttävlan ni vill
på stå ni har så tycker jag ni visar VÄLDIGT lite kunskap
kring Arrangemanget av en fälttävlan och all tid som
Arrangörerna lägger ner varje år med att få tävlingsterminen
och tävlingsdagarna att stämma.
Och med all smutskastning av olika banor och banbyggare
så inbillar ni er att Arrangörerna har lust att arrangera FLER tävlingar
jag kan nog tryggt säga med året´s startfält finns det inte en enda
klubb som inte har gått back på året´s tävlingar inom fälttävlan.
Men om ni är villiga att betala dubbelt så hög startavgift KANSKE
dom kan få det och gå runt.
MIN PERSONLIGA ÅSIKT ÄR ATT NI ÄR FRUKTANSVÄRT OTACKSAMMA
MOT MÄNNISKOR SOM STÄLLER UPP GRATIS FÖR ATT NI SKA KUNNA
HA KUL

:bow::bow:tackar så mycket för stödet från dressyrläktaren! Det värmde sannerligen då min häst verkligen ser till att man får hålla koncentrationen på topp från start till mål så att säga, speciellt när det är olika färg på sargen i ridhuset! Blir ju såklart för hög i nacken och det drar ju ner poängen, men men.... Vad är väl en bal på slottet....:angel:
Såg grå i hoppningen och terrängen, såg ju riktigt bra ut i terrängen!
Ses i stockholm:)

måste oxå passa på att tacka och berömma Öfk för fina tävlingar och riktigt trevliga banor som var hästvänliga och utbildande!

kul att ni om banan
men samtigt lite konstigt med tanke pÅ att ryktet sÄger att flertalet hinder var lÅnade frÅn Ötr .

HA KUL

Vad skönt att det bara är din personliga åsikt för den tillför ju absolut ingenting i denna diskussionen.

Måste oxå passa på att tacka och berömma ÖFK för fina tävlingar och riktigt trevliga banor som var hästvänliga och utbildande!

Jag tycker också att banorna var fina och att tävlingen generellt sett var välordnad, MEN... en sak jag reagerade på var att inte alla (3) hoppbanorna fanns uppsatta från början:confused:. Jag startade ganska tidigt i 100-klassen (som nr 8), men jag kunde inte gå banan när jag kom till tävlingsplatsen, för de byggde inte upp/färdigställde inte den förrän * var avslutad. Och ändå hade man bara 30 minuter på sig mellan dressyr och hoppning. Hade man fått längre tid på sig kunde man ju gått hoppbanan mellan dressyr och hoppning, men det här blev ju lite knasigt... Undrar hur de som startade ännu tidigare löste det? Någon som vet varför de gjorde så?

kul att ni om banan
men samtigt lite konstigt med tanke pÅ att ryktet sÄger att flertalet hinder var lÅnade frÅn Ötr .

Vad är det för konstigt det med :confused: Dom lånade väl inte in samma bansträckning från Ötr eller?? En stor svårighet på banor är ju HUR man placerar hinder i förhållande till hur banan/bansträckningen är utformad och inte hindren i sig.

Ft kanske oxå bör ha ett reportage som Alexander Zetterman har i Ridsport där han rosar respektive kritiserar underlag, cafe´arrangemang, hindermaterial, dusch och Wc , banbyggnad, prispengar, uppstallning, el, atmosfär mm mm och ger poäng där målet är att få bättre tävlingar.

Jag red ju först och pratade med tävlingsledare/ÖD eller vad han nu var :D som sade att de inte skulle hålla på 30minregeln och att jag kunde ta gott om tid på mig att gå banan och rida fram.

kul att ni om banan

Ja, vissa hinder kände man igen (kanon ju med samarbete klubbar emellan :))
MEN den stora skillnaden var att de var klokt och tydligt placerade på ÖFK, och att avstånden i kombinationer var korrekta :grin:

så tycker jag ni visar VÄLDIGT lite kunskap

Flera av oss här inne är engagerade i att anordna tävlingar, ställer upp som funktionärer etc så jag tror inte att "vi" är så oinsatta som du tror.

Vad jag inte kan förstå är hur arrangörer kan lägga så mkt tid och arbete på en dålig tävling, när man med samma tid och samma arbete skulle kunna anordna en toppentävling dit hästar, ryttare, funktionärer, publik etc vill komma tillbaka nästa gång :cool:

Flera av oss här inne är engagerade i att anordna tävlingar, ställer upp som funktionärer etc så jag tror inte att "vi" är så oinsatta som du tror.

Vad jag inte kan förstå är hur arrangörer kan lägga så mkt tid och arbete på en dålig tävling, när man med samma tid och samma arbete skulle kunna anordna en toppentävling dit hästar, ryttare, funktionärer, publik etc vill komma tillbaka nästa gång :cool:

Det lär ju visa sig i och med finanskrisen... Vissa har "fulla" startfält medan andra får ställa in och för samma pengar väljer man ju självklart den som har bäst arrangemang om man står och väger mellan två tävlingar om man inte har råd att åka på båda som det faktiskt är för väldigt många personer just nu.

Efter att ha läst dom flesta inläggen gjorda inom fälttävlan
och sett er UTTALADE stora kunskap kring fälttävlan ni vill
på stå ni har så tycker jag ni visar VÄLDIGT lite kunskap
jag kan nog tryggt säga med året´s startfält finns det inte en enda
klubb som inte har gått back på året´s tävlingar inom fälttävlan.
Men om ni är villiga att betala dubbelt så hög startavgift KANSKE
dom kan få det och gå runt.
HA KUL

1. Jo, vi är nog några stycken som har en hel del erfarenhet, har själv ordnat fälttävlan varje år sedan 1989, bl.a flera ponnySM och LagSM. oftast som tävlingsledare och/eller banbyggare.

2. Något år under alla mina år har man bemödat sig att få till en bra termin (bl.a K.A försökte tappert) utöver att få till ridhästarnas nationella klasser, resten har man suckat sig igenom, sålänge inte Gärds och Tranemo kolliderar så spelar det inte så stor roll..... speciellt inte norröver (dvs norr om Jönköping)
Kom inte och påstå att nån seriöst försöker få ihop terminen i t.ex 100-klass eller ponny P70 - P90 (sen jobbar vi regionalt med det "norröver" men det är en annan sak...)

3. Vi gick med plus båda våra tävlingar, trots blygsam sponsorjakt och normala avgifter. På första tävlingen smällde vi till med rejäl avgift i CNC** (trodde vi, men det visade sig senare att vi ver inte alls dyra) då vi trodde på ytterst få starter... när det sen blev över 20 fick vi ett rejält plus på den klassen.

Sen kan jag bara hålla med Prince Fair om att det är inte så mycket svårare att ordna en funktionellt bra tävling än en dålig men otroligt mycket roligare, det handlar mest om planering.
Dessutom! funktionärer som jobbar på en tävling som fungerar tycker det är kul och kommer tillbaka nästa år. Dom är inte så dumma så att dom blir glada för att nån berömmer dom för nåt dom inte gjort bra

detta reagerade jag oxå på, och påpekade även för arragngörerna att det kanske inte är optimalt för oss ryttare. Fick dock 45 min på mig efter dressyren till hoppningen pga att jag måste få tid att gå banan. Detta fick jag dock föreslå själv, kanske hade varit lämpligt att upplysa samtliga ryttare i samma sits om detta.... I övrigt mycket väl ordnat

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: Cattis_E
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 216
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 728
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar