"Nya" Örebro 13/9

Sv: "Nya" Örebro 13/9

Ja vi har exakt lika långt...jag har också 20 mil härifrån men dom bor givetvis i Lappland. Som mammaBerg brukar uttrycka sig allting norr om Skövde är Lappland!:rofl::devil:

Ja jag VET mammaBerg...du använder dig av en annan ort men iaf...:devil:

Och nu är vi hemma äntligen....det är som Fjollan uttryckte det: Himla konstigt, vi är först på plats o sist hem, HUR kan det komma sig???:D:D

Men trevligt har vi haft...började med att Berta-Lotta fick till en superdressyr fick 48 straff nånting o gick sen nolla i hoppningen!:banana:

Sen kom Grå...sista startande i klassen...såg lite väl taggad ut i början men det såg tydligen inte domaren för åttorna kanske inte haglade men nästintill!:bump: Dryga 45 straff o tvåa!

Men hoppningen...ack ack... de två främmande tjejerna som stod bredvid mig när Grå hoppade de fick höra ett o annat som inte lämpar sig i text! Grå blev först lång, sen blev han längre o till slut blev han längre än längst....och rev TRE!:eek: Nåväl, han fick ju gå ut i terrängen iaf, blev de glada tillrop vi fick höra...!

Terrängen var precis såsom man kan önska en 100-klass. Första 2 stockar på lååång raksträcka, sen en mjuk sväng o fint "Slottshinder" typ bord. Sen liten sväng igen o sen iväg på lååång galopp som avslutades med en helt ok trahkener. Efter det kom det lite mer svårigheter men inget som var för svårt för någon som platsar i klassen. 5 ute i terrängen varav endast 1 som stannade ut sig på trahkenern, övriga hade olika stopp på olika hinder precis som det ska vara.

Och Grå var så fin...han flöt fram över banan, de första 10 hindren som vi kunde se. Sen fick publiken se nåt annat, nämligen undertecknad som sprang som en galen elefant med liten trasselsudd hängandes i kopplet efter....för jag ville ju se de sista hindren o det var lååååångt till hoppbanan!

Kom precis fram flåsande som en galen ko o fick bevittna dagens enda lilla fadäs...han glömde lyfta på benen o hoppa A-hindret, ja det såg faktiskt ut som om han glömde!, så hon fick ett stopp o fick göra en volt, sen skuttade han snällt över alla 3 o över målhindret! Synd men gjorde inget för både Ryttaren o jag var så nöjda med honom! Slutade på en 9 (?) plats iaf vilket känns helt ok.

Berta-Lotta däremot slog till ordentligt o kom 2:a i sin andra 100-klass start! Och hon var jättefin i terrängen, snyggt o prydligt ridet!:bow:

Förutom ovannämnda träffade vi Murray o såg Prince Fair. Alltid kul att träffa lite bukefalister.

Men herregud, om jag hade vetat att det skulle vara så krävande både konditionsmässigt o nervmässigt att vara hästägare o inte ryttare så vet i spörs om jag hade gått med på denna dealen...är dubbelt så trött i huvudet som om jag hade ridit själv, har sällan varit så nervös en hel dag och är nu fullkomligt slut....

Men, Stockholm here we come! Var det nån som trodde på allvar att jag inte skulle åka dit o titta eller???

Haha, var det dig/er jag pratade med kanske? Som filmade en skimmel och sprang iväg när den passerat vattnet? :D

Jag stod vid vattnet och höll på och bli överriden av första ryttaren då vi i publiken stod helt fel, men ingen hade sagt att ryttarna skulle komma upp precis där... :crazy:

...oxå hemma från Örebro där jag red 100-klassen.
Efter att ha vilat oss i form (läs: sysslat med banhoppning efter utvägran i åkerbo i maj) under sommaren har vi hittat tillbaka till fälttävlansbanorna igen. Det var riktigt kul! Brun med bläs var på hugget på dressyrbanan och väggarna var livsfarliga!!!:devil: Ganska spänt program med andra ord. 63 straff... Hoppningen gick kalas och felfritt! I terrängen gick han jättefint och tyckte verkligen det var kul, blev tyvärr ett stopp på A-hindret i coffin; många faktorer spelade nog in där såsom bristande bromsfunktion efter banken, ngt sen sväng och en överaskad häst när plötsligt hindret dök upp. La en volt och samlade ihop galoppen lite så gick det fint på 2:a försöket!
Känns skönt att vara tillbaka igen! Nu blir det dressyrträning och Stockholm nästa!:laugh:

Jaha, en snabb redogörelse från mig också.

Jag ångrar ångrar ångrar så starten i terrängen förra helgen :cry: :cry:

Är egentligen jättenöjd med min häst idag, han gjorde bra dressyr (men fick dåligt betalt :devil: ) och fin hoppning.
Kändes super på framridningen till terrängen, men sen ute på banan finns inte förtroendet där sedan förra helgen :(
Han är så fin när han är fin, men sen så sviker modet och han slänger sig åt sidan. Fick egentligen bara fina språng, men tyvärr några stopp/utbrytningar/vad man nu ska kalla det för mkt, på typ vanliga stockhinder. Tyckte ändå att jag red bra och jag följde ändå min plan för hur jag ska reda ut det när han blir osäker och det som var bra är jag väldigt nöjd med.
Har fått mkt bra hjälp på träningarna den här veckan, så jag hoppas ändå på att det ska lösa sig så småningom :)
Men det är väldigt synd om min fina häst just nu som bara vill så väl hela tiden och så blir det såhär istället :cry:

Måste ju också nämna att jag tycker att terrängbanan var kanonfin - rejäla hästvänliga tydliga hinder :)
Precis som det ska vara, och arrangemanget i övrigt var också mkt bra!

Hmm...ja alltså Fjollan filmade o jag var den nervösa hästägaren som rusade iväg efter min Grå när han hade hoppat vattnet! Var du tjejen med det långa ljusa håret kanske?

Ja vi satt på läktaren o applåderade din dressyr!:D Snyggt o prydligt men ta o "fläska" på lite till i mellantraven o mellangaloppen så blir säkert poängen betydligt högre nästa gång. Vi förstod efter ett tag att denna domaren var noga med sånt.

Såg ju inte din hoppning men bevisligen gick den bra!

Men jag såg din terräng och skulle vilja säga att jag tror, obs TROR eftersom jag inte känner din häst, att han blir förvirrad när du tar upp framför så enkla hinder som stockar? Ur vår synvinkel såg det helt enkelt ut som att du bromsade-gjorde förhållning och han tar det som om att han SKA stanna! För på "slottet" gjorde du nämligen inte så...utan då red du för kung o fosterland o han ställde upp direkt o gjorde ett kanonfint språng! Sen kom nästa stock o då gjorde du likadant som på hinder två, o han stannar....sen red du på som hejsan o han ställde upp. Men tack vare dina tidigare stopp o säkert lite sen förra helgen så ville han ju inte alls på trahkenern.

Du måste nog hitta ett högre tempo o mer tryck i dig själv så han verkligen känner att du vill o att han kan! Han har ju det i sig det vet ju både du o jag så kom igen nu, träna på låga hinder o hitta känslan så kommer ni tillbaka!:banana:

Ja, vi applåderade dig glatt på din dressyr med! Tyckte nog att du fick lite väl dåligt betalt på din fina bläshäst!

Såg dig lite snabbt i terrängen med, såg ju bra ut det vi såg!

Tack så mycket! Det finns verkligen ingenting som går upp mot att rida terräng på en häst som står på och letar hinder. Jag som inte ridit lätt klass på många år innan Mantorp tyckte nog att det fanns en del svårigheter, men väl ute på banan blev allting "plättlätt":p.

Hur går det för dig, har du varit ute någonting?

Tack så mycket! Det finns verkligen ingenting som går upp mot att rida terräng på en häst som står på och letar hinder. Jag som inte ridit lätt klass på många år innan Mantorp tyckte nog att det fanns en del svårigheter, men väl ute på banan blev allting "plättlätt":p.

Hur går det för dig, har du varit ute någonting?

Förslår att du läser alla trådar här på FT o inte BARA dom som handlar om dig själv....:angel:

Kanske ska kolla i Trossnäs tråden för att få reda på lite om Hunter???:devil:

Tack för de snälla orden!

Min dag var verkligen kanon! Åkte ju upp till närbelägen ort i lördags och skulle stalla upp brunt sto. Mysigt stall i fina omgivningar, men ve och fasa - det fanns får:eek: precis utanför stalldörren!!! Brunt sto har tydligen aldrig sett får på nära håll och var minst sagt spänd när jag red på eftermiddagen:rofl:.

På framridningen igår däremot var hon superfin:love: (tyckte väl att det var skönt att vara på en vanlig ridbana med bara hästar och människor i närheten...). När vi gick ner till ridhuset blev hon väl aningens spänd. Inne på banan kändes det väl helt ok. Inte kanon, men jag blev lite passiv inne på banan, så jag får ta på mig det.

I hoppningen fick vi väl inte direkt några stilpoäng, men felfritt var det:bump: Hon vi bodde hos (som inte sett brunt sto innan) uttryckte det ganska bra: -Hon tycker nog att hon kan det här rätt så bra själv, va?:rofl:

På framridningen till terrängen var hon riktigt laddad, fast på ett positivt sätt. I startboxen släppte underlaget precis när hon tryckte ifrån, varpå jag dunsade ner i sadeln, tappade ena stigbygeln och hästen bokstavligen flyger ut ur boxen:rofl:. Får tag på stigbygeln precis innan första hindret, lagom för att efter det få ta tag med båda händerna i vänster tygel för att hindra brunt sto från att dra iväg direkt till hinder nr 8, hon är stark som få den där pållan... Efter tredje hindret släppte det och hon blev mer reglerbar. Sen var resten av terrängen som en dröm! Jag red inte för att klara tiden, ville bara få en bra runda. I mål felfri på hinder, 8 sek över optimaltiden och kom tvåa!!! Härliga, härliga häst:love:! Det här blev min sista start för i år, nu ska det trimmas dressyr och hoppning hela vintern (och sparas pengar...:angel:).

Hmm...ja alltså Fjollan filmade o jag var den nervösa hästägaren som rusade iväg efter min Grå när han hade hoppat vattnet! Var du tjejen med det långa ljusa håret kanske?

Ja precis, jag som berättade om min häst för er :)
Läskigt, jag kände nästan på mig att det borde vara Bukefolk jag pratade med :p

Va konstigt :angel: Novali sticker ju inte ut på nåt sätt :devil:

Jag ska be att få påtala att jag sa knappt ett enda ord! Du har inte sett mig innan Brun Ryttarinna går in i startfållan det hör jag....:o:D

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: Cattis_E
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 216
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 728
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar