Nya lilla kaninen är troligen en hane!

vego96

Trådstartare
Jag skaffade ju en liten tjejkaninunge för ett par månader sen, som sällskap till min vuxna kanin. Allt funkade finfint, bortsett från att den nya kaninen började bitas och attackera mig som tusan för några veckor sedan, vilket bara ledde till att gamla kaninen blev sur och skulle försvara mig :love: så lillninen fick lite stryk och blev satt på plats. Är nu hemma hos mina föräldrar och tyckte att den lilla blev lite VÄL intresserad av gammelhonan. Så upp med ungen, la den på rygg i knät och noggrann undersökning. Samma procedur med den vuxna. Och nej- de ser INTE likadana ut...! Ska ta med den lilla till veterinären imorrn och verkligen få det bekräftat. :crazy:

Så, vad nu? Är ju såklart orolig för att honan har blivit dräktig, men är det nån större risk för det egentligen? :confused: Är ju helt fel tid nu, och den lille har ju bara varit könsmogen ett litet tag, den är född i början av augusti. I alla fall vore det inte alls bra, honan fyller tre i mars så hon är ju alldeles för gammal för första kullen nu.
Ska ju självklart också ringa och skälla på säljaren, en 4H- gård som föder upp kaniner. Ungarna var uppdelade efter kön, men tydligen inte tillräckligt bra.:devil: Kan man kräva nån ersättning för detta? Vill ju helst inte lämna tillbaka den heller, har ju blivit nån form av kompis med den...
Så nu är det väl helt enkelt kastrering och en månad isär som gäller. OK att den bits och är ganska grinig emellanåt, men litar iskallt på att det kommer ge med sig. :angel:
Och om det nu är en hane... vad döper man om den till? Nu heter h*n ju Daisy och lyssnar bra på det, men det funkar ju inte i så fall.

Tacksam för alla goda råd och idéer ni kommer på!:bow:
/Vego, kaninrookien!
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

Hur gammal var den lilla när dom var tillsammans?
Du säger att den var född i augusti, då borde du ha fått den i oktober... Det är två månader.
Och beroende på vilken ras det är, utgår ifrån att det är en liten - medel eftersom det är det vanligaste, och då blir dom könsmogna vid 3 - 4 månaders ålder, men det kan även ske innan.

Och tiden på året spelar inte så stor roll för att en kanin ska bli dräktig, det går lite när som :D. Det kanske är lättare på våren/sommaren, men det går på höst/vintern också så det är inget säkert att säga att "det inte blev något"...

Kan det inte bara vara en jobbig tonårskanin du har just nu? Endel blir lite griniga och vill inte alls som man själv vill då. Haha. Eller så har du kanske gått lite för fort fram och att han är rädd?

Lycka till!
/ nagelacksberoende :love:
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

Japp, den är född 4 augusti och jag köpte den 6 oktober, så två månader var den. Den är korsning med lejonhuvad och nåt annat, vad visste de inte eftersom det var en tjuvparning, men troligen hermelin, så det är ju nån mindre variant.
Har pysslat jättemycket med den hela tiden och det var ju hur lugnt som helst första månaden, så blev mycket förvånad första gången den bet mig, höll på att torka upp nåt på golvet med hushållspapper, så kaninrackan gör ett ninjahopp på ca en meter och hugger sig fast i handen!! :devil: Just hushållspapper gör den fullständigt vansinnig, och nej, jag sätter inte ner handen i buren när den är där eftersom det så tydligt stör den. :angel:
Rädd är den knappast, den kommer glatt fram när man ropar, klättrar på en när man sitter på golvet och älskar att sitta i knät och mysa. Är väldigtkontaktsökande överhuvudtaget, är inte precis typen som gömmer sig under soffan och vägrar komma fram. :)

Tror iaf inte att de fått till någon lyckad parning, honan har bara blivit förbannad efter typ tre sekunder och jagat iväg den lilla. OM det nu är en hane, vill säga. Ska vara hos vet vid fyra, återkommer med rapport senare ikväll!
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

Aah, då är det nog kanske någon tonårskanin du har iaf då :D, jag har sluppit nästan allt sånt *peppar peppar*.

En lyckad parning kan ske på 15 sekunder när du inte har sett :angel:, jag var med om samma sak... Uppfödaren sa att kaninen var en hona, och tre månader senare så var "hennes" kaninkompis mamma :p. Hade inte märkt att han varit på henne eller något alls...
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

En lyckad parning kan ske på 15 sekunder när du inte har sett :angel:

Shyyyyysh...!!! ;)
Jo, visst är det en hane! Dock uppförde han sig exemplariskt och charmade hela personalstyrkan på fyra personer :love: (är man i småstan så är man :))
Är fullt medveten om att honan kan vara dräktig, så hoppas på det bästa... när börjar det märkas i så fall? Skendräktig har hon varit ett par gånger innan och boat med päls och så, men är det första tecknet på dräktighet? Det är väl nåt de gör inför födseln i så fall? :confused:
Nåja, nu är han omdöpt i alla fall. Min mamma tyckte att Dennis var passande :rofl:, så då får han heta det. Där försvann blomstertemat- igen. :smirk:
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

Haha :D, okej..

tja, dom flesta brukar boa och så max någon vecka innan.. men dom kan boa två - tre veckor innan också, men då är dom oftast skendräktiga.

Det man kan märka är att dom gräver massa i buren, att spenarna svullnar och att hon dricker mer och så. Och sen efter ett tag märker man ju att magen är lite större än vanlgit ;).
Vila rkanske lite mer och så också :)...
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

Gräver i buren gör hon så fort hon blir instängd i den, det är därför hon bor i badrummet på nätterna (vilket är enda tiden då hon är inlåst, kanske är det som är felet, bortskämd helt enkelt)... :angel: Så just det kändes inte som nåt bra tecken i det här fallet. :rofl:

Men vi får se hur det blir, återkommer med ytterligare rapporter så småningom. Om ett par veckor borde man väl kanske märka nåt i så fall? :)
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

Tänkte nu mer på eventuell viktökning. De flesta mammor går ju upp mest i slutet av dräktighet/ graviditet. :D Så får hoppas att det i så fall märks på nåt annat sätt innan, så jag hinner förbereda mig mentalt. :crazy:
 
Sv: Nya lilla kaninen är troligen en hane!

Det blir inga bebisar, sådeså! :angel:;)
Nä, skulle det vara så så får jag ju försöka bli av med dem. Eller så får de bli kvar och bo på balkongen. Eller hemma hos mina föräldrar. :angel: Det löser sig. Är bara orolig att goseninen inte ska klara av det. :( Så japp, läsa på är klart att jag kommer göra i så fall för att vara så förberedd det går. Samt lösa biljett till dig och Harmoni så ni kan vara med och hålla i handen/ tassen. ;) Har fått uppfattningen att det är ni som är kaninexperterna här. :D:bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 291
Senast: Mia_R
·
Däggdjur Suck förstår inte varför vetrinärer är så optimistiska? Kastrerade min hankanin för exakt 2 veckor sedan. Ja hade läst på nätet att man...
Svar
4
· Visningar
1 727
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 837
Senast: Belethien
·
S
Övr. Djur Nu behöver jag ställa lite frågor! :grin: För 4 veckor sedan så fick vår kompis marsvin 2 ungar, och vårt marsvin är pappa! I...
Svar
12
· Visningar
1 641
Senast: MikaTela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp