vego96
Trådstartare
Jag skaffade ju en liten tjejkaninunge för ett par månader sen, som sällskap till min vuxna kanin. Allt funkade finfint, bortsett från att den nya kaninen började bitas och attackera mig som tusan för några veckor sedan, vilket bara ledde till att gamla kaninen blev sur och skulle försvara mig
så lillninen fick lite stryk och blev satt på plats. Är nu hemma hos mina föräldrar och tyckte att den lilla blev lite VÄL intresserad av gammelhonan. Så upp med ungen, la den på rygg i knät och noggrann undersökning. Samma procedur med den vuxna. Och nej- de ser INTE likadana ut...! Ska ta med den lilla till veterinären imorrn och verkligen få det bekräftat. 
Så, vad nu? Är ju såklart orolig för att honan har blivit dräktig, men är det nån större risk för det egentligen?
Är ju helt fel tid nu, och den lille har ju bara varit könsmogen ett litet tag, den är född i början av augusti. I alla fall vore det inte alls bra, honan fyller tre i mars så hon är ju alldeles för gammal för första kullen nu.
Ska ju självklart också ringa och skälla på säljaren, en 4H- gård som föder upp kaniner. Ungarna var uppdelade efter kön, men tydligen inte tillräckligt bra.
Kan man kräva nån ersättning för detta? Vill ju helst inte lämna tillbaka den heller, har ju blivit nån form av kompis med den...
Så nu är det väl helt enkelt kastrering och en månad isär som gäller. OK att den bits och är ganska grinig emellanåt, men litar iskallt på att det kommer ge med sig.
Och om det nu är en hane... vad döper man om den till? Nu heter h*n ju Daisy och lyssnar bra på det, men det funkar ju inte i så fall.
Tacksam för alla goda råd och idéer ni kommer på!
/Vego, kaninrookien!
Så, vad nu? Är ju såklart orolig för att honan har blivit dräktig, men är det nån större risk för det egentligen?
Ska ju självklart också ringa och skälla på säljaren, en 4H- gård som föder upp kaniner. Ungarna var uppdelade efter kön, men tydligen inte tillräckligt bra.
Så nu är det väl helt enkelt kastrering och en månad isär som gäller. OK att den bits och är ganska grinig emellanåt, men litar iskallt på att det kommer ge med sig.
Och om det nu är en hane... vad döper man om den till? Nu heter h*n ju Daisy och lyssnar bra på det, men det funkar ju inte i så fall.
Tacksam för alla goda råd och idéer ni kommer på!

/Vego, kaninrookien!