Nya LC:2 utan halt?

Sv: Nya LC:2 utan halt?

Aha. Ja men då finns det ju iaf en förklaring till varför halten blev borttagen.. Fast jag tycker ändå det känns skumt att rida utan den ;)

Tyckte också det kändes lite skumt när jag läste programmet.
Men man vänjer sig nog.

Vi ska ha lokal-tävling i mars med nya LC1an, man kanske ska ha en vadslagning om hur många ryttare som kommer stanna och hälsa i inledningen?
Samt hur många som kommer rida fel program?

Lätt C-B-A är väl mera till för hästens utbildning. och ryttartestarna är till för ryttaren typ..

så har jag hört..

Jo det är väl tänkt så, men man får ju tänka på att det finns lika många gröna ryttare som gröna hästar... Men aja det spelar ingen roll, har ju fått förklaring till programändringen :)

Nu bara måste jag ju få fråga..du verkar lite bekymrad över att halten är borta pga förenkling för orutinerade hästar, du säjer att man borde tänka på att ryttarna också kanske är orutinerade..borde det inte bli lättare även för dessa ryttare att hälsningshalten är borta? En bra halt och hälsning är svårare att få till på medellinjen än att bara rida "rätt igenom" medellinjen utan halt? :confused:

Haha nä jag har tänkt på skilda saker :P Jag förstår att det är lättare utan halten. Att jag sa att ryttarna också är orutinerade var för att nån sa att programmen var för orutinerade hästar, men då menade jag att dom borde vara lika mycket för orutinerade ryttare. Det hade inget med halten att göra ;)

VA ! Dom kan väl inte ta bort hälsningshalten, hur fan ska jag då komma ihåg det XD
HAHA, Nämen seriöst visste inte ens att man kunde göra så..

jah verkligen! Det känns himla ohövligt att bara klampa in och rida iväg, dessutom är ju halten en slags paus för att se att domaren typ är med hehe xd men självklart ska dom ändra programmen, just när jag lärt mig dom utantill! Jag är skitdålig på att lära mig banor/program, och jag ska tävla lätt c:1an på söndag, vilket kommer bli katastrof, jag vet inget om det nya (förutom bortplockade halten dårå)

*KL*

Kommer säkert bli några felridningar, men jag GILLAR verkligen nya LC-programmen trots den borttagna halten. Nu vill de se lydnad även i de lägsta programmen, och det tycker jag är jättebra. Förr gick de i större grad att rätt mycket 'rassla igenom', på gott och ont givetvis, för en spänd häst som mest behöver få miljöträning är det ju bekvämt om man kan rassla igenom, men nu tycker jag det är ett mer naturligt steg mellan programmen och steget mellan LC och LB känns inte så långt.

Dock tror jag nya dressyrprogrammen kommer att få visst utslag, jag skulle tro det blir en del ändringar i prislistan på hemmaklubben mot hur det brukar se ut i och med de där övergångarna.

Rent personligen så gillar jag den borttagna halten då jag har orutinerad häst, mindre att titta på om det inte är halt i början. De där övergångarna kommer vara utslagsgivande för oss i början och kosta skjortan i poäng, samtidigt kommer de i längden bara vara positiva.

Varför "nya LC:2"? Det är ju jätteolikt det förra programmet. Kunde man inte döpt det till LC:3 istället?

Varför "nya LC:2"? Det är ju jätteolikt det förra programmet. Kunde man inte döpt det till LC:3 istället?

Eftersom de gamla programmen inte skall ridas längre så måste man kalla de nya programmen för LC:1 och LC:2 även om de inte liknar de gamla programmen alls. Tänk om man bara gav nya program nya nummer även om man tog bort de gamla..då skulle vi kanske om några år rida LC:11 och LC:12 som inledningsprogram. :D

Asså tävlade programmet idag...kul faktiskt, och jag glömde inte bort nåt. Men det var synd att det var så kort bara... :p Och själva tävlingen gick det värre med, då min häst noga studerade takbjälkarna under hela programmet.. :angel:

Lite trådlån

Är det inte konstigt att det bara är koefficient 2 på sitsen i LC numera men koefficient 3 på sitsen i alla andra program? Varför har man tagit bort koef. 3 i just LC? Kan någon komma med ett bra svar? Jag är förbryllad!

Nu har jag ridit nya LC1 två gånger och måste säga att det är ett toppenprogram jämfört med det tidigare. Har en unghäst och valde i höstas att rida LB just för att det inte "hände" något i förra LC och damen behöver något att göra för att inte bli nervös och tittig. Här kan man ju visa upp precis det som man övar med en unghäst (eller som orutinerad ryttare). En stor fördel är också att det nu kan starta 8-9 personer per timme mot förut då de nog bara hann med cirka 6. Med andra ord, en LC-klass tar inte en halv dag!

jag håller med Malinigbg!
Min ponny är själv sådan att han inte tycker att dressyr är precis det roligaste man kan göra och när man precis kommit in på banan och pushat på honom att gå så ska man göra halt?

Nej, jag tycker det är bra att man får lite mer tid på sig att få upp ångan så är det lite lättare att få igång honom sen igen efter en halten senare i pogrammet ;)

Så de nya programmen gäller redan nu? - även klubbisar? Någon som vet om dessa finns att tillgå på nätet? Vore intressant att se vilka skillnaderna är..

Sitsen är nu uppdelad på två betyg istället: dels ryttarens sits med koeff 2 och dels inverkan med koeff 2. Undrar om inte detta gör att sitsen kommer att få större betydelse nu. Förr kunde man ju sitta elegant och få hyfsat betalt, nu måste man visa att man faktiskt kan inverka också. :angel:

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30