Nya lagen om B-kort och släp!

Martina_m

Trådstartare
Läste i senaste Häst och Ryttare att 19 jan 2013 ska den nya lagen träda in.
Man ska ta bort förbudet att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt (tror jag det var, har inte tidningen här just nu). Och sätta gränsen till 3500 kg för b-kort oavsett vad bilen väger (som jag förstod det).

Men nu hänger jag inte med, vadå 3500? Vad är det som får bli så mkt?
Är det släpets totalvikt och bilens totalvikt? Eller bilens tjänsevikt? För man kommer ju upp i 3500 väldigt lätt om det handlar om bilens totalvikt, och känns lite onödigt.

Någon som vet hur det kommer att bli?

Sv: Nya lagen om B-kort och släp!

Läste i senaste Häst och Ryttare att 19 jan 2013 ska den nya lagen träda in.
Man ska ta bort förbudet att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt (tror jag det var, har inte tidningen här just nu). Och sätta gränsen till 3500 kg för b-kort oavsett vad bilen väger (som jag förstod det).

Men nu hänger jag inte med, vadå 3500? Vad är det som får bli så mkt?
Är det släpets totalvikt och bilens totalvikt? Eller bilens tjänsevikt? För man kommer ju upp i 3500 väldigt lätt om det handlar om bilens totalvikt, och känns lite onödigt.

Någon som vet hur det kommer att bli?

Den nya maximala totalvikten blir 4250 kg (för hela ekipaget)
Der blir max tillåtna släpvagnsvikt som bilen får dra som gäller (ekipaget får såklart inte överstiga 4250 kg)
Det kommer att krävas ett speciellt tillägg i körkortet.

http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fragor-och-svar/Sverige-och-EU/Nya-regler-for-korkort-fran-2013/

Senast ändrad:

Kanske är lite trist men jag är nog av åsikten att alla som ska köra ett släp över 750 kg ska genomföra ett körprov först...

Begräsningen 3500 kg gäller för BE-kort. Idag får släpet ha obegränsad totalvikt när du har BE, efter ändringen får man inte dra mer än 3500 kg.

Jag kanske fattar dig fel men det där stämmer ju inte?
Finns inte ett släp som har obegränsad totalvikt vare sig du har E-kort eller inte.
Ett släp får aldrig lastas över sin totalvikt.

Vad det gäller 3,5 ton så är det den vikten fordonskombinationen inte får överstiga idag på B-kort.

Senast ändrad:

Begräsningen 3500 kg gäller för BE-kort. Idag får släpet ha obegränsad totalvikt när du har BE, efter ändringen får man inte dra mer än 3500 kg.

Hur menar du då?? Begränsning på BE?

Vad jag fattat de som så kommer man på B-kort få köra bil och släp med max totalvikt 3500 kg ihop.
Man kan göra ett körprov för att få köra 4250 kg på b-kort.
Dom ska ta bort att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt.

Har man E-kort är de bara bränna på som innan.

Ja, du har fattat fel.

Med BE kan jag idag koppla ett släp oavsett totalvikt (kan vara 5 ton) så länge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra. Med nya regler får jag en begränsning på totalvikt 3,5 ton bakom bilen.

Det blir alltså förändringen för BE-kort, däremot inte för de som tagit BE-behörighet innan begränsningen infördes. Det är alltså klokt att ta BE innan förändringen inträder.
---
6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)
---
http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2007/Nytt-direktiv-ger-andrade-korkortsregler-pa-sikt/

Senast ändrad:

Nu förstår jag hur du menade. :-) *morgontrött*
Tur att man slipper det bekymret :-)

*börjar med kl*
Ojdå, där kändes det som folk bara gissade.
Så mkt tror jag att jag förstår, att det ni skriver inte är riktigt rätt.

Men Denver, precis så förstår jag också det som.
Men kollade på min bils uppgifter (saab 9-5 kombi).
Tjänstevikt: 1690 kg.
Totalvikt: 2130 kg.
Får dra med b-kort: 1370 kg.
E-kort: 1800 kg.

Alltså 2130+1370=3500 kg.

Det kommer alltså inte bli någon skillnad för min bil då lr?
Utom om jag gör förarprovet för b-kort. För det har väl inte med be-behörighet att göra?

Ja, du har fattat fel.

Med BE kan jag idag koppla ett släp oavsett totalvikt (kan vara 5 ton) så länge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra. Med nya regler får jag en begränsning på totalvikt 3,5 ton bakom bilen.

Men hur tänkte de där?
Hur ska man då göra om man vill dra att tyngre släp?
Lastbilskort och lastbilsregistrera bilen ;)
Skumt...

Så, de ändrar alltså även be-reglerna?

Nu blir det ju lite fel. Förändringen blir ju +750 kg. Tågviktens begränsning blir alltså 4250 kg.

Jag har hittills inte hittat någon B-kortsbil som får dra mer än 3500 kg, så vilka bilar vet du som kommer att beröras?

Jag har hittills inte hittat någon B-kortsbil som får dra mer än 3500 kg, så vilka bilar vet du som kommer att beröras?

Haha, var inne och läste på den länkade sidan och kom på mig sjäkv, förstod det som att med be får man bara ha en totalvikt på 3,5 med släp OCH bil, men förstod sen att det bara gälde totalvikt för släpet. Och då är det ju lugnt ;)

Lätta lastbilar med annan draganordning än "vanlig krok" får ofta dra mer än 3500kg...

Exempel:
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_Benz_Sprinter_519_3_5_ton_36725503.htm?ca=14&w=3
http://www.abckarossen.com/referenser.asp?refid=29
http://www.garaget.org/?car=278916&image=2622828

Ja, gooseneck är ju undantaget, men jag måste säga att det är en försvinnande liten del inom hästeriet.

Nu blir det ju lite fel. Förändringen blir ju +750 kg. Tågviktens begränsning blir alltså 4250 kg.

Ja och för att få framföra det krävs att man gör ett särskilt förarprov så att man får en utökad behörighet för sitt B-kort. Det vet nog just du redan, du brukar ha koll på sånt här, men finns säkert dem som inte har samma koll.:)

*börjar med kl*
Ojdå, där kändes det som folk bara gissade.
Så mkt tror jag att jag förstår, att det ni skriver inte är riktigt rätt.

Men Denver, precis så förstår jag också det som.
Men kollade på min bils uppgifter (saab 9-5 kombi).
Tjänstevikt: 1690 kg.
Totalvikt: 2130 kg.
Får dra med b-kort: 1370 kg.
E-kort: 1800 kg.

Alltså 2130+1370=3500 kg.

Det kommer alltså inte bli någon skillnad för min bil då lr?
Utom om jag gör förarprovet för b-kort. För det har väl inte med be-behörighet att göra?

Nej, det har inte med BE-behörigheten att göra. Som du skriver så blir det ingen förändring för dig om du inte fixar den utökade B-behörigheten.

Kommer det att vara max totalvikt eller brutto som gäller för släpet med den utökade B-behörigheten?
Tänkte om jag med utökat B får köra ett släp som t.ex har en totalvikt på 2000 kg, om lasten väger så att bruttovikten på släpet inte överstiger 1510 (vad min bil får dra på B-kort och även totalt).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 370
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka