Nya KS tråden

Hej alla!
Har varit aktiv i en gammal KS tråd då jag har en pensionär som har "allvarlig" KS och artros på själva kotorna i ryggen.
Nu är denna häst sedan ett bra tag pensionerad och går bara och njuter i hagen, men har en liten fråga till er andra med KS hästar.

I min hästs fall så tror man att den uppkommit som en kedjereaktion, då en skada pga yttrevåld lett till en annan skada osv. Men hur är det annars? Visst kan det vara medfött och genetiskt? Vad tror man i era hästars fall?
 
Hej alla!
Har varit aktiv i en gammal KS tråd då jag har en pensionär som har "allvarlig" KS och artros på själva kotorna i ryggen.
Nu är denna häst sedan ett bra tag pensionerad och går bara och njuter i hagen, men har en liten fråga till er andra med KS hästar.

I min hästs fall så tror man att den uppkommit som en kedjereaktion, då en skada pga yttrevåld lett till en annan skada osv. Men hur är det annars? Visst kan det vara medfött och genetiskt? Vad tror man i era hästars fall?
Vad härligt att din häst klarar av att leva livet som glad pensionär. :) Min veterinär var övertygad om att min häst skada är medfödd.
 
Jag har ingen häst nu med känd KS. Däremot har jag jobbat en del med såna.

Jag tycker att om du känner dig osäker tar du hjälp av din veterinär och en kunnig tränare.

Generellt brukar man ju säga att KS-hästar måste lära sig slappna av i ryggen och lära sig bära med bukmuskulaturen. Ryggmusklerna måste lära sig slappna av för att de inte ska dra ihop sig och iom det göra så att ryggkotorna trycks samman då ryggen kortas.
Det är egentligen något man alltid bör tänka på med alla hästar. Men med KS-hästar kan det vara det som gör att de funkar eller inte.

För mig blir råden med tömkörning eller longering för luddiga.
Jag vet dock att veterinärer måste ge lite såna råd iom att de inte kan anta att alla hästägare kan en massa eller har hjälp som kan lära dem.
Som jag ser det kan det dock bli kontraproduktivt iom att en inspänning kan få hästen att bli lite för kort. Det är inte bra för KS-ryggar.
Och tömkörning är det många som får lite för mycket tryck i tömmen i och gör per kraft sas.

Det jag tycker är bäst att rehaba hästar i är att arbeta dem för hand i träns. Lära dem formge sig korrekt och söka framåt/nedåt.
Kan man formge i longering utan inspänningar kan man kombinera det. Men det är det få som kan.

Ett problem med hästar med tex KS eller annat som ibland kan avhjälpas med korrekt träning är att veterinärer väldigt sällan kan träna hästar. De rider inte ofta på någon högre nivå själva och sällan utbildat många hästar. De kan alltså inte ge de absolut bästa råden i hur man utbildar/tränar hästar.

När man börjar rida KS-hästarna är det med samma tänk som i rehabet innan. De får inte spänna till i ryggen. Man lägger dem därför i låg form.
När de är starka nog i den kan man gradvis höja upp dem. Vissa kan ju gå rätt höga klasser och då också högre form. Men man får aldrig börja höja dem mer än att de kan vara avspända i ryggen och magen orkar bära. Då kan man få tillbaks smärtreaktioner i ryggen och ev hältor etc på det.

Hoppas det löser sig för er!
Mitt tips är att hitta en bra tränare i dina trakter. En som kan lära dig att formge hästen på ett sunt sätt. Gärna en som har erfarenhet av rehab!

Utifrån hur jag tänker och du skriver, så borde westernridning (glöm reiningens stopp och spinn) vara bra för KS-hästar?
 
Vad härligt att din häst klarar av att leva livet som glad pensionär. :) Min veterinär var övertygad om att min häst skada är medfödd.

Ja jag är glad att hon klarar sig så fint som hon gör. Visst har hon sämre dagar, men över lag är hon en gladare häst nu när hon inte rids längre.

Usch, stackars hästar och ännu en anledning till att ta reda på vad det är för hästar som används i aveln.
 
Utifrån hur jag tänker och du skriver, så borde westernridning (glöm reiningens stopp och spinn) vara bra för KS-hästar?

Det beror nog lite på HUR man rider western. Det går ju att göra så himla olika. Precis som man kan rida dressyr på väldigt olika sätt.

Jag ser ju gärna mer belastning av bakdel och mer aktivitet i buk och vinklat bäcken än man vill ha i western. Jag vill ha mer luft i gången, utbildat dit och inte framavlat alltså. Det tror jag är sundast ridning för hästarna.
Sen kan man kalla det vad som helst..

Jag har ridit mycket samtidigt som några duktiga westernryttare. De tränade ju dock rätt annat än man visade på tävling. Det var väldigt likt basics i dressyr, väldigt basic. Och ska man hålla sig på basic, basic så tror jag western kan vara lite mindre känsligt än tr-dressyr faktiskt. Det blir inte riktigt lika lätt spänt, korta halsar och drag i truten. Vilket ju givetvis är väldigt dåligt för KS-hästar.
Men det blir ju aldrig mer belastning på bakdel än ca LA annat än i vissa rörelser a la spin och stop. Och det är en helt annan typ av rörelser än i dressyrens högre skolor.

Dressyren är ju utformad att gymnasticera och stärka hästen för att bära bak(till skolorna ovan mark).
Western är ju bruksridning där hästarna skulle hålla hela dagar och därför inte kunde belastas bak så pass genom förändrade(förädlade.. dvs genom träningen) gångarter. De bör heller inte vara för högt i luften iom att de då blir för långsamma i vändningar.
I dressyren är ju målet inte snabbhet utan exakthet i balans och fotförflyttning(då inte bara gångart och linjer etc utan exakt hur ett ben och hov sätts i marken och lyfts upp.. alla vinklar i benet, hov och rörelseriktning etc under isättning och lyft etc). I western är ju funktionen det som varit viktigt. Även om man idag och rätt länge har haft rena show-tävlingar/grenar inom western så är det ju tydligt märkt av varifrån det kommer.
Precis som dressyrövningar(om man använder dem korrekt) är väldigt påverkade av vad de skulle användas till(utbilda hästar till samling och skolan ovan mark).

Så nja.. Jag tror visst western kan vara ok. Men jag tror inte det är bästa sättet att rehaba eller gymnasticera hästar.
För mig är det inridningsnivå iom att jag är så intresserad av förädlingen av gångarter och förskjutning av vikten bakåt(för att skona framkärran). Jag vill ha luft och svikt i gången, för att jag tror det är bra för stötdämpningsfunktionen.
 
Det beror nog lite på HUR man rider western. Det går ju att göra så himla olika. Precis som man kan rida dressyr på väldigt olika sätt.

Jag ser ju gärna mer belastning av bakdel och mer aktivitet i buk och vinklat bäcken än man vill ha i western. Jag vill ha mer luft i gången, utbildat dit och inte framavlat alltså. Det tror jag är sundast ridning för hästarna.
Sen kan man kalla det vad som helst..

Helt sant.
Glömde den där "lilla" detaljen att många westernryttare glömmer luft och framåtdriv och rider i för låg form för tidigt utan att få med sig baken, och med framtung häst.

I ärlighetens namn de flesta man ser på hobby-nivå.

Bukaktivitet kan jag dock tycka att man ser en hel del på westernhästar.
Och beroende på hur man ser på saken: nog måste hästen vara stark bak för att göra en samlad halt (till skillnad mot stopp) från galopp i exempelvis lite svårare trail eller western horsemanship.

Men jo, håller med om att många westernryttare glömmer samling och bärighet och framför allt luft.
Tänkte fel
 
Åh jag är så nervös, i morgon åker vi!

Ringde kliniken i förrgår och frågade om rehab men de hade väl inte så mkt nytt att ge mig tyvärr utan får veta mer exakt i morgon efteråt. Jag skulle dock vara med hela tidejn eftersom op sker stående på vaken häst.

Kommer få problem om de vill att han står längre tid inne på box, han gillar verkligen inte att stå inne själv och vi har ju bara 3 hästar så antingen får alla stå inne eller Maltes ensam... Får väl be om lugnande om han måste stå på box...
 
Åh jag är så nervös, i morgon åker vi!

Ringde kliniken i förrgår och frågade om rehab men de hade väl inte så mkt nytt att ge mig tyvärr utan får veta mer exakt i morgon efteråt. Jag skulle dock vara med hela tidejn eftersom op sker stående på vaken häst.

Kommer få problem om de vill att han står längre tid inne på box, han gillar verkligen inte att stå inne själv och vi har ju bara 3 hästar så antingen får alla stå inne eller Maltes ensam... Får väl be om lugnande om han måste stå på box...
Då får vi hålla tummar, tår och hovar imorgon. Lycka till! :)
 
Allt har gått bra idag, operationen gick bra och Malte står nu i sin box och äter hösilage.
Vi har byggt en hage till honom som de va OK att han stod i redan från dag ett skönt att han slipper bara box. Malte skötte sig så bra hela dagen, så stolt över honom :love:

Nu ska vi promenera 2 x 30 minuter om dagen i 3 veckor sedan återbesök den 1/4 :)
 
Allt har gått bra idag, operationen gick bra och Malte står nu i sin box och äter hösilage.
Vi har byggt en hage till honom som de va OK att han stod i redan från dag ett skönt att han slipper bara box. Malte skötte sig så bra hela dagen, så stolt över honom :love:

Nu ska vi promenera 2 x 30 minuter om dagen i 3 veckor sedan återbesök den 1/4 :)
Men vad härligt att höra! Campina och jag skickar våra största krya på dig-kramar till Malte. :heart
 
Allt har gått bra idag, operationen gick bra och Malte står nu i sin box och äter hösilage.
Vi har byggt en hage till honom som de va OK att han stod i redan från dag ett skönt att han slipper bara box. Malte skötte sig så bra hela dagen, så stolt över honom :love:

Nu ska vi promenera 2 x 30 minuter om dagen i 3 veckor sedan återbesök den 1/4 :)

Härligt att det gått bra, håller tummarna att det fortsätter att göra det!
 
Idag är jag lite extra glad. Jag har fått en fast plats på dressyrträning för min tränare i mitt närmaste ridhus. Så istället för att åka 1,5 h till tränarens bas så kommer jag att ha 5 min resväg! Dessutom så blir det ju mer kontinuitet med fast dag och tid. :up:
@Catrool Hur går det för Malte?
 
Idag är jag lite extra glad. Jag har fått en fast plats på dressyrträning för min tränare i mitt närmaste ridhus. Så istället för att åka 1,5 h till tränarens bas så kommer jag att ha 5 min resväg! Dessutom så blir det ju mer kontinuitet med fast dag och tid. :up:
@Catrool Hur går det för Malte?

Åh gud va skönt att ha tränaren så nära! Grymt ju :)

Det går bra för Malte han står i en liten hage ute brevid sin bästa vän (skönt med eget stall så man kan göra som man vill) och promeneras 30 min på morgonen och 30 min på kvällen. Han sköter sig riktigt bra men visst börjar han se spöken och leva lite rövare på promenaderna men gjort halvtid nu, återbesök 1/4 :)
 
Åh, vad härligt med en KS-tråd :D Home sweet home...
Min prinsessa fick diagnosen i samband med en hältutredning i januari förra året. Åkte till kliniken och tänkte att hon skulle bli sprutad i kotan eller något liknande, tji fick jag! Hältan visade sig vara en ligamentskada som skulle vilas i 6-8månader...
KS upptäcktes då veterinären tyckte att hon var väldigt stel i sin ryggmuskulatur och därav ville röntga "för säkerhetsskull". Resultatet var ingen höjdare, tyvärr. Tätliggande tornutskott T13-T18, så typ hela ryggen... :( Hon blev sprutad i intervertebrallederna och satt på metacam.
Det har följt x antal återbesök efter dess men efter sommaren blev hon friskförklarad i sitt ligament och rehab kunde påbörjas.

Hon höll sig toppenfin till i julas då hon fick vila, endast promenader under två veckor. Efter det var hon oren och nytt besök på klinik bokades in, knäledinflammation i båda fram blev domen. Då markerade hon efter böjprov rakt ut och 1grad halt på volt bf som yttreben... Vid nästa besök var hon nere på 1/2-1grads hälta med bf som yttreben och helt ren på böjprov... Veterinären är dock säker på att det kommer från ryggen och att det inte är så mycket mer att göra... :cry:

För en häst som aldrig någonsin reagerat med sadel/ryttare etc, jobbar fantastiskt fint över ryggen och är sjukt smidig så vill jag inte riktigt tro att det är ryggen som är orsaken till hältan...

Nästa återbesök är planerat till 4/4 och hos en helt annan veterinär. Förhoppningsvis har han en annan teori.
 
Åh, vad härligt med en KS-tråd :D Home sweet home...
Min prinsessa fick diagnosen i samband med en hältutredning i januari förra året. Åkte till kliniken och tänkte att hon skulle bli sprutad i kotan eller något liknande, tji fick jag! Hältan visade sig vara en ligamentskada som skulle vilas i 6-8månader...
KS upptäcktes då veterinären tyckte att hon var väldigt stel i sin ryggmuskulatur och därav ville röntga "för säkerhetsskull". Resultatet var ingen höjdare, tyvärr. Tätliggande tornutskott T13-T18, så typ hela ryggen... :( Hon blev sprutad i intervertebrallederna och satt på metacam.
Det har följt x antal återbesök efter dess men efter sommaren blev hon friskförklarad i sitt ligament och rehab kunde påbörjas.

Hon höll sig toppenfin till i julas då hon fick vila, endast promenader under två veckor. Efter det var hon oren och nytt besök på klinik bokades in, knäledinflammation i båda fram blev domen. Då markerade hon efter böjprov rakt ut och 1grad halt på volt bf som yttreben... Vid nästa besök var hon nere på 1/2-1grads hälta med bf som yttreben och helt ren på böjprov... Veterinären är dock säker på att det kommer från ryggen och att det inte är så mycket mer att göra... :cry:

För en häst som aldrig någonsin reagerat med sadel/ryttare etc, jobbar fantastiskt fint över ryggen och är sjukt smidig så vill jag inte riktigt tro att det är ryggen som är orsaken till hältan...

Nästa återbesök är planerat till 4/4 och hos en helt annan veterinär. Förhoppningsvis har han en annan teori.
Hur gick återbesöket? :)
 
Jag är så himla glad! Pållan verkar må bättre än någonsin, hon är jätteglad och så mysig och go. Igår var vi på dressyrträning och det gick kanon! Jag tror att det är en kombination av vår nya tränare och att hon de senaste månaderna har fått träffa massören 1 gång i månaden. Vad det än är så gör det mig så himla lycklig av att se henne så glad! :heart
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: Cs218
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 025
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 715
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp