Har en kille med kissing spines, eller ja, hade kanske man ska säga!
Han fick diagnosen i februari 2013. Vi åkte in till klinik då efter att hans sadeltvång blivit värre, börjat ställa sig vid arbete och slutade använda sin rygg i hoppningen. Han har alltid varit lite speciell i ridningen, men var genomgången av både equiterapueter och veterinärer minst två gånger varje år och ingen av dom märkte något konstigt vid besöken.
Vid första veterinärbesöket var diagnosen allvarlig och han blev utdömd av den veterinären. Men efter mycket om och men kollade vi på honom hos en annan veterinär som inte tyckte att diagnosen var speciellt allvarlig då han hade bra rörlighet i sin rygg. Han hade 4st täta tornutskott och 2st helt i hopväxta, alla precis vid sadelläget mitt på ryggen.
Min opererades på Strömsholm i juni 2013. En titthålsoperation som gjordes ståendes med lugnande och lokalbedövning. När vi gjorde operationen på honom så hade Strömsholm gjort ca 25st liknande operationer och 22st hade blivit betydligt bättre, så prognosen var väldigt god!
Rehaben var lång och tråkig- men idag guld värd!
Han fick redan dagen efter sin operation gå ut i en mindre hage, han skulle promeneras två gånger om dagen i ca 30 min avslappnat i 3 veckor. Vi skulle varje dag stretcha ryggen ca 20-50ggr/dagen (dvs höja ryggen på honom genom att trycka under magen samt vid rumpan). Därefter skulle han tömköras försiktigt i alla gångarter i 3 veckor sedan var det dags att rida igång honom! Igångsättningen från ryggen var ungefär 4-6 månader, beroende på vilken kondition och stryka dom va i innan.
Idag tränas Gustav som vanligt! Han är fräschare än någonsin och jag har fått en helt ny häst tack vare operationen. Han är allmänt mycket lugnare och gladare, har fått ett helt annat rörelsemönster och känns otroligt arbetsvillig. Är så tacksam för att Strömsholm opererade honom! Har varit på återbesök en gång varje år för att checka. Stretchar fortfarande ryggen innan och efter ridning, samt använder Back on Track täcke samt schabrak. I övrigt inga speciella behandlingar eller så. Dagens ryggplåtar ser fantastiska ut! Han tävlas som vilket annan häst som helst upp till MSV