Jag kikar in då jag har en häst jag misstänker har ryggproblem. Rider en valack sedan i höstas som tidigare i sitt liv varit extremt omusklad, en stor häst som gått på ridskola i några år utan passande sadel = fanns lite att jobba med kan man säga. Tidigare har han mest hoppats men jag började skola om till dressyr och det har funkat bra. När han väl började lägga på sig i hull och muskler i höstas så såg jag att han var extremt sned över höftknölarna, det såg ut som att han vilade på ett av bakbenen fast han stod jämnt uppställd... Då ville jag ta honom till en fysioterapeut för att kolla ryggen, men då h*n är väldigt duktig så är det snart sagt omöjligt att få en tid. Hästen jobbade iaf på bättre och bättre även om han hade problem med vissa grejor, men de som har sett honom trodde bara att det är en muskulär grej.
Då hästen är till salu och har bytt både ryttare, stall och träningssätt tyckte jag att en förbesiktning kunde vara på sin plats, för att kolla allmänstatusen. Sagt o gjort, i slutet på februari var vi nere i Skåne hos min veterinär och kollade honom, då var han fullt igång och fin. Jag fick beröm för skicket på honom efter att ha berättat om hans bakgrund. Dock hittade vi en liten markering lågt i ena frambenet som bara syntes vid böjning. Vi bedövade bort sidoligament + hovled och då försvann det. Vet. trodde på vrickning p.g.a underlag osv men jag sa att jag tror det kommer bakifrån/uppifrån. Men i stort sett var prognosen väldigt god och jag skulle skritta en vecka och sedan rida på. Hästen skrittades en vecka och sedan red jag på ungefär som vanligt, fast på raka spår ute och ingen hoppning, då höll sig hästen ändå OK i mitt tycke, märkte ingen större skillnad än innan vi åkte ner till Skåne.
Vid ÅB tre veckor senare för en annan veterinär var det första benet vi behandlade nästan bra, men då hade hältan gått över till nästa ben, något vi inte såg vid första besöket. Behandlade bägge fram, ordinerades boxvila en vecka och därefter skritt i 10 dagar för att sedan joggas igång. Efter det besöket tycker jag hästen har gått från OK till direkt dåligt, och nu är han sämre än vad han varit någon gång innan. Han ömmar över ryggen, blir vansinnig när man ska lägga på sadel (utprovad för ett par år sedan men inte direkt dålig), vill inte länga steget utan byter gångart, protesterar om man "kräver" lite, dvs kortar tyglarna och vill att han jobbar rakt under sig (går gärna på dubbla spår som en banan). Då har vi satt igång honom lugnare än vad som ordinerats, och är nu uppe i ett par minuter trav på rakt spår/pass.
Nu har jag äntligen efter 4 månader fått tid för fysioterapeuten och tänker kolla med henne först (hon samarbetar med en av de mer välrenommerade klinikerna i landet) och så får h*n säga vart hon tror felet kan sitta om det är något fel i ryggen, därefter blir det ny resa ner till Skåne. Känns som att om problemet satt i benen så borde han bli bättre av att gå mindre/vila, men nu är han hundra resor värre än när han gick som mest?