Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vilya

Trådstartare
Har en sjuårig dotter som är helfrälst på Harry Potter och nu vill hon självklart titta på den nya filmen. Men nu varnar massmedierna för att den är för läskig. Jag vill ju inte att hon ska bli rädd och ha svårt att sova samtidigt som jag har full förståelse för att hon "måste" se filmen.

Hon har sett de andra filmerna, var av trean är favoriten och den tycker jag är väldigt läskig men hon säger att hon förstår att det bara är på låtsas. Vi har läst första boken tillsammans och ska börja med tvåan nu så jag har ingen aning om vad som händer i HArry Potter och den flammande bägaren.

Så vad tycker ni ska vi gå och se filmen eller ska vi vänta tills den kommer på DVD så att jag kan tjuvkika på den först? Hur hade ni gjort?

Kan tillägga att hon gillar all fantasy, har läst alla Narnia böcker för henne (så den filmen ser hon oxå fram emot) och hon har sett vissa delar av LotR utan att bli rädd.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Är det inte mer skrämmande att se på nyheterna??
Om hon vet att det är film är det ju absolut ingen fara. Jag skulle låta mina barn se den (om jag hade barn i 7-10 års åldern).
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Läs 4an själv först, så kommer du nog själv förstå att hon INTE bör se filmen...
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Den flammande bägaren (boken) är mer skrämmande än de andra.

Min dotter är Potter-fanatiker och hon är 12 nu, men när böckerna och filmerna började komma var hon som din tjej, så jag förstår hur du tänker, det är lite på gränsen. Nu säger de ju dessutom att barn under 11 inte ska se den nya filmen ens i förälders sällskap, så det är kanske läge att vänta till DVDn kommer?

Vi ska se filmen nästa vecka (om min dunderförkylning ger sig). Jag kan ge en rapport då? Om du kan hålla dig så länge.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Tillägg:
Bortsett för om filmen är för skrämmande: Jag tycker dessutom att det är synd om barnen får se filmerna för tidigt. Det är bra filmer och är man för liten kan man inte riktigt förstå att uppskatta dem. Spara hellre dem och ge henne en riktig film-upplevelse om några år.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

MoonFlight skrev:
Är det inte mer skrämmande att se på nyheterna??

Ja, det är det. Det är mycket värre känslomässigt att följa en karraktär i 2 timmar och se honom kämpa, lida och dö än att se korta nyhetsinslag men människor som inte har någon "personlighet" för barnet.
Sen tycker jag inte att en 7 åring ska se sena nyheterna heller.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag har smygtittat på delar av filmen :angel:
Och barnfilm är den nog inte dessvärre. Väldigt synd tycker jag för första böckerna var bra och spännande barn/ungdom/vuxen böcker. Men dom sista böckerna är "tegelstenar" med en hel del våld i.
Vänta tills den kommer på Dvd och jag är inte säker på att barn ens i hemmet och med vuxen bör se den. :eek: Synd!
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Men jag tycker inte alls att det är synd. Det skrivs mycket bra barnböcker och det görs mycket bra barnfilm. Låt Potter vara en bok / film för de över 12.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Kom igen nu, fler åsikter!

Pratade med min dotter om det när hon kom hem från skolan, ni kan ju gissa vad hennes åsikt är...
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

11 år, men det innebär att man FÅR se den om man är yngre i målsmans sällskap. Men i recentionerna står det att man inte ens ska se den i målsmans sällskap om man är undert 12.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Snuffsan skrev:
11 år, men det innebär att man FÅR se den om man är yngre i målsmans sällskap. Men i recentionerna står det att man inte ens ska se den i målsmans sällskap om man är undert 12.

Nej precis, i den recension jag läste stod det att om den had ekommit för några år sen hade den blivit barnförbjuden. (dvs 15 år...)

Trailer verkar rätt läskig bara den och tydligen så är hela filmen mörk även om vissa ljusa inslag finns med. Så jag håller med om att det nog är bäst att vänta till trailer kommer, eller iaf tills du får höra lite om vad barn i samma ålder som din dotter och lite ärldre tyckte.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Nån mer vuxen än jag som ska se den så fort som möjligt?? Själv ska jag på fredag kväll, ENSAM så jag kan njuta riktigt ordentligt!
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag skulle låta henne se den. Hon har ju förstått att det är på låtsas.

Det enda som är läskigt som händer i boken är att Skriver i vit stil om du ej vill veta:

Cedric dör, men det går fort. ingen tortyr alltså. Slutet är lite läskigt eftersom det sker en strid mellan Harry och Voldemort, och det händer lite läskiga saker.

Men... Om hon är mogen för sin ålder så borde det inte vara några problem. Hon har antagligen sett läskigare filmer om du tänker efter?
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag hade nog inte låtit en sjuåring se den utan att ha sett den själv först. Jag har läst boken och vet vad som händer, men frågan är ju hur de väl de lyckats få fram läskigheterna i filmen.

Troligtvis hade jag väntat tills den kommit ut på DVDoch sett den med sjuåringen hemma i tv-soffan, känns som ett tryggare sätt (dels blir hon inte skrämd av andra som blir rädda, dels går det ju att stänga av om man märker att ungen blir för rädd).
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Det är inte det enda läskiga i den boken/filmen. Det finns många ångestframkallande scener som definitivt inte är lämpliga för en 7-åring.

Jag skulle till och med tveka att läsa boken för en 7-åring.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag tyckte förra filmen var för läskig för en 7-åring, så vad ska då inte den här vara?
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag tycker att böckerna och filmerna är läskiga nog för mig och jag fyller ju änd 20. :o
Och jag är mycket väl medveten om att det bara är på lådsas.

Jag var själv orädd när jag var liten och såg ungefär alla filmer mamma och pappa inte ville att jag skulle se. Då tyckte jag inte att det var läskigt med i efterhand har det påverkat mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
2 106
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 049
Senast: LenaH
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 133
Senast: ako
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp