Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag har tagit mig ett snack med mina barn jag också, vi bestämde att yngsta grabben ska få se en annan film. Jag trodde att han skulle gå i taket, men han förstod och accepterade att filmen är jätteläskig och att han kan få mardrömmar. Helt otroligt! Jag som var så orolig att han skulle bli ledsen! Fast, vi får väl se hur det går när vi väl ska gå och se den och han får stanna hemma!:(
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Kan inte du och han gå på en egen film tillsammans då? Eller göra ngt kul, typ. åka och bada. Skönt att han tog det så bra.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Min son har helt accepterat att det inte blir någon harry potter på bio för honom. Jag visade honom att det stog att man måste vara elva år och sen var det inget snack!!!
Däremot ska vi nog se Narnia istället!
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag ska se den ikväll, så jag vet inte än, men enligt en tidning i England ska den vara väldigt läskig och den fick en högre åldersgräns... Vet ej exakt vilken, deras åldersgränser är annorlunda...
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag måste hålla med om en sak jag läste i GP alldeles nyss. (vissa föräldrar kommer säkert bli putta, men men;) )

Jag tycker ABSOLUT inte att man ska ta med för små barn på lite läskigare (och engelskspråkiga) filmer. Dels för att barnen kan bli uppskakade och skrämda, men framförallt för att det förstör bioupplevelsen för andra.
Det som stod i GP var om en mamma som under HELA filmen satt och översatte för sitt barn! Hon höll inte käft en minut, utan skulle förklara allt. När folk bad henne att vara tyst så sa hon bara "men jag måste ju förklara annars förstår h*n inte"

Nähä? Och? Hyr filmen på DVD då så kan ni sitta hemma och snacka sönder hela filmen och inte förstöra för alla andra! Varför ta med barnet på en engelskspråkig film när den varken kan läsa text eller förstå talet?

/MosterMia, som avskyr att bli störd på bio, vare sig det är av idioter med påslagna mobiltelefoner eller tjötiga ungar/föräldrar!
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Säger som toughcookie, tur att hon är tvåspråkig det underlättar mycket i vanliga fall, även om hon i detta fallet får vänta tills DVDn kommer
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

fast ibland är det jobbigt när andra vuxna börjar prata engelska för att barnen inte ska förstå och sonen sitter och lyssnar med STOOORA öron:angel:
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Mmm, vi pratar väldigt knackig tyska istället :crazy:
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Håller med de andra i tråden. Såg filmen för nån vecka sedan nu och tycker inte att den var lämplig för barn under 11. Det fanns många väldigt läskiga och äckliga scener i den som inte är enligt mig lämpliga för mindre barn...
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Harry Potter filmerna brukar komma efter en tid med svenskt tal, och då är det ju inga problem för barnen att hänga med i filmen.
Men visst den hade lite hemska scener men inte värre än de andra.
Sagan om Ringen har hemskare scener och den vet jag att många barn har sett.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

*knapplån*

Jag har aldrig tyckt att Harry Potter är barnböcker. Visst, de första böckerna är väl ganska "milda".
Jag hade också tänkt ta upp det är om Sagan om RIngen. Dte är ju NÄSTAN samma grej. Alltså rent "monster och slakt"-mässigt.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Fast Harry Potter är inte samma slakt som Sagan om Ringen. Den var ju bara så hela tiden. Harry Potter handlar ju även om utmaningar och är också skojig samtidigt som spännande.
Sagan om Ringen var ju rent av grova i sitt våld.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Den var inte så läskig.
Sagan om Ringen är värre.
Det finns grymmare och värre filmer som även visas för barn.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Var & såg HP igår & gänget som jag var & såg den med var överrens om att det inte är någon "barnfilm", att det är helt rätt att åldersgränsen är 11 år. Och även om den är från 7 år i vuxens sällskap så hade vi aldrig tagit med oss våra 7 åringar & sett den på bio. I såfall hemma i soffan framför TV:n...
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Vilket är uppåt väggarna galet?
Att Sagan om Ringen skulle vara hemskare än Harry Potter eller att flera barn har sett Sagan om Ringen?
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

horsedream skrev:
Vilket är uppåt väggarna galet?
Att Sagan om Ringen skulle vara hemskare än Harry Potter eller att flera barn har sett Sagan om Ringen?
Att flera barn sett de filmerna.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

att barn har sett sagan om ringen.

Barn har INTE samma möjlighet att hantera skräckfilmer som vuxna eller för den delen läskiga scener. Lyssnade på en föreläsning av en psykolog som på ett förenklat sätt förklarade vårt tänkande genom att dela upp det i två bitar. Alla människor har ett logiskt tänkande och ett känslomässigt tänkande.

Småbarn använder i stort sett bara det känslomässiga tänkandet

Barn /7-12år använder både ock men till största delen det känslomässiga tänkandet och först när man är över 12 år! börjar det logiska tänkandet att dominera. Det är just detta som gör att barn har svårare att hantera ex skräckfilmer eller hemska filmer - de TÄNKER inte logiskt utan har ett större känslomässigt tänkande än vad man tror.

Javan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
2 106
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 049
Senast: LenaH
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 133
Senast: ako
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp