Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jo, jag minns själv att jag drömde mardrömm efter att ha läst slutet i fyran och då var jag väl runt... 13 år? (16 nu). Dock tycker jag att böckerna är mycket läskigare än filmerna. Men det är ju en bedömningsfråga. Eftersom hon har läst fjärde boken vet hon vad som kommer att hända och om hon inte har haft mardrömmar efter boken boorde inte filmen vara ett större problem.

Trådskaparen: Kan inte du se filmen först, och sedan kan ni gå tillsammans? Men det kanske känns som slöseri med tid och pengar?
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Hej

Jag har sett filmen och skulle nog själv aldrig ta med en sjuåring på den. Men som sagt barn är annorlunda och olika vana att se hemskheter. Men då jag jobbar inom film branschen och har sett de flesta filmer som går på biograferna så tror jag att jag har rätt då jag anser att filmen inte är lämplig för någon under 7 år. ( har rätt mycket film att jämnföra med)
Åldergränsen 11 år innebär att man från 7 års ålder (inte yngre) får lov att se filmen i målsmans sällskap (inte syskons sällskap).

Vänta ett tag eller se något annat!
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Det där är ju hemskt svårt att svara på, det är ju så individuellt vad olika barn tar åt sej och blir rädda för. Nån gråter floder när Bambis mamma dör, andra rycker på axlarna. Min 11-åring kan se en hel del rått och blodigt våld utan att blinka (mer än jag - jag gömmer mej i kudden) men när det kommer till övernaturliga saker, typ (vad heter hon tjejen på TV som talar med döda?), så blir han tokrädd och går iväg.
Jag hade väntat till den kommer på hyr/köp-DVD, det är lättare att hantera eventuella panikrädslor hemma i mysiga TV-soffan, och dessutom behöver man inte bry sej om att man "stör" för andra bio-besökare. :crazy:
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jepp. Min man och jag ska se den imorgon, och har laddat under veckan med att se om de andra hemma!
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Snuffsan skrev:
Hur läser du egentligen? Hon har ju INTE läst boken skrev Vilya.

Ta det lugnt, du behöver inte hugga som en kobra :confused:. Jag kom ihåg fel och hade för mig att Vilya skrev att dottern hade läst alla böcker.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag hugger inte som en kobra. Men jag tycker det är nonchalant att gå in och ha åsikter i en tråd utan att ha läst grundförutsättningarna ordentligt. Du missade Vilyas upplysningar både ang åldern och läsningen.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag missade inte, men när jag svarade igen i tråden så läste jag inte det första inlägget, varav jag fick för mig att hon hade skrivit "dottern har läst alla böcker och vill nu såklart se fyran" typ.

Att jag fick för mig att dottern var 11 år var för att diskussionen om åldersgränser kom upp, vilket såklart förvirrade min stackars hjärna ;)
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Nu har jag sett filmen och tycker INTE att en sjuåring bör se den på bio.
Min son (snart sju) kommer att få se den hemma i soffan i mammas sällskap så att jag kan stoppa filmen och förklara vad som händer.
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag var och såg filmen i går kväll..
Och jag brukar inte va lättskrämd men man hoppade högt i stolen imellan åt, så jag skulle nog tycka att du ska vänta tills den kommer ut på dvd...
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Ok, det är väl tanken att vänta till sden kommer på DVD, då kan man ju titta på den tills den inte är läskig längre + att man kan se hur de gjorde filmen och se att det inte var så farligt egentligen...

Ni som har sett den, var det några mindre barn och tittade på den? Och isf kunde ni se hur de reagerade? Tänkte bara på de gånger jag har varit på premiärerna av LotR, då har det varit en hel del små barn och tittat och de såg ut så här :eek:
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Jag var rätt sent igår kväll och det var mest folk i "vuxen" ålder, men bakom mig satt en kille i 8-9 års åldern och jag hörde mamman lugna honom imellanåt. Den ÄR läskig och jag som kan boken utan och innan hoppade till ordentligt flera gånger.......
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Har precis sett den, och jag skulle nog INTE låta henne se den om hon inte har ett starkt psyke... Läskig faktiskt!
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Såg den igår och jag hoppade högt i stolen ibland... Förutom att det är en del mord och blod gör alla specialeffekter å musik att man verkligen blir upptaggad å smått lättskrämd..
Men var även en del jättehärliga scener som fick hela bion att asgarva eller bli allmänt blödiga.
Hade jag varit du hade jag hyrt den på DVD, tittat igenom den en gång och sedan kunna spola bort vissa delar när du visar den för din dotter.
Har för mig att dom satt gränsen vid 12 år i england och inte låter mindre barn komma in med föräldrar. Å det tycker jag känns ganska vettigt..

Men egentligen tror jag att det är bättre att läsa boken först för jag tror att d kan bli snurrigt annars..
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Vilya skrev:
Ok, det är väl tanken att vänta till sden kommer på DVD, då kan man ju titta på den tills den inte är läskig längre + att man kan se hur de gjorde filmen och se att det inte var så farligt egentligen...

Ni som har sett den, var det några mindre barn och tittade på den? Och isf kunde ni se hur de reagerade? Tänkte bara på de gånger jag har varit på premiärerna av LotR, då har det varit en hel del små barn och tittat och de såg ut så här :eek:


LotR????:confused: Med risk att bli idiotförklarad, vad är det för filmer??
Ang Harry P filmen, tack och lov att jag läste detta! Tänkte gå med mina barn, 14, 11 och 8 men lämnar nog "minstingen" hemma. Men gissa om det kommer att bli krig om han får höra det!!:crazy:
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Åhh, det borde jag väl fattat! Mina favoritfilmer!! Tänkte faktiskt på Sagan om ringen men kopplade det inte till originalnamnet, är väl FÖR svensk antar jag!:angel:
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Nu är det helt bestämt och även min dotter förstår... Hon får vänta tills DVDn kommer, nu hoppas hon bara på att det blir innan hennes födelsedag, 1:a mars, och att Narnia inte är för otäck!

Själv tänkte jag nog smita iväg och se den med min sambo nästa helg när vi är barnlediga :D Ojojoj vad sur hon blir om hon får reda på det...
 
Sv: Nya Harry Potter filmen, för läskig?

Skulle tro att den kommer före jul :idea:. Antar att de vill tjäna så mkt pengar som möjligt så det vore ju dumt annars...

Innan dess: läs böckerna så att ni kan hänga med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
2 106
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 049
Senast: LenaH
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 133
Senast: ako
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp