Nya domaranvisningar från SKK

Sv: Nya domaranvisningar från SKK

Vilken skillnad det var på de olika saluki, salukis, salukisarna (vad säger man egentligen?!).
Jag blir nästan lite mörkrädd att jag kan se skillnaden... som inte borde kunna skilja hundarna åt.

Jadu, vad man säger... jag vet inte heller hur man säger saluki när man pratar om fler... "Salukis" är nog det vanligaste, men jag har hört många olika varianter på det :p

Det som gör mig mest mörkrädd är:

Det finns salukiägare (även uppfödare) som påstår att skillnaderna man ser enbart beror på hur ägaren väljer att visa hunden. (Det stämmer inte, jag har provat att få min hund att "se extrem ut" men lyckas inte, för det är inte fysiskt möjligt för henne)

Det finns de som har saluki som inte ser skillnader.

Salukin har alltid varit en mycket frisk ras som levt länge.
Från 1990 till idag har det HD-röntgats totalt 57 hundar. Av dessa hade de flesta A-höfter, några B fanns också MEN så fanns det 3 C-höfter.

Samtliga hundar med C-höfter kommer från en kennel som enbart föder upp "den nya typen" av saluki.
Två var kullsyskon. En annan kom från en kull med enbart två valpar.
Den ur sistnämnda kull som inte hade C-höft är helt enkelt inte röntgad - henne har de trots detta avlat på - med en hane som är av extrema typen...

Okay om man bara förändrade utseendet, men när man vet att detta förr eller senare ger negativ effekt på hälsan (annars hade inte det där domardokumentsgrejen öht funnits...) så känns det uselt.

Jag brinner för salukin, jag lever för rasen, jag älskar den av hela mitt hjärta och kan inte tänka mig att leva utan minst en saluki. Det gör obeskrivligt, fysiskt ONT i mig att se vissa hundar och se utvecklingen som finns hos vissa uppfödare...

Dock kan sägas att det inte är alla som föder upp "nya" salukis, men de som faktiskt gör det har en tendens att synas extremt mycket överallt pga att de ställer ut mycket och ställer ut snyggt. De gör reklam för sig och har skitsnygga hemsidor med otroligt snygga foton.
Det finns än idag kvar många salukis av gammal typ, som tur är, och i vissa länder (tex USA som varit stora på att förändra salukin åt det extremare hållet) har det sakta börjat vända och man vill ha tillbaka den gamla typen av hund.

Jag blir nästan lite illamående när jag läser detta dokument.

Att småhundarnas uttåtstående ögon beror på för kort skalle osv. Vissa saker har jag vetat om, men inte riktigt anatomin bakom. Usch.

Tänk om det vore så väl att man faktiskt tog ett krafttag mot detta och premierade sunda och vackra hundar. Inte extrema och tjusiga på mattan. Jag kan själv tycka att det är läckert med en extrem hund. Men de hundarna får lov att hålla sig på ritbordet och inte IRL...

Jo fast att färgen blir fulare är väl inte det största problemet welsharna har... Kass mentalitet och noll chans att hitta en fungerande jakthund tycker jag är värre...
Är jättekul att läsa i trådar om vilken fantastisk spårhund din lille vän är!!! Hur är han med fågel och med apportering??
Nu vart det lite ot... Vore kul om du ville svara på Pm... :)

Bra steg i rätt riktning! Skulle dock vilja ha schäfer i allvarligaste gruppen! och krav på arbetsmeriter för cert för ALLA hundar utom sällisarna!!

Utan att gå in djupare så ja det var ju en klar och tydlig förändring om man jämför bilden från 63 med 09 :/

Om ni tittar närmare på bilderna så ser ni att hunden från -63 står med sina bakben nästan rakt under sig medan hunden från -09 står med bakbenen bakom sig. Det gör enormt mycket på hur rygg och vinklar syns.

Nog är det en skillnad iaf, det är vad jag anser.

Däremot håller jag med om att det vore intressant att se två hundar ( gamla vs nya ) som står på ett liknande uppställt sätt.

Jo fast att färgen blir fulare är väl inte det största problemet welsharna har... Kass mentalitet och noll chans att hitta en fungerande jakthund tycker jag är värre...

Absolut! Färgförändringen är inte det värsta inom welsh springer spaniel! Att fler och fler börjar uppvisa "cocker-rage" samt att de inte lyckas så bra som man förväntar sig i spåret/jakten är hemskt! (Det fanns inte ens welsh i elitklass spår på ca 17 år... INTE okej!)

Att det gått fort är också otäckt. När vi skaffade vår först 1993 var det inte en mänska som hade ett ont ord om welsharna, nu snörper fler och fler på munnen eftersom de träffat "galna" welshar.

Men dessa bekymmer är väl inte helt lätt för domare att hålla utkik efter i ringen? Ok, om den gör utfall mot händer vid hantering och mot andra hundar i och ikring ringen, men då visar man väl inte hunden? Eller? Jag skulle då aldrig! Finns väl ingen poäng med att ha "ett fint exemplar" exteriört om den visar aggressiva tendenser?

Men, vad vet jag? Jag är ju total gröngöling på utställning- och rasstandard så jag sitter egentligen mest och gissar och tycker ;) (Allvar! Inte ironi! Måste poängteras såhär i cyberrymden...)

/Syrsa

Nog är det en skillnad iaf, det är vad jag anser.

Däremot håller jag med om att det vore intressant att se två hundar ( gamla vs nya ) som står på ett liknande uppställt sätt.

Jag har ju postat bilder på "gamla" salukis som står uppställda och är fotade rakt från sidan osv.
Vill du att jag försöker få en bild på någon av hundarna här hemma när jag drar ut dem bak osv? Jag kan isåfall försöka, men det är väldigt, väldigt svårt eftersom hundarna då hamnar i sådan obalans och nästan ramlar/halkar pga deras bakben är för korta.

*KL*

Vad innebär de tre grupperna i praktiken (observandum osv)?
Ska en hund i en observandumgrupp med en felställd hörntand t.ex. alltid få 0 i pris på utställning oavsett andra kvalitéer?

*KL*

Vad innebär de tre grupperna i praktiken (observandum osv)?
Ska en hund i en observandumgrupp med en felställd hörntand t.ex. alltid få 0 i pris på utställning oavsett andra kvalitéer?

Nej utan det betyder att man ska hålla koll så att det inte går till överdrift.

Ex för "min" ras så står det att man ska hålla koll på ex frambenen så att de inte blir för vinklade, rasen har lurformade framben men det får inte bli för mycket av det goda så att hunden inte kan röra sig som den ska.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Kilauea
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 614
Senast: tanten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka