Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Lycka till och hoppas att det går bra!

Den prickige är jättesöt men en riktig latmask, matvrak och fegpropp så man kan inte annat än gilla honom. :D

För vår del är det dressyrträning som gäller idag. Ska bli riktigt kul! Vi har bara hunnit med två pass för tränare hittills men det har gått bra, även om vi bara är på basicnivå, så jag är taggad. Det är kul när det funkar och går framåt. :)

Nästnästa helg ska vi åka iväg på "dressyrläger" tillsammans med 11 andra ekipage. 5 ridpass på 3 dagar så jag kommer vara möööör efteråt. Hej träningsvärk! :p
Pålle ska dock bara gå ett pass om dagen eftersom han inte är i full kondis ännu så jag får låna ridskolehäst på resterande pass.

Åhh, vad roligt med en träningshelg!!
Det kommer nog gå jättebra ska du se!

Själv går jag runt som på små rosa moln just nu. Jag har idag tränat för min tränare för första gången sen i oktober - och det värmde rejält att få höra att vi har gjort jättestora framsteg sen dess! Det är en helt annan häst nu, sa hon och jag måste ju hålla med. Jag märker ju själv att framstegen kommer även om vi ibland har bakslag nu också förstås så tar vi oss oftast ur dom.

Vi skulle ha varit i ridhuset men det var tävlingar där så vi fick vara i vår paddock. Med slasket som blivit så var underlaget lite lätt slirigt och därför valde vi oss idag för att koncenterera oss på skritt och trav arbete och övergångar. Lite mjukstart så där när vi inte har tränat på ett tag.
När jag har koll på ytterbog och ytter bakben så blir det ju så himla bra!

Vi har nu börjat göra övergångarna i skänkelvikning och öppnor, och det blir ju riktigt jobbigt tyckte Tingeling men hon var så himla trevlig ändå!
Det känns skoj och jag längtar redan till om två veckor när nästa träning är!

Tänk vad skoj det är att rida igen nu!

Och något annat som var skoj att få höra var när mina föräldrar kom och hälsade på i stallet idag för första gången så sa dom båda att jag redan efter tre veckor med mer ridning går mycket bättre och man ser på hela mig att balansen är bättre. Då känns ju flytten ännu mer rätt också - den är bra för både mig och Tingeling som båda stormtrivs!

Tänk vad skoj det är att rida igen nu!

Ja, visst är det! Kul att det går åt rätt håll för er.
Jag har ju haft ett jobbigt år bakom mig och fick ta bort min häst i augusti så det är så roligt att äntligen få ha en frisk häst att rida på. :)

Låter som att vi har tränat på lite samma sak idag. Vi har också ridit övergångar + lightversionen av öppna dvs bogen in. Dessutom fick vi till galoppfattningar i båda varven utan tillhörande bakutsparkar. Hurra!

427695_10150586299357875_699702874_9087243_390710400_n.jpg

Tjo! Det gick jättebra idag på "årsdebuten".

66% är jag jättenöjd med men det kunde gått bättre om det hade varit lite mer framridning. Utebanan var blötsnö och vi fick 20 min inne i ridhuset så att vi var lite överspända i programmet sedan tror jag beror på det också. Både jag och pålle behöver en rätt lång framridning för att börja andas ;)

Haha, ja andas kan vara bra att göra emellanåt. Man blir så blå i ansiktet annars. :D

66% är ju rätt hyggligt. Fick du nån nyttig feedback i protokollet då?

Jepp. Att jag måste våga kräva mer av hästen men att jag är på god väg. Och det stämmer helt bra med förhållandena idag.
Jag vågade inte kräva så mycket av hästen för det var som att sitta på en krutburk!

Med längre framridning så kan vi göra av med "den dåliga energin". Det hjälper inte att bra galoppera 14 varv utan mycket sitter i huvudet på pålle och måste jobbas bort därifrån.

Men vi kommer igen!! Jag trodde inte jag skulle hamna på 66% utan kanske runt 64. Så det var bra. Inridningen, volterna och serpentinerna gjorde vi mycket bättre än sist! :)

Vad underbart det ser ut att redan ha blivit av med snön och isen på marken!!

Här hemma hos oss är det isbana på hög nivå. Igår höll jag på att inte komma hem ifrån stallet eftersom stallplan lutar och det var blankis som iofs hade blivit sandad men det var rejält halt ändå.
Det är då man är glad att hästen har isbrodd på sig fortfarande. :)

Och igår insåg jag än en gång hur mycket jag uppskattar ridhuset. Jag uppskattar det nog mer nu när det blir så här isigt än vad jag gjorde för några veckor sen med all snö. För det är ju verkligen nu som det behövs!

Både jag och Tingeling var rätt loja igår och jag tror att vi båda hade rejäl träningsvärk. Efter att först ha ridit lektion i söndags och sen ha travat bommar i måndags så var det lite segt. Så det blev inget avancerat pass utan bara mjukgörande och lite joggande för att få bort alla slaggprodukter.
Men hon kändes fin! Och avslappnad i både kropp och huvud så jag testade mig på en fattning och det gick bra!
Sen taggade hon till rejält så det blev bara två fattningar men det är ju bättre än inga. Och jag vet ju att vi kommer kunna galoppera mycket mer igen snart - vi har ju bara fått börja om lite eftersom vi inte kunnat jobba med den på så långe när det inte var ridbart.
Min tränare sa också att hon ska sitta upp och hjälpa mig med den och jag vet att när hon har ridit så kommer det inte vara några problem alls sen. :)

Idag får både jag och Tingeling en välförtjänt vilodag...

Men åhh, vad jag älskar min häst!!

Haha, och igår drömde jag mig bort tills vi har kommit så långt med galoppen att man kan galoppera LÅNGSAMT och sitta som i en uppförsbacke och hon ändå har det där skjutet bakifrån....
Drömma kan man som sagt, och jag tror och hoppas att vi kommer dit inom en inte allt för lång framtid.

Vi har i princip inte haft någon snö och inte jättemycket is heller :p Totalt på hela vintern har paddocken varit oridbar i max två veckor :p

Så kul att ni fortsätter på rätt spår :D

Tack!

Ja, det känns så himla skoj över de framsteg vi gjort på denna snart månad som vi stått i nya stallet.
Och igår fick jag en bekräftelse på att det börjar ge resultat ännu mer, inte en så rolig bekräftelse på alla sätt - min sadel börjar bli för trång för min lilla häst så jag måste nu börja se mig om efter en ny sadel....
Min fasa verkligen. Jag som älskar min sadel och hur den placerar mig...

Så nu måste jag se om det går att hitta en dressyrsadel som påminner om County WB i bomformen, dvs den ska passa en rygg som är något svängd. Dessutom måste den gå att få i bomvidd extra vid eller så (jag har en fit 4 på min county och det motsvarar vid).

Dessutom måste sadeln ha en smal midja för att jag som ryttare ska trivas i den och så får den inte låsa mig som ryttare allt för mycket och dessutom kunna passa en ryttare som är 1,58 med väldigt korta ben...haha...
Och så ett sista önskemål är ju att den ska finnas i mörkbrunt eftersom all min dressyrutrustning är mörkbrun...även om färgen inte är det absolut viktigaste för tränsen går ju att byta ut...

Förslag på sadel, någon?
Självklart ska jag göra en ryggprofil så att jag lättare vet vad jag ska leta efter. Har en Tekna dressyrsadel i stallet som ska provas bland annat.

Mörkbrun med något svängd bom. :D

PICT0412.jpg

Dock inte extravid utan bara vid. :p Rättare sagt bomvidd 31 och 17,5'' säte.

Fast det är en Stübben och alla gillar inte dom. Dock passade den ypperligt bra på min f d häst. :)

Jag är inte den som är den, men dock behöver jag en 17"... :grin:

Hur många grader är den i stl vid?

Jag har en underbar Edinburgh fit 5!

110424027.jpg

har ingen bra bild på bara sadeln uppladdad

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 106
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar