Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

LadyC: Du har så fina ponnysar, det ser så trevligt ut!! :love:

Idag har vi varit ute och ridit 1,5h tillsammans med andra maran och dess ägare i "skogen". Mycket trevligt och skönt att komma ut!

I morgon åker vi om det inte är för dåligt väder till Mustang för att vara med på Connemara Östs årsmöte och få en liten lektion också i "long reins" :)

Zinzano säger Hej!

P2259342.jpg

Tror du att en Edinburgh kan passa Tingeling också?
Och mig som är en väldigt kort ryttare...
Hur är de i vidderna?
Jag tror att de äldre county sadlarna (som jag har) inte är väldigt vida i sina storlekar tyvärr...

dsc_2324_173646115.jpg

Nu är iofs den profilbilden från i oktober och uppenbarligen så har hon ju mer muskler nu...eftersom min sadel inte passar ultimat längre...

Senast ändrad:

Ingen aning, det går inte att säga utifrån en bild. Det bästa är naturligtvis att ringa ett sadelutprovar-ställe och berätta om hur hästen ser ut och höra om dom tror att dom har något som passar.

Finns ju även sadlar med olika långa kåpor på samma modell. En i mitt stall har en sadel, nu minns jag inte märket, med "kortare kåpor".

En kompis till mig har en Edinburgh likadan som min fast äldre modell som är fit 3 på sitt fullblod.

Jag har bilder på sadeln någonstans men jag minns inte riktigt vart jag gjort av dom bara...

Jag pratade med sadelmagasinet och utifrån hur jag beskrev Tingeling och med den sadeln hon har idag så var Edinburgh en av de sadlarna hon trodde kunde passa (även om man aldrig kan säga per telefon vilken som kommer göra det så tyckte hon att den var värd att prova).

Jag kom på att jag har en kompis till med fullblod som har provat edinburgh fit 4 från sadelmagasinet. Men den glappade i bak tyvärr.

Hoppas den passar dig annars om du ska prova en sån för det är en underbar sadel :d

Yes! jag var där och det var supertrevligt, som alltid, att träffa Östarna.

Vi var kanske runt 14-15 st där tror jag.

Johanna S. från SCS styrelse var där och informerade en hel del riktigt bra saker också, snacka om vilket jobb dom har lagt ner i föreningen och för rasen under det gågna året! Jag blev själv helt svettig av hennes redovisningar :D :bow:

Så hade vi föreläsning om arbete på lång tygel, sk "long reins". Det var intressant och något som jag kommer ta med mig som ett komplement, gärna som uppvärmning av häst och ryttare innan ridpass faktiskt!
Zinzano var med som demohäst men jag tror inte han passa för det. Han tyckte han hade stått still för länge, nytt ridhus, massa folk osv...
Han var lite överkokt i hjärnan ;)

P2270237.jpg

P2270239.jpg

P2270248.jpg

Igår kväll luftade jag honom.
Men wow vilken vinter. Det tjockaste täcket han haft i år är 100gram utetäcke med hals. Nu tror och hoppas jag att våren är på väg!

Och så vit!!! :bump:

Förstår inte hur det är möjligt. :D

Jag var på GHS förra lördagen och tittade bland annat på GP-ponnyn och det var ju en connemara som vann. Kul!

Idag är jag taggad till tusen för i eftermiddag åker pålle och jag iväg på dressyrträningshelg. Ska bli superkul!!:banana:
Nytt fint fleecetäcke och nya benlindor har inhandlats på GHS helgen till ära. Brukar köra på devisen att kan man inte rida så kan man iallafall se snygg ut. :rofl:

Dessutom hade ägaren till min foderhäst skrivit på FB att hon hade hittat en superfodervärd till sin häst så då blev jag glad i hjärtat. Känns bra det här. :)

Vad roligt med träningshelg!!
Och jag håller med dig, kan man inte vara bäst så kan man i alla fall se bäst ut. :)

Själv är jag också taggad inför vår träning på söndag! Två veckor sen sist och jag tycker vi gör framsteg hela tiden! :)
Jag är så glad att jag flyttade min häst till det här stallet med mycket bättre träningsmöjligheter - vad det kommer att göra för oss kan jag ju bara fantisera om och jag tror att det kommer att gå fort!
Vem vet, kanske blir en tävlingsdebut detta år?

Det slog mig häromdagen att min utveckling med Tingeling stämmer överens så väl med min tidigare häst - det tog 1,5 år tills jag kom på hans alla knappar och vi blev stabila ihop, och det är ju ungefär vad det nu tagit för mig och Tingeling.
När knapparna väl börjar falla på plats så går det dessutom väldigt fort framåt i utvecklingen, så det är ju det jag ser fram emot nu!

Jag är taggad!!

+ Speedy (haha, det heter vår robotdammsugare :D)

Gud vad kul :bump:

Jag får nöja mig med att ge träningstips till min mamma och vara glad att jag slipper borsta av vinterpälsen på hästen (som inte är klippt en mm i år :p). Men helgen 1 april ska jag hem på långhelg och äntligen få träffa pälsklingen igen :love:

Mamma galopperar iaf med djuret nu och hon är fortfarande glad, haha :D Hon har inte vart så förtjust i hans galopp innan om man säger så :p Van vid sitt studsdjur som kan galoppera på stället om så krävs och gör lugna, samlade och fina fattningar på stället och kontrollerade avbrott till en bra trav. Den lilla gråa har en förkärlek till att kasta sig in i galoppen och hänge man inte med gärna med huvudet i det blå och sedan är det megakliv i två delar och avbrott till stressad slängtrav. Hänger man väl med så är det som att vända på en hand dock, vilket mamma insett nu :D

Zinzano tackar och bockar!! :D

Ja han ser alltid vit ut på bild, vad han är för färg egentligen behöver vi ju inte omtala.
MEN. Vi har fått förfrågan om vi kan rida med i paraden genom Stockholm 17 mars på St Patricks Day och om vi gör det så blir det nog stora vårbadet dagen innan! Så DÅ kan jag visa hur en vit häst ser ut på riktigt ;)
Men jag har inte bestämt mig än för om jag tror att pållen pallar trycket eller inte. Men paraden kommer ledas av poliser på polishästar så vi får gå direkt bakom dom i så fall!
För vad representerar inte Irland bäst om en kritvit connemara med halvmeter-lång man och självlockig svans? :love:

Men det är dessutom samma dag som SCS årsmötet, så vi får se!

Dessutom kan jag berätta att jag numera sitter i Connemara Östs styrelse :)

Jag har även knåpat ihop ett visningsträns med delar från lite här och var + modifiering av sidostycken, såhär blev det:

P2299348.jpg

Senast ändrad:

Ännu lite bildbombning... Såhär blev tränset när det satt på! Ska nog ändra till de längre sidostyckena, tror de skulle bli snyggare..

:)

Och nu ser ni att han faktiskt inte alltid är vit! :D

P3030315.jpg

P3030303.jpg

(tjock han ser ut, vilket han ÄR också men han har gått ner en hel del... han ser bättre ut under jobb ;) Han får 10-11kg hösilage/dag, ts ligger på 55-60%)

Fin! Och vadå, han är fortf jättevit tycker jag :p

Häftigt med paraden :D Du måste anlita fotograf om du ska vara med!! :bump:

Ser du inte de två fläckarna på bakdelen! :devil: :angel:
Och höger bakben nere vid hoven är ju för bedrövlig :D

Blir ingen parad. Min pappa skulle vara back-up med bil och släp men han åker utomlands och dessutom sålde jag min bil idag så det blir svårt... Man kan ju rida de 7 milen in till stockholm med förstås....

Nä vi siktar på 2013 istället! :)

Pannbandet påminner mig om ridskolan jag red på som liten för där hade alla hästarna sådana. Nostalgi!! :)

Jag har roat mig med lite fotopyssel så här på kvällskvisten medans jag inväntar träningsvärken så här mitt i vårt dressyrläger.
loonapix_13308053011555097031.jpg

Kan du inte hyra bil och släp på en mack eller låna av någon annan? Jag hade gjort nästan vad som helst för att lösa det hela om jag fått samma erbjudande ;)

Jag ger dig samma erbjudande nu, om du vill rida! Men det är ju en aningen längre för dig att åka dock :angel:

Fast firar man inte St Patricks day i Malmö också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 334
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 423
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈