Nya BLUP-index 2012

Sv: Nya BLUP-index 2012

Lite överraskande att Alligator Fontaine fick så väldigt lågt, det verkar som Jalisca Solier var en ren slump då? Hade nog trott att Quaterback skulle hamna högre också, med tanke på all hype.

Jag tror att AF har haft några med väldigt dåliga poäng dvs 2 2 i löshoppningen och någon ungefär lika lågt och det drar ju ner rejält när man bara har 16st visade på 3års. Han har ju även haft några 9 10 poängare som självfallet drar upp men just 2 2 drar ju ner rejält jämfört med en 6 6 tex.

Sedan har jag liksom jag vet andra som använt honom sett att de är väldigt sena. Min såg ut som 2år i höstas och hon är ju 4år nu. Hon är vare sig visad eller ens börjat med eftersom hon är så sen. Nu börjar hon växa i kroppen och ser ut som 3 :crazy:

Ja misstänkte att de var ganska bra, kan man fortfarande visa ston för att få en bedömning? Eller behöver man börja producera föl för det? :D Tänkte att det kan vara vettigt att göra då jag som avelsnovis gillar tanken på att kanske ta något föl efter att hon har gått i sporten några år till eller om något händer. För jag tror att hon har något att tillföra aveln iaf. :)

Jo, härstamningen spelar stor roll för en hingsts index när han inte har så många avkommor som har hunnit visa något än. AFs avkommor har inte gått tillräckligt bra på unghästtest för att väga upp det helt enkelt, som jag skrev tidigare. Han hade väl själv dålig benteknik om jag inte minns fel (ingen hingst som jag varit intresserad av att använda så jag är inte så insatt, jag kan minnas fel) och om han nedärvt det till sina avkommor kan ju det slå hårt på 3årstest t ex.

Alligator hade en bra benteknik och är den vinstrikaste hingsten genom tiderna i GP http://www.youtube.com/watch?v=d6PN1XF4FLE

Och som sagt så har han här lämnat både väldigt höga poäng och väldigt låga poäng och detta endast på 3års vilket kan vara missvisande

Jag tror det kan delvis bero på att han inte passat så bra på svenska ston, men kanske mer att avkommorna varit sena och inte klara för treårs. Men visas ska de minsann ;).

Frågan är vart hon hade legat i blup om hon själv inte hade avkommor efter "lågblupare" för tydligen är det så att även det drar ner blupen hos stoet.. Jag kommer aldrig riktigt förstå detta blupsystem:D

delvis kl

En individs blup baseras inte enbart på individens föräldrar och avkommor utan även övriga släktingar såsom syskon och kusiner.

Ja misstänkte att de var ganska bra, kan man fortfarande visa ston för att få en bedömning? Eller behöver man börja producera föl för det? :D Tänkte att det kan vara vettigt att göra då jag som avelsnovis gillar tanken på att kanske ta något föl efter att hon har gått i sporten några år till eller om något händer. För jag tror att hon har något att tillföra aveln iaf. :)

Du kan visa henne i den öppna klassen på Kval. bedömning
http://www.asvh.se/bedomningar/oversikt/oppen-klass

Hmmm nu har de blivit helt snurriga de har lagt in blup även på ston som inte är registrerade här. Upptäckte att mitt enbart DV reggade sto hade fått blup och kollade mammorna till mina andra som aldrig satt sin fot i sverige och jodå nu hade de fått blup också.

En sak som är intressant att se är hur mkt en sänkning av hingstens blup påverkar och hur lite hästens egna tävlingsresultat väger emot, mitt CB II sto med egna tävlingsresultat upp i 140 följde med sin pappa ner nästan exakt lika mkt när han nu sjönk 10 i hoppningen och vips sjönk hon 9 i hoppningen trots sina tävlingsresultat.

Själv tycker jag att det är intressant att mitt sto minskade blupen trots att pappan höjdes och avkomman hoppade 10-10.
Jag har nog givit upp alla försök att förstå blup

Ja ston som har bedömd avkomma får svenskt blupindex, systemet räknar på all info som finns. Ofta finns det ju fler släktingar som redan har uppgifter i databasen.

delvis kl

En individs blup baseras inte enbart på individens föräldrar och avkommor utan även övriga släktingar såsom syskon och kusiner.

Japp det vet jag, nu har hon inte så många släktingar här då hon är import så mammans enda avkomma i Sverige och hingsten har varit verksam här men har inte alls så många avkommor.

Om släktingarna från den sidan drar ner så borde väl de ligga till grund för hans blup och hon ändå inte ha sämra alt lika dåligt som honom?

-Gylle jag håller med om att det är märkligt, för egna meriter och egna avkommors borde väl ändå ge ett större utslag på eget blup?

Konstigt!

Såg även att min Jaguar Mail avkomma fått blup trots att hon vare sig har avkomma, är visad eller tävlad???

Står ju så här på sidan

Officiella BLUP-index ges till följande grupper av hästar:

*Hingstar med minst 15 bedömda avkommor vid treårstest och/eller kvalitetsbedömning.
*Ston med minst en bedömd avkomma vid treårstest eller kvalitetsbedömning eller minst en tävlad avkomma. Dessutom får ston som själva blivit bedömda eller tävlat officiella index.

Det där stämmer inte. Ston med föräldrar som har blup får eget blup (när de fyller 1 eller 2 har jag för mig).

Läser du vidare står det också:

"ston som inte uppfyller kraven ovan men vars båda föräldrar har ett officiellt index får en preliminär indexprofil baserat enbart på sin härstamning"

Men jag är ganska säker på att JM hade index redan förra året, så det är konstigt att din inte fick då också? För Ruby måste väl också ha haft index förra året, utefter sina tävlingsresultat?

Läser du vidare står det också:

"ston som inte uppfyller kraven ovan men vars båda föräldrar har ett officiellt index får en preliminär indexprofil baserat enbart på sin härstamning"

Men jag är ganska säker på att JM hade index redan förra året, så det är konstigt att din inte fick då också? För Ruby måste väl också ha haft index förra året, utefter sina tävlingsresultat?

Ok läste bara vad som stod under en annan häst.

Ja Ruby har index och de är ilsket röda :eek: trots hennes meriter men det är väl inte så konstigt eftersom hon är okänd :D

Ja blup blir minst sagt egendomligare och egendomligare ju mer man granskar det.

Tittade närmre på Joys mamma och hur de fått till hennes blup är ofattbart. Stammässigt så finns inga hästar som drar ner något blup.
Går man tillbaka till mormorsmamma på honom så har hon i sverige tre ston inlagda samtliga tre är elitston i danmark :
Sto 1 - mamma till gdk hingst här med tävlingsresultat i svår hoppning
Sto 2 - mamma till elithingsten Willemoes med tävlingsresultat i svår hopp och gp dressyr
Sto 3 (Joys mormor) - mamma till 1 gdkhingst med tävlingsresultat i int 160, mamma till valack med tävlingsresultat svår internationell, mamma till valack med tävlingsresultat i svår klass, mamma till elitsto

De som är uppräknade är alltså de hästar som är inskriva i blup, finns betydligt fler i danmark.

Joys mamma som alltså har dessa släktingar i basen på stosidan och som är e. Carano som ju inte har några dåliga blup och då med Joy som enda avkomman i sverige. Med räknat skall vara treårs och kvalitet i form av visningar och tävlingsresultat. Hennes enda avkomma här har alltså diplom på båda visningarna som räknas in och placeringar tom svår hoppning.

Dessutom är hon inte "gammal" född 95 så borde inte påverkas så mkt av "ålderssänkning" trots att detta är vad som går att hitta i databasen så är nästan alla hennes staplar röda, hoppstaplarna kravlar sig precis över till gröna med 108,109 o 111. Kan säga att detta blup hon fått här skiljer sig markant från det blup hon har i danmark. Jag vet ju vilket jag anser stämma bäst på ett sto som är mamma till 2 gdk segerhingstar, 4 diplomavkommor, 3 svår klass hopphästar och med 5 avkommor som varit placerade i championatsfinaler. Det är inte för inte hon blev danmarks yngsta elitsto genom tiderna. Något är ju allvarligt fel med våra blupberäkningar när ett sådant sto sett till blupen i stort sett inte hörde hemma i avelsboxen.

*Delvis kl*

Det är svårt med ston som har utländska rötter onekligen.
Mitt danska sto är syster med två godkända hingstar (varav en är OS-medaljör), någon till svårklasshäst och flera goda avelsston. Tyvärr har alla inte heller resultat i Hestedata (som jag inte har tillgång till) eftersom de är exporterade.
Både min häst och dess mamma har röda staplar i blup, trots att de båda godkända hingstarna finns med i svenska systemet.
Lite snett blir det allt...

Apropå Joy, tävlar han? Om inte, varför inte? Om han gör det, vad har han för ryttare? :D Du kan ta det via pm om du inte vill skriva ut det. Kanske lite OT.

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 903
Senast: Ottilia
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 886
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 296
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar