Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Jag kör också LCHF (sen juni 2005!) men eftersom jag har fuskat rätt rejält vissa perioder så har jag också gått upp. Just i sociala sammanhang är det svårast att hålla fast vid sin "rätta" kosthållning - känns lite fånigt/ohövligt att ha med sig "matlåda" när det serveras smörgåstårta/landgång osv... Eller på möten när de serverar macka. Kaffebröd är enklare att avstå ifrån. Men macka är ju "nästan" mat :-).

Jag har väl inga direkta recepttips, min favoritlunch innehåller ju både lök & tomar, så det är väl inte det mest "strikta": stek hackad lök lite lätt i smör, ha i tärnad rökt skinka, riven ost och sen vispade ägg = omelett. Mot slutet brukar jag ha i tärnad tomat (min kompis har i det i början, men jag föredrar när tomatbitarna smakar lite mer "färskt").
Rökt kött med pepparrots-creme fraiche är en favorit, liksom rostbiff lindad runt klickar med persiljesmör! Dessa båda brukar jag ha som "nöd-lunch" när fantasin brister. Annars funkar ju matiga sallader rätt bra, med hemmagjord dressing (så man vet att det inte innehåller en massa skräp och socker osv). Ost + skinka + oliver m.m. Självklart ingen majs eller annat socker/stärkelsehaltigt.

Själv petar jag i mig alldeles för mycket kaffe+grädde (dels blir det för mycket kalorier totalt sett så kroppen inte behöver använda "lagret", dels blir det en hel del kolhydrater pga grädden), vilket jag måste dra ner på. Men när det "är mycket" händer det lätt att man tar en kopp kaffe i förbifarten lite för ofta...

tjoho! alla viktminskare och LCHF:are (låter lite som ett klubbnamn!?!?)! Testade den när omeletten med kanel, gott men jag föredrar med typ ost, skinka och paprika i. Man ska inte dricka kaffe alltså?....hur överlever man då när man inte för socker? haha. Är det bara bär och sånt som gäller som efterrätt eller finns det något annat gott man kan göra? jag är en riktig "fika-tjej"! Så det är det svåraste att hålla sig ifrån. Jaa och som MorAnna nämnde, alla middagar man blir bjuden på...usch va taskigt det känns...och det är ju så illa lätt att smaka!

Kram Kram!

kl*

Jag känner att jag verkligen fått en spark i r*ven nu, har ett stegsnitt på dryga 16000steg/dag och ligger bra till på kcal-nivån (försöker hålla mig kring 1800kcal/dag - behöver energin för att orka både hektiskt & fysiskt jobb, hästar, hundar och leva i övrigt.).:love:

Än så länge så är det bara rena steg och något ynka ridpass som är inräknade, så det känns bra! Hoppas på att hästarna ska komma igång igen efter skador nu så att vi kan börja rida ordentligt. Och såklart att kantarellerna ska börja titta fram så jag kan gå i skogen i timmar och plocka dem tillsammans med hundarna.

Har beslutat att denna gång försöka att inte hänga upp mig på vad jag äter, utan unna mig godis ibland och efterrätter osv. Men att få kcal-nivån att snitta ut på min målnivå varje vecka. Att tvångsmässigt tänka på vad jag äter blir jag inte lyckligare av. Men att styra mängden är inte så svårt! Tex att äta lite mindre mat till lunchen och komplettera med ett äpple istället för att bli ordentligt mätt.
Och att dessutom lägga mitt stegmål högre än förut, istället för att sänka kcal-intaget drasiskt. Äter lite gör jag ändå, lite av problemet.. :angel:

Hösten gör mig lycklig och sprallig, jag blir sugen på att vara ute i skog och mark och bara ANDAS den klara härliga luften. Hundarna hakar gärna på liksom hästarna. Så det känns suveränt!
Måste införskaffa ett måttband och föra in framstegen i tabellen på tappa, blir intressant att se hur det går den här gången!

Hur går det för er andra?:bump:

Belöning: jag brukar tänka ut något trevligt för var 5:e kg, t.ex. fotvård (underskattat!). Fast just nu känns det avlägset - står och stampar på samma vikt. Det kan visa ett kg ner ena dagen, och ett kg upp nästa...

Eftersom jag tänkte börja styrketräna också måste jag ta och mäta mig istället - för muskler väger ju mer än fett, alltså borde man snarare gå upp i vikt när man börjar bygga muskler. Men i längden drar ju muskler mer energi, så det borde gå åt rätt håll på sikt... Men det kan vara tråkigt att inte se några framsteg alls förrän långt senare - sånt kan man tappa en hel hög med sugar på...

Det har inte blivit någon ridning för mig senaste tiden. Nu har jag ju en ny häst i hagen, och tänkte låta dem få vara i fred så att nya fröken "boar in sig". Det enda vi gör är lite ledövningar på väg till och från stallet på kvällen (valacken har varit ut med dottern ett par gånger, men stoet har jag inte ridit ut på än). Dessutom har jag ingen sadel åt henne, visserligen två bomfria som jag använt till valacken men lite tveksam om de passar henne - hon ser helt annorlunda ut i ryggen. Så ska jag rida henne får det bli barbackapad ett tag. Tänkte ge dem ytterligare dagar ledigt (eftersom jag ändå har massor av möten om kvällarna) och ge mig ut med båda två ihop med dottern i slutet av veckan.
(Jag har alltså två haflinger. En valack på 5 år, som är helt plan i ryggen och cylinderformad, "obefintlig" manke - det var inte enkelt att hitta sadel till honom! Måste dessutom ha brösta på den sadeln annars snurrar den när "tunga matte" försöker stiga upp i stigbygeln...! Sen nu ett sto på 13 år, men hon ser mer "vanlig ut", markerad manke och svank, och dessutom smäckrare på det hela taget. Vi får se om dottern får rida henne istället, hon väger åtminstone 10-15 kg mindre än mig... Annars är egentligen valacken dotterns och nya damen ska vara min)

Nu har jag hittat måttbandet, så jag kan komplettera med lite siffror.

Vikt: 79 kg
Längd: 162 cm

Bröstvidd: (under byst) 90 cm
Midja: 90 cm
Mage/höft: 105 cm
Rumpa: 112 cm.
Lår: (omkrets) 62 cm

Så får vi se vad vi kan göra åt de siffrorna. Blev lite förvånad över att jag har samma mått runt bröstkorgen som runt midjan (inbillade mig trots allt att jag "hade" lite midja...).

Så många kilo muskler kan man inte bygga på sig hur som helst att det gör stor skillnad på vågen.

Imorgon är min första invägning och mätning efter en veckas LCHF...*svälj*:crazy:

KL

Ja, nu är man här igen,,,,,sitter med mina cambridge påsar igen,,ren kur denna gång med.
Andra dagen idag och det går riktigt bra faktiskt. Jag mätte och vägde mig igen och jag har gått upp följande:

Maj:

Vikt: 70,7 kg

Hals: 33,5 cm
Stuss/höft: 100 cm

Augusti:

Vikt: 78,5 kg

Hals: 34 cm
Midja: 105 cm:eek::cry:
Stuss/höft: 103 cm

Så det jag har gått upp har bara lagt sig på magen och brösten:devil:

Men jag tänker kämpa denna gången med och jäklar, jag kommer INTE ge mig i första taget:banana:

sådär! Här kommer reslutaten från min första vecka :)

Förra veckan (15/8)
vikt: 85.5kg
mage: 110cm
rumpa: 112cm
lår: 64cm
arm: 34cm
byst:105cm

Idag (25/8)
Vikt: 83,6kg -1,9kg
Mage/höft: 1o6cm -4cm
Midja(ny): 90cm
Lår: 62cm -2
Rumpa: 108cm -4cm
Bröst: 104cm -1cm

Woho! :D Kul att se lite resultat!

Favina Lycka till!

Härligt!! Själv har jag lyckats gå upp 3kg från mån-ons, trots motion, LCHF och INGET fusk!
Blir så ledsen...!

Finns inget magiskt med LCHF som garanterar att du tappar vikt, där gäller samma parametrar som för alla andra dieter.
Definiera gärna vad inget fusk innebär; om det är att "inte äta onyttigt" så är det dax att ändra den definitionen, för du kan utan problem även gå upp i vikt av att bara äta "nyttigt".

Men att du skulle ha ökat 3 kg i fettvikt på så kort tid är inte troligt, det skulle kräva ett otroligt högt kaloriintag. Är nog svårt att överäta så pass även om man går på LCHF. Min gissning är att du vägt dig under andra förutsättningar än förra gången, t.ex. tid på dagen eller att du har bundit vatten.

KL

Hoppar in i tråden jag med!
Efter år av jojo-bantande och testande av olika metorder har jag nu tagit en helt ny väg som verkar fungera! Jag har tagit hjälp av en Coach och jobbar mycket med mental träning för att nå mitt mål och hålla det. Det har redan hänt en massa saker i mina vanor och min livsstil!

Målet är satt till att komma i mina "lagom i vikt-jeans" och att gå ner ca 8 kg i fett vikt, vilket jag mäter mha BIA-mätning. Då hamnar jag på ca 62 kg. Måldatum är satt till 12/12!

Nej jag vet att det inte är något magiskt. Men det har fungerat bra för mig, när jag inte stoppar i mig massa saker med kolhydrater i. Det har jag inte gjort på ett bra tag, och mått så bra, och tänkte att nu kanske vågen äntligen skulle börja röra sig nedåt igen, för det brukar den göra. Och det gjorde den också, jag var tokglad. Och sen ba poff. 3 dagar senare..
Enda skillnaden jag kan komma på är att jag har mens nu, men annars har jag vägt mig på morgonen före frukost. Iofs har jag känt mig lite svullen sådär så det känns i fingrarna en av gångerna, så kanske är vätska då?!
Får väl se vad som händer!

KL

Ja, nu är man här igen,,,,,sitter med mina cambridge påsar igen,,ren kur denna gång med.
Andra dagen idag och det går riktigt bra faktiskt. Jag mätte och vägde mig igen och jag har gått upp följande:

Maj:

Vikt: 70,7 kg

Hals: 33,5 cm
Stuss/höft: 100 cm

Augusti:

Vikt: 78,5 kg

Hals: 34 cm
Midja: 105 cm:eek::cry:
Stuss/höft: 103 cm

Så det jag har gått upp har bara lagt sig på magen och brösten:devil:

Men jag tänker kämpa denna gången med och jäklar, jag kommer INTE ge mig i första taget:banana:

Du är duktig som klarar pulver!
Det går fort upp dessvärre när man släpper lite kontroll.
Jag har lagt på mig 2kg sedan lägsta vikten i juni,men +4cm midja.
Så jag sätter min vikt precis som du just på magen.
Inte alls roligt när fläsket sitter där,det är i vägen:mad:
15cm midja lät mkt,så dina extrakilon måste sitta bara i midjan.Punktbantning hade varit bra!

Men,ska starta om på måndag.
Hoppas att min onda rygg är lite bättre då,så det går att träna på.Sjukgymnasten håller på att intensivbehandla nu och efter helgen jobbar jag lite mindre efter 2 helvetesveckor.

sådär! Här kommer reslutaten från min första vecka :)

Förra veckan (15/8)
vikt: 85.5kg
mage: 110cm
rumpa: 112cm
lår: 64cm
arm: 34cm
byst:105cm

Idag (25/8)
Vikt: 83,6kg -1,9kg
Mage/höft: 1o6cm -4cm
Midja(ny): 90cm
Lår: 62cm -2
Rumpa: 108cm -4cm
Bröst: 104cm -1cm

Woho! :D Kul att se lite resultat!

Favina Lycka till!

Duktigt jobbat!

tack tack tack! :D Underbar motivation det här! Som LCHF:are har jag hittat ett nytt favorit mellanmål avokado fylld med keso! mmmmh bara att ta en sked och börja äta. Snabbt, enkelt, fräscht och mättande!

Fler som har lagt på sig sommarkilon som vill hänga på?
Lite roligare om vi blir ännu fler som kämpar;)
Funderar på viktklubb,men vet inte om det är värt det?
Någon som provat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka