Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

*KL*

länge sen jag var här och skrev! Jag har flyttat från landet till lägenhet (skittrist!!) så nu kan man inte bara släppa ut hundarna på gården, vilket ifs är bra, så nu motionerar jag flera gånger per dag. Mätte mig med måttband igår så man har lite att gå efter. Har inte fått med mig någon våg hit så ska bli spännande att väga sig sedan.

*KL
Hänger på er- ligger på den trista vikten 92,6 kg enl vågen :eek:
Måste tappa runt 20 kg ungefär.

Har hittills under dagen ätit ok frukost (borde säkert äta gröt i stället för köpt macka men men) och en bra matlåda samt två frukter till mellanmål.
Har redan börjat fundera på vad jag ska äta till middag och det är ett tag till dess. Vet inte om jag är hungrig redan eller sugen eller bara "inbillar" mig för att jag tänker MAT just nu.

Är lite småkrasslig så det blir ingen motion idag. Tänkte nog försöka börja med maten under ett par veckor så får jag börja träna längre fram. Kan kanske få in lite promenader trots att jag inte mår kanon.

Ja jag känner oxå igen mig med den där j*kla stressen. Vi är undebemannade på jobbet och på fritiden förköker jag få ihop flytt av hästar, gård (och allt man har samlat på sig där under åren) och samtidigt beställa material till huset i stan vi köpt. Renoveringen börjar om några veckor och då ska helst allt på gården vara bortforslat förutom det i huset då. Sen ska det renoveras kök, badrum + tapeter och en massa annat i de andra rummen + flyttas på en period av 6 veckor. Ja och så ska pållan skötas med då. Puh, blev nästan utmattad av att skriva det. Jag känner som du, det är svårt att lägga fokus på bra mat då. Men sen har jag framförallt tappat min tidigare hyfsat goda disciplin. Hur hitta???

Ser att vi har liknande vanor med morgonvägningen:D! Det är viktigt det där att man går på toaletten FÖRE!:p

Lider lite med dig att du flyttat in till stan. Jag ska själv snart flytta in till stan från gården (som vi hyr). Har köpt ett hus med 2 lägenheter och ska hyra ut den ena. Snacka om omställning från gård till lägenhet:crazy: Har insett att vi aldrig kommer ha råd att köpa egen gård, så nu fick lösningen bli så här. Nåja, bra att du måste motionera hundarna iaf! Gratismotion är ju alltid välkommet! Själv känns det lite så där, jag kommer få mkt mindre motion när jag bor i stan. Nu har jag haft 2 egna hästar + 3 inhyrningar som jag skött. Nu har jag en häst som jag hyr in. Stallägaren sköter allt (in, ut, foder, hagar, vatten i hagen...) och jag behöver bra sköta min egen häst. Men å andra sidan kanske man kan utöka med annan motion.

ja, det är lite omställning men vi bor inte i stan så, utan tar någon minut att komma till skogen, så det går faktiskt an. Har kvar hästarna på samma ställe som de stod innan jag flyttade så där är det iaf välbekant. De står 9km bort, perfekt att gå.

Oj, 9 km är ju en rejäl promenad...! Min bror bor 5 km bort från mig (det var han som tog över släktgården) och dit kan jag möjligen tänka mig att cykla, men GÅ har jag nog bara gjort som liten (från gården och fram till kyrkbyn).

Det är inte helt självklart att det blir mindre motion för att man flyttar till stan - när jag bodde i lägenhet senast brukade jag oftare gå eller cykla till jobbet eller centrum eller olika köpmarknader (om man nu inte redan visste att man tänkte handla mer än vad man fick med sig i ryggan/pakethållaren). Men på landet måste man liksom alltid ta bilen, oavsett vart man ska - och då kör man ända fram till porten dit man ska...
Då bodde jag c:a 3 km från centrum (Västerås), och det var en helt OK promenad tyckte jag. Sen gick man ju runt lite medan man var på stan, och 3 km hem igen. Så jag tycker att jag fick en hel del motion ändå... Det gäller bara att inte vara lat och alltid ta bilen...! (På den tiden hade jag inget val - hade ingen bil! Bara en motorcykel, men den åkte man knappast och shoppade med...!) Dessutom bodde jag strax intill ett badhus, så jag kunde enkelt ta mig tid att gå dit och simma. Att åka och simma när man bor på landet blir liksom ett mycket större företag...!

cykla hade ngo gått fortare, men jag har två hundar som ska med, varav en är en grand danois som börjar bli lite till åren och kan inte hålla fullt ös lika mycket längre, så smidigast att gå.

Vet inte om jag går sakta eller håller normalt tempo, en mil brukar ta runt två timmar att gå för mig.

jag har inget körkort, och det är väl ändå gången det är bra, att man instället rör på sig. visserligen går bussen precis utanför min dörr, men kan lika gärna gå.

Mitt riktmärke brukar vara 6 km/timme, då går jag raskt. Så du går säkert normalt (vilket svårt ord, precis som lagom...)

Du håller ungefär samma tempo som jag. Jag har en runda på 4,4 km som jag brukar gå med hundarna ibland (oftast är jag slöare och går bara halva den sträckan... :angel:). Den tar mig ca 50 minuter, så det låter ungefär lika.

Det är bra med såna där promenader som man ändå "måste" ta. När jag var ung och sommarjobbade hade jag två somrar såna rejäla cykelturer. Först en på 18 km (tog en knapp timme) men den behövde jag lyckligtvis bara cykla när jag började jobba tidiga skiftet (storkök) innan bussarna hade börjat gå. Sen sommaren efter hade jag 12 km till jobbet, det kändes ju lindrigare. Men då cyklade jag å andra sidan varje dag. I slutet av de somrarna hade man riktigt bra kondis!

har jag sällskap går jag fortare, även fast jag tänker när jag är själv, nä nu måste jag hålla upp tempot.

Jag har en morgonrunda med hundarna på 3km, den går jag på 25minuter, så alltså borde inte nio km ta två timmar, men det kommer det nog göra.

Jag går fortast med hundarna när jag har dem i koppel - eftersom de vill gå i "travtempo" och det är raskare än mitt normala gångtempo. Kan jag ha dem lösa så går de och strosar fram och tillbaka och jag kan välja mitt tempo själv, då blir det lite slöare. Eftersom den ena av hundarna vill stanna (och gärna sno tillbaka) var femte meter, medan den andra vill framåt hela tiden, så är det flexikoppel som gäller. Då finns det lite marginal. Annars måste både jag och "framåthunden" stanna varje gång "bakåthunden" ska sniffa på något. Dessutom har "bakåthunden" nästan dragit min axel/handled ur led några gånger i sina lappkast... (jag har överrörliga leder, och ofta problem med stukningar/ur-led-dragningar osv).

Har jag sällskap går jag och babblar så mycket att jag automatiskt måste hålla lugnare tempo för att hinna med att andas (:D).

lillskiten går jämt lös, och den stora försöker jag ha lös så mycket som möjligt, eftersom båda är uppväxta på landet och knappt vet vad koppel är.

Sen går jag automatiskt fortare om jag är riktigt taggad och vill motionera. På morgonen brukar jag hålla lite tempo så hundarna vaknar, de är av den lata sorten och ligger gärna och sover till in på eftermiddagen..

lillskiten går jämt lös, och den stora försöker jag ha lös så mycket som möjligt, eftersom båda är uppväxta på landet och knappt vet vad koppel är.

Sen går jag automatiskt fortare om jag är riktigt taggad och vill motionera. På morgonen brukar jag hålla lite tempo så hundarna vaknar, de är av den lata sorten och ligger gärna och sover till in på eftermiddagen..

Ha ha, för mig är det tvärtom...! Det är hundarna som går raskt, och jag som hellre hade velat ligga och sova ett par timmar till! :rofl:

Eller nåja, "bakåthunden" kan sova tills jag väcker honom (framåt lunch om så är), medan "framåthunden" väcker mig i gryningen och vill bli utsläppt i trädgården - i väntan på en riktig promenad...
Det är två golden retriever-hannar, båda "eunucker" (av olika skäl...). Och matchar sin matte i att de är något välgödda...!

gick till hästarna idag, 1.1 mil var det, första 7km gick jag på en timme, och resterande gick också på en timme, skyller på attj ag gick och tala i telefon de fyra sista. imorgon tänkte jag ta cykeln.

har precis kommit in från en timmes promenad i raskt tempo.

Å, vad sportig du är! Själv har jag just kommit hem från tårtkalas...! (Nej, jag åt ingen tårta, bara en skiva camembert - eftersom min svägerska, som fyllde år, har lärt sig att jag inte äter något socker alls - sen fem år faktiskt)

Hade tänkt hinna rida ut innan "tårtandet", men det regnade och blåste... Får väl skylla på att unghästen är rätt så lättskrämd, och kraftig blåst är inte någon favorit... Hemma hos brorsan & svägerskan blåste ett träd ikull på gården medan vi åt tårta...! (Visserligen ett gammalt syrénträd, men ändå)

ja, nu börjar hösten och blåsten, då kan det faktiskt vara otäckt att vara ute i skogen. Någon vidare motion via hästarna får jag inte, då jag tränar travare, så jag sitter mest i en vagn, men ibland så rider jag.

blir nog cykel dit idag, vet inte om jag nämnt det redan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka