Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Förtydligande; det finns inga pålitliga studier som stödjer en metabol fördel för LCHF.

Dock verkar det finnas en hel del som stöder att det är ett bra sätt att behålla den uppnådda vikten. Att det dessutom sänker blodfetterna och insulinbehovet är utmärkta skäl tycker jag. Man har ju sagt tidigare att "alla bör äta som om man vore diabetiker" och eftersom LCHF är gynnsamt för diabetiker kanske det är nåt för oss andra att fundera på.

jag ska leta upp min fruktansvärda bild jag ser varje gång jag tänker på choklad osv just nu, den är verkligen inte vacker nånstans, skrattar

Du slår nog inte mig i alla fall:mad:
Sätt in den här också,så vet du att fler vet:D
Hur gick vägningen?

Jag väljer iallafall avvakta med bild.... På avataren väger jag nog 67-68 ungefär.

Mkt modigt av dig att lägga in bilder! Men vilken skillnad det är! Borde kanske också fota så man har at jämföra med. Kan vara bra att ha när suget sätter i och man tänker att en portion till en gång gör ju ingen skilnad, eller ett kg hit eller dit. Men flera portioner extra och flera kg gör väldigt stor skillnad...

De där små bäckarna...

Vad skönt att de fungerat för dig!
Lifes eget märke var det.Fanns dyrare med ,men jag börjar med dessa!
Är du på viktminskningsbanan igen Bollen eller fortfarande gravid?

Måste nog kolla om vi har Life här. Lät ju väldigt prisvärt iaf!!

Tror du blandar ihop mig med någon annan boll, har aldrig varit gravid ;)
men är på viktminskningsbanan ändå!

Jag väljer iallafall avvakta med bild.... På avataren väger jag nog 67-68 ungefär.

Mkt modigt av dig att lägga in bilder! Men vilken skillnad det är! Borde kanske också fota så man har at jämföra med. Kan vara bra att ha när suget sätter i och man tänker att en portion till en gång gör ju ingen skilnad, eller ett kg hit eller dit. Men flera portioner extra och flera kg gör väldigt stor skillnad...

De där små bäckarna...

Eller dumt....
Men,det hjälper mig i alla fall!
Rätt nyttigt att ha kvar hur man såg ut när det var som värst.Det är ju inga snyggbilder precis.Ser ärligt talat för jä...gt ut:o
Jag är ju lika lång som du och då kan du tänka dig att väga 90kg till det....
Men,nu ser vi framåt.Vi SKA gå ner!

Måste nog kolla om vi har Life här. Lät ju väldigt prisvärt iaf!!

Tror du blandar ihop mig med någon annan boll, har aldrig varit gravid ;)
men är på viktminskningsbanan ändå!

Ja,jag måste blanda ihop dig med någon annan.Ursäkta!

Dock verkar det finnas en hel del som stöder att det är ett bra sätt att behålla den uppnådda vikten. Att det dessutom sänker blodfetterna och insulinbehovet är utmärkta skäl tycker jag. Man har ju sagt tidigare att "alla bör äta som om man vore diabetiker" och eftersom LCHF är gynnsamt för diabetiker kanske det är nåt för oss andra att fundera på.

Det är säkerligen ett bra sätt att behålla vikten på, för dom som trivs med den dieten, men inte bättre än någon annan. Det är inte svårt att överäta på LCHF, så man får se till att hålla koll även då.

Även HCLF-dieter kan sänka blodfetterna och för en frisk person så finns inget "insulinbehov", det tar kroppen hand om själv.

Vilka är "Man" i "Man har sagt"?

Det är säkerligen ett bra sätt att behålla vikten på, för dom som trivs med den dieten, men inte bättre än någon annan. Det är inte svårt att överäta på LCHF, så man får se till att hålla koll även då.

Även HCLF-dieter kan sänka blodfetterna och för en frisk person så finns inget "insulinbehov", det tar kroppen hand om själv.

Vilka är "Man" i "Man har sagt"?

"Man" i det här fallet är dietister och läkare.

Personligen märkte jag stor skillnad den här vintern när jag har ätit LCHF, överätit LCHF vill jag påpeka. Knappt nån förändring på vågen och då har jag ätit grädde och creme fraich som aldrig förr. Inte har jag gått ner, knappast med det kaloriintaget men jag har inte gått upp och det hade jag definitivt gjort om jag lagat vår vanliga mat fast med grädde och massor med smör.

Om det inte funnits ett problem med maten i dagens samhälle så hade vi inte haft en sån galopperande epidemi av diabetes typ II. Så det som är friskt idag behöver inte vara det imorgon.

Och jo enligt flera studier så är det lättare att hålla vikten med LCHF. Du får gärna kolla länklistan jag länkade till, den tillhör Dr Andreas Eenfeldt.

"Man" i det här fallet är dietister och läkare.

Läkare som t.ex. Annika Dahlqvist utsedd till årets förvillare?

Personligen märkte jag stor skillnad den här vintern när jag har ätit LCHF, överätit LCHF vill jag påpeka.

Har du räknat och mätt all din mat för att komma fram till att du har överätit, eller bara antar du för att du äter mycket fett?

Knappt nån förändring på vågen och då har jag ätit grädde och creme fraich som aldrig förr.

Vilket betyder att du har ätit på kaloribalans.

Inte har jag gått ner, knappast med det kaloriintaget men jag har inte gått upp och det hade jag definitivt gjort om jag lagat vår vanliga mat fast med grädde och massor med smör.

Stämmer säkert mycket bra, för det är vad som händer de flesta när de byter till LCHF; de minskar sitt kaloriintag omedvetet genom att helt plocka bort ett stort näringsämne.

Om det inte funnits ett problem med maten i dagens samhälle så hade vi inte haft en sån galopperande epidemi av diabetes typ II. Så det som är friskt idag behöver inte vara det imorgon.

Det har inte med saken att göra. Att folk i allmänhet inte kan behärska sig när dom utsätts för frestelser har inget med att LCHF skulle vara bättre än någon annan diet. Folk på LCHF fuskar också.

Och jo enligt flera studier så är det lättare att hålla vikten med LCHF. Du får gärna kolla länklistan jag länkade till, den tillhör Dr Andreas Eenfeldt.

Eenfeldt är ökänd för att inte vara speciellt objektiv och ha lite svårt att tolka studier.

Det finns inga studier som tyder på att lågkolhydratsdieter skulle vara bättre på lång sikt, när det gäller viktnedgång, än någon annan typ av diet.

För mig funkade kromtabletterna direkt. Så från att vara nära döden om jag inte fick en chokladkaka varje dag, kunde helt sluta med det.

Lycka till.

För mig funkade kromtabletterna direkt. Så från att vara nära döden om jag inte fick en chokladkaka varje dag, kunde helt sluta med det.

Lycka till.

Vet inte om det är att jag är så motiverad till viktminskning just nu eller om det är tabletterna,men ja,jag tycker det är skillnad;)

Jag måste köpa sådana :) Funkar de mot saltsug också tro ? Idag har jag fuskat och ätit lakrisal. Så sugen på salt...

Jag måste köpa sådana :) Funkar de mot saltsug också tro ? Idag har jag fuskat och ätit lakrisal. Så sugen på salt...

Man måste nog få fuska någon gång;)
Helst ska ju detta vara en livsstil som fungerar över längre tid än bara just under viktnedgången!
Nu har väl iofs inte du samma problem med fetma som exvis jag,men ändå,vågen pekar ju snabbt åt fel håll:devil:

Läkare som t.ex. Annika Dahlqvist utsedd till årets förvillare?

Har du räknat och mätt all din mat för att komma fram till att du har överätit, eller bara antar du för att du äter mycket fett?

Vilket betyder att du har ätit på kaloribalans.

Stämmer säkert mycket bra, för det är vad som händer de flesta när de byter till LCHF; de minskar sitt kaloriintag omedvetet genom att helt plocka bort ett stort näringsämne.

Det har inte med saken att göra. Att folk i allmänhet inte kan behärska sig när dom utsätts för frestelser har inget med att LCHF skulle vara bättre än någon annan diet. Folk på LCHF fuskar också.

Eenfeldt är ökänd för att inte vara speciellt objektiv och ha lite svårt att tolka studier.

Det finns inga studier som tyder på att lågkolhydratsdieter skulle vara bättre på lång sikt, när det gäller viktnedgång, än någon annan typ av diet.

Ja och Annika Dahlqvist blev utsedd till det för ett uttalande hon inte ens gjort... :grin:

Ja jag har säkert ätit minst 3000 kcal/dag vilket knappast kan anses som kaloribalans för nån som är 1.60 lång och inte tränar alls.

Och nej jag har knappast minskat mitt kaloriintag. Har tro det eller ej rätt bra koll på vad saker och ting innehåller, mitt problem med vikten är inte dålig kunskap utan att jag överäter för att mat är så himla gott. Och då pratar jag inte om hamburgare och pizza som visserligen smaka bra utan här hemma är det snarare rådjursfilé och gotländsk tryffel som det snaskas på.

Nej "Man" är läkare och dietister som INTE tycker som Annika Dahlqvist utan menar att man ska äta enligt de sedan länge rådande kostrekommendationern för diabetiker, för att det helt enkelt är sunt enligt dem. Frågan är om de säger detsamma nu när tom socialstyrelsen anser att det finns vetenskapliga belägg för att LCHF är bra för diabetiker och läkare slipper bli avskedade för att de förespråkar den kosthållningen. Men du verkar ju insatt så det måste du väl ändå ha hört inom sjukvården?

Nu verkar det ju faktiskt vara så att det finns studier som pekar på just att det är lättare att gå ner i vikt, behålla vikten på sikt och förbättra sina triglycerider med LCHF. Eller Läkartidingen är också dåliga på att källgranska?

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10030

Fö kanske vi kan ta den här diskussionen på KIF tex och inte förstöra peppingtråden.

Senast ändrad:

Ja,lite kan man väl fuska någon gång :) Jag har ju som du säger ingen fetma,men det kan ju inte vara hälsosamt att äta som jag gjort.Jag skulle kunna leva på mackor och godis :)

Ja,lite kan man väl fuska någon gång :) Jag har ju som du säger ingen fetma,men det kan ju inte vara hälsosamt att äta som jag gjort.Jag skulle kunna leva på mackor och godis :)

Men,det är ju lättare att fixa några kilon än att vänta tills det blir mer:devil:
Tenderar ju att man lägger på sig lite efterhand:o

Ja och Annika Dahlqvist blev utsedd till det för ett uttalande hon inte ens gjort

Hon fick den utmärkelsen för sina uttalanden om mammografi, cancer och vaccin. Hon fick det inte för "ett uttalande hon inte ens gjort".

Ja jag har säkert ätit minst 3000 kcal/dag vilket knappast kan anses som kaloribalans för nån som är 1.60 lång och inte tränar alls.

Det vill säga att du inte har vägt och räknat på din mat. Det är sådana uttalanden som förvillar och sprider okunskap. Det i sin tur leder till att folk blint tror på att LCHF är något magiskt som fungerar utanför termodynamikens lag.

Nej "Man" är läkare och dietister som INTE tycker som Annika Dahlqvist utan menar att man ska äta enligt de sedan länge rådande kostrekommendationern för diabetiker, för att det helt enkelt är sunt enligt dem. Frågan är om de säger detsamma nu när tom socialstyrelsen anser att det finns vetenskapliga belägg för att LCHF är bra för diabetiker och läkare slipper bli avskedade för att de förespråkar den kosthållningen. Men du verkar ju insatt så det måste du väl ändå ha hört inom sjukvården?

LCHF är kanon för diabetiker, en sjukdom. Det leder inte automatiskt till att det är ett bättre kostråd till friska människor.

Nu verkar det ju faktiskt vara så att det finns studier som pekar på just att det är lättare att gå ner i vikt, behålla vikten på sikt och förbättra sina triglycerider med LCHF. Eller Läkartidingen är också dåliga på att källgranska?

Läkartidningen rapporterar om en studie, ser inget fel i det. Däremot så kan man inte dra några sådana slutsatser av den studien. T.o.m. "kostdoktorn" har backat där och skriver:

Det har påpekats att inte bara kolhydratintaget skilde sig mellan grupperna, utan även proteinintaget. Det är sant. Ett kraftigt minskat kolhydratintag leder vanligen till ett högre proteinintag, samt i flertalet fall till ett högre fettintag. Samtliga de förändringarna kan ha medverkat till de observerade hälso- och viktförbättringarna på lågkolhydratkost.

Just ett högt proteinintag har dokumenterat positiva effekter på viktminskning, men "fettdoktorerna" försöker skriva över dom positiva effekterna till högfettdieter.

Fö kanske vi kan ta den här diskussionen på KIF tex och inte förstöra peppingtråden.

Nej, detta är det perfekta stället att skriva på. Viktminskning kräver kunskap. Så länge det sprids felaktigheter, som t.ex. att man kan överäta och fortfarande gå ner i vikt, så krävs det mothugg.

om du inte skriver i denna tråden för att du behöver ner i vikt och vill peppa och peppas så förstår jag inte riktigt vad du vill uppnå?

Viktminskning kräver kunskap. Så länge det sprids felaktigheter, som t.ex. att man kan överäta och fortfarande gå ner i vikt, så krävs det mothugg.

Det är svårt nog att gå ner i vikt även om man har kunskapen.

Var det så svårtolkat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka