Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

kl

Här är en till som tagit kamp mot fettet. Har försökt lite från och till men nu är det allvar. Fick se några bilder nu i helgen från när jag satt till häst 10-12 kg lättare, och det var som en uppenbarelse, att dom kg kan göra sån skillnad )iallafall om man är 1,60 lång....)
Är så trött på att alla kläder blivit för trånga, tom ridstövlarna som jag igår provade för första gången på flera månader kunde jag nätt o jämt få på mig. Sen har jag ju skaffat mig en unghäst i d-ponny-storlek så både för belastning och estetiken är viktnedgång ett måste.

Kör VLCD några veckor först tänkte jag och sen mindre portioner och inget snask.

Invägningen i förrgår visade 76.9.... Inte bra till mina centimetrar. Att jag har kraftig benstomme duger INTE som bortförklaring, nu har jag gått från överviktig till FET på BMI-skalan....

Så nu är det bara att bita ihop och tänka på klänningen jag ska ha på vännernas bröllop den 17 juli....

Går och dricker ett glas vatten....

Välkommen!!!!!!!
Men,då ligger vi ganska lika!
Jag har fn 75,6kg till 160cm.Började dock på nästan 90kg i oktober:o
Det var ingen vacker syn,kan jag lova:devil:
I princip alla mina kilon sitter i midja och mage,snyggt,not.
Men,nu kämpar vi på!

Glömde ju skriva att det har varit en aktiv dag!
Fick gå in extra och jobba med statistik på jobbet,var total kris.
Simmat 2500m,sedan till sjukgymnasten för behandling.
Letat runt och provat baddräkter och bikinis till förbannelse.Varför finns det inget snyggt?Tantigt ,tråkigt,konstiga färger och konstigt skurna eller dåliga axelband(stor byst).Visst har jag bukfetma,men jag kommer i storlek 42,så något borde finnas:devil:

Sedan var jag ute och red min ena häst en långrunda i sällskap med en kompis på min andra häst,så ikväll blir det ingen roddmaskin;)

håll en tumme för mig vid lunchtid, dax för tjockismöte och vägning. I have a bad feeling :P

I morse stod vågen på 68 kg. Halsfluss är en mycket effektiv viktminskningsmetod. När man inte vill svälja så äter man inte och då rasar vikten :D.
Linzan här hålls också en tumme vid lunchtid :laugh:

I morse stod vågen på 68 kg. Halsfluss är en mycket effektiv viktminskningsmetod. När man inte vill svälja så äter man inte och då rasar vikten :D.
Linzan här hålls också en tumme vid lunchtid :laugh:

Härligt när det går ner i alla fall!
Krya på dig!

Här kommer ett par avskräckningsbilder om någon håller på att tappa sugen!
Jag provrider häst april-09.Vikt?,men säkert inte under 90kg:o
Kan denna koloss vara jag?
Minnie046.jpg

Problem med kläder,krympt i garderoben eller....Oktober-09
Minnie014.jpg

Hjälp! Jag spricker:cry:
Minnie023.jpg

Men,det finns i vart fall hopp,även om jag känner mig tjockare om buken nu än innan:confused:
Minnie049.jpg

Välkommen!!!!!!!
Men,då ligger vi ganska lika!
Jag har fn 75,6kg till 160cm.Började dock på nästan 90kg i oktober:o
Det var ingen vacker syn,kan jag lova:devil:
I princip alla mina kilon sitter i midja och mage,snyggt,not.
Men,nu kämpar vi på!

Oj, du har verkligen kämpat på bra då! Nästan 15 kg, det är ju strålande!

Ja vi placerar ju kg på olika ställen. Jag sätter mest på rumpa/lår men efterhand sprider det sig ju överallt och går inte att ignorera...

Har skött mig nu i två dagr och hållit mig under 800 kcal som är VLCD-gränsen. Resultatet är 1 kg på vågen, så 75,9 nu på morgonen. Mycket vatten naturligtvis men det är ändå skönt när det syns på vågen. Bara att kämpa vidare. Täkte åka till skogen med hunden en sväng och promenera idag men först ska jag nog gå och lägga mig och läsa lite, får passa på när man är ledig. Ska jobba natt tors tom sönd så då får vi se hur det känns med dieten, men jag har gått ner 7 kg med VLCD förr och det funkade rätt ok så jag har gott hopp. Inget jäkla fusk nu utan tänka på målet!

Duktigt duktigt! Det är bra att ha avskräckande bilder att titta på! Jag funderar på att sätta upp både avskräckande och peppande kort på kylskåpet, alternativt ett lås....

Det känns rätt avlägset att jag en period i början av 2000-talet vägde mellan 59 och 63 kg. Sååå mkt roligare det var att köpa kläder då :love:

Porfyr, vilken viktresa du har gjort! Det syns en otrolig skillnad!

HannaZ: Vad innebär VLCD:o?! Tycker du är fantastisk som klarar dig på 800 kcal om dagen, jag skulle hungra ihjäl:D. För några årsedan levde jag på 1000 kcal om dagen i ett par månader, det var två månader fyllda av hunger...

Linnzan: Jag håller båda tummarna!

Porfyr, vilken viktresa du har gjort! Det syns en otrolig skillnad!

HannaZ: Vad innebär VLCD:o?! Tycker du är fantastisk som klarar dig på 800 kcal om dagen, jag skulle hungra ihjäl:D. För några årsedan levde jag på 1000 kcal om dagen i ett par månader, det var två månader fyllda av hunger...

Linnzan: Jag håller båda tummarna!

Poängen med VLCD är att det är så pass lågt kaloriintag att kroppen måste gå över i ketos, dvs att kroppen bränner ketonkroppar (omvanndlar fett till ketoner vilket hjärnan kan använda som bränsle). Det gör att hungerskänslorna samtidigt blir mindre. Att leva på 500 kcal om dagen hade man inte stått ut med annars.

Det är samma mekanism som med LCHF. Högt blodsocker triggar insulinproduktionen och insulin är ett tillväxthormon, dvs det hjälper till att lagra in energi. Att hålla sitt blodsocker på låg och jämn nivå är därför bra ur viktminskningshänseende, ja ur hälsohänseende generellt.

Senast ändrad:

Det är samma mekanism som med LCHF. Högt blodsocker triggar insulinproduktionen och insulin är ett tillväxthormon, dvs det hjälper till att lagra in energi.

Vid just viktminskning så är insulinnivåer av underordnad betydelse. Du kommer att gå ner lika mycket i vikt på en LCHF-diet som på någon annan om kaloriintaget är detsamma.

Vid just viktminskning så är insulinnivåer av underordnad betydelse. Du kommer att gå ner lika mycket i vikt på en LCHF-diet som på någon annan om kaloriintaget är detsamma.

Det är väl det som forsknngen nu börjar motbevisa. Har för mig att det gjordes en studie i Danmark som visade på större viktnedgång hos i det fallet atkinsgruppen jämfört med kontrollgruppen.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10030

Inte exakt den jag sökte men intressant läsning.

Folk med för höga blodfetter rekommenderas här alltså i praktiken LCHF, mkt fett och lite kolhydrater sänker blodfetterna. Tvärt emot vad som förespråkats av majoriteten tidigare.

"För individer med hyperlipidemi kan i stället Atkinsmetoden vara mer lämpad då denna hade bäst effekt på lipidprofilen."

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap#viktnedgång

och här finns en hel bunke studier om lågkolhydratkost ur ett viktminskningsperspektiv.

Senast ändrad:

Fattar ingenting men har gått från 80.7 till 78.4 sen förra veckan. Helt sanslöst med tanke på att jag faktiskt fuskat en del men det var ju skönt det iaf :D

Duktigt duktigt! Det är bra att ha avskräckande bilder att titta på! Jag funderar på att sätta upp både avskräckande och peppande kort på kylskåpet, alternativt ett lås....

Det känns rätt avlägset att jag en period i början av 2000-talet vägde mellan 59 och 63 kg. Sååå mkt roligare det var att köpa kläder då :love:

När man ser sådana bilder MÅSTE man ju ta tag i saken,även om jag stack huvudet i sanden länge!
Det är lättare för mig att undvika chokladen när jag ser vad den gör med min kropp:o
800kcal låter lite,jag försöker landa runt 1200.Svårt ,men det går oftast när man väl bestämt sig! Sedan försöker jag röra mig mkt också.Måste ju träna bort bukfettet också.Det lär inte räcka med "bara viktnedgång:D

Ja,men den var nödvändig!
Hur kan man bara tilåta sig att bli så fet?:o
Hos mig handlar det ju inte om några trivselkilon heller:(

Det finns inga studier som tyder på att LCHF skulle vara bättre än någon annan diet vid viktminskning. LCHF som bantningsdiet är lika effektiv som någon annan när det gäller att gå ner i vikt.

Förtydligande; det finns inga pålitliga studier som stödjer en metabol fördel för LCHF.

jag ska leta upp min fruktansvärda bild jag ser varje gång jag tänker på choklad osv just nu, den är verkligen inte vacker nånstans, skrattar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka