Ny viktutmaning

Sv: Ny viktutmaning

Skojade bara!
Hejar givetvis på er bägge!:bump:
Skönt att kunna sporra varandra!
Jag får ingen med mig från stallet,trots att ett par av de yngre tjejerna har lagt på sig ordentlig barlast (inte bara trivselkilon).
Försökt locka med dem att simma och dylikt,men man vill ju inte tvinga sig på.

67,4 kg var det faktiskt!!! =) alltså -1,3 kg sen förra måndagen
totalt -4,6 kg:banana::eek:

Så jag har ca 2 kg försprång mot mamma men däremot har hon mkt bättre förbränning än mig...

Porfyr kämpa på jag tycker att du är jätteduktig!! det känns ju som att man går upp ca 2 kg på lingonveckan oavsett...:mad:

Alla andra är jätteduktiga med:laugh:

Men,det är ju jättebra jobbat!
Själv hoppas jag på ett rejält skutt nedåt denna veckan;)

Jag hoppas du får ett bra skutt ner :) Det brukar ju hoppa ner om det stått still några dagar. Fast det är lätt att tappa motivationen om det står still.
Jag vill att det ska synas något hekto varje dag helst :)

Vikten kan stå stilla upp till två veckor även om man har en konstant fettminskning under den tiden.

Det kan ju vara bra att veta :) Nu har jag ätit frukost. 1 1/2 grov macka med kalkon på och ett kokt ägg. Fast jag äter inte gulan.
Jag ska gå och träna styrketräning om en stund.

kl
imorgon är det jag som knallar till viktväktarna, jag behöver nån som håller koll på mig för att lyckas just nu känner jag :) Återkommer om ny startvikt imorgon, skrattar

*KL*

jag fortsätter med mina morgonpromenader på runt en timme, känner mig lite inspirationslös för tillfället.

Modigt av dig!
Själv är jag för feg.Jag vill inte väga mig inför någon annan.
Annars,är nog konceptet bra!
Lycka till!

Inspirationen går lite upp och ner,men så är det nog för oss alla.
Svårt att bryta dåliga vanor..........

Suck och nu kom verkligen motgången. Jag går upp i vikt :confused: :crazy:. Varför vet jag inte. Jag tycker inte jag äter annorlunda. Möjligen kan det bero på mina milt utryckt dåliga sovvanor just nu ~5h/dygn. Det sägs ju att man går upp i vikt av att sova för lite. Snälla Novan föla någongång så jag kan slappna av.

Lite sömn och kanske stress??

Det medför ökade kortisolnivår som ökar glukoshalten i blodet och ökar fettinlagringen.

Fast ligger man på ett kaloriunderskott kommer det i praktiken inte att göra någon skillnad.

Det kanske just är det som är problemet ;)
Att man inte ligger på underskott.
Sen beror det väl till viss del hur lång tid det pågår också. Någon vecka hit eller dit är ju som en droppe i havet. Stressen lär vara långvarig för att det ska ha betydelse och ge någon märkbar effekt.

Ville bara poängtera att kalorierna styr fettvikten mer än något annat för en frisk person. Sen kan en stillastående vikt bero på mycket annat. Vad man har ätit, vätska och dylikt.

Ska man få ett pålitligt mått ska man egentligen väga sig varje dag under ett par veckor och följa kurvan. Men har man koll på maten och förbrukningen så kan man lika gärna väga sig någon gång i veckan i ett par veckor för att se att man är på rätt väg.

Jag är helt enig med dig.
Du är en av få här som vet vad du snackar om.

Brukar själv köra med varje-dag-vägning när man kör igång en diet. Håller man dieten så brukar inte vikten skilja sig nämndvärt från en dag till en annan. Det enda jag brukar märka en liten skillnad på är om man lyckas med att få till grym träningsvärk i några av de stora muskelgrupperna. Handlar dock om försumbara siffror i det stora hela. Roligt att följa kurvan om inte annat och ger nästan ett beroende.

Den där teorin tycker jag var intressant. Jag går nog alltid på en ganska hög stressnivå och nu håller jag på att stressa sönder mig av oro. Jag tror inte att jag ätit mer än tidigare men om man med hjälp av hormoner skulle trycka ut mer energi i fettcellerna så kommer ju kroppen ställa om sig till sparlåga iom att det helt plötsligt saknas energi. Det skulle ju kunna göra att även om jag gått på kaloriunderskott så ligger jag helt plötsligt på ett kaloriöverskott med samma kaloriintag. Problemet är att jag inte ökat 1 hg eller så utan 1,5 kg och fort har det gått :crazy:.

För att råka ut för en sådan "sparlåga" krävs ett ohälsosamt underskott under längre perioder. Ett kaloriunderskott förvandlas inte till ett överskott.

Jamen varför ökar jag då i vikt? Jag kanske ätit mer, även om jag inte tror det, men det har isåfall varit väldigt lite extra. Jag äter i övrigt samma saker som tidigare så ingen omläggning av kosten har skett heller. Allt är med andra ord likadant förutom min bristande sömn och ökade stressnivå.

För matdagbok utan att fuska så blir det väldigt enkelt att lokalisera problemet. Speciellt i en sådan här situation. Då får du det svart på vitt.

Hur lång mätperiod har du haft? Över hur lång tid har viktuppgången pågått? Om det är en viktuppgång under den senaste veckan kan det bero på de saker jag skrev tidigare: Att du väger dig under andra förutsättningar än förut.

Förutsatt då att du har ett kaloriunderskott eller ligger på kaloribalans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka