Ny vagn till fjording

A

allround

Har en trevlig och snäll fjording som är trygg att köra. Ska nu köpa ny vagn och jag undrar vad ni andra "mest" använder för typ av vagnar till vardagskörning och vilken typ av sele ni då använder? Gärna med bild.

Sv: Ny vagn till fjording

Till vardags kör vi mest med maratonvagnen och maratonselen
11524536.jpg

som vi även tävlar maraton med
7385719.jpg

Till unghästarna vid inkörning (och ibland på lättklasstävlingar) har vi en maratongigg och finnsele med silettdäckel
7385722.jpg

Vid finkörning och när vi tränar/tävlar dressyr har vi en fingigg med fin(coller)sele, har tyvärr ingen bild förspänt.
9131155.jpg

Har en trevlig och snäll fjording som är trygg att köra. Ska nu köpa ny vagn och jag undrar vad ni andra "mest" använder för typ av vagnar till vardagskörning och vilken typ av sele ni då använder? Gärna med bild.

Jag använder mest rockarden och bröstselen:)
Har tyvärr inga bilder.

Fina bilder och fin fjording! Ang rockard, för tillfället kör jag med den rockarden och bröstselen vi hade till vår kallblodstravare. Det funkar OK. Men jag är inte så fötjust i att köra med rockard. Det känns stelt och också lite obehagligt i minsta lilla "uppförs/nerförs" i väglaget.

Fina bilder och fin fjording! Ang rockard, för tillfället kör jag med den rockarden och bröstselen vi hade till vår kallblodstravare. Det funkar OK. Men jag är inte så fötjust i att köra med rockard. Det känns stelt och också lite obehagligt i minsta lilla "uppförs/nerförs" i väglaget.

Vad knepigt:confused:

Men har du svängel på? och passar rockarden i storlek?

Vi har ju bara backar här och min rockard känns inte stel eller konstig på något vis!

Jag tänkte just fråga detsamma. Har du svängel/draglinor och baksele? Fjädring och högt säte så du ser ordentligt? Högt skackelfäste på selen? Om du har det så borde det inte kännas så, men har man en ofjädrad rockard med låg sits och utan svängel så förstår jag om det känns obekvämt, det gör det för hästen också, speciellt utan draglinor och baksele ;)

Men har du detta och det ändå känns stelt och "konstigt" så kanske inte rockarden är rätt avvägd? Eller är för stor? Har du ingen bild på ekipaget? :)

Jag har ju bara en vagn så valet är ganska enkelt. En fyrhjulsvagn (gammal trilla med bildäck) som jag kör med. Har för tillfället även en lånad rockard hemma och det är roligt som tusan för åtminstone en av hästarna (den andra har inte provat ännu) gillar rockarden allra mest. Hon tokgillar att springa fort fort fort med den :D

Så träningskörning med trillan i huvudsak men viss träning med rockarden för att stortjejen skall få ha bara kul ibland!

Har tyvärr bara en bild på trillan men här kommer den:

mersommar2007027.jpg

Skall noteras att jag låtit göra nya skaklar nu och att vi huvudsakligen kommer att köra med bröstsele och svängel/draglinor. Det är också hästen som går bakom på denna bild som är min, den framför har jag bara på foder och hon skall åka hem nu i slutet av månaden. Kommer att bli tomt :cry:

Hej och tack för råd. Jag var nog lite otydlig tidigare (jag är ridtjej och dålig på benämningen på de olika selarna osv). Jag kör det jag i vardaligt tal kallar rockard men som travfolket kallar "tungvagn" till det har jag en travsele (alltså inte bröstsele). Detta passade fint (enl instruktör) till kallblostravaren. Då fjordingen är i samma storlek på alla ledder fanns förhoppningen att vagn och sele skulle passa även henne. Men jag får nog dra slutsattsen att så inte var fallet då det inte känns bra när jag kör. Vill poängtera att jag inte kör uppför/nerför utan håller mig till jämna vägar. Men så fort det blir minsta lutning på vägen känns det inte bra. Vad förslår ni att jag skaffar för vagn och sele för vardagskörning? Naturligtvis kommer jag ta hjälp av kunnigt folk att prova ut det hela.

En bröstsele och sätt på svängel på din vagn och be en svetskunnig samtidigt kolla vikten och kanske höja sätet så du ser över hästen.

tadaa!!, färdigt.

Jag skulle även kontakta en riktig skolkörningsinstruktör som kan selar (inte trav) för att du och hästen ska kunna vara helt säkra på maximal njutning när ni kör era promenader! Körningen har många nivåer, och med lite träning kan du köra ett helt dressyrpass i vagn!

Ser att du bor i stockholm, vill du får du gärna hälsa på och klämma lite, eller om du hellre vill att jag åker ut o klämmer lite. har ev en ideal full till salu snart, du kan få prova den på hästen kanske så du se hur allt funkar. Jag bor på Färingsö, Ekerö.

Bröstselar passar sällan på fjordingar då dom oftast har bred och lågt ansatt hals, då lägger sig bröstan antingen på bogspetsen eller på strupen och det är inte bra, vi kan inte ha bröstsele till någon av våra fjordingar och då är dom ändå av den nätta typen. Jag skulle rekommendera en lätt loksele eller en collersele, dom har absolut bäst anläggningsyta. Sen finns det även svängda/ergonomiska bröstor till bröstselarna som borde funka.

Vad vill du ha ut av vagnen? Vill du ha en enaxlad eller tvåaxlad? Hur mycket vill du ge för sele och vagn? Kan du bygga om den rockarden du redan har eller vill du ha en ny vagn/rockard? :)

Oj det är inte min erfarenhet:o

Min brösta sitter perfekt på min fjording, blev rekomenderad brösta av allt körfolk när jag skulle börja köra henne:)

Eftersom det inte skulle vara skogskörning utan mest rockardkörning:D

Kul med så många bra svar! Ja det här med bröstan, hur jag än försöker får jag den inte att sitta "rätt". Det känns som Nussikan skrev, antingen sätter den sig på bogspetsen eller på strupen.

Det finns möjlighet för mig att bygga om rockarden men jag funderar på om det inte vore det bästa att investera i en större vagn. Gärna en där man kan åka två personer i då. Tills vidare tömkör jag.

Jag kommer mest att ägna mig åt körning på välpreparerad grusväg.

Oj det är inte min erfarenhet:o

Min brösta sitter perfekt på min fjording, blev rekomenderad brösta av allt körfolk när jag skulle börja köra henne:)

Eftersom det inte skulle vara skogskörning utan mest rockardkörning:D

Det finns fjordingar som kan ha bröstsele, men dom är inte många...

Om man ska ha bröstsele, loksele eller collersele till rockard beror inte på vad man ska köra för typ av körning utan på vilken som passar hästen. Man kan lika gärna köra rockard med en lok- eller collersele som med en bröstsele, det är lika "rätt" vilkket som, bara den som sagt passar hästen.

Senast ändrad:

Kul med så många bra svar! Ja det här med bröstan, hur jag än försöker får jag den inte att sitta "rätt". Det känns som Nussikan skrev, antingen sätter den sig på bogspetsen eller på strupen.

Det finns möjlighet för mig att bygga om rockarden men jag funderar på om det inte vore det bästa att investera i en större vagn. Gärna en där man kan åka två personer i då. Tills vidare tömkör jag.

Jag kommer mest att ägna mig åt körning på välpreparerad grusväg.

Då tycker jag du ska satsa på en lätt lok- eller collersele, det viktigaste är ju som sagt att den ligger bra på hästen. Tänk bara på att om du väljer en loksele att det inte ska vara en tung arbetssele, utan en med lätta, svängda lokor, rätt däckel (silettdäckel om du kör enaxlat) och höga skackelfästen. Ofta när man nämner loksele så tänker folk på arbetsloksele, och det ska du inte ha.

Ang. vagn/rockard så är det viktigaste (tycker jag) att det har hög, vadderad sits, så man ser bra och sitter bekvämt, fjädring för att slippa träsmak och blåmärken på rumpan, svängel, ringar för baksele och att den är rubust och har rejäla hjul (inte bildäck, det tycker jag blir onödigt tungt). Sen beror det ju som sagt hur mycket du kan tänka dig att ge för en ny vagn om du ska köpa en helt ny eller leta efter en begagnad, eller vilken standard du vill ha på den.

Förlåt för trådkapning men jag vill bara ställa en fråga... och hoppas att det är ok?

Varför ska man ha en lätt loksele och inte en arbetssele vid "vanlig" körning? Vad blir skillnaden för hästen förutom just tyngden?

/nyfikna Jenny...

En tyngre arbetssele går väl egentligen lika bra, bara man har silettdäckel med höga skackelfästen (vilket inte är vanligt på arbetsselar, men det går ju att bygga om) men det är ju onödigt att ha en så stor och tung sele om man inte ska dra tungt eller jobba i skogen. Större lokor ligger inte heller lika bra som t.ex. finnlokor eftersom dom oftast är raka och är inte optimala att galoppera med.

Vi använder en 8-hjuling och loksele. Gör inte så mycket om man vinglar av vägen med en sån;)
Funkar i både terräng och på väg!

Liknande trådar

Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
5 330
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12