Ny utrustningsbestämmelse (monté)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kotten
  • Startdatum Startdatum
K

kotten

Nya bestämmelserna för montéutrustningen säger att "sadeln skall vara utformad med fram och bakvalv". Är det bara jag som inte fattar? De har en bild som exempel och den sadel har ett bakvalv som går upp, lite som på de första montésadlarna som kom. De allra flesta rider ju med någon form av galoppmodell på sadel och de har ju inget "bakvalv" eller? Eller menar de att det måste vara bom i sadeln? De galoppsadlarna med halvbom kan väl inte anses ha bakvalv och det är ju många som rider med sådana sadlar. Är lite förvirrad just nu så lite klarhet vore suveränt. Det är ju inte så länge till första september..!

Sv: Ny utrustningsbestämmelse (monté)

Alla former av sadlar är godkända, dvs ridsadlar, montésadlar och galoppsadlar.
Det som inte är tillåtet är att rida enbart med anordning där stigbyglarna är fastsatta direkt i en gjord och det är detta man från STC: s håll har försökt klargöra med denna formulering, även om den är något missvisande.

Aha! Tack för klargörandet! Det hade nog vart enklare för dem att förklara vad man inte får använda då... Redan som det är nu verkar funktionärerna ha lite dålig koll på vad man får ha och inte får ha på en del banor och med en sån formulering skulle jag kunna tänka mig att de kan "dömma ut" en bomlös galoppsadel :crazy:

Jag tänkte precis starta en tråd om detta... Då jag också fattade det som att det måste finnas ett riktigt bakvalv på sadeln... Min sadel som jag red i (rider ju inte nu när jag är gravid) är en sån här:
29011453.jpg

Den har ju inget speciellt bakvalv så, så jag trodde den skulle förbjudas... Men så var inte fallet då. Skönt.

Det som är förbjudet är det som ibland kallas för galoppjärn eller ridgjord.

Det är ju som dom skriver ang tyglarna ochså... finns ju ingen som säljer tyglar m j-loop och det har dom ju inte ens i frankrike.. hur har dom tänkt där då'???

Alla former av sadlar är godkända, dvs ridsadlar, montésadlar och galoppsadlar.
Det som inte är tillåtet är att rida enbart med anordning där stigbyglarna är fastsatta direkt i en gjord och det är detta man från STC: s håll har försökt klargöra med denna formulering, även om den är något missvisande.

Jättespännande!
Vad exakt tycker de att man behöver bakvalvet till när man rider monté?:confused:

Vilka är de som utformar utrustningsbestämmelserna?
Rider de själva/har de öht ngn koll på vad resp utrustningsdetalj har för funktion...

fördela ryttarens vikt över större yta, kanske?

Vilka är de som utformar utrustningsbestämmelserna?
Rider de själva/har de öht ngn koll på vad resp utrustningsdetalj har för funktion...

Jag brukar ringa Linda Höijer på STC när det är något jag funderar på, även om hon väl i grunden har sin huvudsakliga arbetsplats på veterinäravdelningen...

Det är ju som dom skriver ang tyglarna ochså... finns ju ingen som säljer tyglar m j-loop och det har dom ju inte ens i frankrike.. hur har dom tänkt där då'???

Alla tyglar som inte har karbinhakar etc i bettinfästningen räknas som J-loop, dvs alla vanliga tyglar. De behöver alltså inte ha tömmarnas insydda metalltrådar.

Alldeles exakt så! Med bara gjord + stigläder blir trycket av vikten väldigt koncentrerat till en punkt.

Jag förstår tänket; att fördela ryttarens vikt över en större yta, men är det verkligen bakvalvets uppgift??
Vet inte om jag bara "märker ord" här, men i mina ögon fyller inte bakvalvet den funktionen.

Att sadelns "sittyta" är längre kan iofs fördela trycket över en större yta, men bakvalvet?:confused:
Hur pårverkas denna tryckfördelning med tanke på att ryttaren står upp över hästen?

Hallååååå....Finns det ngn sadelmakare här...?

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 044
Senast: SusieQ
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka