NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Med tanke på att folk avlar på eksemhästar utan att ens skämmas för det, så känns det här med avelshygien och skyddande av hästar lite ihåligt ...

Så här ligger det till på ett ungefär, det mesta är fakta men en del egna slutsatser.

Arvsmssan ändras inte pg av eksemutbrott.
Är det någon skillnad mellan första och andra generationens svenskfödda importer så lär den vara marginell, i så fall beror det på människans selektion av vad som ska avlas på.

Eksem är ärftligt, eller snarare dispositionen att få eksem. När man har anlag för att få en allergi så ligger den latent tills något har triggat ett utbrott, därefter har man kvar allergin i större eller mindre utsträckning. Är man allergisk mot en sak så är det större risk att man även är allergisk mot ågot annat.

Med tanke på att runt 7% av de svenskfödda hästarna har eksem och runt 50% av importerna får eksem så är det bara runt 1/7 av dessa islandsfödda som skulle fått eksem om de växt upp i Sverige så är det stor chans att en Islandsfödd eksemhäst inte har större belastning än en eksemfri svenskfödd stor. Olika delar av Sverige är dock olika hårt belastade, kusttrakterna och öland har få svidknott medan skogigare regioner har dem i överflöd.

Forskare har kommit fram till att det är runt 20% ärftlighet på eksem men det är ett snitt, man vet att vissa hingstar har lämnat en stor andel eksem bland sina avkommor. Ett föl har ju dessutom två föräldrar och arvsanlagen kan slå olika. Risken är som störst att få eksem om man avlar på 2 svenskfödda individer med eksem, i synnerhet om det visat sig att de fått eksemavkommor tidigare.

Ska man alls avla på eksem så är det bättre att avla på islandsfödda, där är chansen stor att hästen inte har så stort anlag ändå.

Det är tveeggat att folk lärt sig skydda sina hästar väl och att det finns bra produkter, å ena sidan så är det överlägset ur djurskyddssynpunkt om hästar slipper lida å andra sidan så är det bra ur avelshygiensk synpunkt att inte avla fram eksemhästar.

Precis vad jag letade efter, tack!

Lite sunt och objektivt, och inte tokdömande. :)

Med tanke på att folk avlar på eksemhästar utan att ens skämmas för det, så känns det här med avelshygien och skyddande av hästar lite ihåligt ...

Det blir förmodligen lite bättre efter hand, det finns många som inte vill ha eksemhästar och de bettingar ett mycket lägre pris (möjligen med undantag av topptävlingshästar) i den mån folk vill köpa så det finns ekonomiska skäl att låta bli. Det är för övrigt förbjudet att avla på hästar med eksem http://www.hastsverige.se/sida210.html. Det är tråkigt när folk inte följer lagen, men jag har då inte hört att någon blivit åtalad för att ha avlat på eksemhästar.

Då undrar ju jag, är det ärftligt om uppenbarligen bara 1/7 av de 50 procenten har det genetiskt?

Kan man testa för detta på något vis?

En rätt tandlös lag, precis som statistiken! :p

är det man och svansskorv med kroniskt förlopp som menas? vem
ställer den diagnosen? när vet man att det är kroniskt? med
tanke på att en del hästar faktiskt kan bli symptomfria med tex havsbete, ökozon, täcke, smörj, uppstallning, linfröolja ...

Senast ändrad av en moderator:

Då undrar ju jag, är det ärftligt om uppenbarligen bara 1/7 av de 50 procenten har det genetiskt?

Kan man testa för detta på något vis?

Du kan inte testa i dagens läge, det är/ kan vara flera markörer involverade så man kan inte testa som när det gäller färgen sitter i en enstaka gen. Det kanske kommer att gå i framtiden.

1/7 är bara ren matematik från min sida.

Ca 7% av de svenskfödda hästarna får eksem. Men med samma gener få ca 50% av importena eksem, dvs ca 7 gånger så många. Hade de fötts i Sverige hade förmodligen även 7% av dessa fått eksem dvs ca 1/7 del. Övriga som inte utvecklat eksem kan mycket väl vara ärftligt belastade men det krävs mer för att trigga det. Det klokaste ut eksemsynpunkt hade varit att ta det säkra före det osäkra och inte avla på ågon häst med eksemtendenser. Vi människor är dock inte alltid så kloka och en del kan anse att andra kvaliteer överväger risken. Det är en bedömningsfråga men jag skulle inte chansat.

Forskarna har kommit fram till att runt 20% av eksemen är ärftliga, fråga mig inte hur.

En rätt tandlös lag, precis som statistiken! :p

är det man och svansskorv med kroniskt förlopp som menas? vem
ställer den diagnosen? när vet man att det är kroniskt? med
tanke på att en del hästar faktiskt kan bli symptomfria med tex havsbete, ökozon, täcke, smörj, uppstallning, linfröolja ...

Statistik är det inget fel på, det är hur man använder den, som är den springande punkten. Det finns så omfattande statistik att man rent objektivt inte kan bortse från det, cirka varannan import får eksem förr eller senare medan bara runt 7% av de svenskfödda får eksem. Även om man tar med i beräkningen att siffrorna inte är helt korrekta så är det en ur statistisk synvinkel enorm skillnad. Vill du visa på att det inte är någon skillnad kan du göra ett diagram med skalan 1-1000% då kommer de båda kurverna att ligga nära varandra.

Ja det finns hästar som blir symptomfria, min hade lindriga symptom med täcke, något enstaka sår under hela sommaren, och måde bättre i hagen med sitt täcke än kompisarna utan - hon slapp insekterna. En annan hade så pass svåra besvär att jag mådde illa när jag såg det och han var fin jämfört med en del jag sett. Eksem är inget att ignorera eller ta lätt på det är hemskt jobbigt för hästarna ( jag har själv haft eksem som barn så jag har en god idé om hur det känns).

De åtgärder du räknar upp kostar tid, oro och pengar, något som åtminstone jag hellre satsar på roligare saker än sjuka hästar, men visst många hästar går att få eksemfria, nästan alla m man är villig att flytta till öland eller så.

Både man och svansskorv och sommar eksem finns med på listan, du kan själv välja vad du vill kalla det ;)

Ja det beror på hur man använder statistiken, såklart. Man kan tex. använda det som bevisning för sin tes, men statistiken beror på vad man samlat in för material och HUR.

Vet du något om hur man fick ihop underlaget till den ststistik du presenterar?

Med tanke på de hästar vars ägare skyddar de från utbrott, eller vars ägare inte betraktar det som eksem (pga. lättskött/Öland etc). samt de som skriker eksem så fort en häst kliar sig (och efter en rejäl avlusningskurnär "symptomfri"...)- OCH alla de hästar som det ännu inte brutit ut på.... så tror jag att statistiken visar vad vi kan MISSTÄNKA är sanningen. Som med nästan all forskning ....

Siffrorna kommer från SLU och stämmer väl med min egen erfarenhet. Det är egentligen ointressant om det är 50% mot 10% eller 35% mot 7%, det siffrorna utan tvekan visar att det är långt fler importer som får eksem, vilket du ifrågasatt om jag förstod det rätt. Det finns fog för att tro att bedömningen är likvärdig mellan grupperna oavsett hur den gjorts. Det har funnits många undersökningar genom åren, alla har visat en stor skillnader på svenskfödda och islandsfödda.

Det är väl klart att forskningen kommer från SLU, knappast statistiska centralbyrån. ;)

Nog ligger det en smula sanning i den statistiken men jag tror ändå att den är ihålig. Just att många "upplever" detta undergräver också sanningen för mig.
och där är jag svårövertalad. jag har läst tillräckligt forskningsmetodik för att inte tro på absoluta sanningar.

fast nyfiket- du verkar ha koll: är det en eller flera undersökningar gjorda? från fler/andra än SLU? vet du om rapporten finns tillgänglig att läsa? :)

Jag håller på dig :) Vi borde ta reda på hur statistiken är framtagen. Antingen börjar du nu, eller jag när jag kommer hem från semestern på fre. Det torde vara vetenskapligt underbyggda siffror så jag tror vi har rätt ;)

Det finns många vetenskapligt framtagna siffror i exakt samma ämne som bevisar totala motsatser. ;) Det tror jag dock inte att man kan få fram om just Islandshästar och eksem men man ska inte ha 100 % tro på vetenskapen.
Jag är idel öga .... :)

Lobelia producerade det här ovanför. :)

Kan du förklara närmre? Jag har redovisat siffror ja, men inte två uppsättningar som är motsatta som du menade på att det kunde visa sig vara. Jag undrar också vad du har för underlag för det när det gäller eksem och islandshäst.

Jag har inga illusioner om att just siffrorna jag redovisat är helt korrekta, men de är så pass stora skillnader mellan eksemfrekvensen mellan svensk och islandsfödda så det skulle vara högst osanolikt om skillnaden inte är stor. Hur stor varierar säker beroende både vald metodik och hur man avgränsar och vem bryr sig om det visar sig vara 45% islandsfödda och 8 % svenskfödda med eksem? Slutsatsen blir den samma, eksemrisk för importer är stor.

Senast ändrad:

kl

Här har det varit en sorglig tid denna veckan.

En stor personlighet har lämnat stallet, en underbar häst med en enorm personlighet.
Den Islandshäst som fick mig att börja med just Islandshästar.
Denna häst går inte att beskriva i ord så folk förstår hur speciell hon var, detta var verkligen 1 på Miljonen.

Och nu är det över!

Älskade underbara Gaefa fick tarmvred i Måndags kväll och gick inte att rädda, så hon fick somna in i sin box under natten.
Hon levde ett långt härligt liv, och var skogstokig in i det sista, så sorgligt att det var något sånt här tragiskt som skulle avsluta hennes liv. Men 25½ år han hon bli, älskade älskade häst!

Hon lämnar ett stort tomrum efter sig, en stor plats i mitt hjärta har hon!
Underbara Gaefa, du kommer vara så enormt saknad! <3
Efter sig lämnar hon oxå sin enormt härliga son, Galsi, 13 år gammal, så en del av henne finns allt kvar. <3

Beklagar :( Sånt är alltid trist, även om det är (mer eller mindre) väntat vid den åldern :(

Ändras arvsmassan efter ett utbrott av eksem?
Jag har tappat väldigt mycket av eksemkunskapen sedan jag slutade sitta och läsa allt jag kom över, men någonstans känns det som att ja, islandsfödda är överrepresenterade i eksemstatistiken. Hur är det med eksemförhållandet mellan första och andra generationens svenskfödda? Det finns väldigt många eksemston som inte lämnar eksemföl.

Har alla islandsfödda som någon gång får eksem här i Sverige lika lätt att utveckla eksem? Det är inte så att olika hästar har olika motstånd?

Du vet ju att jag haft eksemhästar och lyssnat mycket på den veterinär och forskare som är inriktad på eksem. Veterinären jobbar ju själv med test mm av eksem.

Den sista forskning jag hörde är som tidigare svenskfödda 6-8% och 26-34% isl.födda, eksemet bryter ut i snitt 2,4 år efter import. Men du är aldrig säker. Det finns mycket som påverkar och det vet man inte.

Arvbarheten är 33% och det är en hög arvbarhet, av den är ston med eksem 17% och ston utan eksem 6%. Siffrorna gäller både svfödda och importer.

Forskningen söker den gen som ger eksem, kanske om 10 år?? Det är en dyr forskning och fortfarande idag vet man inte varför människor får eksem så att hitta pengar som prioriterar djur är inet så lätt men jag vet att Island jobbar på det, de vill ju sälja!!

Ja, det är väl det där det står.

Varför vissa eksemston inte får eksemavkommor beror på generna alltså, det är därför man forskar. Vissa hingstar som EJ har eksem får eksemavkommor!! Det här måste vi komma ihåg, det är inte svart och vitt.

Jag hade ju ett eksemfritt importerat sto som betäcktes med en eksemfri importhingst och han är så långt jag vet fortf eksemfri, min avkomma fick eksem, grav också som ettåring.

Sedan betäckte jag ett annat sto, svenskfött och friskt, fått flera friska avkommor med olika hingstar, både importerade och svenskfödda med en importhingst som tre år efter avkomman föddes fick eksem. Avkomman var frisk och det finns ingen avkomma efter honom som har eksem så långt jag vet.

Oj såg nu att Lobelia lagt in siffror mm...de här är de sista jag fick av veterinären ifjol.

Ja det går att testa, MEN testet är inte tillförlitligt i dagsläget. Det finns 2 veterinärer som är utbildade på att tolka resultatet och själva provet skickas till (Norge) tror jag hittar inte den uppgiften i mina papper nu.

Senast ändrad:

Tack för ditt utförliga svar!

Vad menar du med "Arvbarheten är 33% och det är en hög arvbarhet, av den är ston med eksem 17% och ston utan eksem 6%. Siffrorna gäller både svfödda och importer." ?

Knapplånar lite i denna intressanta diskussion som jag följer i kulisserna.

En bild på Rigel före gårdagens lilla ridrunda :) Superduktig och kunde vända och lämna kompisarna efter halva rundan utan problem. Både töltar och travar på men galopp är det han helst väljer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama