NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Hej allihopa! Jag hänger på lite här då min stora dröm är att köpa en isis inom något år :) är otålig men jag är student och vill spara ihop till en rejäl köpesumma samt en hyffsad buffert innan. Plus att jag tänkte lära mig grunderna först, hittat ett bra ställe att vara andelsryttare på med möjlighet till privat undervisning.
Jag tänkte redan nu åka runt till uppfödare och titta. Eg ska det i första hand vara en hobbyhäst.men man vet ju aldrig om tävlingssuget slår på. :)

Något jag oroar mig för är detta med exem..verkar vara många som lider av det.? Hur kan man bäst undvika det, hur långt tillbaka i stammen ska jag titta?

Såå fina hästar ni har..jag är inte alls avis :d

Köp svenskfött och håll koll på om hingsten lämnat mycket eksemhästar.

Svårare dock eftersom ston sällan får så många avkommor, därav min kommentar om hingst.

Det avlas hejvilt på exem särskilt hos de större uppfödarna. och de små, och även om hingst och sto är eksemfria när fölet tillverkas , men får eksem sen?

Sen kan man ändå aldrig vara säker .....

titta bara på de andra raserna där eksem förekommer: gotlandsruss, nordsvenskar tex.
jag upplever att det bara blir vanligare och vanligare- så jag fnyser åt de rapporter som hävdar att importer lättare utvecklar eksem...

En sak som jag skulle vilja se en rapport om vore stress och eksem. Varr får vissa eksem och andra inte?
Ganska många hästar utvecklar ju eksem i samvand med något stressande: sjukdom, fertilitetdbehandling, flytt et c..

titta bara på de andra raserna där eksem förekommer: gotlandsruss, nordsvenskar tex.
jag upplever att det bara blir vanligare och vanligare- så jag fnyser åt de rapporter som hävdar att importer lättare utvecklar eksem...

Det är statistiskt bevisat att det är en stor skillnad, varför fnysa åt väl underbyggd forskning? Det rör sig om 7% mot 50% så flera hundra procents skillnad.

Det hindrar inte att det eventuellt ökar med eksem hos andra raser, men där kan skillnaden bero på hästnateringen och att vi helt enkelt uppmärksammar problemet.

Hej allihopa! Jag hänger på lite här då min stora dröm är att köpa en isis inom något år :) är otålig men jag är student och vill spara ihop till en rejäl köpesumma samt en hyffsad buffert innan. Plus att jag tänkte lära mig grunderna först, hittat ett bra ställe att vara andelsryttare på med möjlighet till privat undervisning.
Jag tänkte redan nu åka runt till uppfödare och titta. Eg ska det i första hand vara en hobbyhäst.men man vet ju aldrig om tävlingssuget slår på. :)

Något jag oroar mig för är detta med exem..verkar vara många som lider av det.? Hur kan man bäst undvika det, hur långt tillbaka i stammen ska jag titta?

Såå fina hästar ni har..jag är inte alls avis :d

Vad kul :) Visst är det spännande att kolla på hästannonser och drömma. Jag kan inte sluta med det fast jag har två ;)

När jag köpte min första islandshäst vad det i slutet av juli och han hade gått ute dygnet runt hela sommaren och visade inte minsta tecken på eksem eller kli. Där får man ganska bra information även om det aldrig finns någon garanti.

Min andra häst köpte jag i januari månad. Då frågade jag säljarna och bad dem garantera att han aldrig visat några tecken på eksem.

Sedan skyddar jag ändå båda med flugtäcken eller eksemtäcken på natten på sommaren när det är som mest insekter. De får på sig pyjamas på kvällen helt enkelt :)

Jag tänkte inte på att kolla längre bak i stammen om det fanns eksem. Och jag vet inte ens hur man skulle göra. Om hingsten är i avel så får man väl utgå ifrån att den är eksemfri? Eller hur får man annars veta?

Nej, man kan inte räkna med att en hingst är eksemfri för att den går i alvel.

Tadaaaaa min nya vagn nermonterad:D

10 timmars sträckkörning i snöstorm och i mörker i regnoväder är jag rätt död och sov 10 timmar inatt!

Idag blir de invigning av den nya vagnen=)=)

vagnen123_zps5b2b2833.jpg

En bild tagen på pappret så ni ser hur vagnen ser ut ihopmonterad

1479804_1484508728441552_1705742571_n_zpsdee79eac.jpg

Jag fnyser åt vad jag vill. ;)
Det finns inga absoluta sanningar här i världen.

tidaholm?
Lustig benämning med sulky... sulkys brukar inte ha svängel osv.

Vad hingsten får och vad som sker är två helt olika saker.

Många behandlar dessutom hästatna såsom de redan har eksem och kan då uppskjuta/förhindra utbrottet av eksem, men det ändra knappat generna. Går hingsten med stona på fribetäckning och utan täcke så är den sannolikt eksemfri.

Jag förstår... Det är alltså från olika inofficiella källor man kan få veta det. Från sådana som har insyn i hur hanteringen ser ut. :cautious:

Eller också bryter det inte ut pga. omtänksamhet med tex.
täcke/uppstallning mm.

Men en av hästarna i "mitt" stall bor
kustnära. mitt i sommaren började den klia sig, jag beklagade tillgaren som ryckte på axlarna och sa att det brukar bli så på sommaren men det är ingen big deal.
Jag lärde mig av det att det finns nåt som heter "ingem big deal" med eksem. kustnära kanske var grejen för den hästen??

Jag tycker ofta såna här diskussioner ska komma in på hästen och ägarens fullständiga och totala lidande. Det behöver inte vara så. Vad beträffar statistiken som tidigare varit uppe så: när man kan testa alla hästar som invandrat till sve och alla svensfödda med eksem kan vi börja lita på statistiken.
men eftersom den forskning som är gjord är
baserad på hästar vars ägare själva anmält att de vill vara med aå får vi inte hela bilden.
Särskilt inte från uppfödare som mörkar ....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve