NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag förstår... Det är alltså från olika inofficiella källor man kan få veta det. Från sådana som har insyn i hur hanteringen ser ut. :cautious:

Japp... Tyvärr är det så. Finns en del mycket välanvända hingstar som har eksem. Sen kan man ju kolla på om hästen har både en svensk och isländks bedömning på man- och svanspoäng.

Sen är det inte helt fel att åka på hingstvisningar/festivaler så kan man se om man/svans ser misstänkt tunn ut.

Det är inte en lätt fråga men jag tänker att när det kommer till avel så bättre safe than sorry :) Men ust när det kommer till hur ägare sköter det finns mycket att säga om, och hur kliande definieras av ägare. Har sett exempel på eksem som bara definierats som att hästen är känslig :/ Den såldes sen som eksemfri.

Ja där är ju helt ett klart problem för som min stallkompis menade ju inte at det var eksem, medan jag kände igen kliandet, såren i ansiktet och den svullna mankammen. Men det var lindrigt.
därmed inte sagt stt det skulle vara det om hästkraken flyttades.

Btw: jag tycker att det är fantsiskt bra gjort som
MÅNGA gör numera: skyddar import-hästarna! Täcke och uppstallning. Det kan ju också göra statistiken missvisande men frågan är vad som
är bäst/värst: att skydda hästen eller att göra som en hingshållare för rätt
många år sen skröt om: utsatte hästen till max för att få ett ev utbrott av eksem (ja det är sant- men så vitt jag vet fick inte hingsten eksem, men han kunde ju ha fått..)

tidaholm?
Lustig benämning med sulky... sulkys brukar inte ha svängel osv.

ja sulky för mig är sån där man har på travtävlingar
Det är en NHS vagn, tillverkas inte längre vad jag vet så de är typ omöjliga att få tag på.
De som väl har en säljer dom aldrig så jag hade bra tur ja=)

Fast det där har jag hört förut, såklart folk säljer sina grejer, händer ju att man slutar tex.:p

Läste du i näst senaste islandshästen om han som kör med par? :)

Jo jag kan min statistik (sociolog)- det kan vara därför jag inte tror på absoluta sanningar ... :angel:

delvis kl.

Är det skillnad på eksem framkallat av stress, och eksem framkallat av flygfäna själva?

Mitt sto var på betäckning för något år sedan, när vi skulle hälsa på henne sa frågade en anställd på gården om det var vårt sto som varit bråkigt och blivit skadat. Vi stod som frågetecken. När hingsthållaren kom ut konfronterade vi denne, som hävdade att det bara varit lite småtjafs. För säkerhets skull hålls sto och hingst separerade hela tiden utom vid brunst.

När vi kommer ut i hagen ser vi ett helt sönderkliat och tokstressat sto som ständigt ständigt blir jagat av hingsten. Tydligen var det så hela tiden :mad:

Stoet har aldrig varit otrevligt mot andra hästar, och jag är NÅGOT bitter på hingsthållaren...

Vaddå bröt eksemet ut hos hingstägaren?
Det är ju inte första gången en sån sak händer (ju...)

Men eksem är väl som eksem är: dvs. en kronisk sjukdom.
Alla hästar som kliar/kliat sig har ju inte eksem.

Japp, inte något tecken på eksem tidigare...

Vad menar du? Sedan dess har hon kliat sig, dvs det är kroniskt.

Ett sto får inte eksem av stress däremot så blir en stressad individ mer mottaglig för sjukdomar. Troligen var det miljöombytet tillsammans med stressen som var den utlösande faktorn, men det kunde troligen lika gärna ha hänt vid ett ormbett, bara miljöombyte eller en antibiotika kur.

Så trist att hingsthållaren inte bröt tidigare, så ska inte någon häst behöva ha det.

Fast det där har jag hört förut, såklart folk säljer sina grejer, händer ju att man slutar tex.:p

Läste du i näst senaste islandshästen om han som kör med par? :)

Vad har du hört förrut?=)

Ja klart folk säljer sina vagnar men det är ju inte som så att du kan gå ut på blocket och välja och vraka på denna vagn.
det mesta som finns ute är hemmabyggen.

Kan gå 1 år innan en kommer ut på försäljning alltså den jag har och då är den oftast såld efter någon timme utlagd.

Så mjo de är svåra att få tag på begagnade helt klart,

På tillverkarens hemsida står de att den ska komma igång inom snart så har man tur körs företaget vidare eller iaf säljes så nya fina vagnar kan tillverkas=)

Ändras arvsmassan efter ett utbrott av eksem?
Jag har tappat väldigt mycket av eksemkunskapen sedan jag slutade sitta och läsa allt jag kom över, men någonstans känns det som att ja, islandsfödda är överrepresenterade i eksemstatistiken. Hur är det med eksemförhållandet mellan första och andra generationens svenskfödda? Det finns väldigt många eksemston som inte lämnar eksemföl.

Har alla islandsfödda som någon gång får eksem här i Sverige lika lätt att utveckla eksem? Det är inte så att olika hästar har olika motstånd?

kl

Här har det varit en sorglig tid denna veckan.

En stor personlighet har lämnat stallet, en underbar häst med en enorm personlighet.
Den Islandshäst som fick mig att börja med just Islandshästar.
Denna häst går inte att beskriva i ord så folk förstår hur speciell hon var, detta var verkligen 1 på Miljonen.

Och nu är det över!

Älskade underbara Gaefa fick tarmvred i Måndags kväll och gick inte att rädda, så hon fick somna in i sin box under natten.
Hon levde ett långt härligt liv, och var skogstokig in i det sista, så sorgligt att det var något sånt här tragiskt som skulle avsluta hennes liv. Men 25½ år han hon bli, älskade älskade häst!

Hon lämnar ett stort tomrum efter sig, en stor plats i mitt hjärta har hon!
Underbara Gaefa, du kommer vara så enormt saknad! <3
Efter sig lämnar hon oxå sin enormt härliga son, Galsi, 13 år gammal, så en del av henne finns allt kvar. <3

Oj verkar vara många som får kolik just nu=(I veckan fick en äldre häst lämna oss i stallet pga kolik, och flera har haft kolikkänningar=(

Hämskt är det iaf:(

Selar tex och maratonvagnar. efter att jag köpt min vagn dök de upp som svampar ur jorden. ;)

Har du provat den än? :)

Det man vet om eksem är ju så oerhört vagt och vagare blir det ju i takt med att bättre behandling och förebyggande åtgärder används. man vet inte vilka hästar som har eller kommer få eksem.

Istället för att lägga tid och pengar på i mina ögon tandlöst statistiskt letande vire det ju mer intressant med forskning om tex. vaccin eller effektivare behandling...

Ofta när man ska diskutera eksem på nätet händer följande:

-) Man ska konstatera att alla som tar in hästar från island är kompletta idioter som borde brännas på bål (minst?)

-) Man ska påtala hästens fruktsnsvärda lidande till den milda grad att man börjar fundera över varför hästkraken inte fått vandra vidare (särskilt eftersom den ekonomiskt sett varken går att sälja eller är värt något- man får ju dessutom INTE avla på den...)

-) man ska påtala ägarens fruktansvärda lidande både ekonomiskt och arbetsmässigt så till den milda grad att man funderar över varför inte hästen slaktats (den är ju som ovan konstaterat inte värt något- man Ska ju heller intw avla på den)

(ursäkta ev. stavfel, mobilen)

(och detta var en ngt. allmän reflektion ;)

Ändras arvsmassan efter ett utbrott av eksem?
Jag har tappat väldigt mycket av eksemkunskapen sedan jag slutade sitta och läsa allt jag kom över, men någonstans känns det som att ja, islandsfödda är överrepresenterade i eksemstatistiken. Hur är det med eksemförhållandet mellan första och andra generationens svenskfödda? Det finns väldigt många eksemston som inte lämnar eksemföl.

Har alla islandsfödda som någon gång får eksem här i Sverige lika lätt att utveckla eksem? Det är inte så att olika hästar har olika motstånd?

Så här ligger det till på ett ungefär, det mesta är fakta men en del egna slutsatser.

Arvsmssan ändras inte pg av eksemutbrott.
Är det någon skillnad mellan första och andra generationens svenskfödda importer så lär den vara marginell, i så fall beror det på människans selektion av vad som ska avlas på.

Eksem är ärftligt, eller snarare dispositionen att få eksem. När man har anlag för att få en allergi så ligger den latent tills något har triggat ett utbrott, därefter har man kvar allergin i större eller mindre utsträckning. Är man allergisk mot en sak så är det större risk att man även är allergisk mot ågot annat.

Med tanke på att runt 7% av de svenskfödda hästarna har eksem och runt 50% av importerna får eksem så är det bara runt 1/7 av dessa islandsfödda som skulle fått eksem om de växt upp i Sverige så är det stor chans att en Islandsfödd eksemhäst inte har större belastning än en eksemfri svenskfödd stor. Olika delar av Sverige är dock olika hårt belastade, kusttrakterna och öland har få svidknott medan skogigare regioner har dem i överflöd.

Forskare har kommit fram till att det är runt 20% ärftlighet på eksem men det är ett snitt, man vet att vissa hingstar har lämnat en stor andel eksem bland sina avkommor. Ett föl har ju dessutom två föräldrar och arvsanlagen kan slå olika. Risken är som störst att få eksem om man avlar på 2 svenskfödda individer med eksem, i synnerhet om det visat sig att de fått eksemavkommor tidigare.

Ska man alls avla på eksem så är det bättre att avla på islandsfödda, där är chansen stor att hästen inte har så stort anlag ändå.

Det är tveeggat att folk lärt sig skydda sina hästar väl och att det finns bra produkter, å ena sidan så är det överlägset ur djurskyddssynpunkt om hästar slipper lida å andra sidan så är det bra ur avelshygiensk synpunkt att inte avla fram eksemhästar.

Senast ändrad:

KL

Jag behöver någon utomståendes perspektiv.

Det har varit en hel del bråk i hagen mellan Sol och shettisdamen hon går med och nu har det tydligen blivit värre igen och hon har även sparkat mot en människa igen, det har shettisen också gjort så det är ju spänt från båda håll.
Sol har så länge jag haft henne varit tydligt undergiven, hon har gått med äldre hästar hela tiden. Det har varit bråk i två tidigare flockar, i den första blev hon bortjagad av två väldigt bossiga ston. Det gick bra, men hon fick inte vara med utan de gick i varsin del av hagen. Blev bättre med tiden dock. Andra gången var när vi provade att släppa in en valack som blivit kastrerad ett halvår tidigare. Han var fortfarande lite hingstig och väldigt sugen på det äldre stoet. Då var Sol avis och förbannad och det funkade såklart inte att ha dem ihop.

Nu går hon som sagt med ett äldre shettissto och Sol är den som bestämmer mest, men hon är inte alls accepterad av shettisen som enligt ägaren inte är så bra på att tyda signaler. Hon flyttar sig inte och är väldigt tjurig när Sol försöker bestämma, Sol är ju inte den självklara ledaren heller så när shettisen inte flyttar på sig så blir det bråk. Nu i veckan hade hon sparkat shettisen så att hon var öm i baken och hon hade även sparkat mot stallägaren. Hon har inte sparkat när jag varit där, varken mot mig eller mot shettisen, utan när jag är där så är det bara shettisen som sparkat, både mot mig och mot Sol. Dock verkar det inte som att hon gör det när de andra är där och jag har fått känslan av att de inte tror på att hon sparkar.

Nu har Sol börjat ridas igen och jag hoppas att det blir bättre när hon får utlopp för energin på annat håll. Jag vet ju om hur odräglig hon kan bli under vila. Men om det fortsätter såhär ser jag inte att de kan fortsätta gå ihop och tyvärr finns det inga andra hästar de kan gå med. Och jag vill verkligen inte flytta, men som sagt, om det fortsätter så finns ju tyvärr inga alternativ som det ser ut nu.

Hur har ni gjort i liknande situationer? Hur länge bör man ha is i magen och hoppas att de löser det? Jag är ju rädd att de en vacker dag får in en fullträff på fel ställe och skadar någon allvarligt. När isen kommer måste vi sära på dem för vi vågar inte ha dem ihop med broddar i.

Känns ju såklart jättetråkigt, men det går ju liksom inte att be dem att sluta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama