NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det är det vi inte vet ännu.
Det sitter någonting i höger bak som förstör för henne, det märks i träningen samt om veterinären höll upp höger bak så skakade hon i hela benet samt upp i länden. Ingen reaktion alls vid böjprov men hon är extremt ovillig i ridningen, främst i högervarv. Veterinären (världens bästa!) ville se henne riden för att kunna se problemen.
Nu är det vila och sen igångsättning, blir det inte bättre blir det först röntgen och sen får vi gå vidare efter det - beroende på vad som visas/inte visas ..

Riktigt härlig jul!

Det är det vi inte vet ännu.
Det sitter någonting i höger bak som förstör för henne, det märks i träningen samt om veterinären höll upp höger bak så skakade hon i hela benet samt upp i länden. Ingen reaktion alls vid böjprov men hon är extremt ovillig i ridningen, främst i högervarv. Veterinären (världens bästa!) ville se henne riden för att kunna se problemen.
Nu är det vila och sen igångsättning, blir det inte bättre blir det först röntgen och sen får vi gå vidare efter det - beroende på vad som visas/inte visas ..

Riktigt härlig jul!

Usch, trist!!!

Här går det skapligt.
Jag rider enbart Barmi och Isa nu, och sparsamt med Isa eftersom det blåst ordentligt senaste veckan. Barmi går framåt i traven: klarade på en kurs för en månad sedan trava på volt för första gången! Sedan dess har vi börjat klara försiktig skänkelvikning och öppna utan att tappa takten, samt serpentiner över grusvägen. Han klarar dessutom viss tempoväxling och viss höjning och sänkning av formen utan att tappa takten.
Jättekul med utveckling.
Under 2014 hoppas jag kunna förbättra galoppen också, som är flack och som han tappar ganska snabbt.
Avsikten är att jobba mer med galoppfattningar ur skritt, för att ha så god samling in i galoppen som vi kan, och utveckla därifrån. Funderar på om volt hjälper eller stjälper i början, det kan nog vara både och.

Usch vad tråkigt.
Jag har fått lära mig att ömhet i bakknäna inte alltid visar sig på böjprov. Att det är jättesvårt att få n reaktion när man böjer bakknäna.

Hade själv en dam som var halt bägge fram och kiropraktorn hävdade att hon hade ont i bakknäna men veterinärerna på kliniken sa att hon var ohalt bak efter flera besök där jag proppsade på böjning bak. Frambenen blev inte bättre.
Tillslut fixade kiropraktorn en veterinär som sårutade bakknäna en gång på hans direktiv. Vid återbesöket var hela hästen ohalt på alla 4.

*kl*

Tyra är en otroligt rolig, men inte helt lätt häst att rida alltså. :p Det utmanar mig som ryttare, hon är så pass känslig att jag liksom inte "Kommer undan" med olater som jag har haft tidigare. Om jag inte RIDER volten rund, så blir den inte rund. Då blir den vingligt fyrkantig och Tyra vet inte riktigt vart hon ska ta vägen. Om jag är lite orolig i handen eller glappar med stödet på ytter blir Tyra ostadig i formen. Om jag fastnar i innerhanden gör Tyra detsamma. Självklara grejer såklart, men det blir enormt tydligt på en sån här häst att det inte funkar att rida så. :D

När hon inte gått dagen före kan hon vara ganska forcerad och "övertaggad". ("Din häst ser ut som en porce, med överladdad turbo.." sa min sambo, som inte vet något alls om hästar. :p ) Då brukar första halvan av passet gå ut på att få henne att länga sig och skritta genom hela kroppen, för att sedan trava lång och låg på en stor åttvolt tills jag känner att hon liksom svalnat lite och inte tar precis alla hjälper som framåtdrivande. :) Har hon ridits dagen innan har vi inte samma fenomen, utan då är hon "ridbar" direkt. En häst med mycket energi.

Vi lär känna varandra, vi har jättekul ihop och det går bättre och bättre! Efter varje gång jag ridit börjar jag planera och längta efter nästa gång. I lördags bjöd hon på några steg tölt som gav mig gåshud. Förberedelsen inför tölten blev perfekt, hon var lösgjord och "med mig", och kvalitén på de töltstegen skvallrade verkligen om vad det är för kaliber i hästen jag har. Blev nästan lite rädd efteråt, detta är ju en alldeles för bra häst för mig. :o

Jag ska ta och testa något annat bett tänkte jag, just nu går hon på ett tredelat mässingsbett med lösa ringar, men jag tror egentligen att hon skulle trivas på ett stadigare bett. Är det totalt omöjligt att hitta ett rakt tränsbett med fasta ringar i mässing?

Kommande helg ska vi rida heldagskurs för min ordinarie instruktör, det ska bli roligt! :)

Senast ändrad:

Låter som något i ett bakknä. Google problematik i bakknä så kommer det upp massvis med information. Det finns väldigt många diffusa problem med bakknä och som någon annan sa, svårt att se på böjprov eftersom det är en så pass stor led.

Kl.
Julmorgonen började med kaos.
Laufi lyckades fastna i eltråden, tråden hamnade mellan hoven och skon ..
Ni kan ju tänka er hur det såg ut. Elstötar, i en hage full med vatten.
Usch, trodde han skulle dö!
Det går bra nu!!

Kl.
Julmorgonen började med kaos.
Laufi lyckades fastna i eltråden, tråden hamnade mellan hoven och skon ..
Ni kan ju tänka er hur det såg ut. Elstötar, i en hage full med vatten.
Usch, trodde han skulle dö!
Det går bra nu!!

Nej men fy vad oerhört otäckt! :O Hur gick det?

Han verkar okej!
Har ätit och druckit och ingenting känns eller syns på benen.
Han kan ev ha en sträckning på det andra benet men det är ingenting tydligt. Det kan även vara tidigare svaghet som syns nu när man granskar i minsta detalj.
Vi får se hur han rör sig imorgon!

Hoppas ni alla haft/har en god jul!
Min julafton börjar alltid med gröt inne hos stallägaren för att sedan rida ut på en kortare, ofta väldigt fartfylld, ridtur.
I år var inget undantag och vi var 16st ridandes på varsin islandshäst och även 1 på en stor häst. Min fina A bjöd på lite av sin fina galopp och körde om de flesta med sin ökade tölt. Helt klart det bästa sättet att starta julafton med!

Är det någon av er som har någon liknande tradition?

Vi försökte annordna en lugn julaftonstur men den blev inställd pga snuviga ryttare och regnväder. Några åt dock grötfrukost i stallet. :) Fartfylld julaftonsritt låter skitkul! :D

Jag ska alltid rida på Julafton eller från och med nu även kunna köra=) Det får nog bli nya traditionen att köra släde de år det är snö och annars köra vagn och utklätt till tomte=)

Vi hade en häst här på bete som hade ett stort ärr runt hela halsen. Han hade fastnat i tråden när han var ute och gick i en å, och sen snurrat in sig med tråden runt halsen. Usch och fy.. :crazy:

Vi hade en häst här på bete som hade ett stort ärr runt hela halsen. Han hade fastnat i tråden när han var ute och gick i en å, och sen snurrat in sig med tråden runt halsen. Usch och fy.. :crazy:

Fy fasiken! För några år sedan hade vi en unghäst på bete hos oss som gjorde samma sak typ. På något sätt hade han lyckats fastna i staketet, snurrat det runt halsen och skurit upp ett jättesår. Tack och lov gick det bra, men han hade också ett ärr runt hela vägen liksom.

Usch vilka hemska historier om staket! Hoppas slippa uppleva det nånsin! Jag har bara sett en häst som försökt forcera tråden hemma, grannens unghäst. Han var 2,5m utanför staketet och tack vare våra superfjädrar så studsade han bara tillbaka utan en enda skråma! Lite naggad päls men annars var det bara fjädern som tog stryk o fick bytas. Fast jag tror det har hänt fler gånger då tråden åkt loss och fjädern är förbrukad. Men hästarna har aldrig skadat sig, så det kan lika gärna vara älg som dundrat genom -hoppas jag.

Kl

Red i ridhuset hos grannen igår, va underbart det är att stänga in sig o bara fokusera på hästen! Kveikja var jätteduktig, vi jobbade egentligen bara lösgörande och så fick grannarna hoppa upp o pröva tölt. Men en sak som märktes tydligt var att det var mycket lättare att göra sluta åt Höger! Det som vi haft så svårt för innan! Det märks ju oxå att hon överlag är svagare i höger i tölten, då rollas det duktigt. Men det känns bra! Jag ser ljuset i tunneln, vi kommer bli bra igen!

Fast jag hade behövt klippa henne igen-hon är väldigt långhårig!, men förra året blev hon kal på en fläck på bogarna. Klipper jag nu får jag nog samma kala fläck, då blir det ju inget fluff kvar för täcket att slita på. Så jag vet inte hur jag skall göra. Hon är nästan så långhårig att jag borde ta av täcket...
wpid-dsc_03671.jpg

Appropå rakning, har nu hittat en dam som gör garn av hästhår:D
Så nu skall jag spara allt hår när jag rakar och göra garn av håret och sedan ska mamma sticka en väst till mig..
Hur coolt som helst=)

Kommer blanda in lite a ett rasull från en ursnygg färgas som jag inte kommer pånamnet på just nu

Och KL på mig själv..
Idag kööörde jag och vi körde ut första gången med nya vagnen och vi mötte en bil och jorunn gjorde inget.. Stolt ägare>/kusk jaaaa:D

En liten filmsnutt från idag inne i paddocken dr vi värmde upp lite innan=)

http://s6.photobucket.com/user/Blobas/media/Filmkoumlrning_zps45f3f01e.mp4.html

Såå kul att köra:D

Vad mysigt! men hon ser lite stel ut. jag skulle vilja se mer rörelse i svansen. sitter ryggstycket för hårt månne...? sånt kan ju göra att de går och småspänner sig

Nja håller jag inte med om, hon är avslappnad som bara den vickar på rumpan och lunkar på som hon alltid gör. vet inte hur du menar med att svansen ska vajja?
Alla hästar jag kört har då aldrig svansen dinglat en massor utan den har då sett ut som den gör på jorunn.
Skulel däremot bli lite orolig om hon slog med svansen hela tiden för då är de nått hon inte gillar.

Selen har jag fått hjälp av en erfaren körlärare att få så den passar Jorunn efter alla konstens regler.

:)

Senast ändrad:

Hej. Nyfiken på selen, vad har du för märke, modell och storlek? Jag har svårt att hitta en bra, välsittande, prisvärd sele...

Driveout startsele i ponny, men min är 138 cm hög och drar 125 i täcken och normalruntom magen och den är på gränsen för liten. Så har man en större isis som är gros ska man nog köpa COB=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama