Ny trend??

Sv: Ny trend??

Har jag skrivit det? Visa mig gärna var jag skrivit det?

Jag vet fullt och väl att hundar kan låta på många olika sätt och då använda sina olika ljud vid olika "moods".

Min hund kan skojmorra på kommando. Inget agressivt i det. Som jag skrev.

Dock morrar hon inte på ett argt sätt. Det är allt jag skrivit.
Nu pratade vi ju om agressivitet. Då tar jag för givet att vi diskuterar de agressiva sakerna hundar kan göra. Bla morra samtidigt som de är agressiva. Vilket inte alltid behöver vara samma sak. Som jag skrivit.

tuaphua skrev:
Min hund morrar inte vid lek med leksak om jag inte ber henne om det. Det är inte frågan om en förtryckt hund heller. Det är en modig och busig liten krabat.
Men hon är helt enkelt inte agressiv.

Hur ska man annars tolka det här du skrev då?

"Hon är helt enkelt inte agressiv"
Nej är dom det när dom morrar? Det var det jag undrade.

Förstår du eller?

Och det svarade du på i andra inlägget.
Så, klart. Jag undrar inget mer.

Sen kan man inte skriva att ens hundar aldrig har morrat och bara mena att dom inte har morrat på ett aggressivt sätt, hur ska man kunna veta det liksom?
Tyckte det lät himla konstigt att Suuz hundar aldrig morrat, det var därför jag frågade Suuz om det..

Senast ändrad:

Har jag skrivit det? Visa mig gärna var jag skrivit det?

Jag vet fullt och väl att hundar kan låta på många olika sätt och då använda sina olika ljud vid olika "moods".

Min hund kan skojmorra på kommando. Inget agressivt i det. Som jag skrev.

Dock morrar hon inte på ett argt sätt. Det är allt jag skrivit.
Nu pratade vi ju om agressivitet. Då tar jag för givet att vi diskuterar de agressiva sakerna hundar kan göra. Bla morra samtidigt som de är agressiva. Vilket inte alltid behöver vara samma sak. Som jag skrivit.

Morra på kommando??
Va häftigt....
Hur har du lärt den de och va använder du för ord??

Måste en hund som har ont bli aggressiv?
Jag som har haft en knepig hund själv med väldigt aggressiva tendenser (sydd med nio stygn i ansiktet pga av vad jag ansåg oprovocerad attack) är ändå väldigt övertygad om att hans mentalitet inte var den bästa. Denna i kombination med familjens inklusive min egens okunskap kring dominanta och "svåra hundar" gjorde ju inte saken bättre precis( jag var 13 när vi fick honom och hade haft superdupersnälla och veka harley i 3 år) . Douglas fick förvisso konstaterat att han hade diskbråck (om än milt) vid 2 års ålder då han kastade sig ut för en trappa i all hast och fläkte sig. Det märktes oftast inte men nång gång vartannat år kunde han få ont och fick vila i två dagar. Om han hade lite ont eller känningar emellanåt vet jag faktiskt inte.

Han var aggressiv ändå emellanåt, mest tror jag pga av ovanstående exempel (dålig mentalitet och dåligt med kunskap) .
Däremot märkte jag en väsentlig skillnad när jag flyttade hemifrån och tog båda hundarna med mig. Det var väldigt sällan problem som uppstod som ofta uppstod hemma. Han morrade sällan, nafsade/högg aldrig och var allmänt lugn och faktiskt ganska trevlig. Han som alltid gjort utfall kunde gå lös förbi en hund på 20 cm avstånd utan att ens blinka om jag bad om det.

Men då var jag rent ut sagt jävligt hård mot honom. Inget mer sova i sängen, vara i soffan (utom enstaka gånger om jag bad honom), springa in efter promenad utan att jag sagt till. Väldigt svart på vitt med andra ord.
Inte direkt fysisk korringering, utan bara svart på vitt.
Så trots dålig mentalitet (för han var alltid opålitlig kring barn tex) så var han helt okej med en riktigt fast men kärleksfull hand.

Sen kom dagen D (2dagar sedan) då Douglas fick ett sånt pass allvarligt diskbråck att han blev förlamad i ena bakbenet och då kan jag säga att käftarna fäktade vilt om man rörde på det onda. Det var då det var så illa att vi fick avliva honom.

och har en aggressiv hund alltid ont?
Nej. Men en hund som försvarar sig med käftarna om den har väldigt ont behöver inte vara kass mentalt. Skillnad är om hunden är bedrövligt trevlig för övrigt, men nafsar/bits vid oerhörd smärta. Eller som Douglas som använde munnen närhelst han tyckte att han skulle få sin vilja igenom.

Jag håller helt med dig om att det finns folk som alltid ska bortförklara hundens beteende med smärta. Har till och med sätt folk som uppmutrar hundens fleaktiga beteende genom att ömka den. "ojsan lilla vovven mår du inte bra?" sägs det med mjuk röst till en hund som tagit över och bestämt sig för att inte lyda matte eller husse. MEN det behöver inte vara att hunden har mentala brister och är en osund hund för det, utan kan bara vara så att matte/husse varit lite för slappa/tillåtande i uppfostran.

Har aldrig sätt en aggrisiv hund som är aggrisiv ändast pga smärta. Utom en som fick en stor hjärnblödning och bet villt omkring sig. Men han uppfattade nog inte världen som han skulle längre och dog också några timmar senare.

Jag vet inte riktigt hur jag börjat. Men jag brukar börja när vi leker och hunden är lite taggad. För de flest av hundarna har skall kommit naturligt före.
En av mina hundar låter väldigt mycket av sig själv. Hon skäller inte direkt utan gör väldigt märkliga ljud när hon leker. Och hon kan leka ensam i ett rum med sig själv ganska ofta. Hon är väldigt bra på att härma ljud som man gör. Hon är väldigt pratig. Så hon gnäller, skriker, ylar, skäller och morrar på en mängd olika sätt bara genom att härma mig. Hon kan inte morra genom bara ett ord än. Men om man med pipröst säger : "Neeej, du fååår inte". På ett speciellt sätt så skriker hon och morrar om vart annat. Hon har inget problem att skilja det från ett riktigt nej.

Den andra hunden började jag att få att morra genom att själv göra det lite när vi lekte och hade dragkamp. Sen när hon gjorde det sa jag "morra" och berömde. Nu morrar hon om man säger "morra". Fast det är ett lekmorr. Så gjorde jag även med mina två förra hundar. De skäller även på "skall". "Vad sa du?" används också. Men då ska de bara låta. Hur får de välja själva. Oftast skäller de.

De är väldigt smarta och lättlärda de flesta av hundarna i "min" ras. På gott och ont. De lär sig lätt att hitta på bus om man som hundägare är okunnig eller mesig. ;)

Senast valpis hade ont - han hade klämt sig i en dörr - var han bara lite ynklig, men lika kärleksfull och social som vanligt. Det finns inte mycket ilska i den hunden.

En hund som morrar behöver inte vara agressiv.
Mycket viktigt att understryka.

En hund som morrar varnar, det är inte aggressivt. Det är dock en varning om att den KAN bli aggressiv. Den varningen ska man vara tacksam för; alternativet är värre.

Och så finns det givetvis lek- och mysmorr också.

Så ont om knasiga hundar är det inte och det beror bara till viss del på miljö. En hund med rädslor blir inte normal bara för att problemet inte syns och rädslor, det är något som ökar markant. Då är det inte heller förvärvade rädslor utan medfödda.

Fega och rädda hundar ser jag lite var stans dagligen och jag tvivlar på att deras rädsla beror på att de varit med om något trauma. En hund ska inte behöva "terapi" för att bete sig ordentligt. Inte heller ska en hund ta till skärpa som första och enda sätt att lösa alla problem, men inom min ras är det inte ovanligt. På test kan man se hundar som är både fega, nervösa och laddade med skärpa men det märks inte så mycket till vardags för deras ägare hanterar det väl.

Jag skulle också önska at hundarnas problem beror på oss människor, för det är mycket enklare att fixa till, men tyvärr är det inte så. Det är för mycket skitavel helt enkelt.

Min egen är knasig i grunden. Det är inte så markant i dagsläget, men normal blir hon aldrig.

En hund ska aldrig bli aggressiv, vad som än händer! Under mina 12 år med samma hundar har de inte ens morrat - aldrig någonsin. Alla veterinärbesök, alla skador, alla pulpakloklippningar (:o ), inte ens mot andra hundar.

QUOTE]

Kan säga att vår gamla hund som var super snäll och hur go som helst (utom när han fick komando av pappa att "ta busen" då blev han en vakt:devil: som inte någon som inte skulle vara där kunde stoppa) slutade sitt liv med en morrning och ett hug i luften.

Pappa gick upp på morgonen och skulle ge honom sin godmorgon klapp och fick en morrning och ett hug i luften precis bredvid handen. Det var bara att åka till vet. där det konstaterades att hunden hade cancer i mjälten och den hade spruckit!!!!! :eek: Hunden hade klart och tydligt talat om för pappa att det var någonting som var helt fel, och då gäller det att lyssna.

Sen går det inte att säga att bara för en hund visar aggresion så har den ont men det händer faktiskt!

Jag måste bara inlägga att jag sett samma tendenser med hästar som inte gör som ryttaren vill. Har ett sto som inte vill gå frammåt i skogen om hon är själv (utan andra hästar). Hon backade ner med mig i diket tre gånger!!:mad:
Direkt var det en som kommenterade att hon måste ha ont någonstans. Trots att jag påpekade att hon gladeligen traskar frammåt när nån av de andra hästarna är med så var hon tvungen att ha ont någonstans. Det får man alltid höra när något krånglar.
Verkar som att djur inte kan ha någon egen vilja om de inte har ont! :crazy:

Jag har en hund som aldrig morrat åt mig (kanske åt någon annan som jag inte känner till?) min andra hund har testat om hon fick behålla sitt byte. Då morrade hon åt mig och jag låtsades bara inte om det utan tog saken och sen har hon aldrig mer morrat åt mig. Jag undrar mer vad du har för hundar som morrar????

Jag skulle också önska at hundarnas problem beror på oss människor, för det är mycket enklare att fixa till, men tyvärr är det inte så. Det är för mycket skitavel helt enkelt.
Men hallå där, det är ju människan som avlar fram skithundarna. Då kan det inte vara annat än vårt fel.

Min hund har också fått diskbråck. Det är en hund med stor försvarslust m.m. Med andra ord har hon rät så dåliga "odds". Hon har för den skull aldrig morrat eller försökt att komma undan med att visa sådana beteenden, utan bara knipit igen och blundat när t.ex. veterinären undersökt henne. Så olika kan hundar vara.

Jag pratade med en kvinna om just det. Varför min hund med så stort försvarspaket inte använder tänderna för att komma undan. Hon sa att hon kanske tidigt lärt sig vad som är rätt och fel. Sen är ju matte matte och säger jag att hon ska göra en sak så gör hon ju det bara för att jag säger åt henne. Hon kanske fick lite mer svart och vitt som liten?? (Dock kan hon gå ur hand med sitt beteende i vissa andra situationer...)

En hund måste inta ha ont för att bita lika lite som den måste bita för att den har ont. MEN om hunden relativt plötsligt börjar ändra beteende och visa agressivitet är det ett bra första steg att utesluta smärta och/eller sjukdom.

Mina hundar har aldrig betett sig agressivt emot mig då de varit skadade och jag rengjort sår etc. Men på mitt hundpernsionat har jag upplevt ngt lite annorlunda då det inte är mina egna hundar jag hanterar.

En gammal papillon hade urkassa tänder och betedde sig mycket agressivt såfort du kom i närheten av ansiktet. I övrigt var han hur snäll som helst. En westie jag har ibland har exem som gör att ham får ont i tassarna, när du då försöker torka tassarna efter promenad kan han markera, annars ursnäll hund.

Har även haft en och annan hund som kommit med ex. tass skador och trots at jag dagligen lindat och skött om tassen har som aldrig protesterat.

Alltså är min slutsats att det är väldigt individuellt hur hundar reagerar på smärta.

En hund ska aldrig bli aggressiv, vad som än händer! Under mina 12 år med samma hundar har de inte ens morrat - aldrig någonsin. Alla veterinärbesök, alla skador, alla pulpakloklippningar (:o ), inte ens mot andra hundar.

Beror väl på vilken typ av hund du har. Jag har inget i mot när jag åker till veterinären att min hund kan ta fram aggression om den får ont när dom gör nåt med dom.

Men inte samma om jag gör nåt då ska det vara mycket större acceptans och exakt så har jag det i dag med mina hundar de accepterar allt jag gör men inte allt en veterinär gör.

Min hund har också fått diskbråck. Det är en hund med stor försvarslust m.m. Med andra ord har hon rät så dåliga "odds". Hon har för den skull aldrig morrat eller försökt att komma undan med att visa sådana beteenden, utan bara knipit igen och blundat när t.ex. veterinären undersökt henne. Så olika kan hundar vara.

Jag pratade med en kvinna om just det. Varför min hund med så stort försvarspaket inte använder tänderna för att komma undan. Hon sa att hon kanske tidigt lärt sig vad som är rätt och fel. Sen är ju matte matte och säger jag att hon ska göra en sak så gör hon ju det bara för att jag säger åt henne. Hon kanske fick lite mer svart och vitt som liten?? (Dock kan hon gå ur hand med sitt beteende i vissa andra situationer...)
Jag tvivlar starkt på att min tax hade mycket till försvarslust. Han tog mest till tänderna av ren rädsla. Dom gångerna han visade aggressivitet vid smärta betedde han sig precis likadant som när en hund av flamsig typ skulle leka med honom och "fäkta med tassarna" över ryggen.
Annars var han veterinärernas lilla gullegris. Vi sa alltid åt dom att de behövde munkorg men han satt där from som ett lamm o de förstod ingenting, haha. Men då var det vid småskador och sånt. Han förlorad eju en klo vid ett tillfälle och då gick det bra för veterinären att titta. Inga blottade tänder utan bara tjut om det gjorde ont. Så jag tror dte var mest ryggen han var rädd om.

Sen tycker jag att det där med "svart på vitt som liten" inte spelar sån jättestor roll. Man brukar (tycker jag) oftast kunna börja om med alla hundar och som jag gav exempel på så blev han ju otroligt mycket bättre när han flyttade hem med mig själv.
När jag bodde hos mamma o pappa vara mamma "hans mamma" och då kunde saker bli fula om jag som var den enda som aldrig ursäktade fult beteende kom in och skulle ex sitta i soffan. Det gick inte för att han gömde sig bakom mamma som inte hade hjärta att ta ner honom (och mod) och då blev det bara värre...Nåja. Min poäng är iaf att precis som twiggyM skrivit att det är nog från hund till hund och så tror jag dessutom att det beror på vem som håller hunden...

Senast ändrad:

.
En westie jag har ibland har exem som gör att ham får ont i tassarna, när du då försöker torka tassarna efter promenad kan han markera, annars ursnäll hund.

Rekommendera ägarna om malaseb schampo (på recept) Harleys tassar har blivit kanon efter "behandling" med det schampot! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 348
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 650
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 371
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar