Ny trend??

Gnist

Trådstartare
Jag tycker mig ha märkt av en ny trend bland många hundägare på sista tiden och det är att om en hund är mentalt inkorrekt/mentalt ostabil; visar tecken på aggressioner mot hundar/katter/människor etc., så ska det nuförtiden nästan alltid försöka fås till att hunden har ont någonstans..Även om hunden kroppsligt sett är hälsan själv :crazy:

Jag anser att en hund som har mentala brister har just mentala brister och förstår inte de som ska skylla dess beteende på att den "måste" ha ont, trots att så inte är fallet många gånger.

Jag personligen har aldrig haft en hund som haft så ont att den blivit aggressiv mot allt och alla som existerar runt omkring.

Inte ens Rix, när han blev påkörd av tåget visade minsta aggressiva tendens mot vare sig kända eller okända människor..Och han hade nog djävligt ont överallt + en hjärnskada dessutom, så om han hade protesterat mot klämmande, kännande, petande, sprutande och fasthållande främlingar hade jag haft en viss förståelse, men han viftade så smått på svansen samtidigt som han gnydde av smärtan..

Så hur är det?

Måste en hund som har ont bli aggressiv? och har en aggressiv hund alltid ont?

Sv: Ny trend??

Måste en hund som har ont bli aggressiv? och har en aggressiv hund alltid ont?

En hund ska aldrig bli aggressiv, vad som än händer! Under mina 12 år med samma hundar har de inte ens morrat - aldrig någonsin. Alla veterinärbesök, alla skador, alla pulpakloklippningar (:o ), inte ens mot andra hundar.

Det är faschinerande att se till vilken längd människan är gå för att ha sin hund i livet. Allt går att rättfärdiga, till och med farligt beteende. För alla jobbiga hundar finns det minst lika många okomplicerade varelser. Det ligger i den våran natur att bevisa att "jag minsann kan". Jag har en Pitbull för att bevisa hur snälla de är. Jag har en omplaceringshund för att jag är superduktig på att uppfostra.

Det värsta är när dessa aggressiva hundar inte alls är elaka/har ont. Utan att de är gravt understimulerade. En jakthund i lägenhet blir nog tokig för mindre lixom :devil:

Nej och nej på bägge frågorna.Det behöver inte alltid vara så.

Däremot så tror jag det förekommer i båda fallen. Jag kan mycket väl tänka mig att en hund med tex höftledsfel som lever med ständiga smärtor får ökad stress och därmed lägre tröskel för att tex bita, Eller att en hund reagerar instinktiv och biter vid en plötsligt smärta.
Jag tycker mig ha märkt att det är lite rasbundet med. En del hundar har snabbare för att reagera instinktivt och "tänka sedan" andra har höga bitspärrar.

Sen går det lite trender i vad som man "skyller på" tex att det ALLTID är ägarens fel, eller att hunden "måste ha ont" och "mentala brister". Eller snarare olika kategorier av hundägare skyller på olika saker.
Vissa typer skyller ALLT på ägaren, andra som gärna förmänskligar hundar "plutten måste ha ONT" och den tredje gruppen som misslykats med 3dje hunden på raken brukar skylla på mentala brister - på alla sina hundar...

En hund ska aldrig bli aggressiv, vad som än händer! Under mina 12 år med samma hundar har de inte ens morrat - aldrig någonsin. Alla veterinärbesök, alla skador, alla pulpakloklippningar (:o ), inte ens mot andra hundar.

:

Hundar är djur, inte robotar.

Jag tror att det bästa sättet att undvika tragiska olyckor med hundar vore om folk faktiskt insåg att vi hanterar rovdjur, som faktiskt kan blir FARLIGA istället för att tro att vi har levade gosedjur.

Sen är det givetvis varje hundägares ansvar att se till att folk inte utsätts för faror.

Det förekommer ca 4 hästrelaterade dödsolyckor om året i Sverige. Men ingen ropar efter hästförbud, eller att "hästar SKA aldrig bli rädda" utan säkerhetstänket är allmänt större än i hundvärlden.

Under mina 12 år med samma hundar har de inte ens morrat - aldrig någonsin. Alla veterinärbesök, alla skador, alla pulpakloklippningar (:o ), inte ens mot andra hundar.

Vad har du för hundar? :confused:
Allvarligt talat, har hundarna aldrig morrat? Det tror jag inte på.

De morrar aldrig, helt okomplicerade, helt underbara varelser som inte är robotar - de vet däremot att det är jag som bestämmer och det jag säger nej till slutar de att göra. Det måste ligga i min personlighet, jag har sällan problem med hierarkin bland mina djur.

Ska vi fortsätta diskutera mig och mina hundar eller Gnist:s tråd?

Jag svarar nog nej och nej på frågorna. En hund med värk behöver inte bli agressiv. Och en agressiv hund behöver inte ha ont. Den kan ha mentala problem. Men det behöver inte vara något medfött. Utan en störning vi människor skapat genom miljö och vård.

Jag tror att vissa raser har lättare för att "säga ifrån" och att det beror mycket på hur deras föräldrar varit då de var valpar.
Jag tror hundarna präglas väldigt av miljön omkring sig under sina första veckor.
Jag tror att en del hundar är understimulerade(i vissa fall även överstimulerade) och att allt för många hundägare har svårt med att befästa ett stadigt ledarskap.

Att en hund är sinnesjuk tror jag är ganska ovanligt. Däremot kan de bli lite störda mentalt av vad vi gör med dem, eller inte gör.

Mina hundar har under de 18 år jag haft dem(inte samma, utan 4 st i två omgångar om 2 st) har aldrig morrat åt mig eller försökt bita mig. Jag har lyckats lära dem att morra på kommando. Men de har aldrig morrat åt mig för att de blivit förbannade på mig. De har aldrig på något sätt svarat upp på korrigering.
De har dock morrat om de blivit trakasserade av andra hundar och kännt sig trängda. Men det är ju i rent självförsvar. Och det krävs extremt mycket för att de ska göra det.

Bland dvärghundar så avlas det väl tyvärr lite för lite på bra mentalitet, iaf i "min" ras. Där styr mer utseende. Jag tror att varför mina hundar är så stabila har mycket att göra med hur deras uppfödare avlar och sköter hundarna.

Jag tror de flesta hundproblem(psykiska) beror på något vi människor gjort.

Min hund morrar inte vid lek med leksak om jag inte ber henne om det. Det är inte frågan om en förtryckt hund heller. Det är en modig och busig liten krabat.
Men hon är helt enkelt inte agressiv.
Jag har inte haft henne sen hon var valp. Så jag vet inte hur hon var då. Men jag kan tänka mig att hon busat utan att morra.

Hon var inte särskilt "pratig" innan jag fick henne heller, lät aldrig. Nu kan hon prata och låta om hon vill något. Endast för att hon vet att jag vill att hon säger till. Det har vi tränat fram.

För den skull inte sagt att jag till 100% kan säga att hon aldrig kommer göra något. Det kan man aldrig göra.
Och jag ser till att inte försätta henne i situationer där hon känner sig trängd just pga att hon sällan försvarar sig även om ja kan se att hon inte gillar något.

Senast ändrad:

Så dom har inte ens morrat när dom var små och lekte med nån leksak?

Det är väl ändå en helt annan sak? Vi pratar ju om aggressioner vid smärta här, inte lek & bus. Jag säger lätt att min hund har aldrig morrat åt mig, men då är det för att jag såklart inte väger in morrande när hon kutar runt med sina gosedjur & ser fantasimonster överallt.. då morrar hon ju inte åt MIG & har heller inte ont.

kl
En hund behöver naturligtvis inte ha ont för att den är mentalt instabil, men om hunden alltid varit stabil och hur snäll som helst och plötsligt börjar morra och bete sig aggressivt ska man ju helt klart börja fundera..

Det är väl ändå en helt annan sak? Vi pratar ju om aggressioner vid smärta här, inte lek & bus. Jag säger lätt att min hund har aldrig morrat åt mig, men då är det för att jag såklart inte väger in morrande när hon kutar runt med sina gosedjur & ser fantasimonster överallt.. då morrar hon ju inte åt MIG & har heller inte ont.

Men Suuz skrev att hennes hundar aldrig hade morrat.

Så för att hunden morrar är den aggressiv? Öhh? :crazy:
När min var valp och lekte med leksakerna så morrade hon. Hon har även morrat åt andra hundar, människor och åt mig.
Hon har ett morr för när hon leker, ett för när hon hälsar när man kommer hem, ett för att hon är glad att gå ut... osv osv. Hon är inte aggressiv för det.

Jag tror att det är olika från hund till hund. Men att skylla varje morrning, varje utbrott på att hunden har ont är väl lite väl fegt av en hundägare. En hund är ett djur som precis som en människa kan få ont, vissa hundar visar det medan vissa hundar är godheten själva. En hund som är aggresiv mot allt och alla bör man grundligt undersöka för att se vad som är fel, hittas det inget fel på hunden så anser jag att hunden bör avlivas både för hundens och omgivningens skull.

Vi hade en hund på ca 2,5 år som hade cancer i magsäcken, och hade säkert ont av detta men vi märkte ingenting av att han var dålig förrän det hade gått för långt. Hela tiden var han glad, sprallig och allmänt nyfiken på omgivningen.

/för be om ursäkt om jag svamlar men är riktigt "seg" i huvudet efter att jobbat med baksmälla.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 348
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 650
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 371
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden