ny trend: Halti?

Sv: ny trend: Halti?

kl på mig själv, för att någon per privatmeddelande undrade varför man inte skulle få dra/rycka i halti!

Well... För att skona hundens nacke kanske?! Halti är ett träningsredskap, och funkar det inte med det vanliga halsbandet så tar man försiktigt i haltins koppel. Man drar eller rycker inte!

Knapplån.

Har Halti på min JRT även fast han aldrig har gjort ett utfall på någon hund.
Men min hund drar något oldligt i kopplet vilket gjorde att jag tillslut köpte en Halti.
Jag går på brukshundsklubb och försöker träna hemma när jag har tid,men dagarna då tiden inte räcker till får han gå med Haltin ute.
Innan jag köpte haltin blev nästan promenaderna ohållbara,hunden drog och tillslut fick jag väldigt ont i armen.
Nu går han väldigt fint med Haltin och man han hålla kopplet väldigt slakt och han går fint.Vilket har resulterat i en mer harmonisk och mindre uppstressad hund och en gladare matte som tycker det är helt underbart att kunna gå ut utan att få ont i armen.

Det tycker jag låter bra.

Varför är haltin ett så farligt hjälpmedel när man nu har bett i hästens mun?

Handlar det inte om det som Laik skriver, att skapa harmoni och vara "mjuk i handen". Koppel eller tygel är egalt så att säga.

kl

Kommer inte ihåg ifall nån nämnt det, men halti skall ju aldrig användas utan vanligt halsband! Alltså två koppel, alt ett med dubbla hakar. Man undviker därmed risken att slita i själva haltin ifall hunden gör ett utfall mot t.ex. en annan hund. Haltins koppel skall alltså alltid vara slakt, medan man i halsbandets koppel kan ha "kontakt" med hunden.

Det är dock sällan man ser detta, oftast har folk endast halti.

Som jag uppfattat det hela, har man vanligt halsband ihop med haltin, för att kunna koppla fast haltin (med en liten medföljande rem) i halsbandet. Detta för att man inte ska tappa hunden ifall den backar ur haltin (vilket är ganska lätt gjort även om haltin är rätt inprovad). Så står det i bruksanvisningen, om jag minns rätt.
Det är ju just för att orka/kunna hålla hunden vid ett utfall (t.ex.) som folk använder halti, dvs när man inte orkar hålla emot med vanligt halsband och koppel. Att vid ett utfall återgå till att hålla med det vanliga kopplet/halsbandet låter bakvänt. Vad ska man då med haltin till överhuvudtaget?
Därmed inte sagt att jag förespråkar halti. Men den kan nog vara ett alternativ för vissa i vissa situationer.

Senast ändrad:

Inte så många leder en häst i en halsrem bara för att man kan, om man tränat hästen att vara lydig.

Det är mer bekvämt att ha kontroll än att förlora den. För alla parter.

Vissa hundar är väldigt envisa och mindre föriga också, och då är givetvis ett verkningsfullt hjälpmedel en biljett till att skapa den harmoni som krävs för att man skall få kontakt.

Jag har dock själv aldrig provat halti.

Har oxå sett mer halti än tidigare. Fortfarande ganska ovanligt. Skulle nog inte tänka mig att använda mig av en sådan. Kanske tänker annorlunda den dagen då behovet kanske skulle uppstå, men just nu ser jag absolut ingen anledning till ett användade.

KL

Jag förundras fortfarande över att vissa verkar använda haltin och "bara acceptera" att det fungerar dämpande på hunden utan att tänka överhuvud taget på VARFÖR!

Om jag lindar ihop några varv taggtråd till en ring och trär den runt halsen på en tunnpälsad hund så kommer hunden snabbt lära sej gå i slakt koppel!
Skulle någon för den sakens skull tycka att den lösningen var bra?

Att sedan jämföra hästar med hundar fungerar lika lite som att jämföra katter med hundar!
Även om jag sätter koppel och halsband på en katt så fungerar det sällan lika bra att ta raska promenader med katter.

En häst är en häst och en katt är en katt! Olika arter har olika "signalspel", ofta vitt skilda från varandra.
Ett sto styr ju inte upp sitt föl genom att gapa över dess nosrygg för att få det att tex sluta dia. En katt lägger inte upp sin haka på en annan katts bog/hals/nacke för att visa dominans osv osv.

Jag säger som alltid: Använd vilka hjälpmedel ni vill, men se till att ni VET vad de har för effekt på hunden.
Vi vet ju alla redan att "Allting går att sälja med mördande reklam"!

/Swat

jag har hängt en halti på tre olika hundar. Med tre olika resultat.

hund 1: min egen schäfertik. Jag hade tänkt ha haltin när jag själv är krisdålig i nacken för att slippa ha en hund som sliter o rycker i mig. (Hunden gör utfall ibland mot andra hundar, inte alltid men ibland). Funkade inte alls. hon skiter fullständigt i att någon "drar henne i näsan" och beter sig som om hon hade vanligt stryphalsband. Så ingen idé att använda Haltin där.

hund 2: en rottisblandning jag hade hand om en sommar. han droooooog i kopplet konstant, och för att orka hålla honom tills jag lärt honom hur man går i koppel hängde jag på haltin. resultat: jag hade kopplets tyngd i handen, han drog inte ett gram i kopplet. tillslut hade han haltin på men kopplet var fäst i halsbandet. Hunden blev inte låg eller visade obehag på något sätt, det var bara som att han sa Aha! :idea: är det såhär man beter sig!

hund 3: exets föräldrars hund fick låna haltin efter exsvärfars stroke. Hade tänkt att vovvebortskämd skulle sluta dra i kopplet så förbenat, det gjorde han inte. Hunden fick på sig haltin, kände "någon drar mig i näsan" då knycker hunden till med huvudet så haltin hänger bara runt halsen. och så gjorde han så fort han fick haltin på sig. :angel:
det slutade med att vovve fick vara lös istället o skötte sig exemplariskt :) man måste ju ta hand om husse som är sjuk o inte dra iväg o hitta på bus tyckte hunden. :love:

så, på en hund av tre har haltin fungerat perfekt. där provade hunden aldrig ens att dra i kopplet efter att haltin åkt på.
dom andra två var ingen idé att använda haltin på, den gjorde ingen skillnad ju.
rätt använd tror jag att haltin kan vara ett helt okej hjälpmedel, inte en varande lösning på ett problem, utan ett hjälpmedel medan man arbetar på ett problem.

Swat: Har du också fått arga PM från Haltiförespråkare :D

Kl

Varför bara inte träna, träna, träna? Jag har gått över från kedja till ett riktigt brett och mjukt Hurttahalsband, och hoppsan, hunden funkar bättre för jag tränar vid varje liten kisspromenad. Nu säger jag inte att halti är skadligt, men är det inte som med hästar, att det är träning som gäller istället för uppbetsling.

Min fd häst gick också trevligt med pessoa... vilket jag aldrig mer skulle använda.

I vissa fall, som nån nämnde, kan det faktiskt behövas halti som tillfällig lösning vid sidan av träning, men sätt på ett halsband då också:
use-halti-lead-800X800.jpg

Senast ändrad:

Men innan man har hunnit träna sig till en lösning så kan det ju vara bra att ha ett hjälpmedel som styr upp under tiden. Ungefär som att man betslar upp innan man har hunnit träna hästen till lydnad och kan betsla ner igen. Målet måste ju vara att backa till så mjukt som möjligt men på vägen dit kanske man måste vara skarpare. Och ffa individanpassat!!

Har det blivit mer accepterat att använda halti?

Inte här i stan alla fall - om man med "accepterat" menar "ofta använt". Det är sällan jag ser hundar med halti, även om de naturligtvis finns.

Tvärtom ser jag fler och fler hundar med sele istället för halsband. Antalet som drar och hänger i kopplet är detsamma, men istället för att ägaren rycker hunden i halsen så rycks den i selen - över bringan. Rent hundmässigt är det väl trevligare... eftersom nu ägarna inte verkar anse sig kunna / hinna / orka / vilja / behöva lära sin hund att gå ordentligt i koppel.

Vad anser ni själva om halti? Ett bra redskap eller något ni aldrig skulle använda er av?

En halti kan vara användbart för att bryta ett beteende. Jag får kontroll över hundens nos och huvud, kan tvinga den att titta bort och även byta fokus.

Däremot ser jag det inte som en långsiktig lösning, det är ett hjälpmedel som ska användas korrekt och med respekt. Inte för att dölja att hundens bristande uppfostran, eller frustration.

Jag kan däremot förstå att ägare till stora tunga raser kan använda halti i stresiga miljöer som hunden är ovan vid, ex vid resa eller liknande. Helt enkelt för att ha bättre kontroll.

Har er bild av halti ändrats på senare år?

Jag ser som sagt inte så många med halti på nu. Men många vill gärna gå den enkla vägen rent generellt tycker jag - det är därför det finns en marknad för alla dessa magiska hjälpmedel... CMs "specialhalsband", antidragselar i olika former, olika varianter av haltis, etc.

Jag håller med Swat om att haltin är skarp och att skillnanden emellan den och stackel främst gäller funktionen. En halti är inte "snällare" bara för att den ser mindre dramatisk ut än ett stackel.

Hur gör ni om ni möter en ägare vars hund har halti på en gångväg? Försöker ni öka avståndet mellan er och den andre hundägaren eller låter ni h*n avgöra om avståndet är tillräckligt stort?

Jag antar att folk har koll på sina hundar tills motsatsen eventuellt visar sig. Tittar inte specifikt på om hunden har halti/kedja/fleecehalsband/sele.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka