ny trend: Halti?

Sv: ny trend: Halti?

Det kan bli ett ganska gräsligt och kraftigt ryck i sidled/bakåt som inte är så snällt mot nacken kan jag tänka. Böjning och ryck samtidigt.

Fast alternativet om man har en 45 kilos hund med benägenhet för dessa ryck, i vanligt halsband bredvid cykeln, är ju att husse/matte stupar istället. Då ökar risken signifikant för att hunden ska komma lös eller bli skadad.

Ett stackel skulle vara "bättre" i den situationen än halti. Men jag ska va tyst :devil:

Man får väl ha bättre pli på hunden innan man cyklar med den.

Fast jag misstänker att min rottis snarare skulle gå igång än mer rejält om han blev luggad i halsskinnet samtidigt som han agerar utåt...

Det sistnämnda håller jag dock med om.

Okej. Jag tycker varken om halti eller stackel men anser nog att halti kan göra mer skada och därför också borde förbjudas.

Lite beroende på hur du använder det så kan du ju antingen "ladda hunden" eller korrigera den.

/Swat

Ja, det är främst så jag uppfattat den. Fast jag har en beskrivning i hur man ska använda det som ett vanligt vardagshalsband i en "dog for dummies" bok. (Utländska böcker kan vara rätt märkliga) Jag gissar att det beror på hur det används. Men i en sådan situation så att hunden gör ett utfall när man cyklar och jag luggar honom så ja på honom skulle det säkert ha precis motsatt effekt än den önskade.
Skulle jag korrigera honom med det så skulle han ju behöva vara cool och lugn innan och inte i gasen.

Fast jag spekulerar mest.

Ett stackel skulle vara "bättre" i den situationen än halti. Men jag ska va tyst :devil:

Man får väl ha bättre pli på hunden innan man cyklar med den.

Det är rätt bra pli på hunden ifråga, men det är en jakthund med mycket jakt och när den springer som det blir vid cykeltur så kan det väldigt snabbt slå om från springa fint brevid cykeln, till att jaga haren som springer upp ur diket, vid promenad hinner man korrigera, men när det går fortare så är det svårare att hinna med och dessutom har kontroll över cykeln. Men visst det skulle behövas bättre pli på just den hunden, men som sagt det är inte min, den skulle behöva motionen och det var en fundering vi hade för att komma en bit på vägen. Men i slutändan är det inte jag som bestämmer, utan hundens ägare.

Kl

Min hund jagar löv som blåser omkring. Det är inte ett lekbeteende utan han blir helt fixerad, lite som en kamphund i slagsmål. Därför har jag när löven blåser som värst halti på honom (har inte behövt det i år då vi tränat mycket på att gå i koppel) Jag tycker att den är bra för att hålla koll på hans huvud och det jag vill är just att förhindra honom från för mycket egna initiativ.

En gång träffade jag en kille som undrade om inte haltin gjorde ont, jag sade att nej, det gör den inte, jag har den för att han inte ska dra så mycket. Då tyckte killen att jag borde göra som han hade gjort på sina hundar, snurra kopplet runt sn*ppen på honom för att hindra honom från att dra.

Jag måste säga att jag tyckte att det var helt absurt, skulle halti vara värre än det?

I stallet har vi en tant på ca 60 år som brukar vara ute o cykla med en shettis. Undra hur hon klarar av det...

Knapplån.

Har Halti på min JRT även fast han aldrig har gjort ett utfall på någon hund.
Men min hund drar något oldligt i kopplet vilket gjorde att jag tillslut köpte en Halti.
Jag går på brukshundsklubb och försöker träna hemma när jag har tid,men dagarna då tiden inte räcker till får han gå med Haltin ute.
Innan jag köpte haltin blev nästan promenaderna ohållbara,hunden drog och tillslut fick jag väldigt ont i armen.
Nu går han väldigt fint med Haltin och man han hålla kopplet väldigt slakt och han går fint.Vilket har resulterat i en mer harmonisk och mindre uppstressad hund och en gladare matte som tycker det är helt underbart att kunna gå ut utan att få ont i armen.

En lina med dämpning kankse kan hjälpa?

Hm här inser jag åter igen att jag ligger efter... Jag har aldrig kännt något behov av så mycket mer saker än koppel och halsband, spårlina och det för oss stora valet, sele eller spårhalsband... I agilityn har man ju inte fått använda något alls utan hunden ska vara lös... Sen har vi tittat betydligt mycket mer på jaktrelaterade hundsaker... :angel:

Men är det typ som ett "gummiband" fast "hårdare"? Haha jag borde nog göra lite mer praktiska undersökningar på vad folk har för saker...:angel:

Nej, jag tycker du ska blunda för alla såna hjälpmedel och hålla dig till det vanliga kopplet och selen :D

. Man har det tex till drag och när man har hunden i midjebälte typ "baggenbälte".
Har aldrig testat det själv.

(Om man bortser från ett experiment jag hade med en expanderbar bogserlina till bil jag använde när jag skulle dra med hundarna på is.. Det fungerade inte som jag tänkt)

Senast ändrad:

Aha, ja det har jag nog sett när det gäller drag osv! :D

Em-pirre, ja tror att jag fortsätter så och istället snöar in på vilken gps/hundpelj som är bäst. ;) Och så har jag ju köpt ett par olika BoT täcken, det känns vettigare att lägga pengarna på! :D (och en hel del pengar på kliniken men det var in själv valt... ;) )

I stallet har vi en tant på ca 60 år som brukar vara ute o cykla med en shettis. Undra hur hon klarar av det...

:bump: Det är ju heeelt underbart, vilken människa! :bow:
Jag tycker det kan vara svårt nog att GÅ med shettisar, dom i vårt stall har enorm vilja och styrka.. :angel:

KL
Jag har en halti till min sankt bernhardstik men använder den bara när det är halt underlag eller om hon är extra laddad en period (extra glad och sprallig vid möten) Hon väger 60 kg och jag väger 55 kg så när hon tar ett glädje skutt så...
Dock så går hon ALDRIG och drar i kopplet, hon går lugnt och sansat bredvid mig hela tiden och haltin används då bara precis vid möten. Hon brukar vara lugnare med halti på, kanske för att jag känner att jag har kontroll och därmed är lugnare.
Häromkring är det nästan omöjligt att få en plats på bruks.. Nu har jag äntligen hittat en kurs för mina båda :love:

kl

Kommer inte ihåg ifall nån nämnt det, men halti skall ju aldrig användas utan vanligt halsband! Alltså två koppel, alt ett med dubbla hakar. Man undviker därmed risken att slita i själva haltin ifall hunden gör ett utfall mot t.ex. en annan hund. Haltins koppel skall alltså alltid vara slakt, medan man i halsbandets koppel kan ha "kontakt" med hunden.

Det är dock sällan man ser detta, oftast har folk endast halti.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare