Ny soc-handläggare igen

Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är jobbigt att träffa nya personer varje gång men som tur är brukar det bara vara en gång per år.
Några gånger har vi bara haft telefonkontakt.
Nåja får se hur det går. :sorry:

Du vet att det finns regler kring hembesök? Hur det ska informeras och motiveras och framgå vad som är valfritt?

Om det är så att du vill att första mötet med en ny människa ska vara på ett neutralare ställe så är det ett helt rimligt krav från din sida att veta vem människan är innan du gör ställningstagandet om du vill låta hen göra besök i hemmet eller inte.

Tillägg: Och om du redan har boendestöd så borde de kunna ge all behövlig information om hur det ser ut i ditt hem ifall du inte vill ha just handläggaren där. Så det borde inte vara möjligt att hävda att det är en nödvändighet för utredningen att göra ett hembesök i det fallet.

Du vet att det finns regler kring hembesök? Hur det ska informeras och motiveras och framgå vad som är valfritt?

Om det är så att du vill att första mötet med en ny människa ska vara på ett neutralare ställe så är det ett helt rimligt krav från din sida att veta vem människan är innan du gör ställningstagandet om du vill låta hen göra besök i hemmet eller inte.

Tillägg: Och om du redan har boendestöd så borde de kunna ge all behövlig information om hur det ser ut i ditt hem ifall du inte vill ha just handläggaren där. Så det borde inte vara möjligt att hävda att det är en nödvändighet för utredningen att göra ett hembesök i det fallet.
Haft boendestöd sen mer än 10 år …
Jo min boendestödjare frågade om jag hellre vill åka till där handläggaren finns men jag orkar inte.
Bryr mig egentligen inte så mycket längre, är väl bra om h*n kommer hem till mig och ser hur det ser ut, känns det ”fel” så säger jag bara till h*n att gå.

Nej jag vet inte om regler för hembesök. De brukar bara fråga om jag vill ha det eller åka till handläggaren och träffa h*n där.

Vad är det för regler? @MiaMia

Senast ändrad:
Haft boendestöd sen mer än 10 år …
Jo min boendestödjare frågade om jag hellre vill åka till där handläggaren finns men jag orkar inte.
Bryr mig egentligen inte så mycket längre, är väl bra om h*n kommer hem till mig och ser hur det ser ut, känns det ”fel” så säger jag bara till h*n att gå.

Nej jag vet inte om regler för hembesök. De brukar bara fråga om jag vill ha det eller åka till handläggaren och träffa h*n där.

Vad är det för regler? @MiaMia
Jag var osäker om det var bara ny handläggare i sig som du reagerade på, eller på att behöva ha hem hen.
Om du känner att du har full frihet att välja om du vill träffas hemma eller på annat ställe och även kan avbryta och säga ifrån om du vill att hen ska gå så är det ok.

JO har gett kritik vid flera tillfällen för att folk upplevt sig inte ha något val när det gäller att ta emot hembesök.
Det är rätt höga krav på hur man informerar när det föreslås hembesök och hur de möjliga konsekvenserna av att tacka nej presenteras. Myndigheten ska agera så att det inte bara är en teoretisk valfrihet, utan det ska verkligen vara det i praktiken. Det förekommer även kritik om att besök klassats som nödvändiga utan att man haft tillräckligt med sakliga motiveringar för det, eller att de gjorts mer omfattande än vad som behövts.

Jag var osäker om det var bara ny handläggare i sig som du reagerade på, eller på att behöva ha hem hen.
Om du känner att du har full frihet att välja om du vill träffas hemma eller på annat ställe och även kan avbryta och säga ifrån om du vill att hen ska gå så är det ok.

JO har gett kritik vid flera tillfällen för att folk upplevt sig inte ha något val när det gäller att ta emot hembesök.
Det är rätt höga krav på hur man informerar när det föreslås hembesök och hur de möjliga konsekvenserna av att tacka nej presenteras. Myndigheten ska agera så att det inte bara är en teoretisk valfrihet, utan det ska verkligen vara det i praktiken. Det förekommer även kritik om att besök klassats som nödvändiga utan att man haft tillräckligt med sakliga motiveringar för det, eller att de gjorts mer omfattande än vad som behövts.
Tack för ditt svar!
Jag googlade lite efter att jag läst ditt förra svar, de fallen verkar ju vara i samband med ansökan om ekonomiskt bistånd?
Det har hänt några ggr att jag bara pratat på telefon med en handläggare och sen fått nytt beslut. Nu är det länge sen (2-3 år kanske?) en handläggare var här så de kanske vill kolla läget lite. Förut gjorde de en DUR-utredning ca varje år men det är länge sen nu, de brukar kopiera från den senaste.

Några konsekvenser om jag tackar nej har de inte nämnt. Så de kanske fattar beslut om att jag inte ska få fortsatt boendestöd om jag inte träffar handläggaren alls?
Du skrev att boendestödjarna kanske vet tillräckligt för att handläggaren ska kunna fatta beslut? Det skulle ju bli andrahandsuppgifter isf, vet inte om det är så bra det heller. Är nog bra om jag får prata själv.
Ena bs kommer vara med hela tiden och jag är trygg med h*n.

Det är jobbigt med hembesök av en främmande person men det är lika/mer jobbigt att åka till h*ns arbetsplats och prata där.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka