Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Sv: Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Jag har varit med om liknande, att en häst oförklarligt var så irriterad och t o m började gå emot skänkeln ibland, samt så irriterad i sin grundinställning. Det som hjälpte var att ge linfrö och loppfrö blötlagda, dagligen, det blev en helt annan häst:bow: Lugnare, mer tillfreds. Då hade jag gått igenom allt i tankarna och oroat mej men magen var inte det första jag tänkte på just för att det mesta märktes i ridningen så kopplade jag det till annat. Nu är det bland det första jag funderar på, efter den erfarenheten. :o

Samtliga hästar i stallet får linfröpellets dagligen. Jag tror inte det har något med ramfrågan att göra. I alla fall inte för hästen jag frågade om.

Försöker uppliva tråden igen:

Liten snäll ambitiös häst (ung) som gärna "gömmer" vänster bog. Det innebär att höger bog skjuts ut mer eller mindre i vänster varv, i höger varv känns det mycket bättre. Hon kan "tippa" lite där, men det har blivit bättre sedan hon har börjat förstå vad halvhalter är för något, alltså lättare att rama in yttersidan där. I vänstervarvet är det betydligt svårare. Provar med att ställa utåt o inåt, försöker puffa in ytterbog men känner mig elak om jag måste använda tuffare skänkel (hästen är en känslig dam). Jag försöker byta varv ofta, rida mer rakt fram i vänster varv o ta något varv på volten ibland, flyttar undan några steg här o där (i skritt än så länge). Använder också tömkörning då det är lättare att komma åt problemet där.
Hästen har mycket motor, bra bjudning alltså, och jag har ingen känsla att hon står emot. hon spårar hela tiden i båda varven, både på rakt o böjt spår.
Jag upplevde under träningen igår att det blev lite bättre när jag riktade blicken rakt fram o fokuserade på mina egna sittben istället för lilla hästens öron och man....

Tips mottages MYCKET tacksamt.

Försöker uppliva tråden igen:

Liten snäll ambitiös häst (ung) som gärna "gömmer" vänster bog. Det innebär att höger bog skjuts ut mer eller mindre i vänster varv, i höger varv känns det mycket bättre. Hon kan "tippa" lite där, men det har blivit bättre sedan hon har börjat förstå vad halvhalter är för något, alltså lättare att rama in yttersidan där. I vänstervarvet är det betydligt svårare. Provar med att ställa utåt o inåt, försöker puffa in ytterbog men känner mig elak om jag måste använda tuffare skänkel (hästen är en känslig dam). Jag försöker byta varv ofta, rida mer rakt fram i vänster varv o ta något varv på volten ibland, flyttar undan några steg här o där (i skritt än så länge). Använder också tömkörning då det är lättare att komma åt problemet där.
Hästen har mycket motor, bra bjudning alltså, och jag har ingen känsla att hon står emot. hon spårar hela tiden i båda varven, både på rakt o böjt spår.
Jag upplevde under träningen igår att det blev lite bättre när jag riktade blicken rakt fram o fokuserade på mina egna sittben istället för lilla hästens öron och man....

Tips mottages MYCKET tacksamt.

Man måste ju se dig, men det du skriver påminner om mig själv och många andra

Böjningen i hästen börjar ju bakifårn - de flesta ryttare sitter med båda sittbenen för långt åt höger och det högra längre fram än det vänstra - så då säger sittbenet åt hästen att böja höger - även i vänster varvet

Så att placera det inre sittbenet längre fram brukar skapa en bättre förutsättning för böjning bakifrån

Likaså har vi ofta vikten över högerbenet och därför böstkorgen lite förskjuten åt höger : vilket försvårar för hästen att böja sig i vä varv

fram med inern sittben och att flytta bröstkorgen 2 cm åt vänster brukar uppskattas av hästen - du avlastar då hö bogen och tar den med åt vänster i en böjning

det är ett "normalfel"

vet inte om det gäller dig :crazy:

Det skulle kunna vara så. När vänsterbogen gömmer sig så hamnar jag mer över till höger, i någon sorts omedveten självbevarelsdrift tror jag, samtidigt som jag, tyvärr, måste ha ögonkontakt med hästen. Jag upplevde att det blev lite bättre igår när jag bestämde mig (och det krävdes ett rejält lyft i kragen ska jag säga) för att titta framåt istället och KÄNNA hur jag satt. Jag fokuserade då mer på sittbenen och kunde lättare sitta mitt över lilla hästen, istället för att tippa över till höger. Ska fortsätta så, det kan ju vara intressant att studera omgivningen istället för lilla hästens öron.....
Fick också tips i ett annat forum av Axel att prova "sladden". Men, som sagt, förutsättningen för att kunna hjälpa hästen är att jag sitter mitt över henne o inte tippar i samma grad som hon själv för då blir det som att vi motverkar varandra.

Hej.

Har ej läst hela tråden så med risk för upprepning. Kan det inte vara så enkelt att du kommer åt pållen och det blir jobbigt... därav bristande bjudning??

Jag skulle nog hålla med Axel, tror att det är en diagonal verkan du känner dvs att hö bog åker ut pga lite sämre styrka alt sämre lösgjordhet i vä sida och då vä bak.
Antar att du har svårare att ställa igenom i nacke till vä oxå då hästen med bogens hjälp ser till att det blir fler mothållande muskler hela vägen upp till nacke och mitt tips blir att du kan hjälpa till med att sänka ytterhanden i vä varv och arbeta med att få igenom ställningen med sladden och rak hals, leda med innertygel i sladden mot en försiktig stödjande lägre ytterhand och en ytterskänkel lite längre fram som oxå hjälper bogen.

Om du är duktig från backen skulle jag försöka därifrån, man kan hoppa av efter att ridit fram och lösgöra med tygeln över halsen och gå med ena armen över sadeln som ytter.
Då slipper du problemet med att hästen sätter över dig i sadeln och kan arbeta med bara hästen istället för att oroa dig över din posession (hur stavas det? :-)

tillägg- du kan oxå se till att stretcha hö bog i hö varv med skänkelvikning alt bakdelsvändning.

Senast ändrad:

Tack så jättejättemycket för tips!

Jo, hon är lite kärvare att ställa att åt vänster. Tidigare så verkligen lade hon sig på vänster tygel o vänster skänkel o tog inget stöd alls på höger tygel, men den kontakten har vi nu, det har blivit betydligt bättre. Dock är högerbogen svår att putta in, samtidigt som vänster bog gömmer sig. Ska försöka med sladden. Vi tränar också lite på skänkelvikning i båda varven, försöker flytta undan "trappvis", alltså några steg åt sidan, några steg rakt fram, några steg åt sidan igen osv.

Jag är inte särskilt duktig att jobba från marken, ska dock testa att göra som du skriver, för att se vad som händer. Hästen är jättejättesnäll o samarbetsvillig, jag tror att mycket av problemet beror dels på att hon är lite svagare i ena sidan som de flesta andra, dels på att jag har svårt att hålla positionen i sadeln i vänstervarvet pga problemet och hon då helt enkelt inte riktigt förstår vad jag menar. Kanske det går att förtydliga från marken.

Bogarna kommer på plats när den blir mjuk i sidan- kan böja sig rätt.

Jag tror faktist att du kan få hjälp av en kiro att lösa låsningar i nacke och bog som jag tror att din pålle har efter din förklaring.
Kan oxå vara tandreleterade eftersom den är ung...på min hittade dom en pytteliten vargrest i lanen på den sida jag ej fick stöd (fick tjata mig till en riktig undersökning av tandläkare då jag va säker men h*n inte trodde på mig :-(...och de hästar som din och min som är samarbetsvilliga är det svårt att hitta orsak till verkan=symtomen.

När du går från marken så kan du ha spö i inner som du kan få hästen med knoppen på spöt att flytta/hålla in inner bog när du leder loss och sen med flärpen flytta bak undan i skänkelvikning.
Man kan oxå ha ett extra litet spö i ytterhanden som mjukt kan hålla ytterbog på plats om den viker sig i sidan när man sladdar.

Det där med spöt funkar inte på min märr- 0 respekt för spöt- ser ut som ett :confused: Därför går det heller inte att trampa henne för hand. Den har så långa ben o tar jättekliven Hugo att det måste skötas uppsuttet.

Bogarna kommer på plats när den blir mjuk i sidan- kan böja sig rätt.

Visst kan den det men om hästen gått en tid med ett problem och motsatts sig arbete alt kompenserat en svaghet har den troligen fått en del felaktiga mothållande muskler som kan va svåra att få bort.
I slutändan kan de mothållande musklerna skapa låsningar som det är bättre att en kunnig kiro kan lossa istället för att vi som ryttare ska bli negativa inför hästen.

Speciellt viktigt hos en arbetsvillig unghäst.

Klart det kan skilja sig från häst till häst men man kan lära dom att tänka framåt med friatyglar till en början.
För mig tog det många år med min att öht kunna ha spö i handen men nu kan jag tom lägga på spöt utan stress.
Hästen måste ha en väg ut = framåt utan tyglar till en början och sedan när man etablerat förståelse kan man kombinera med tygeln.

Säger dock inte att det funkar med alla hästar men det borde gå.

Självklart felsöker man. Jag hade ut HL 3 ggr o han fann inget, men min psykedeliska :D massör fann.

Ska leta!

Har haft en hel drös med suspekta urkassa ET o massörer:mad:

HL har dock hjälpt mig med val. flera ggr- resultat direkt- hästen ändrade uppsyn- på en gång:bow::banana:

Jag har oxå fått hjälp av HL men ser lite av att de flesta ET-are har specialiterat sig och då måste man ha flera ET-are beroende av de problem man har.

Det är inte lätt att vara hästägare :crazy:

Vidareutvecklar tesen om det är tandrelaterat...den tandis som jag ska till och axel fått en otrolig hjälp av har utbildats i USA.
Det finns tydligen en till som utbildats och ska finnas nere i Halmstad. Denna kunskap som finns i USA ligger långt före utvecklingen/forskning/kunskapen i Sverige.

Om det finns intresse kan jag pm-a namn och nr.
I ramfrågan blir tänderna ännu ett verktyg och verkan/orsak som de flesta glömmer bort.

Såna räknas som kvackare o vet inte vad dem gör.:grin:

Jag har provat båda o vet helt klart vad jag föredrar.

Intresse finns!

Har idag provat att "sladda", eller, ja, kräva att hon flyttade undan lite mer för skänkeln på volt i båda varven några steg i taget. Inte bara flytta lite halvhjärtat. Vi har också minskat volten i båda varven och varit noga med att bibehålla takten och sedan behållit ställning o böjning när vi ökade ut volten igen. Jag koncentrerade mig på att INTE klamra mig fast till höger. Vi har också galoppat, lilla hästen tyckte det var skitkul!! (ursäkta språket), hon har en stooor o rund galopp som ju också funkar lösgörande. På det hela taget så kändes det bättre, högerbogen blev mer kontrollerad och det kändes som om vänsterbogen var lite mindre "blyg" idag. Jag tror vi ska fortsätta jobba så, jag har nog varit lite för blyg och passiv i ridningen tyvärr. Det är lätt hänt när man tidigare ridit tungriden häst och sedan istället rider en ambitiös o känslig häst.
Vi stretchar o masserar dessutom när vi tränat. Förresten, jag provade lite grann idag också att jobba lite från marken och lilla hästen förstod faktiskt vad jag menade. Hon var jätteduktig! Nu ska vi rida ut lite och nästa pass på bana blir tömkörning.

Jag håller med om DM:s analys tidigare, känner igen det fast åt höger som den här damen hade svårare med.
Så jag vill bara lägga till lite.

Även på en unghäst kan man rida sidvärts ganska tidigt, fast bara några steg i början. Längs långsidan tex, fast då bara några meter först. Utöka. Börja med några steg i skritt. I vänster varv några steg sk vikn är nog bra för din häst.

Sen kan man rida små små bågar utmed långsidan, i skritt, där du vänder in och tillbaka till spåret enbart för säte och skänkel, det lossar bogarna. Bara någon meter in, vända tillbaka, alltså små små bågar. Hästen ska följa mjukt, ta ev koner till hjälp.

OCh en sak till, när den inte vill ta stöd på ytter kan det vara lätt att hålla extra där, men om den ska böja måste du gå med en aning med handen för att ge den utrymme, inte mycket men på en unghäst kan det göra hela skillnaden när det gäller böjning och ställning. Du ska ju rida i rörelseriktningen även med din kropp så att säga. Det går säkert automatiskt, men kan vara bra att kolla eftersom vi också kan ha svårare åt ett håll.

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka