Sv: Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...
I den stängda *ramtråden o gärna annat oxå* diskuterade vi jö fysiska problem, utrustning el som i flashs hästs fall som en svag inåtad f.ben nu ger för hållbarheten i en ram....jag menar jö att protester oxå kommer när något är galet.
Alla hästar oavsett fysiska bestående problem kan hålla livet ut om de rids efter deras förutsättningar. För övriga hästar som protesterar på sitt sätt finns advekat hjälp....gäller bara att hitta RÄTT kiro, RÄTT tandläkare, RÄTT vet osv men kanske ska tas upp i annan tråd
Det här tycker jag är väldigt intressant att diskutera eftersom jag själv har en häst med en ganska så grav extriör avvikelse.
Jag ser på det såhär;
Man accepterar hur hästen är byggd, men här försöker man jobba igenom det. Det beror ju naturligtvis på vad det är för fel. En häst som tex är gravt innåttåad och kanske även är parallelförskjuten fram kanske man ska låta vara promenadhäst alt, sällskapshäst. Men som min häst som har höger bakben byggt under kroppen, vilket betyder att han går på samma linje med båda bak, alt till och med träder över med höger bak över vänster, så är det fortfarande ett fysiskt fel, dock annorlunda.
Om jag inte gymnastiserar bakbenet, vilket betyder att det blir en del protester så märker jag att bakbenet hindrar honom i ökningar, skolor, osv. Samtidigt så är det mycket jobb att få han att sätta ut höger bak och bära vikt på det. ( vänster öppna = jobbigt = hästen trillar, har inget bakben som hjälper till) Svårt att få in hästen i ramen eftersom du nu inte ska få in bakbenet, utan UT det för att hästen ska vara i ramen = mellan hand och skänkel.
Varje gång den har vilat mer än två veckor så drar den av sina bakskor i hagen..
Men nu har jag förmånen att ha bra ET, VET och tränare. Så jag har jobbat med denna häst, trots att där kommit protester men glädjen för arbetet har ändå varit väldigt stort hos hästen. Och det är det som är så viktigt, att man behåller den motiverad...
Och nu när han faktiskt går på två linjer, även om det fortfarande är tajt jämfört med en normal häst så går han bättre än någonsin och hästen är kroppsligt sett fräschare än någonsin.. För nu kan den jobba rätt och då kommer inte dessa skador som uppkommer genom snedbelastning osv...
Så även om man på många vis ska uppmärksamma protester och naturligtvis kolla upp hästarna som protesterar så måste man ta sig igenom det också, för det är aldrig nyttigt för hästar att kompensera för sina svagheter.
Frågan är väll hur mycket man ska slåss för att vinna och i slutändan så tror varjefall jag att striden ger avbelastningsskador längre fram och hästen ger upp eftersom det inte lönar sig att försöka tala om på sitt sätt att det finns problem.
Jag har sett alltför många hästar som just har gett upp- det syns i ögonen och leklusten försvinner.
Men i detta läget så måste man erbjuda något nytt. Som det kom en ny häst till mig för ett tag sedan, den ville inte gå framåt, stannade tjurade osv. Men då sa jag ok, om du springer framåt så låter jag dig var, när hästen förstod detta så sprang den gärna framåt. Den fick ha huvudet var den ville. När den väl bjöd framåt ärligt så sög den ju också tag på bettet, fortfarande så var hästen glad- för det var ju på dens villkor. När hästen väl insett att jag inte ville bråka- så blev hästen också lugn och då kunde vi börja jobba på allvar.. Visst testar den lite imellanåt för den är lite bekväm, men jag erbjuder alltid den att lösa det genom att gå framåt - då får man en positiv häst
Sen har jag träffat hästar som inte vill - när det blir jobbigare. Precis som människor så vill inte alla vara elitidrottare och då får man försöka hitta ett annat hem till dem, där de kan passa in..
Men jag tycker nog man kan prova och se varför den protesterar om det är för att det är jobbigt, den inte vill eller för att den inte kan..
Långt inlägg, men lite tankar..