Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Sv: Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Som förberedelse kan man till exempel rida öppna, därefter alltmer centrerade bakdelsvändningar/skrittpiruetter ur öppnatänk, därefter samma i trav. Det lösgör bra.

Därefter samma i trav?? Bakdelsvändning i trav?

Det är inte enkelt...men får du hästen ärligt på ytterhjälperna och rund-eftergiven för inner är det en ruskigt bra övning som jag tror kan hjälpa er.

Jo det förstår jag men det är vägen till ärlig eftergift som jag är ute efter just nu.

De protester hon gör är för min del för stora för att jag skulle jollra el för den delen tvinga fram ett samarbete men det har jag skrivit förut..

Vet inte vad du menar med ovanstående, har jag missat nåt du skrivit förut? Men trots hennes ibland stora protester så är det som jag skrivit förut att när man kommit igenom det så jobbar hon på som aldrig förr.

Jo det förstår jag men det är vägen till ärlig eftergift som jag är ute efter just nu.

Men var vill du få den eftergiften ? Du kan jö inte få mer än en eftergiven, rundad häst runt innern med ett ärligt ytterstöd om du rider öppna, öppnatänk på volt :confused:
I min värld nu som läktarryttare :angel: dvs på ett forum utan att se er så vet jag bara detta plus sladd...men- att rida skänkelv. i detta läge borde för mig bara att få en lösgjord häst psykist och inte igenom kroppen med rätt arbetande bakben som öppnan kan ge.

Vet inte vad du menar med ovanstående, har jag missat nåt du skrivit förut? Men trots hennes ibland stora protester så är det som jag skrivit förut att när man kommit igenom det så jobbar hon på som aldrig förr.

I den stängda *ramtråden o gärna annat oxå* diskuterade vi jö fysiska problem, utrustning el som i flashs hästs fall som en svag inåtad f.ben nu ger för hållbarheten i en ram....jag menar jö att protester oxå kommer när något är galet.

Om jag ska vara ärlig och säga rent ut hur jag tolkar din hästs beteende utan att sett den :angel: ;) så försöker den faktist att tala om något för dig som du ser som ett krig att vinna.
Slåss du tillräckligt vinner du och hästen ger upp, dvs lika tvingande som en graman är.
Kanske ot men idag träffat på en ryttare vars häst har ett fysiskt problem utan att vara halt som satt på en graman och hästen hade gått jättebra enligt ryttaren även fast gramanen bara var lös. Hästen har naturligtvis blivit riden på graman förr...

Frågan är väll hur mycket man ska slåss för att vinna och i slutändan så tror varjefall jag att striden ger avbelastningsskador längre fram och hästen ger upp eftersom det inte lönar sig att försöka tala om på sitt sätt att det finns problem.
Jag har sett alltför många hästar som just har gett upp- det syns i ögonen och leklusten försvinner.

Alla hästar oavsett fysiska bestående problem kan hålla livet ut om de rids efter deras förutsättningar. För övriga hästar som protesterar på sitt sätt finns advekat hjälp....gäller bara att hitta RÄTT kiro, RÄTT tandläkare, RÄTT vet osv men kanske ska tas upp i annan tråd :crazy:

Senast ändrad:

Men var vill du få den eftergiften ? Du kan jö inte få mer än en eftergiven, rundad häst runt innern med ett ärligt ytterstöd om du rider öppna, öppnatänk på volt :confused:
I min värld nu som läktarryttare :angel: dvs på ett forum utan att se er så vet jag bara detta plus sladd...men- att rida skänkelv. i detta läge borde för mig bara att få en lösgjord häst psykist och inte igenom kroppen med rätt arbetande bakben som öppnan kan ge.

Jo givetvis men du skrev i det andra inlägget att "om du får hästen ärligt på hjälperna osv..." och då menade jag att du sprang iväg ett steg före mig. Dvs, givetvis förstår jag hur övningen kan hjälpa att komma vidare om hästen är på hjälperna. Men hon är ju inte det i dagsläget utan hela vårt ridliv går ju ut på att med olika medel få henne dit. Och då svarade jag att rida öppna UTAN att sladda bakdelen i vänster varv i dagsläget är rätt svårt för hon viker sig på mitten då.

Jag tror vi menar samma sak men uttrycker oss olika.

I den stängda *ramtråden o gärna annat oxå* diskuterade vi jö fysiska problem, utrustning el som i flashs hästs fall som en svag inåtad f.ben nu ger för hållbarheten i en ram....jag menar jö att protester oxå kommer när något är galet.

Om jag ska vara ärlig och säga rent ut hur jag tolkar din hästs beteende utan att sett den :angel: ;) så försöker den faktist att tala om något för dig som du ser som ett krig att vinna.
Slåss du tillräckligt vinner du och hästen ger upp, dvs lika tvingande som en graman är.

Frågan är väll hur mycket man ska slåss för att vinna och i slutändan så tror varjefall jag att striden ger avbelastningsskador längre fram och hästen ger upp eftersom det inte lönar sig att försöka tala om på sitt sätt att det finns problem.

Åh men då har du nog missuppfattat mig igen...givetvis försöker hon tala om för mig att hon inte orkar, inte vill och dessutom inte förstår vad jag menar. Det var det jag skrev att hon nog inte är riden på detta sätt förut utan har fått komma undan mer och framförallt inte gått i ramen alls.

Sättet hon visar detta på har ju varit framgångsrikt tidigare då f.d ryttare blivit lite rädd och genast låtit henne avbryta övningen. Det är det jag menar med att jag tar strid med henne, låter henne inte skrämmas utan rider vidare i samma övning. MEN jag går ned i skritt om jag travar, eller släpper ut henne lite grann ur ramen om jag skrittar, dvs jag gör vissa eftergifter jag med tills hon lugnat sig. När hon lugnat sig, vilket tar kanske en minut, så fortsätter hon glatt med övningen som om inget hade hänt. Det är precis som om hon säger: ok, jag förstår att det inte är nån idé att skrämma dig, nu försöker vi igen.

Hon är fysiskt helt ok, har rätt utpassad utrustning mm mm men är megabortskämd med att bestämma hur saker o ting ska gå till.;)

Dvs, givetvis förstår jag hur övningen kan hjälpa att komma vidare om hästen är på hjälperna. Men hon är ju inte det i dagsläget utan hela vårt ridliv går ju ut på att med olika medel få henne dit. Och då svarade jag att rida öppna UTAN att sladda bakdelen i vänster varv i dagsläget är rätt svårt för hon viker sig på mitten då.

Okey, jag är med!
Om hon tappar bjudningen i vä varv skulle jag först och främst arbeta med detta tills hon bjuder. Imin värld så är det ingen ide att försöka hitta en övning för att stärka om bjudningen inte finns.
Att jollra fram en bjudning utan större krav borde kunna få henne tids nog fram till hjälperna och kunna arbeta mer selektivt därefrån ?
Sen hitta övningar där lydnaden är 100% för ytterskänkel under tiden eftersom hon viker sig i mitten ? sen går det faktist att rida öppna med böjd bål men rakare i halsen så du kan reglera mera med ytterhjälperna och gärna lite sänkt ytterhand, men det vet du nog ;)
Kommer inte bjudning fram utan krav så skulle varjefall jag undra och backa bandet igen el prova annat.

MEN jag går ned i skritt om jag travar, eller släpper ut henne lite grann ur ramen om jag skrittar, dvs jag gör vissa eftergifter jag med tills hon lugnat sig. När hon lugnat sig, vilket tar kanske en minut, så fortsätter hon glatt med övningen som om inget hade hänt. Det är precis som om hon säger: ok, jag förstår att det inte är nån idé att skrämma dig, nu försöker vi igen.

Hon är fysiskt helt ok, har rätt utpassad utrustning mm mm men är megabortskämd med att bestämma hur saker o ting ska gå till.;)

Detta var lite annorlunda än du skrivit innan så visst kan det vara så som du tolkar henne :) hoppas bara att protesterna blir mindre och mindre....hon borde ha pejlat dig redan, dvs att du inte blir rädd och ge sig snabbare.

Jag tycker att det blir bra när du sätter lite OBS-tecken- utifall att hästen har fysiska problem:bow:
Vi som har erfarit en hel del elände blir mer vaksamma.
Tror dock att Novali o folket runt henne är kompetenta- verkar så:bow:

Hade stoet varit fux- hade jag inte betvivlat alls:angel:

Jag hade ut HL 3 ggr till min- fux... men han hittade aldrig ngt:grin:

Däremot en massör som hade lite telepatisk förmåga:angel::bow:
Den bästa som jag har haft. Hon hittade saker som jag har känt- utan att jag lämnade upplysning.

Javisst kan du rida bakdelsvändning i trav, eller om du hellre vill se det så: en mycket liten volt tillbaka! Det är svårt, självfallet, eftersom det kräver att ryttaren har kontroll. Man förbereder med att rida öppna, därefter skrittpiruetter.
Du rider ur öppnatänk och måste ha ordentlig kontroll över både dej själv och hästen. Den måste arbeta med båda bakbenen under sig. Efter det kan du rida till exempel de övergångar som DressyrMupp föreslår. Tillsammans är det här mycket bra arbete för det som jag förstår att du vill uppnå.

I övrigt håller jag med DressyrMupp i mycket.

hoppas bara att protesterna blir mindre och mindre....hon borde ha pejlat dig redan, dvs att du inte blir rädd och ge sig snabbare.

Men det har de blivit! Från början var hon vansinnig såfort jag ens började få henne att trampa under sig, nu kommer det bara nåt utbrott då o då, inte ens varje gång jag rider.

Sen måste ni tänka på att jag endast ridit hästen i 2,5 månad.

Tycker ärligt talat inte att hennes beteende är nåt vidare ovanligt, har haft flertalet hästar på tillridning som aldrig fått gå i nån vidare ram och som har hett humör. (Ja, axel, flera av dem har varit fuxston!:D)
Hade denna diskussion med fio igår...hon hälsar att H***e fortfarande ställer till samma oväsen som han alltid gjort...han är nu 17 i år!:rofl:

Alla hästar oavsett fysiska bestående problem kan hålla livet ut om de rids efter deras förutsättningar. För övriga hästar som protesterar på sitt sätt finns advekat hjälp....gäller bara att hitta RÄTT kiro, RÄTT tandläkare, RÄTT vet osv men kanske ska tas upp i annan tråd :crazy:

Det här tycker jag är väldigt intressant att diskutera eftersom jag själv har en häst med en ganska så grav extriör avvikelse.

Jag ser på det såhär;

Man accepterar hur hästen är byggd, men här försöker man jobba igenom det. Det beror ju naturligtvis på vad det är för fel. En häst som tex är gravt innåttåad och kanske även är parallelförskjuten fram kanske man ska låta vara promenadhäst alt, sällskapshäst. Men som min häst som har höger bakben byggt under kroppen, vilket betyder att han går på samma linje med båda bak, alt till och med träder över med höger bak över vänster, så är det fortfarande ett fysiskt fel, dock annorlunda.

Om jag inte gymnastiserar bakbenet, vilket betyder att det blir en del protester så märker jag att bakbenet hindrar honom i ökningar, skolor, osv. Samtidigt så är det mycket jobb att få han att sätta ut höger bak och bära vikt på det. ( vänster öppna = jobbigt = hästen trillar, har inget bakben som hjälper till) Svårt att få in hästen i ramen eftersom du nu inte ska få in bakbenet, utan UT det för att hästen ska vara i ramen = mellan hand och skänkel.

Varje gång den har vilat mer än två veckor så drar den av sina bakskor i hagen..

Men nu har jag förmånen att ha bra ET, VET och tränare. Så jag har jobbat med denna häst, trots att där kommit protester men glädjen för arbetet har ändå varit väldigt stort hos hästen. Och det är det som är så viktigt, att man behåller den motiverad...

Och nu när han faktiskt går på två linjer, även om det fortfarande är tajt jämfört med en normal häst så går han bättre än någonsin och hästen är kroppsligt sett fräschare än någonsin.. För nu kan den jobba rätt och då kommer inte dessa skador som uppkommer genom snedbelastning osv...

Så även om man på många vis ska uppmärksamma protester och naturligtvis kolla upp hästarna som protesterar så måste man ta sig igenom det också, för det är aldrig nyttigt för hästar att kompensera för sina svagheter.

Jag har sett alltför många hästar som just har gett upp- det syns i ögonen och leklusten försvinner.

Men i detta läget så måste man erbjuda något nytt. Som det kom en ny häst till mig för ett tag sedan, den ville inte gå framåt, stannade tjurade osv. Men då sa jag ok, om du springer framåt så låter jag dig var, när hästen förstod detta så sprang den gärna framåt. Den fick ha huvudet var den ville. När den väl bjöd framåt ärligt så sög den ju också tag på bettet, fortfarande så var hästen glad- för det var ju på dens villkor. När hästen väl insett att jag inte ville bråka- så blev hästen också lugn och då kunde vi börja jobba på allvar.. Visst testar den lite imellanåt för den är lite bekväm, men jag erbjuder alltid den att lösa det genom att gå framåt - då får man en positiv häst :)

Sen har jag träffat hästar som inte vill - när det blir jobbigare. Precis som människor så vill inte alla vara elitidrottare och då får man försöka hitta ett annat hem till dem, där de kan passa in..

Men jag tycker nog man kan prova och se varför den protesterar om det är för att det är jobbigt, den inte vill eller för att den inte kan..

Långt inlägg, men lite tankar..

Men i detta läget så måste man erbjuda något nytt. Som det kom en ny häst till mig för ett tag sedan, den ville inte gå framåt, stannade tjurade osv. Men då sa jag ok, om du springer framåt så låter jag dig var, när hästen förstod detta så sprang den gärna framåt. Den fick ha huvudet var den ville. När den väl bjöd framåt ärligt så sög den ju också tag på bettet, fortfarande så var hästen glad- för det var ju på dens villkor. När hästen väl insett att jag inte ville bråka- så blev hästen också lugn och då kunde vi börja jobba på allvar.. Visst testar den lite imellanåt för den är lite bekväm, men jag erbjuder alltid den att lösa det genom att gå framåt - då får man en positiv häst :)

Sen har jag träffat hästar som inte vill - när det blir jobbigare. Precis som människor så vill inte alla vara elitidrottare och då får man försöka hitta ett annat hem till dem, där de kan passa in..

Men jag tycker nog man kan prova och se varför den protesterar om det är för att det är jobbigt, den inte vill eller för att den inte kan..

Långt inlägg, men lite tankar..

Jamen exakt!:bump: Det är ju så jag upplever henne, som bekväm och lite lat och dessutom inte van att göra som hon blir tillsagd men när hon fått bråka av sig lite så går hon bättre än innan...:grin:

Det är ju därför denna tråd är så bra...för man får input från både det ena o det andra hållet, nya övningar som man kan göra som kanske är lättare för just denna hästen osv...:bow:

Sen dissar jag givetvis inte tanken på att det kan vara fel på hästar som protesterar, men i just detta fallet tror jag inte det.

ÄNTLIGEN något att skylla den tjocka magen på. Han är ju skendräktig för tusan! :angel:

KL

Hade glömt bort det tills jag såg svaret på Malinigbgs inlägg.

Malinigbg lovade att lägga upp en film i den förra ramtråden ang myrsteg och annat. Har jag missat filmen?

KL

Hade glömt bort det tills jag såg svaret på Malinigbgs inlägg.

Malinigbg lovade att lägga upp en film i den förra ramtråden ang myrsteg och annat. Har jag missat filmen?

Nej, du har inte missat den:o
SaraMara och jag började så ambitiöst på en film, Sara filmade och jag red:angel:, vi hann inte så mycket för sen kom tränaren och lade sig i:devil:
och då skulle vi fortsätta en annan dag och denna dagen har inte varit ännu...

SaraMara: kanske vi ska ta tag i det igen - jag behöver filmhjälp!! Kanske vi kan ta det en dag när det INTE är träningar!?:idea:
JA! Klart han är skendräktig, hellre det än min - tror på fullaste allvar att hingsten kommit ut och betäckt henne;) hur blev hon så tjock?:eek:

Det som har hjälpt mig mycket är att flytta framdelsvändning runt ett hinderstöd eller typ en pall/kon. Dvs pannan in mot objektet i mitten, noga med att hålla jämn tvärning, att hästen inte kommer närmre eller längre från mittpunkten. Trava igång ur detta, då ramen är intakt sas.

Lycka till=)

Det tog några dagar innan jag kom till skott men idag då låg det lite hinder i ridhuset och jag kom ihåg ditt råd...och idag har jag DANSAT med Svart Sto!:bump::bump: Jävlar i havet vad det funkade bra att linda henne runt hindret! Jag fick chansen att få henne riktigt rund o djup i formen och sen....bakbenen in, manken kom upp och sen svävade vi runt i ridhuset med t om en antydan till riktig kadens i traven!:love:

Och minsta lilla hon försökte krypa iväg ur ramen så lindade jag henne runt närmsta hinder och hon var tillbaka igen...

Provade ganska snart att fatta galopp ur en öppna med liten sladd på bakdelen precis innan o det funkade med...gungade runt hela ridhuset o gjorde halvhalter med sitsen...

Red detta i bägge varven och sen tog vi tidig lunch...duktig liten argbigga fick massor med klappar!

Och ja axel, jag gullade med henne HELA tiden när jag red och hon lyssnade så bra så bra....;)

:devil: vad roligt:banana:

Har du linimentat ännu- gör det!
Själv har jag inte kommit vidare då mitt eget bäcken har pajat, men är under behandling. Voltaren åt folket:banana::bow:

:devil: vad roligt:banana:

Har du linimentat ännu- gör det!
Själv har jag inte kommit vidare då mitt eget bäcken har pajat, men är under behandling. Voltaren åt folket:banana::bow:

Jamenvisst! Glömde ju säga det...ett visst blått märke används numera flitigt...:angel:

jaså du har också märkt hur mycket bättre man blir när man går på droger....:idea::devil: Antiinflammatoriska gör ju nästan att jag glömmer min skuldra och korsrygg helt...:grin:

Det gröna är mkt mkt bättre. Dr Sch....es.
Fråga Fio:idea:

Ja det är bra, men inte billigt! Drygt är det i alla fall.

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka