Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Sv: Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Va roligt :banana:
Fortsätt så och skulle pålle tappa bjudningen eller på annat sätt tala om att problem finns så får du starta felsökning istället. Underbart med stretchning och massage! Kan inte bli bättre :bow:

Förresten, jag provade lite grann idag också att jobba lite från marken och lilla hästen förstod faktiskt vad jag menade. Hon var jätteduktig! Nu ska vi rida ut lite och nästa pass på bana blir tömkörning.

Men berätta mera då :mad: ;) tyckte du att du fick igenom ställningen ? hur var det att vinkla spöt som jag beskrev ?
Men egentligen kan jag dra slutsatsen när pålle va duktig- betyder att du kunde lotsa rätt! Rätt hjälper med timing=rätt svar från pålle.

Ännu ett tips om du fortsätter att arbeta lite från backen- vänd på ytterhanden så lillfingret är högst. På detta sätt kan du fjädra med handleden så att du kan följa huvudpendlingen i skritten.

Tack för tips!:bow:

Skänkelvikning gör vi. Hon lärde sig att flytta undan i vintras efter vägarna o det funkar väldigt bra på bana nu också, fast vi gör bara några steg i taget. Brukar rida lite innanför spåret o flytta ut, vi vänder också in på diagonalen, flyttar ett par steg, går rakt ett par steg, flyttar ett par steg igen osv. Hon är väldigt känslig för skänkeln. I trav är det lättare att flytta lite på volt just nu, dock är hon mycket entusiastisk när det gäller galopp så det blir lätt missförståndet att impulsen med innerskänkeln betyder galopp. Tjohooo:D

De småbågar du nämner har jag också tänkt att vi ska försöka oss på. Det är faktiskt länge sedan jag red dem, men de är mycket nyttiga. Vi börjar i skritt o provar sedan i trav.

I vänstervarvet är hon verkligen en liten "ål", hon försöker hela tiden att räta ut den sidan, men hon är känslig o samarbdetsvillig så det här ska nog gå bra. Det brukar bli så att när man väl fått igenom den starka sidan så blir det kanonbra.

Va roligt :banana:
Fortsätt så och skulle pålle tappa bjudningen eller på annat sätt tala om att problem finns så får du starta felsökning istället. Underbart med stretchning och massage! Kan inte bli bättre :bow:

Men berätta mera då :mad: ;) tyckte du att du fick igenom ställningen ? hur var det att vinkla spöt som jag beskrev ?
Men egentligen kan jag dra slutsatsen när pålle va duktig- betyder att du kunde lotsa rätt! Rätt hjälper med timing=rätt svar från pålle.

Ännu ett tips om du fortsätter att arbeta lite från backen- vänd på ytterhanden så lillfingret är högst. På detta sätt kan du fjädra med handleden så att du kan följa huvudpendlingen i skritten.

Jo, jag är väldigt uppmärksam på om hon skulle tappa bjudningen o på andra sätt visa att något är fel. Hon är känslig o har motor som räcker till för flera så det kommer att märkas tydligt, även fast hon är mycket snäll o samarbetsvillig.

Jag är som sagt inte särskilt duktig alls att jobba från marken. Lilla hästen var dock jätteduktig o verkade förstå vad jag menade, så det blev nog inte så tokiga signaler trots allt:idea:. Jag tyckte att ställningen gick igenom, hon kändes väldigt följsam, även om hon säkert undrade vad matte nu höll på med för tokigheter:rofl:. Vid litet pet på bogen så flyttade hon snällt undan, dessutom utan att tappa yttersidan eftersom hon lydde den kontakt jag försökte ha på yttertygeln. Nu testade jag detta efter träningspasset, när hon kändes riktigt mjuk o fin.

Imorgon blir det tömkörning :bump:

*kl*
I går var jag på Klassiskt dressyrträning hos Daniel Jugnet, jag var där för att hmm en del saker inte har fungerat i höger varv som tex böjningen till höger jag har ju själv fattat att det varit ett sitsproblem så det var därför jag åkte dit för att reda ut begreppen så jag får henne bättre i ramen i höger varv. Efter mkt dividerande fram och tillbaka så släpper jag ytterryggmuskel i höger böjning alltså egentligen bålstabiliteten på utsidan av mig i höger varv vilket har gjort att hon kunnat glida ut lite lite där och det har gjort att hon har kunnat putta ut mig lite på utsidan i höger varv. När jag fick till den där muskeln så voila så blev det jädrar i mig skillnad och jag fick henne mkt rakare och hon hade ingen chans att flytta på mig längre *hehe* Fick även till superuber fina slutor i vänster varv längs långsidan när jag fick en mer ärligare böjning runt innerskänkel. Så jag är glad :)

Häftigt:laugh: Just vad små saker det kan vara som gör så stor skillnad är helt fascinerad av sånt. Bara man vet vilka små saker...

KL
Har också fått bättre koll på mina sidor och att inte bli flyttad genom att ena tränaren som studerat sånt visade var musklerna fäster som stabiliserar bäckenet mer. Vilket har betydelse för bålen i ridning. Att känna efter dom har gjort att jag inte flyttas lika lätt, eller i alla fall lättare kan flytta mej rätt igen, vilket känns i främst rakriktningen, :bow:

Får nog fixa hem kameran snart och lägga ut lite andra filmer än dem jag la ut i vintras, nu när det är en rätt annorlunda häst och problemet snarare kan vara att inte bli för passiv och bekväm i lösgjordheten och den där otroliga lyhördheten som hon kan ha när det inte är överenergiskt spring i benen....

Just idag var det så uppenbart vad allt vinterns arbete betytt :love:

I vänstervarvet är hon verkligen en liten "ål", hon försöker hela tiden att räta ut den sidan, men hon är känslig o samarbdetsvillig så det här ska nog gå bra. Det brukar bli så att när man väl fått igenom den starka sidan så blir det kanonbra.

Ja precis, så är det ju

Ang vänstervarvet så på den unghäst jag ridit (men tyvärr inte hinner med så mycket nu:cry:) så just i det svårare varvet så är det extra viktigt att tänka diagonalt, forma runt inner skänkel lite, yttertygel, och att så att säga rida i rörelseriktningen själv dvs det böjda spåret och se i rörelseriktningen ja du vet:angel:

Han är också dels känslig och dels väldigt samarbetsvillig så det brukar räcka för att få bättre tag i den sidan.:idea:

jag konstaterar att du är fullkomligt normal att du tappar kontakten med det yttre sittbenet, varje högerhänt ryttares vardag

Och min ridkarriär under många många år beskriven i ett kort inlägg :D

orsaken till alla mina problem i högervarvet :crazy: och också orsaken till att ha koll på "skärpet" i midjan så man inte viker sig

Hur ville han rätta din bålstabilitet? - med konkret fysisk instruktion - eller övningar?

Menar du filmer?
Åh, var i den gamla ramtråden i vintras, men dom är borttagna nu, jag har dom inte ens kvar, var ju dålig kvalitet, fel format och suddigt och smått.

Jag hade monterat upp kameran men det blev inte så lyckat, men ville i alla fall visa att jag gärna kan hänga ut mej om det är så:angel:

Får väl plocka hem kameran nu och försöka få nya i så fall, till nya ramtråden, kanske:idea:

nä muskler som stabiliserar bäckenet :laugh:. Insåg inte att man måset skriva vad man menade - trodde du var tankeläsare :o

kom också på att jag måste göra en dementi.

Det VAR inte mitt strora ridproblem att inte ha kontatk med vä sittben - det är varje gång jag glömmer bort det - och det händer ofta :angel:

Jag måste alltid ta det i framhuvudet annars skiter det sig :D

och det skall ned i högervarvet och fram i vänstervarvet annars - ja :angel: Gudars skymning :eek:

Jag har haft jordens taskigaste ram i högervarvet. och jag är överörlig i alla leder = vig som en gummikvina - och även hästen rörlig som en agilityhund

hejja fio idag - fy fan vad det gick idag :bow:

jag övade mig i att hålla reda på detta genom att flytta sidvärts på volt = böjd skänkelvikning, samt att minska volten genom att tänka bakdelsvänding i trav riktigt små volter. Jag samlade a la Haddad = med hennes metod att gå från swing till att hålla ihop det

jag blev så förvirrad att det gick så bra idag att jag avslutade passet

Jag tycker att när jag får till det här med att inte vika mig midjan eller förskjuta bröstkoregn innåt som jag gör i högervarvet och som även det plockar bort vikten från mitt vä sittben, så rätar det upp det tippade bäckenet på hästen och jag får direkkontakt med bakbenen

Men som sagt det är en annan femma att behålla det

Senast ändrad:

nä muskler som stabiliserar bäckenet :laugh:. Insåg inte att man måset skriva vad man menade - trodde du var tankeläsare :o

jaså, nej jag har ingen aning om vad muskler heter, men dom fäster högst upp i höftbenet liksom och går ner nånstans snett neråt, nåt.....:confused:

Det som hjälper är att fokusera på den delen höfterna, och var dom är. Det underlättar för att kunna sitta rakt över och inte flyttas lika lätt. Sen vilka musklerna egentligen är kanske är detsamma men det är det området som är viktigt för att höfterna ska hålla sej där dom ska.

Ja sidvärts av alla möjliga sorter är väldigt bra för att få kontroll över båda sidorna både de egna och hästens. Få den jämna kontakten i handen, lika på båda tyglarna.

Som jag skrev på annan plats har hästen kört ut ena bogen för att skapa sej frihet så att säga och ju mer laddad ju svårare att få tag på den sidan, dvs vänster. Vilket råkar vara min svaghet också:angel: Det har jag numera mycket bättre koll på, det är en stor skillnad när hon direkt släpper till den sidan :bow: DET är jag väldigt nöjd med just nu.:idea:

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka