Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Sv: Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Vad roligt! Ja det fungerar bra med koner också, inte lika klunsiga att ställa fram. Jag tror det beror på att ryttaren själv får en punkt att förhålla sej till även om det kanske låter konstigt.

Jag har också dansat med hästar idag, snö i hagarna gör så mjuka avspända och trevliga hästar, nu efter en lång tid av hårda tråkiga hagar. :laugh: Jag tror att hästar blir lika glada av lite snö som vi människor.:idea:

Ja, hojta bara when and where. Mår jag bättre imorgon kanske vi kan ta det då? Onsd och torsd går bort tyvärr.
Jag kanske kan byta filmhjälp mot longeringshjälp så att jag kan blidka tyskan? :angel: Och iaf låtsas att jag gjort min läxa sedan sist? :o

Haha, tror det kan bli en kul korsning. :angel: Vagnshäst-Dressyrprimadonna-Piaffmaskin. :D Blir det en hingst kan du sälja den till mig. ;)

Vad roligt! Ja det fungerar bra med koner också, inte lika klunsiga att ställa fram. Jag tror det beror på att ryttaren själv får en punkt att förhålla sej till även om det kanske låter konstigt.

Jag har också dansat med hästar idag, snö i hagarna gör så mjuka avspända och trevliga hästar, nu efter en lång tid av hårda tråkiga hagar. :laugh: Jag tror att hästar blir lika glada av lite snö som vi människor.:idea:

Koner får det bli idag! Ska in o trimma lite nu för att se om det går att ta gårdagen ett snäpp längre...:bump:

Har idag varit kapabel att fortsätta öva lite på detta. Hästen blev fantastisk:love:
Rider fortfarande bara lösgörande, MEN fasiken vad mkt lättare det blir när hästen blir "loss":banana::bow:
Var noga med min timing o att hästen ska bära sig själv o bli kvickare- inte bara bak;)
Red även galoppöppnor.
Inget liniment på:angel:

Har idag varit kapabel att fortsätta öva lite på detta. Hästen blev fantastisk:love:
Rider fortfarande bara lösgörande, MEN fasiken vad mkt lättare det blir när hästen blir "loss":banana::bow:
Var noga med min timing o att hästen ska bära sig själv o bli kvickare- inte bara bak;)
Red även galoppöppnor.
Inget liniment på:angel:

nu får du ursäkta axel, men VAD övade du på? du har säkert skrivit det tidigare men jag orkar inte gå tillbaka...:angel:

Jag satte iaf upp ett hinder, dvs två stöd o en bom på marken och red runt det...funkar så himla bra att det är löjligt!:rofl:

så fort hon försökte gå ur ramen sedan så återgick jag till att linda henne runt hinderstöden och poff så var hon tebax...:banana:

Ja eftersom du skriver om hinder kan jag kanske våga skriva att jag hopptränade idag:D (Med mycket markarbete, naturligtvis)

Tja vad har det med den här diskusssionen att göra? Jo att om man ska kunna rida riktigt snäva svängar mot hinder så gäller det att ha hästen inom ramen! Att få med hela hästen runt och med bärighet kräver sin ram!

Det jag vill säga är att såna övningar ger en hel del "gratis" till dressyrarbetet och rakriktningen! Annars säger man att dressyren är bra för hoppningen men det är tvärtom också:idea:

Det finns alltså många orsaker att ta fram hinderstöden och bommarna även för dressyrryttare!!

Vad ska vi dressyrryttare annars ha de där hinderstöden till?:devil::devil: kul att det fungerade bra!

Tränade lite på liknande sätt, men på större volt o mest i trav. Sen försöker jag i det- att lossa sidan.
Har gjort situps för kommande stabilitet i nedsittningen. Nu är denna häst bekväm att sitt ner på:banana:

När jag red för en tränare en gång fick jag också göra "sladden".
Min häst ville inte riktigt kröka på vä. bak och arbetade nästan inte alls med bakkärran han har.

Men efter den övningen blev han jättemycket bättre, bar sig själv fint och tampade på riktigt bra (:

Kan slänga in en liten snabb bild på övningen jag fick rida.
Det var svårt att måla, så ni får ha överseende ;)

De röda prickarna är så kallade "sockerbitar" eller klossar så förstår nig alla ^^
Funkar även med vanliga koner.

namnls.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har ridit l i t e så idag igen o vad det gör nytta:bow:

Får ta det lite lugnt o bara skritta imorgon.

Snygg ritning! Ja, det är exakt så jag har tränat nu och det funkar ju super...

Men idag har vi räjsat i skogen istället...gissa om Svart Sto var lycklig över att slippa allt vad ramar är och bara vräka sig iväg i snön!:rofl:

Imorgon är det generalreps hoppning inför helgens debut så imorgon är det Ram å det grövsta som gäller!

Om det är den här övningen som menas med "sladden" så har jag tragglat den till döddagar... Tränaren jag hade för cirka 20 år sedan var väldigt glad i den övningen.

Bra ritning!

Imorgon är det generalreps hoppning inför helgens debut så imorgon är det Ram å det grövsta som gäller!

Hallå där, hur gick hoppgenrepet då, höll hon sig i ramen??? :bump:

Om jag förstår dig rätt, så är detta normalt innan man få dem någolunda jämsidiga. Ena dagen går det super i höger varv, lösgjord och mjuk sen helt plötsligt så bli det så i vänster varv/ sida. Det är så det fungera. Det kommer så småningom. Men det tar ju sin tid.

De få gånger jag har ridit på graman så har jag upplevt att den inverkat rätt mycket trots att den hängt. Jag vet ärligt talat inte varför, men jag antar att delen från tygeln till handen aldrig blir hängande utan inverkan.

Att använda den för att få en bra hand, (eller kandar), låter tveksamt, men jag vet flera som säger så och använder det,på samma sätt som du. Om det fungerar är det bra, jag vill inte starta en diskussion om det:) Graman som livförsäkring köper jag absolut, däremot. (Fast en kompis till mej som använder den så ligger just nu allvarligt skadad på sjukhus sedan den rätt tokiga hästen backat ner i ett stort dike och hon fick den över sej:crazy::cry:)

Ok, eftersom du inte rider på ridbanan och hästen är under igångsättning mer eller mindre så använd naturen:idea: Du kan använda trädstammar att runda, rida en framdelsvändning runt och andra övningar, slalom mellan dem, till exempel, om du har passande marker för sånt. Stora ganska plana ytor med mycket tallar är perfekt till exempel:idea: Hästen kommer nog att tycka det är roligare också :D

Jag tror det handlar om styrka mer än något annat. Det hon är stark nog och orkar bjuder hon på trevliga upplevelser. Igår var det en fin arbetstrav i något högt tempo med väl rundad rygg och finfint stöd på tygeln utan att bli framtung. Men när man pushar lite över gränsen av vad hon orkar så kommer protesterna och hon har ju lärt sig att protesterar man så slipper man jobba. Jag ger mig inte utan pushar vidare och protesten blir starkare men sedan så när hon ger sig så bjuder hon på fina grejer.

För att stärka henne måste jag ju trycka henne över gränsen, precis som vi måste göra för att bli starkare.

Men då handlar det om att hålla henne inom ramen. Det här att hon puttar ut häger bak tror jag har med mig att göra mer än något annat. Jag har ju haft en grymt sned sits som blivit bättre. Hästar har skrittat i klockrena högerslutor på lång tygel med mig på ryggen. Nu var det inte så mycket hon puttade ut höger bak men ändå. När jag har henne inom ramen är hon rak och då tänker ju även jag på min sits. På lång tygel sitter jag också och bara slöar.

Ps. Vi har totalt tvärtom syn på graman du och jag. Jag tror på den som nödbroms men inte livräddare.

Nödbroms? Varför nödbroms?

Jag gillar inte graman nej, men skulle vilja ha reda på vad du menar med att ha den som nödbroms..

När bra ryttare använder graman så är det oftast för att hästen är för dålig för att lägga jobb på så då drar de en genväg istället, bockar ner nacken och rider på.....

Det här tycker jag är väldigt intressant att diskutera eftersom jag själv har en häst med en ganska så grav extriör avvikelse.

Jag ser på det såhär;

Man accepterar hur hästen är byggd, men här försöker man jobba igenom det. Det beror ju naturligtvis på vad det är för fel. En häst som tex är gravt innåttåad och kanske även är parallelförskjuten fram kanske man ska låta vara promenadhäst alt, sällskapshäst. Men som min häst som har höger bakben byggt under kroppen, vilket betyder att han går på samma linje med båda bak, alt till och med träder över med höger bak över vänster, så är det fortfarande ett fysiskt fel, dock annorlunda.

Om jag inte gymnastiserar bakbenet, vilket betyder att det blir en del protester så märker jag att bakbenet hindrar honom i ökningar, skolor, osv. Samtidigt så är det mycket jobb att få han att sätta ut höger bak och bära vikt på det. ( vänster öppna = jobbigt = hästen trillar, har inget bakben som hjälper till) Svårt att få in hästen i ramen eftersom du nu inte ska få in bakbenet, utan UT det för att hästen ska vara i ramen = mellan hand och skänkel.

Varje gång den har vilat mer än två veckor så drar den av sina bakskor i hagen..

Men nu har jag förmånen att ha bra ET, VET och tränare. Så jag har jobbat med denna häst, trots att där kommit protester men glädjen för arbetet har ändå varit väldigt stort hos hästen. Och det är det som är så viktigt, att man behåller den motiverad...

Och nu när han faktiskt går på två linjer, även om det fortfarande är tajt jämfört med en normal häst så går han bättre än någonsin och hästen är kroppsligt sett fräschare än någonsin.. För nu kan den jobba rätt och då kommer inte dessa skador som uppkommer genom snedbelastning osv...

Så även om man på många vis ska uppmärksamma protester och naturligtvis kolla upp hästarna som protesterar så måste man ta sig igenom det också, för det är aldrig nyttigt för hästar att kompensera för sina svagheter.

Men i detta läget så måste man erbjuda något nytt. Som det kom en ny häst till mig för ett tag sedan, den ville inte gå framåt, stannade tjurade osv. Men då sa jag ok, om du springer framåt så låter jag dig var, när hästen förstod detta så sprang den gärna framåt. Den fick ha huvudet var den ville. När den väl bjöd framåt ärligt så sög den ju också tag på bettet, fortfarande så var hästen glad- för det var ju på dens villkor. När hästen väl insett att jag inte ville bråka- så blev hästen också lugn och då kunde vi börja jobba på allvar.. Visst testar den lite imellanåt för den är lite bekväm, men jag erbjuder alltid den att lösa det genom att gå framåt - då får man en positiv häst :)

Sen har jag träffat hästar som inte vill - när det blir jobbigare. Precis som människor så vill inte alla vara elitidrottare och då får man försöka hitta ett annat hem till dem, där de kan passa in..

Men jag tycker nog man kan prova och se varför den protesterar om det är för att det är jobbigt, den inte vill eller för att den inte kan..

Långt inlägg, men lite tankar..

Jag blev påmind om att jag inte svarat dig :o
Jag citerar igen då det var mycket tänkvärda tankar du skrivit ner :bow: särskilt om att kunna motivera hästen till arbete!
Dessutom tror jag som du att man måste bryta mönster och inte ta strid i onödan.
Du har hittat en bra lösning och jag har sett det i dina videor ! Motivationen och framåtbjudningen syns och tillägger själv att det är så viktigt att hästen bär sin utbildning med självsäkerhet och motivation.

Ang att inte kompensera för sina svagheter och rida/träna upp en liksidighet....det finns en svårighet i att avgöra det själv.
Du har en erfarenhet och kompitenta personer i din närhet och det är nog ett måste i sammanhanget, tror inte att det är att rekomendera extriöra avvikelser som första häst direkt.

Däremot är det min egna övertygelse att avvikelsen i sig kommer att ge ett svar i en någon sorts belastningsskada längre fram men det beror på avvikelsens omfattning/art som du skriver och hur varierat man lägger upp träningen.

Visst testar den lite imellanåt för den är lite bekväm, men jag erbjuder alltid den att lösa det genom att gå framåt - då får man en positiv häst :)

Jag håller med och tror själv att de flesta faktist är lite rädda för att bjuda hästen framåt, rädda för att tappa kontrollen och iom detta så brukar gramanen komma fram :crazy:

Nu har jag ännu en tanke om rammar.. Jag har en unghäst på 5 år inriden i september i fjor. Har grymt lätt för sig, kan tex hur lätt som helt gå i välbalanserad förvänd galopp.

Men varenda gång man ville få in honom i ramen så blev han spänd sänkte ryggen osv. Min tränare hjälpte mig. Vi började om från början..

Låg form innan för spåret varv efter varv efter varv, flytta på inner på kortsidan och så höll vi på så tills han släppte igenom mer. Men fortfarande så släppte han inte igenom riktigt, jag trodde jag skulle slita mitt hår...

Jag vet ju att hästen är fräch, det är ganska nyligen uppkollat..

Så jag red och red, och vissa dagar kändes det bättre än andra..

Det som fungerade sämst var att när han inte bjöd framåt själv så om man sparka till han en gång ( sparkstöts effekten) så blev han liksom bara spänd och kom inte ur det..

Här känner man sig villrådig, jag har en utbildad tysk beridare till hjälp, fin häst och dte fungerar inte..

Vet ni vad felet var.???

Hästen hade magsår.. Han slutade äta helt plötsligt och vi provade behandla och vips så fick jag en häst som är helt :love: att rida på! Han är verkligen i ramen nu och och när jag använder sparkstöts effekten så svarar han genom att bjuda framåt..

Detta tycker jag är en viktigt del i diskutionen, en häst som inte är fräch och frisk kan inte heller gå i ramen men det är ju så mycket lättare att hitta en hälta än att hitta magsår osv..

Jag känner ibland att det kvittar hur noga man igentligen är för man kan inte upptäcka allt.. Jag åker tilll vet och ultraljudar ben för minsta svullnad som inte gått ner på en vecka, jag åker på vet check med jämna mellanrum för att verkligen kolla att de är ok. Och ändå smitter sådana här saker förbi..

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka