Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Sv: Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Lysande Sickan!:idea: Ska ställa ett hinderstöd nästa gång och testa det. Även övergångar längs långsidan lär framkalla ett lite oväder från Svart Sto...:devil:men varje gång jag provocerat henne ordentligt o vunnit så har det ju funkat sen...

axel: din fyrkant är ju också bra, eller kanske ännu hellre att rida Ruter Ess? Har jag heller inte testat med denna lilla bitch...:cool:

Haha, jo min valack har kommit i kontakt med sin feminina sida genom den här övningen kan man säga:angel: Avlägg rapport om hur det går!

Jag hann inte med ngt av detta idag. Däremot så satt jag ner lite o fick den att kvicka upp sig lite:bow:
Just nu funkar det bästa att rida på innern:o- behöver inte kriga för att den ska böja sig i bålen o då hamna på ytter:banana: ställer med inner o reglerar på ytter- som det ska vara va:grin:

Tänkte på det där bakbenet igen.
Ofta måste man vara observant eller ha ngn som påpekar när det sticker ut eller börjar skyffla.
Min gör så om jag vill öka o inte har full koll- menar i startögonblicket:bump:

Jag hann inte med ngt av detta idag. Däremot så satt jag ner lite o fick den att kvicka upp sig lite:bow:
Just nu funkar det bästa att rida på innern:o- behöver inte kriga för att den ska böja sig i bålen o då hamna på ytter:banana: ställer med inner o reglerar på ytter- som det ska vara va:grin:

Tänkte på det där bakbenet igen.
Ofta måste man vara observant eller ha ngn som påpekar när det sticker ut eller börjar skyffla.
Min gör så om jag vill öka o inte har full koll- menar i startögonblicket:bump:

Ja, sitta ned o kvicka upp gör jag med, funkar ofta men inte alltid. Ska prova imorgon med att sno henne runt ett stöd i vänster o se vad som händer.

Har tyvärr ingen som kan kolla hur benet beter sig just imorgon, får bli en annan dag.

Ngt i den stilen har min tränare gjort på bägge mina- a la Kyra.
Dressyrmajen som tränat för samma, har oxå pratat sig varm om detta. Hon kallar det för att diagonalrida- eller så:angel: Det är väl så att man får den ärligt upp på ytter- även formad.
I avsaktningarna har hon återigen flyttat ut rumpan. När man gör dessa övningar är inte tanken direkt på samling, utan på att jobba med lösgjordhet- liksidighet- sen går man vidare- o tillbaka med jämna mellanrum *den eviga rundgången*

Hmm:idea: i samband med detta kanske man ska träna flytta bogen på den där fyrkantens alla hörn- sen fram i trav- vänd.
I galopp har jag fått öka som attan emellan, för att bli kvick till kvartspiruetten

Om man kan kontrollera sladden- då:devil: *Wrooom*

Nån som nämde mitt förra nick :) Mupp heter jag och är numera så jag kan döpa min ridning som jag vill utan att andra reagerar :angel: såsom *diagonalrida* !
Och en liten rättning bara, har ridit för samma tränare som axel endast 2 gånger och då var det inte diagonal el sladda bakdelridning..
Har pm-at dig axel ! Tror att du oxå rider tagen bakdel alt sluta på volt i galopp för att runda och få pålle att vänta som förberedande till pirurettarbetet ?

Ett specifikt bakben som skall arbetas med kan oxå ridas med övergångar på volt med öppnatänk för att komma åt och stretcha inner alt bära med ytter. Övningen hjälper oxå till att få ryttare att tänka diagonalt då innerskänkel måste vara aktiv till förhållande yttertygel i ö.gångar neråt-uppåt. Man märker oxå snabbt när hästen andvänder sina bakben rätt i ö.gången då den strävar lite uppåt i form och vinklar bak.
Sladda bakdel andvänder jag för att stärka takt i trav och lösgöra på volt i avbrott från galopp-trav eller för start av travökningar på diagonal och volt.

Oj då :o blev visst lite *inget annat* utanför ramen...blir jag utvisad nu :angel: ;)

Om man skulle ändå tänka på h.sida kan det var ngt som får henne att inte vilja ta ut steget med hb? Det är ju det ben som får färdas längst i vänster volt... Om hon förr skjutit ut h bog har hon undvikit att benet fått längre sträcka att trampa runt. Fast då borde det visa sig även i v. sluta? Men som tidigare ni pratat om kan det ju vara v.b som inte vill träda in och bära...

Att hon bara dör tror jag är för att hon faktiskt försöker så gott hon kan och vill vara snäll- åtminstone för tillfället...:p

Ja idag var dagen D då alla tips o råd skulle provas o helst fungera...:cool: Men se just idag hade Fröken alla taggar ute och inget var kul o allt så JOBBIGT :mad:

Men i vilket fall..efter lite uppvärming började jag med att flytta henne längs med långsidan för vänster skänkel...o jädrar vad sur hon blev när v.b fick börja jobba...men i skritt gick det ju att korrigera när hon vek sig i vänster sidan...när detta funkade ok så började jag trava, skulle göra samma arbete i trav tänkte jag.:angel: Vet ni hur högt en 170 häst kan stegra?? Det vet jag nu...jag vet även att hon är megabra på arbetspiruetter om hon får utföra dem själv...hon kan även både levad och capriol med nån extra liten kick just i landningen.:eek:

Men sen...efter detta lilla utbrott som följdes av två mindre så satt v.b på plats o vi seglade runt ridhuset varv efter varv. Efter det övade vi lite galoppfattning ur öppna på volt, funkade helt ok, galopperade lite förvänd galopp, gjorde lite volter, några mellangalopper och inte ett protesterande.

Men varför måste hon ställa till sånt oväsen o slösa på energin....:grin:

Hoppas att du jollade lite extra:bow::love::angel:
Skulle även linimenta vä kors o nacke - mer sidan av halsen högre upp.. Prova gärna även FÖRE ridning. Funkar för mig.:banana:

Senast ändrad:

Liten klubbkompis kom in medan jag red...hon tittade MYCKET undrande på mig när jag satt o jollrade..."duuuuuuuktig idiot" fiiiiiiiiin slagskämpe"

Linimenta var bra idé, ska jag göra o se.

Men det känns ändå som om hon slåss för att se vad som händer, om du förstår vad jag menar? För sen när kriget är över så går hon som tåget utan ett knyst, oavsett om jag lägger in 1000 halvhalter och kvickar upp bakbenen var 3:e meter...

Vanans makt är ju svår att bryta o hon har nog inte fått ta i riktigt så här förut i sitt liv.:angel:

PS. Joll betyder på norrländska- lite dutt o fjäsk.Sen har vi fjollträsk:angel: DS.

Jollra är bra på ston! (duuuuuktig idiot kan man förövrigt säga med silkeslen röst - funkar jättebra och alla är nöjda och glada):rofl:
Och på valacker med mycket kvinnliga hormoner:angel: (Läs SaraMaras Batman)

Ursäkta off-topic och detta var knapplån...

Kl
Jag rider sto. Med tydlig ram i kombination med dutt och fjäsk bär hon mig genom eld och vatten.

Man måste vara smart när man rider sto:angel::devil: plus att man måste bli vän med henne och verkligen tycka om henne.

Kan man även linimenta hjärnan? (På ryttaren förstås! Jag har ju valack!)

Mitt minsta problem men hur i hela friden funkar det för dig???:eek:

Hm...eftersom jag är obegåvad och min häst hellre vill bli hopphäst så ska jag naturligtvis inte fortsätta att förstöra henne.
Sätter ut henne på annons i morgon och köper mig en hamster istället.

Ett specifikt bakben som skall arbetas med kan oxå ridas med övergångar på volt med öppnatänk för att komma åt och stretcha inner alt bära med ytter.

Ja, fast det är rätt svårt att bara ha öppnatänk o inte sladda bakdelen på en häst vars vänster sida är den mjuka sidan? Dvs hästen förböjer ju sig gärna då. Att sladda bakdelen borde rimligtvis vara enklare för ryttaren i det läget för då kan hästen inte förböja sig iaf.

Sladda bakdel andvänder jag för att stärka takt i trav och lösgöra på volt i avbrott från galopp-trav eller för start av travökningar på diagonal och volt.

Hur sladdar du bakdelen innan en travökning på diagonalen?

Det som du skriver om öppnatänk i övergångar är mycket bra, kan vara svårt men just därför är det mycket nyttigt. Allra svårast är fattningar ur skritt med alla benen kvar där man vill ha dem!

Som förberedelse kan man till exempel rida öppna, därefter alltmer centrerade bakdelsvändningar/skrittpiruetter ur öppnatänk, därefter samma i trav. Det lösgör bra.

Jättestort KL

Fick en övning av min ET att göra före ridning pga stela halsmuskler.

Ta tag i manen, en rejäl tuss i varje hand, och dra nedåt, så att halsmuskeln veckar sig. Håll kvar någon sekund och släpp sakta sakta upp igen. OBS, gå inte hela vägen fram till nacken. Där räcker det med att massera. Iaf på min.

Andra gången jag gjorde detta, började hästen mysgnägga och lade huvudet på min axel. (kroppsdel alltså, inte buke-medlemmen)

Ja, fast det är rätt svårt att bara ha öppnatänk o inte sladda bakdelen på en häst vars vänster sida är den mjuka sidan? Dvs hästen förböjer ju sig gärna då.

Det är inte enkelt...men får du hästen ärligt på ytterhjälperna och rund-eftergiven för inner är det en ruskigt bra övning som jag tror kan hjälpa er.

Att sladda bakdelen borde rimligtvis vara enklare för ryttaren i det läget för då kan hästen inte förböja sig iaf.

Javisst. Men öppnan i sig är samlande till på köpet och borde vara lärorikt att träna vidare på så regleringen för böjningen kontrolleras för ytter. Får du detta att stämma går det nog bra att komma vidare sen.

Vanans makt är ju svår att bryta o hon har nog inte fått ta i riktigt så här förut i sitt liv.

De protester hon gör är för min del för stora för att jag skulle jollra el för den delen tvinga fram ett samarbete men det har jag skrivit förut.

Hur sladdar du bakdelen innan en travökning på diagonalen?

Genom att förbereda mig lite rakare-till ytterhjälperna samt bygga på med energi i hörnpasseringen innan för att kunna nåt steg sladda- stoppa med ytter för att sedan släppa fram energin till en ökning.
För mig blir det då lättare att hålla traven i ökningen ...så lätt att hänga kvar i innertygel och få galoppinslag annars.

Det som du skriver om öppnatänk i övergångar är mycket bra, kan vara svårt men just därför är det mycket nyttigt. Allra svårast är fattningar ur skritt med alla benen kvar där man vill ha dem!

Som förberedelse kan man till exempel rida öppna, därefter alltmer centrerade bakdelsvändningar/skrittpiruetter ur öppnatänk, därefter samma i trav. Det lösgör bra.

:) Mupp som jag är så tycker jag övningar som är svåra och som man får traggla med för att komma till resultat är tjusningen med ridning.
Din förberedelse har jag inte provat...ska sitta på annans häst på söndag- ska testa då!
Däremot arbetar jag gärna med centrerade bakdelsv. där jag faktist vänder ända tills hästen hittar sin balans själv och trampar aktivt för att sedan fatta galopp därifrån...bra för kordinationen vikt-ytterhjälperna. Mycket ytterhjälper nu :idea: hjälper oxå att hålla ytterbog på plats.

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka