Ny presentation!

Sv: Ny presentation!

Jag känner inte till hundarnas reg-namn, så det kan jag inte. Jag är bara intresserat nyfiken på hur Bebben resonerar och om jag har tagit fel på hundarna. Jag har för mig att hon hade en äldre amstaff tidigare, men jag vet inte vart han blev av. Det kan ju vara den jag blandat ihop.
 
Sv: Ny presentation!

Inte förtjust i rasen och verkligen inte förtjust i att de skurit av hunden sina öron.
 
Sv: Ny presentation!

Om du inte är fötjust i rasen varför bemöda dig skriva i tråden ?

Ja jag vet att forumet är fritt, men jag förstår inte till vilken nytta ?

/C
 
Sv: Ny presentation!

Jag fick uppfattningen att det var det "vad tycker ni?"-tråd. Så jag sa vad jag tyckte. Men nu i efterhand så ser jag att så inte är fallet. Ibland gör man saker utan att riktigt se sig för innan. Ber om ursäkt för missen. :bow:

Men att skära av öronen är iaf inget som har med rasen att göra så där vill jag nog ändå få påpeka min åsikt i denna tråd, att det var inte fint hos din hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny presentation!

Ja, du minns rätt grovt fel. Jag har haft en äldre tik, inte Amstaff, som inte var rastypisk och således kastrerades. Det är den tiken som dog i somras, i en tragisk olycka.
Det är kanske ingen idé att skriva om du inte vet vad du skriver om? Vet man inte, utan bara tror, så är det rätt onödigt.

Benjamin är utställd, ja. Och han har aldrig fått en 2:a ens, så han är absolut rastypisk.
Jag vill inte ha en ful hund i avel, varför skulle jag annars investera så mycket pengar i det? Då hade jag kunnat ta vilket Blocket-skit som helst.
 
Sv: Ny presentation!

Vad du tycker om hennes öron struntar jag rätt friskt i. Det är min hund, jag som valt att köpa kuperat och det är för att jag gillar det. Om så halva Sverige vill lyncha mig så får dom väl göra det då, det kan du skriva om i en tråd om just kupering.
 
Sv: Ny presentation!

Och ja, han är fullt frisk. Han hade fått resistenta bakterier i urinblåsan, som försvann med rätt antibiotika. Hur han blivit smittad vet ingen, men det spelar ingen direkt roll heller.
Han har gått upp sina 6 kilon igen, och tränar på samma fysiska nivå som innan.
 
Sv: Ny presentation!

Hon lyckades få i sig förgiftad, utlagd, mat när vi var på semester. Idioterna i området gillar inte dom boendes hundar/katter, så dom lägger ut förgiftade matrester, tårtor och dylikt. Min hund var tyvärr den fjärde hunden i området som inte överlevde, men många fler har drabbats.
Jag fick inte reda på vilket gift som använts, för jag ville inte obducera henne efter den jobbiga natten. Jag trodde på råttgift först, men efter att ha läst fler symptom så stämmer det inte in. En utomstående veterinär gissade på glykol.
 
Sv: Ny presentation!

*nyfiken*
Varför kuperar man öronen på dom??

Estetiskt?

Jag är allmänt nyfiken på detta med kupering och varför det görs...
Det är väl bara vissa hundraser som det görs på??
 
Sv: Ny presentation!

Ja, du minns rätt grovt fel. Jag har haft en äldre tik, inte Amstaff, som inte var rastypisk och således kastrerades. Det är den tiken som dog i somras, i en tragisk olycka.
Det är kanske ingen idé att skriva om du inte vet vad du skriver om? Vet man inte, utan bara tror, så är det rätt onödigt.

Benjamin är utställd, ja. Och han har aldrig fått en 2:a ens, så han är absolut rastypisk.
Jag vill inte ha en ful hund i avel, varför skulle jag annars investera så mycket pengar i det? Då hade jag kunnat ta vilket Blocket-skit som helst.

Du har haft ganska många hundar som kommit och gått, av båda könen, då är det kanske inte konstigt att folk inte hänger med i svängarna? Och du verkar inte veta så mycket om utställningar heller....även 2:a pris innebär en rastypisk hund. Och så kan du ju tagga ner lite tycker jag. Du kan vara väldigt ifrågasättande själv, då får du tåla att folk ställer frågor till dig med. :grin:
 
Sv: Ny presentation!

Förresten, du kallar dig ju för blivande seriös uppfödare. Vad har just de två hundarna att tillföra aveln då? Och varför just den kombinationen? Hur många kullar har du tänkt ta på din egen hane+din egen tik? Smidigt som uppfödare att ha en hane + en tik, men vad är det som säger att det är det bästa för rasens framtid?
 
Sv: Ny presentation!

Hon lyckades få i sig förgiftad, utlagd, mat när vi var på semester. Idioterna i området gillar inte dom boendes hundar/katter, så dom lägger ut förgiftade matrester, tårtor och dylikt. Min hund var tyvärr den fjärde hunden i området som inte överlevde, men många fler har drabbats.
Jag fick inte reda på vilket gift som använts, för jag ville inte obducera henne efter den jobbiga natten. Jag trodde på råttgift först, men efter att ha läst fler symptom så stämmer det inte in. En utomstående veterinär gissade på glykol.



Vad är det för område som det gäller??
Jag menar, så att vi kan gå ut och varna folk i det aktuella området??

Det är ju viktigt att folk får reda på vart det är någonstans!!!
Enligt uppgift som JAG har fått från veterinär angående detta med råttgift, så krävs det stora mängder råttgift för att döda en hund.
Glykol verkar inte heller särskilt sannolikt pga lukten.
Eller har dom kunnat dölja den?
Det var inte illa!!


Jag anser det vara ytterst fruktansvärt att lägga ut gift så där.
*ryser*
Hur kan man ens komma på tanken??:confused:
Jag hoppas att försäkringsbolaget inte bråkar med anledning av detta???

Det är ju jobbigt nog när ett djur dör så där, men om man sedan ÄVEN ska behöva ta fighten med Försäkringsbolag är det ju somsalt i såren....
 
Sv: Ny presentation!

Förr i tiden var det pga hundkamperna. Det är deras känsligaste område på kroppen, och lätt för motståndaren att greppa tag i och slita sönder.

Numera är det rent estetiskt och av "tradition" så att säga.
 
Sv: Ny presentation!

Med tanke på ditt minne ska du kanske inte uttala dig om hur många hundar jag haft eller ej. En tik dog av en olycka, och en hund fick omplaceras eftersom flocken inte kom överens.

Jag har ställt ut hundar i 12 år nu, så jag kan mycket väl alla reglerna. Jag anser att en hund som bara får 2 i kvalitén, inte är så mycket att ha. En bra hund kan absolut få en 2:a någon gång, eftersom alla domare tycker och dömer olika. Min hund har dock aldrig ens fått det, vilket är positivt.

Jag ska ha en kull valpar efter just denna kombination, eftersom båda är mycket fina och rastypiska individer med ett ypperligt temperament. Dessutom har dom en stam som är ovanlig här i Sverige, eftersom hundar från den uppfödaren inte säljer hit i vanliga fall.

Hanen är inte inköpt för att ha som egen avelshund, utan är min familje och sällskapshund. Att han sen råkade bli mycket bra är bara kul och en bonus. Han kommer förmodligen att få para någon annan tik också, eftersom hans uppfödare fullkomligt älskar honom. Jag ska bara ha en kull på denna tik med just honom. Vi får se om jag har fler passande tikar i framtiden, eftersom individerna måste passa perfekt ihop också.

Angående frågan om rasens framtid, så görs denna kombination just för att främja den. Eftersom båda har en mycket fin exteriör, och en otroligt sund mentalitet så för det rasen så mycket framåt som det bara går.

Förresten, med tanke på att du inte kan rasen alls och till och med är rädd för mina hundar, hur kan du ifrågasätta en avel? Man behöver ha lite kunskap för att förstå sig på varje ras, och dess förutsättningar.
 
Sv: Ny presentation!

Då får du nog prata med din veterinär igen. Glykol luktar inte, men ska ha en rätt söt smak. Och det behövs inga stora mängder heller, om det är koncentrerat.

Angående försäkringen så har jag ingen aning, jag bryr mig inte ett dugg om hennes livförsäkring. Den är till för att man ska kunna köpa en ny likvärdig hund, och det är jag inte intresserad av. Jag har 2 hundar hemma, och saknar min tredje något enormt mycket, och ska inte köpa ny hund nu.

Varningar finns redan utfärdade av bostadsbolaget som äger alla husen där, men olyckor händer ändå tyvärr.
 
Sv: Ny presentation!

Det är inte bara jag som tycker det är rörigt med dina hundhistorier hit och dit. Jag har fått pm från andra som håller med. Det har inget med mitt minne att göra. :grin:

Och att jag inte gillar just den hundrasen betyder inte att jag inte kan ställa frågor eller inte får ifrågasätta. Det är samma frågor man alltid ska ställa sig innan man avlar, oavsett ras. Din attityd är så otrevlig vid minsta motstånd att jag undrar hur du kommer att klara av "dumma" frågor från ev framtida valpköpare.
 
Sv: Ny presentation!

Jag har hanterat valpköpare sen jag var 10 år gammal, så det ser jag inte som ett problem :)

Ni får jättegärna PM'a bäst ni vill om mig, jag bryr mig mest om sanningen faktiskt. Min attityd har inget med dina frågor att göra, utan mer om dig. Och några till.
 
Sv: Ny presentation!

Du kan för övrigt ifrågasätta och fråga hur mycket du vill. Jag har en av Europas största och mest framgångsrika uppfödare bakom mig, samt en av Sveriges bästa - så jag har både kunskap och erfarenhet inom rasen och hur man ska få fram bra hundar. Jag har svar på allt som rör just min avel, eftersom den är detaljerat planerad sen länge.
Det skulle aldrig falla mig in att köpa in en ny ras, och sen börja avla efter några månader bara, trots att jag haft hund i hela mitt liv och har 3 olika uppfödningar inom familjen.
 
Sv: Ny presentation!

Jag har svar på allt som rör just min avel, eftersom den är detaljerat planerad sen länge.

Det har du säkert. Men dina svar ang HD är varken jag eller flera andra imponerade av. Men men. Man har olika sätt att se på saker och sjukdomar. När det finns HD/patella/demodex eller andra sjukdomar i linjerna så har alltid somliga uppfödare svar på varför det är ok att ändå använda hundarna i avel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp