Ny presentation!

Sv: Ny presentation!

Åhhhh, vad fin hon är. Och Benjamin (visst heter han väl så :o?) är också snygg!

Trevligare hund än honom har jag aldrig träffat!
 
Sv: Ny presentation!

Ja, du minns alldeles rätt! Det är min lilla Benjamin :) Han är världens trevligaste verkligen, alla älskar honom. Till och med min mamma pratar bara gott om rasen nu, tack vare honom. Innan jag skaffade Amstaff tyckte hon att det var hemska mördarhundar i princip.
 
Sv: Ny presentation!

Tack för lyckönskningen, men vi behöver varken röntga eller göra MH med den här rasen ;)


Nu ska jag göra det ändå, eftersom jag vill ha reda på så mycket som möjligt innan en eventuell parning. Men dom flesta gör trots allt inte det inom rasen, eftersom det inte behövs för att få regga valpar.
 
Sv: Ny presentation!

Ahaa.. fin han va

Mina kommer från Polen och Ryssland.
 
Sv: Ny presentation!

Okej, så kul! Då har jag säkert sett dina förut kan jag tänka mig :) Om du har hemsida, eller åker på utställningar vill säga.
 
Sv: Ny presentation!

Ok...:crazy:
Eftersom det inte finns något krav på röntgen, tänker du para oavsett resutlat då?
 
Sv: Ny presentation!

Hon var riktigt läcker, en bitig tjej!

En gång Amstaff, alltid Amstaff!!
 
Sv: Ny presentation!

Nej, det kommer jag inte att göra. Man måste liksom inte para på dåliga höfter bara för att man får göra det. Jag vill ha sunda hundar som håller länge helst.
Allt ifrån A-D finns inom rasen, jag har dock bara hört talas om en Amstaff som haft problem av sina höfter, och den hade D. Jag vet dock om åtskilliga som inte har problem, trots en ålder på 10 år och uppåt, och trots D-höfter.

Vi får se vad det blir. Hanen ska röntgas i höst, och tiken till nästa höst ungefär.
Det är dock svårt att utvärdera något, eftersom HD nedärvs polygent och man behöver ha mer information än just en individ för att få reda på hur oddsen ligger.
 
Sv: Ny presentation!

Bra att du bryr dig om resultatet, trots att det inte är något krav! :bow:

Som sagt, Lycka till med Kenneln!:)
 
Sv: Ny presentation!

min första reaktion :eek: är hon inte riktigt klok?! avla på en 11 år gammal tik :eek:

Men insåg ganska snabbt att jag läste fel ^^

Jätte snygg brud :D lycka till med aveln på henne :bump:
 
Sv: Ny presentation!

Bra att du tänker röntga dina hundar innan avel, men det låter samtidigt som att du försöker försvara avel på D höfter!? För att vara korekt så finns det även Amstaffar med E höfter. Dessutom så talar du endast om höfterna, men som Amstaffen är byggd så är armbågar minst lika viktigt om inte viktigare då den ofta är ganska framtung. även där har Amstaffen inte alltid så goda resultat.

Rasklubben har om jag inte minns fel rek, att man ska röntga sin amstaff, deras miss är dock att det inte finns ett krav om det och vilken grad som bör vara godkänd. Men dom kanske är på gång med det också :laugh:

Det är ju lättare att ha lite koll på HD om ens kennel röntgar sina
hundar, som tur är så gör dom allra flesta kennlar det.
Gör din uppfödare det ?:)
 
Sv: Ny presentation!

Jag försvarar ingenting. Det är nog din egen tolkning i sådana fall.

Att Amstaffen är en framtung hund är dock fel. Alla hundar lägger förvisso mest vikt på frambenen, men det är skillnad mellan det och att vara framtung - som exempelvis en av mina tidigare raser var.

Det är ingen miss från rasklubbens sida att det inte är krav på röntgen, eftersom RAS-utvärderingen inte visade på några faktiska problem. Eftersom E är väldigt sällsynt, och nästan alla som fått D fungerar ypperligt - så anses det inte vara något bekymmer än.
Och iom att det nedärvs polygent, som jag skrivit tidigare, så hjälper det faktiskt inte att ha som krav att röntga för att få regga valpar. Det finns forskning som visar att det under 20 års krav på röntgen (annan ras dock) innan parning, och godkänd status, inte gjorde ett smack för indexet. Det beror just på den polygena nedärvningen. ALLA hundar måste röntgas för att man ska kunna utvärdera hur det kommer att nedärvas vid en parning. Det hjälper inte ett jota att röntga bara en hund faktiskt. Har den tiken A, så kommer inte hon att nedärva speciellt bra höfter om alla syskonen har C eller D kanske.
Så innan många fler hundar röntgas, kommer vi inte att kunna få fram ett sanningsenligt index på en avelshund.

Det finns massor av intressant forskning om just HD/AD, jag rekommenderar dig att läsa lite. Då förstår man mer om vad allt handlar om, på riktigt.

För mig är det viktigast att röntga, för att få veta just min individs status. Då kan jag underlätta för denne om den har dåliga höfter, veta hur man kan träna, vad som är bra eller dåligt osv. Däremot är det lika mycket en chansning att avla på min tik oavsett om hon har A eller C, om jag inte vet ett dugg om hennes syskon, föräldrar, mor/farföräldrar osv.
 
Sv: Ny presentation!

Tack så mycket! :)
Jag hoppas också på mycket fina valpar. Med tanke på hundarna bakom båda mina, så är oddsen höga i alla fall.
 
Sv: Ny presentation!

För mig är det viktigast att röntga, för att få veta just min individs status. Då kan jag underlätta för denne om den har dåliga höfter, veta hur man kan träna, vad som är bra eller dåligt osv. Däremot är det lika mycket en chansning att avla på min tik oavsett om hon har A eller C, om jag inte vet ett dugg om hennes syskon, föräldrar, mor/farföräldrar osv.

Fast hey, bromsa tåget! Du skrev innan att amstaffar inte alls lider av sina hd-fel (gäller det armbågsfel också så hävdar jag genast att du har fel) varför ska du då "underlätta" med träning?

Och jag är helt emot aveln på sjuka höfter. Har haft den här diskussionen med en eng.staff-uppfödare och det gjorde mig ännu mer skeptisk till rasen.
 
Sv: Ny presentation!

Jag har bara träffat på några ur rasen med lätta pålagringar, så det kan jag inte direkt uttala mig om. En 1:a på armbågarna har jag inte sett problem med i alla fall, men något grövre har jag inte träffat personligen.

Sen kan du ju försöka att inte misstolka allting också. Om jag skulle ha en hund med D-E höfter här hemma, visst fan skulle jag underlätta livet för den. Exempelvis genom att INTE dragträna, som mina hundar får göra. Jag skulle inte be den att hoppa 2 meter upp i luften och klättra, eller något annat extremt. Då vet jag om att hunden håller för ett normalt liv, men att man inte ska pusha på och göra hunden äldre i förtid.
Jag känner en snart 11 årig hane med D, som lever ett mycket aktivt liv - helt utan problem. Men hans ägare vill självklart inte träna WP med honom, exempelvis. Han går dock långpromenader, leker dagligen med hela Amstaff-flocken, kampar och leker brottningsmatch med dom andra hundarna etc etc.

Jag vill inte heller avla på dåliga höfter :) Dock är det himla synd att det inte görs något åt bekämpningsprogrammen, eftersom det bevisligen inte fungerar överhuvudtaget. Jag använder hellre en C-hund, som har A/B-syskon, än någon med B som har C/D-syskon. Allt hänger liksom inte på bokstaven som just den individen har på sina höfter, utan så mycket mer.
 
Sv: Ny presentation!

Misstolka allting? Vad misstolkade jag? Det du skriver om just nu är sådant som andra raser med hd/ad-fel också gör. Dvs underlättar så att hunden inte ska lida "mer än nödvändigt". Jag vet Schäfer med D-höft som verkar som alla andra hundar. Rör sig normalt osv. Det är inte så att amstaffen är någon superhund som inte känner av ett HD-fel eller pålagringar på armbågar. Amstaffägare med grövre HD får liksom ALLA andra ägare underlätta för sina hundar. Innebär det då att en Amstaff med D-höfter känner av den mindre mot en Dobermann med samma? Eller är det så att Amstaffen kanske är mer fysiskt oöm än en Golden med samma fel?

Om nu Amstaffen inte hade några problem med en D-höft eller E så borde man inte heller behöva underlätta något? Eller?

Jag kan bli rasande på amstaffmänniskor (även eng.staff) som försöker hävda att hundarna inte lider bara för att de är av denna ras. Hundar är anpassningsbara. Och vad är fel på att enbart använda friröntgade individer med friröntgade syskon?
 
Sv: Ny presentation!

För mig är det viktigast att röntga, för att få veta just min individs status. Då kan jag underlätta för denne om den har dåliga höfter, veta hur man kan träna, vad som är bra eller dåligt osv.
Där håller jag med dig. Det är viktigt.



Däremot är det lika mycket en chansning att avla på min tik oavsett om hon har A eller C, om jag inte vet ett dugg om hennes syskon, föräldrar, mor/farföräldrar osv
Här kan jag inte låta bli att undra om du har den infon om dina hundars släkt? Om du inte har det, kommer du då att chansa och avla iaf?

Jag har inte varit i kontakt med uppfödarvärlden på många år,
och mycket har ändrats sen dess.
Men jag blir förvånad över att du som är så insatt visar en sån
nonchalant attityd gentemot ett problem i rasen som faktiskt existerar även om det inte är allvarligt ännu.
I dag importeras det ganska friskt med eng. staffar och amstaff,
så att man inte borde ha samma rädsla ang inavel längre.
Och därmed kunna använda sig lite mera igen, av svenska uppfödningar som det finns röntgen resultat på i några led.
Så som jag förstått det hela så röntgas det inte lika friskt
utomlands som här i sverige.

Fast som du påpekar så är min okunskap stor,
men jag tycker ändå att ämnet är intressant.
 
Sv: Ny presentation!

Jag har info om en hel del av mina hundars släkt, men självklart inte alla individer, precis som i vilken ras som helst. Jag har dock på mamma/pappa, mor/farföräldrar samt några hel och halvsyskon till hanen. Tiken är det samma för, men inga syskon är röntgade i hennes kull iom att dom är för unga än så länge, dock finns det på några halvsyskon.

Jag har ingen nonchalant attityd gällande just HD/AD, däremot är jag lite lätt trött och irriterad just när det gäller hur man ska lösa problemen som finns. Jag, och många forskare, vet om att dagens bekämpningsprogram inte fungerar. HD-statistiken sjunker inte, och har inte gjort det tidigare heller. Därför är det frustrerande när folk är så besatta av att just min tik (eller vilken annan avelshund som helst) ska ha A eller B på höfterna, för annars nedärvs det dåliga. Så är det liksom inte.

Inavel är jag dock inte särskilt rädd för, och den svenska typen av Amstaff gillar jag inte. Därför väljer jag att inte avla på det, eftersom jag inte vill att mina hundar ska se ut så. Finns absolut flera bra svenska hundar också, men dom har i princip alltid 90% importer bakom sig - eftersom rasen inte är stor eller gammal i Sverige. Vissa länder är mycket noga med röntgen, och andra inte. Så det är upp till en själv vad man vill välja för linjer/uppfödare utomlands då.
Min uppfödare utomlands röntgar alla sina hundar, och dom flesta av deras sålda valpar är också röntgade. Men i ett av grannländerna så har jag knappt sett en enda röntgad... Så det är olika där.
 
Sv: Ny presentation!

Nej, Amstaffen är inte någon superhund. Den är dock mer oöm och oftast mycket mer musklad än andra raser. Vilket i sig hjälper till att minska eventuella problem av höfter.

Jag anser inte att det är något fel att använda enbart friröntgade hundar, med friröntgade syskon. Dock så är det inte helt realistiskt, inte med någon annan ras heller i dagens läge. Men jag hoppas på att det ska komma, om vi lyckas hitta ett bättre bekämpningsprogram som fungerar för alla raser.

Om man ska titta på alla Schäfrar jag träffat med D och E, så har dom ofta haft rätt ont och inte kunnat ha ett normalt och aktivt Schäferliv. Alla Goldens är det samma för.
Alla Grand Danois med HD-fel, har sällan ont eller besvär trots ett fullt normalt liv och trots sina 70-90 kg tunga kroppar. Dom har däremot besvär av AD lätt istället.
Amstaffarna jag sett/känner/träffat har däremot kunnat leva precis som vanligt trots D, vilket då innebär promenader, lek, träningar och vanligt hoppande, dragkampande etc.
Jag räknar inte in relativt tung dragträning i en normal vardag, eftersom dom flesta trots allt inte använder sig av det.

Nu ska jag ut och träna mina odjur, så jag får skriva mer senare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp