Ny presentation!

Sv: Ny presentation!

Jag har hittat rasen jag aldrig vill byta ut liksom..

Åh! Jag vill också ha en :( :D Tror det är meningen att, om-när jag skaffar en ny hund, så ska det vara en amstaff. Kikar på andra raser och känner att "visst, kanske" och så dyker det upp en amstaff nånstans och hjärtat slår ett par extra slag! :love:
Har ju aldrig haft någon själv men ändå har det bara 'klickat'... i teorin. :p
 
Sv: Ny presentation!

Det är klart att Amstaffens HD- och AD-statistik inte blir till det bättre när folk avlar på skräp. Inte alls ovanligt att man avlar på en hund med C-höfter och 2:a på armbågarna, vars syskon har D-höfter och pålagringar framtill. Vad ska det leda till? Att höfter och armbågar blir bättre? Någon måste ju våga sålla bland skräpet och prioritera friska hundar. En hund som är friröntgad men vars syskon har mängder av fel både bak och fram tar man heller inte i avel anser jag.

Hur skulle det se ut om man körde så på alla Sveriges raser? Tror du att statistiken skulle se bättre eller sämre ut om man avlar på HD-fel?

Och det är HELT realistiskt att avla på hundar ifrån helt friröntgade kullar. Sådana hundar finns faktiskt om man omprioriterar och letar. Tycker det är skamligt att det är ok att avla på skräp, när man istället faktiskt kan dra ner på aveln och leta efter fria höfter. Varför måste det spruta ut amstaffar överallt?
 
Sv: Ny presentation!

Om du hade läst lite noggrannare hade du sett att jag inte bara skrev om Amstaffen. Forskning har gjorts på bland annat Grand Danois, Schäfer och någon fågelhund.
Och där är det bevisat att dagens bekämpningsprogram inte gör någon skillnad. Höftledsfelen har inte minskat alls, trots att enbart A/B-hundar har avlats på osv.
Just Amstaffen har HD och AD i samma utsträckning som den alltid haft, och den tros ligga på ungefär samma procent i dom flesta länderna.

Jag försöker alltså att förklara för dig, att trots att föräldrarna är fria så leds inte statistiken framåt. Och den kommer inte att göra det förrän ALLA hundar måste röntgas, oavsett avel eller ej.

Under 20 år hade GD krav på fria höfter för att få valpar, och under 20 år så var det trots det lika många som hade HD-fel.
Detta jämfört med andra raser utan krav, som också trots det höll sig på samma nivå gällande felen, dom ökade alltså inte trots att man fick avla på D om man så ville. Det finns mängder av olika forskningsprojekt och slutsatser som du kan läsa om du vill, för att se hur dom numera anser att allt fungerar. Dom har förändrat synen liksom.

Om jag nu ska behöva poängtera det IGEN då.
Jag anser inte att man ska avla på dåliga höfter, eller armbågar för den delen, för hundens väl och ve, men det folk tror om hur man får bort problemen är FEL.
Förstår du vad jag menar nu?

Rätt tråkigt att presentationen av min nya hund skulle sluta i detta verkligen. Argumentera om HD skulle du kunna ha gjort i någon annan tråd om du kände för det.
 
Sv: Ny presentation!

Du skrev själv i någon tråd att man faktiskt inte kan styra hur en diskussion ska arta sig. Nu blev den såhär.

Sen är det skillnad på att avla på en hund ur friröntgad kull och avla på en Hane/tik som har B-höft men resterande syskon lider av D-höfter. Då gör det liksom ingen nytta.
 
Sv: Ny presentation!

Men det finns väl inga svenska Amstaffar över huvud taget?
 
Sv: Ny presentation!

Jag tänker ju mest på namnet....:grin:
American Staffordshire....

Eller??:rofl:
Äh va fan. Skit i det..

:D
Galna kamphundar!!:eek:

*obs ironi*
 
Sv: Ny presentation!

:D Ironi är roligt. :D

Tänk om de hetat Svenska Staffordshire?:crazy:

Jaaaaaaaaaaaaa!!!!:bump:
Och hade haft blågula öron!!!!:bump:

Shit vad snyggt!!!
:devil:

Jag funderar lite på detta med Amstaffarna...
Det verkar ju vara en väldigt tung ras.
Jag menar viktmässigt..
Till dessa korta ben.

Måste väl bli en påfrestning??

Eller??
 
Sv: Ny presentation!

Sen är det skillnad på att avla på en hund ur friröntgad kull och avla på en Hane/tik som har B-höft men resterande syskon lider av D-höfter. Då gör det liksom ingen nytta

Men gäller inte det längre bak i ledet också?

Om mormor har lämnat ett flertal djur med HD eller morfar, eller morbror etc ?
 
Sv: Ny presentation!

Tjaa, min hane är 52 cm hög och väger 33 kg. Han har absolut inga problem att hålla den vikten uppe, eftersom han har kraftig benstomme och i princip bara muskler på kroppen.

Benstommen är en viktig faktor om man ska bedöma tungheten hos hunden. Pinnben orkar inte hålla lika mycket uppe helt enkelt. Och muskler är mycket viktigt. Nu väger förvisso min hane så pass mkt som han gör, just pga sina muskler. Skulle jag låta honom förfalla hade han nog kunnat väga runt 28 kg bara.
Och rasen i sig har inte korta ben, jag vet inte vad du har fått det ifrån? Dom är väldigt kvadratiskt och proportionerligt byggda.

Det är inte för inte som rasen är enormt smidig liksom.
 
Sv: Ny presentation!

Jag tycker att de ser ut att ha korta ben.
Men jag kan ju inte rasen.
Bara allmänt nyfiken!!
 
Sv: Ny presentation!

Måste ju fråga, visst sjutton har du en tik till??
Har bestämt för dej att du har en tik till som fullkomligt charmade brallorna av mej nere på Blommeröd!!!:love:
 
Sv: Ny presentation!

Måste ju fråga, visst sjutton har du en tik till??
Har bestämt för dej att du har en tik till som fullkomligt charmade brallorna av mej nere på Blommeröd!!!:love:


*puttar lite*

Satt och kikade på kort från en av de där träffarna på Blommeröd och där var ett kort på tiken!!!
Goa hund!! Höll på att bli av med min näsa till henne!!!:D
 
Sv: Ny presentation!

Ja, det var ju en Staffordshire Bullterrier det :) Lilla Milda. Hon är tyvärr död nu, men jag förstår att du minns henne för hon var helt otrolig!
 
Sv: Ny presentation!

Hur gick det med hanens mystiska sjukdom i våras/somras? Fick du reda på vad han led av? Är han frisk nu? Har han kommit i fatt hullet och musklerna igen?

Kan inte låta bli att komma med en fundering...jag har nämligen för mig att du beskrev din hane i en tidigare tråd som att han inte var varken någon utställningshund eller något avelsobjekt pga vissa saker, som jag inte minns detaljerna på. Är det samma hane du ska avla på? Eller var det någon annan? Är Benjamin utställd? *bara nyfiken*
 
Sv: Ny presentation!

Kolla på hunddata så ser du info om utställning odyl :idea:

Men någon annan kanske vet lite mer om detta *trådkapning*
På våran hund som vi har på foder, så står uppfödaren som
ägare, brukar det vara så?
 
Sv: Ny presentation!

Om det är uppfödaren som äger hunden som ni är fodervärdar åt så är det väl inget konstigt.
Vem skulle annars stå somägare?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp