Sv: Ny presentation!
Om du hade läst lite noggrannare hade du sett att jag inte bara skrev om Amstaffen. Forskning har gjorts på bland annat Grand Danois, Schäfer och någon fågelhund.
Och där är det bevisat att dagens bekämpningsprogram inte gör någon skillnad. Höftledsfelen har inte minskat alls, trots att enbart A/B-hundar har avlats på osv.
Just Amstaffen har HD och AD i samma utsträckning som den alltid haft, och den tros ligga på ungefär samma procent i dom flesta länderna.
Jag försöker alltså att förklara för dig, att trots att föräldrarna är fria så leds inte statistiken framåt. Och den kommer inte att göra det förrän ALLA hundar måste röntgas, oavsett avel eller ej.
Under 20 år hade GD krav på fria höfter för att få valpar, och under 20 år så var det trots det lika många som hade HD-fel.
Detta jämfört med andra raser utan krav, som också trots det höll sig på samma nivå gällande felen, dom ökade alltså inte trots att man fick avla på D om man så ville. Det finns mängder av olika forskningsprojekt och slutsatser som du kan läsa om du vill, för att se hur dom numera anser att allt fungerar. Dom har förändrat synen liksom.
Om jag nu ska behöva poängtera det IGEN då.
Jag anser inte att man ska avla på dåliga höfter, eller armbågar för den delen, för hundens väl och ve, men det folk tror om hur man får bort problemen är FEL.
Förstår du vad jag menar nu?
Rätt tråkigt att presentationen av min nya hund skulle sluta i detta verkligen. Argumentera om HD skulle du kunna ha gjort i någon annan tråd om du kände för det.