Ny presentation!

Sv: Ny presentation!

var inte så arg, vi frågar ju bara :confused:
Dina kennlar har jättefina hundar, ingen ifrågasättning där.
Men jag förstår bara inte varför en så väl etablerad uppfödare
inte sätter igång och röntgar hundarna.
Det är ju ingen bra reklam så att säga när dom allra
flesta uppfödare idag gör det (här i sverige).

Fast det är väl för att jag har Golden såklart,
som jag anser att det är viktigt :grin:
 
Sv: Ny presentation!

Nej, jag tycker att det är viktig med både ad/hd röngten på hundar som tränar väldigt flitigt. Sen kan jag ju inte uttala mig om hur det rör amstaffen eftersom jag aldrig kollat upp det något vidare. Men sett att även om dom röngtat och fått D så har dom används, varför ?

Tycker att alla raser ska införa minst hd-röngten på alla raser. Man vill ju ha en ras med så bra leder som möjligt.
 
Sv: Ny presentation!

Jag tror att d-hundar används just för att det
inte anses som ett problem inom rasen.
Personligen skulle jag inte avla på sämre än B.
Oavsett ras.
Så där håller jag med dig om att det borde införas
på alla raser.
 
Sv: Ny presentation!

Det låter bra att hunden är röntgad men vad resultatet blir skiter endel i!:crazy:
Hunden med d-höfter har ju alltid såå mycket annat positivt att tillföra rasen...:confused:
 
Sv: Ny presentation!

Nu har jag tid att svara igen.

Jag är inte arg, som skrivet innan. Däremot rätt trött på vissa personer, och vad dom håller på med. Och lite smått irriterad av att folk inte kan läsa och tyda texten ordentligt.
Jag har, ett flertal gånger, skrivit att jag tänker röntga mina innan avel. Och att jag inte tänker använda exempelvis D-höfter. Trots att vi inte har krav på det i rasklubben. Så varför fortsätta fråga då liksom?

Mina uppfödare som jag köpt av, och som är mycket framgångsrika, röntgar. Det vanligaste är A och B, men C har förekommit. Dock ingen med D än så länge.
 
Sv: Ny presentation!

Vad du imponeras av eller inte, är inget som intresserar mig. Jag ändrar inte planerna för min avel pga det.

Det finns varken hudproblem, patella eller annat i mina linjer. HD och AD finns det litegrann, dock inte mycket alls faktiskt. Mentaliteten är dock viktigast för mig, och den är mycket bra hos alla släktingar jag träffat - och hos just mina avelsdjur.
Med tanke på att jag har med mig hundarna överallt, samt har barn så anser jag att det är viktigt.

Hur är det med din avel? Har du stor erfarenhet av rasen, eller andra med lång erfarenhet bakom dig? Har du kollat upp alla linjerna mycket noga, och gjort alla nödvändiga och rekommenderade hälsotester? Har du kunskap nog att välja ut valpköpare senare? Osv osv.
Bry dig om ditt eget innan du lägger dig i andras.
 
Sv: Ny presentation!

Hur är det med din avel? Har du stor erfarenhet av rasen, eller andra med lång erfarenhet bakom dig? Har du kollat upp alla linjerna mycket noga, och gjort alla nödvändiga och rekommenderade hälsotester? Har du kunskap nog att välja ut valpköpare senare? Osv osv.
Bry dig om ditt eget innan du lägger dig i andras.

Visst har jag det - som svar på alla dina frågor. Jag har t.o.m. gjort hälsotester utöver de rekommenderade eller krävda, just för att jag tycker det är viktigt (patella). Kommer dessutom att göra MH med min tik i början av nästa år, bara för att jag tycker det är intressant. Det MH hon var anmäld på flyttades tyvärr och hamnade på samma dag som Anlagsprovet i viltspår, så jag valde Anlagsprovet och hon blev även godkänd på det. :) Och ställt krav på hanhundarna jag har kollat på har jag också gjort, vilket förmodligen inte gjort mig helt populär överallt, men det skiter jag i. Jag bryr mig enbart om de framtida avkommorna och rasens framtid som sådan. Inte vad enstaka (han)hundsägare tycker när man avstår att para med deras hane.

Jag har fött upp en hel del djur tidigare, bl.a. hästar (har förlöst ett sto med värksvaghet kl 0300 ensam i stallet tex) och nödförlöst getter där jag fick välja på att antingen rädda killingen eller se på när både mamman och bebisen dog. Jag valde det första. Plus flera års färgavlande på dvärgvädurar för både sällskap och utställning, vilket gav mig rejäla grundläggande praktiska kunskaper i genetik. Så jag har nog en hel del hands-on-erfarenhet som ganska många blivande hunduppfödare saknar.

Visst är det bra att ha erfaret folk bakom ryggen och kunna en del i teorin, innan man börjar avla och föda upp. Men egna erfarenheter IRL under ganska många år är inte fy skam det heller.
 
Sv: Ny presentation!

VIlken tur att det var HD och AD och inte ADHD!!!:rofl:

*observera skämtet*
 
Sv: Ny presentation!

Nej, det är precis det jag vill komma fram till. Jag har varit med och dragit ut valpar ur värksvaga tikar, valt ut hanar, meriterat tikarna, skött om valpkullar på 11 st helt själv osv osv. Detta har jag gjort i 10 år nu, eftersom vi har flera olika uppfödningar i familjen/släkten.
Jag har studerat genetik, har erfarenhet av rasen OCH människor med 20+ år med rasen bakom mig som ställer upp.
Jag har både kunskap och erfarenhet nog.
Därför blir jag lite irriterad när folk, bland annat du, försöker förminska det jag kan och vet pga något som ni/du tycker eller tror.

Min avelstik är vald med stor omsorg, och inte framstressat. Jag väntade på just henne i över 1 år, från parning till leverans. Hon har exakt dom linjerna jag vill ha, en superb mentalitet, mycket bra exteriör och passar perfekt ihop med min hane. Därför avlar jag på henne i framtiden.
Jag hade liksom inte lagt ner dom stora summorna pengar som jag faktiskt gjort, om jag inte hade velat köpa in det allra bästa. Mindre än så vill jag inte ha.
Som många andra nöjer sig med...
 
Sv: Ny presentation!

Hon är underbar min lilla gris :) Vi kommer till Norrköping nästa år och ställer ut ;) Nu i augusti hade jag inte tid att åka upp dit tyvärr.

Vi satsar på dom största utställningarna i höst i stället! Lite utomlands, sen Hund2008 också.
 
Sv: Ny presentation!

åhh, påminn mej att jag ska springa förbi amstaff ringen både på Hund2008 och i Norrköping :D

Jag gick faktiskt förbi amstaffarna i augusti, men såg ingen som liknade din hane, så jag vågade inte gå fram o fråga.. å det kanske va tur det eftersom ni inte ens va där :)
 
Sv: Ny presentation!

Vad är det för resultat du letar efter?

Det brukar vara rätt svårt att hitta utländska röntgenomdömen på Hunddata :p
Hanen har bara utländskt bakom sig, och tiken är ju själv importerad = det finns inget på Hunddata eftersom det inte är gjort här i Sverige.
 
Sv: Ny presentation!

Hon är jättesnygg! Just nu alldeles sandig och grisig, för dom har race i ridhuset :D
 
Sv: Ny presentation!

Fast hanens borde väl synas på hunddata, han är väl född i sverige?

Skulle du mot all förmoden ledsna på Bejamin så vet du vart du ska skicka honom. Han är alltid välkommen upp hit! :love:
 
Sv: Ny presentation!

Jadå, men han ska ju inte röntgas förräns i höst/vinter, så det syns lite dåligt än ;) Väntar på att min veterinär ska få hem sin röntgenmaskin, och så ska jag utomlands på en lite längre semester snart :) Så efter det ska det göras. Jag har ingen brådska, eftersom han inte ska gå i avel förrän om 1 år ungefär..

Synd att du bor såååå långt iväg, för jag har letat efter hundvakt ett tag nu. Hans uppfödare kan bara ha honom en del av min semester, så jag behöver någon pålitlig som älskar min lilla bebis medans jag är iväg..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp