Ny operationsmetod mot övervikt - vad tycker vi???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite allmänt till alla kommentarer om terapi, så är väl problemet att det inte fungerar heller? Eller har det kommit ny forskning? Min närmaste VC tar t.ex. inte emot övervikt/fetma för psykoterapi, inte för att de saknar resurser (de har gott om psykologer och tider), utan just för att det inte finns någon evidens. Man kan få folk att gå ner i vikt med KBT, precis som med Viktväktarna, fasta eller vad som helst, men de går upp i vikt igen precis som efter alla andra metoder.

Ja, för att uthålligheten hos individen brister när det gäller att uppehålla en beteendeförändring.
De flesta människor med kraftig övervikt har kunskapen om vad man "borde" göra kostmässigt men man tappar sugen och faller tillbaka till sina gamla, mindre bra vanor.

Nu vet inte jag riktigt hur det fungerar i kroppen med den där slangen.. Sker det någon slags sortering så att man säkerställer att det inte blir näringsbrist på köpet? Och hur följer man upp kosthållningen om det är rena hetsätningar med i bilden? Dvs troligen ett väldigt ensidigt matintag..

Min första tanke är också att det blir som någon slags assisterad bulimi. Använder slangen istället för att kräkas. Sen är det nog säkrare somatiskt eftersom kräkningarna i sig är minst sagt slitsamma för kroppen.. Men ändå.

Nuförtiden finns hetsätningsstörning som en etablerad diagnos. Ätstörningsmottagningarna är nog fortfarande ganska ovana vid den här patientgruppen och självklart kommer det ta tid att bygga upp kompetens och hitta fungerande strukturer för att ta emot patienterna, men det finns evidensbaserade behandlingsmodeller för hetsätningsstörning.

Jag har förstått från kollegor att GBP-patienter ofta dyker upp i ätstörningsvården i ett senare skede och då med väldigt märkliga ätmönster. Typ som att hälla i sig smält smör för att kunna stävja suget utan att överskrida mängden mat. Undrar vad den här metoden kommer ge för utslag..

Det finns visst effektiva ätstörningsbehandlingar. Och även om hetsätningsstörning är en ny diagnos så finns det redan evidens för minst 2 framgångsrika terapimetoder.
Svaret gäller även till @mutant

Finns det alltså evidens för bestående viktnedgång med psykoterapi nu? Shit vad bra!! :up::up: I så fall borde ju vården verkligen satsa på det. Vilka metoder är det? Har du någon länk där man kan läsa mer? :)

Det finns visst effektiva ätstörningsbehandlingar. Och även om hetsätningsstörning är en ny diagnos så finns det redan evidens för minst 2 framgångsrika terapimetoder.
Svaret gäller även till @mutant
när jag gick på psykologprogrammet fanns det inget som egentligen hade långsiktig effekt (på vuxna! obs), vad jag minns. inte kbt, psykodynamisk terapi, slutenvård, gruppterapi, kombination med medicinering, inget. snackade med en forskare som gjort metastudier på det då

(och ja jag vet att ätstörningar och övervikt inte är SAMMA sak men ändå psykologiskt väldigt likartat tror jag, oerhört starka beroendemönster osv. och fetmaforskningen bekräftar väl likheterna?)

Du har uppfattat "indikationsglidning" så som jag avsåg.

Och ja, jag håller med om de troliga skälen.
De "stackars" beteendevetarna/psykoterapeuterna har inte en suck i budgetdiskussioner om motparten är kirurgerna.

Antagligen vore det väldigt mycket bättre att satsa på beteendebehandling i stället för på kirurgi.

Ja visst är det otäckt att unga människor ser operation som något slags enkel lösning, särskilt med tanke på de komplikationer som ofta uppstår.
Dessutom vet vi egentligen ganska lite om sen-komplikationer som uppstår många år efter operationen, exempelvis konsekvenserna av försämrat upptag av calcium som ju är vanligt.

Med det sagt: en kompis till mig är opererad med GBP. Hon har gått ner från 140kg till ca 75-80kg.
Hon har fått ganska många komplikationer, men är ändå nöjd. Och då ska man tänka på att hennes resonemang var att "när nu samhället har kostat på mig den här operationen, ska jag verkligen lägga mitt strå till stacken" så från att vara väldigt fysiskt inaktiv har hon börjat träna massor, och har lagt om sina kostvanor radikalt. Hon blev opererad för tre år sedan och resultatet i vikt verkar vara hållbart. Men som sagt, hon gör sin del av det också och med tanke på de förändringar hon gjort, kan man misstänka att hon skulle gått ner en hel del även utan operationen.
Ja jag funderar på osteoporos när alla blir äldre...fy sjutton alltså. Jag skulle verkligen vilja se en större satsning på beteendemedicin, men då lär jag få drömma vidare.

Nu vet inte jag riktigt hur det fungerar i kroppen med den där slangen.. Sker det någon slags sortering så att man säkerställer att det inte blir näringsbrist på köpet? Och hur följer man upp kosthållningen om det är rena hetsätningar med i bilden? Dvs troligen ett väldigt ensidigt matintag..

Min första tanke är också att det blir som någon slags assisterad bulimi. Använder slangen istället för att kräkas. Sen är det nog säkrare somatiskt eftersom kräkningarna i sig är minst sagt slitsamma för kroppen.. Men ändå.

Nuförtiden finns hetsätningsstörning som en etablerad diagnos. Ätstörningsmottagningarna är nog fortfarande ganska ovana vid den här patientgruppen och självklart kommer det ta tid att bygga upp kompetens och hitta fungerande strukturer för att ta emot patienterna, men det finns evidensbaserade behandlingsmodeller för hetsätningsstörning.

Jag har förstått från kollegor att GBP-patienter ofta dyker upp i ätstörningsvården i ett senare skede och då med väldigt märkliga ätmönster. Typ som att hälla i sig smält smör för att kunna stävja suget utan att överskrida mängden mat. Undrar vad den här metoden kommer ge för utslag..
Det som oroar mig är också alkoholmissbruket som framförallt kvinnor verkar drabbas av efter en GBP. Oerhört skamligt och med väldigt trista konsekvenser.

när jag gick på psykologprogrammet fanns det inget som egentligen hade långsiktig effekt (på vuxna! obs), vad jag minns. inte kbt, psykodynamisk terapi, slutenvård, gruppterapi, kombination med medicinering, inget. snackade med en forskare som gjort metastudier på det då

(och ja jag vet att ätstörningar och övervikt inte är SAMMA sak men ändå psykologiskt väldigt likartat tror jag, oerhört starka beroendemönster osv. och fetmaforskningen bekräftar väl likheterna?)

En överläkare på SCÄ uttryckte nyligen i P1 att det idag inte finns några bevisligen fungerande metoder för behandling av anorexi hos vuxna.

Finns det alltså evidens för bestående viktnedgång med psykoterapi nu? Shit vad bra!! :up::up: I så fall borde ju vården verkligen satsa på det. Vilka metoder är det? Har du någon länk där man kan läsa mer? :)

IPT och KBT har visat på god effekt. Sen har jag inte i huvudet hur det ligger till med uppföljningarna.

Ja jag funderar på osteoporos när alla blir äldre...fy sjutton alltså. Jag skulle verkligen vilja se en större satsning på beteendemedicin, men då lär jag få drömma vidare.

Men rätt många av oss opererade skulle ju inte ha blivit gamla. Eller friskare gamla.

Noggrann uppföljning är galet viktigt och verkar fungera sådär på de flesta håll. Jag har turen att ha valt en bra vårdcentral som följer upp med både den extra långa listan med prover och dietist.

En överläkare på SCÄ uttryckte nyligen i P1 att det idag inte finns några bevisligen fungerande metoder för behandling av anorexi hos vuxna.
Beror väl på vad man menar med "bevisligen fungerande".. Men ja det är en svår patientgrupp, som är svår att forska på och om man jämför med tex depression så är det skralt.

Men rätt många av oss opererade skulle ju inte ha blivit gamla. Eller friskare gamla.

Noggrann uppföljning är galet viktigt och verkar fungera sådär på de flesta håll. Jag har turen att ha valt en bra vårdcentral som följer upp med både den extra långa listan med prover och dietist.
Mmm precis. Men jag tänker att i den bästa av världar borde det vara så att man verkligen verkligen provade allt och det fanns resurser till det innan man fick en operation. Och det tror jag vi alla är överens om.

I ett aktuellt nummer av tidskriften "Dagens Medicin" (som är ett slags nyhetstidning för personal inom sjukvården) beskrivs att man i Blekinge börjat med en ny operationsmetod mot övervikt.

Man sätter en slang från magsäcken och ut genom bukväggen, där man kopplar en påse.
När man sedan ätit, ska man genom denna apparat tömma ut en stor del av intagen mat.

Personligen tycker jag att det är absurt.
Man vill därmed minska mängden intagna kalorier, genom att operera in en "kräkväg" genom bukväggen.
Vore det inte betydligt bättre att den överviktiga personen helt enkelt äter mindre portioner???

Tror egentligen att det är en lågriskoperation, men ändå?!

Erkänner att jag skulle ha tagit detta som ett aprilskämt om det inte vore för att vi är i slutet av februari.
Fruktansvärt, tycker också det är fruktansvärt att så många tillåter sig att bli så feta !!!!!!
Jag menar inte de med sjukdomar, utan folk som bara äter och äter , känns som det blir vanligare =(
Finns en hel del som borde dra ner lite på kvällsmackan och allvarligt talat röra sig mer och äta mindre, för sin egen skull!

Fruktansvärt, tycker också det är fruktansvärt att så många tillåter sig att bli så feta !!!!!!
Jag menar inte de med sjukdomar, utan folk som bara äter och äter , känns som det blir vanligare =(
Finns en hel del som borde dra ner lite på kvällsmackan och allvarligt talat röra sig mer och äta mindre, för sin egen skull!
Men gå och slå huvudet i en sten eller nåt! :rage: Tillåter sig? Tror du att det är av fri vilja? Jävla idiotkommentar!! Och just såna kommentarer triggar min hjärna till vad tror du, jo tröstätning såklart. Du ger mig ångest som inte går att hantera, men mat kan iaf dämpa det en aning. Du vet fan inte ett skit om hur jag äter eller rör mig, och jag lovar att det inte är så enkelt som att dra ner på kvällsmackan och röra sig mer. :mad:

Ja, för att uthålligheten hos individen brister när det gäller att uppehålla en beteendeförändring.
De flesta människor med kraftig övervikt har kunskapen om vad man "borde" göra kostmässigt men man tappar sugen och faller tillbaka till sina gamla, mindre bra vanor.
Ja det är inte så lätt nuförtiden, godsaker finns överallt, förpackningarna är megastora, man åker bil överallt, tar hiss istället för trapp osv osv..
Är lätt att bli fet nuförtiden när hela samhället är som upplagt för att lägga på sig ..

Det är ett mycket komplext problem. Annars skulle ingen vara fet. Ingen vill väga över 150 kg men ändå äter folk sig till döds. För att det är så svårt problem. Jag hoppas att mediciner i framtiden fokuserar på att ta bort hjärnans känsla av lyckorus när vissa av oss äter, det kanske kan hjälpa, vad vet jag. Men hemligheten sitter ju i hjärnan och vad den gör med oss och vilka signaler den skickar till oss när vi äter.
Jag brukar tänka att vissa av oss klarar banne mig inte fri tillgång på mat, vi är som på en gigantisk lösdrift med fri tillgång fullt med usla val. Vissa av oss borde stå på box helt enkelt med begränsad tillgång.

Men gå och slå huvudet i en sten eller nåt! :rage: Tillåter sig? Tror du att det är av fri vilja? Jävla idiotkommentar!! Och just såna kommentarer triggar min hjärna till vad tror du, jo tröstätning såklart. Du ger mig ångest som inte går att hantera, men mat kan iaf dämpa det en aning. Du vet fan inte ett skit om hur jag äter eller rör mig, och jag lovar att det inte är så enkelt som att dra ner på kvällsmackan och röra sig mer. :mad:
Okej ska jag säga till dig g¨och banta eller något ?
Nej var inte så otrevlig, jag kommenterar ingenting om dig överhuvudtaget..

Vet du vad jag tycker är riktigt vidrigt? Människor som gömmer sitt fetthat och sin unkna människosyn bakom ursäkter att de vill väl.

Äh strunta i det bara! Jag brukar titta på Whitney Thore på TLC ibland för hon är så himla häftig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka