Ny operationsmetod mot övervikt - vad tycker vi???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ett mycket komplext problem. Annars skulle ingen vara fet. Ingen vill väga över 150 kg men ändå äter folk sig till döds. För att det är så svårt problem. Jag hoppas att mediciner i framtiden fokuserar på att ta bort hjärnans känsla av lyckorus när vissa av oss äter, det kanske kan hjälpa, vad vet jag. Men hemligheten sitter ju i hjärnan och vad den gör med oss och vilka signaler den skickar till oss när vi äter.
Jag brukar tänka att vissa av oss klarar banne mig inte fri tillgång på mat, vi är som på en gigantisk lösdrift med fri tillgång fullt med usla val. Vissa av oss borde stå på box helt enkelt med begränsad tillgång.
Ja men precis, det är för lätt nuförtiden, det är som upplagt för fetma och ätstörningar =(¨
Ja det var en bra jämförelse =)

Du kommenterar överviktiga som om det är en homogen grupp utan insikt om sitt beteende, vilket är helt åt skogen. Om du ska klanka ner på överviktiga kan du väl göra det någon annanstans än i en tråd om viktminskningsop.
Nä det gjorde jag inte.... du tolkade det som det.
Jag vet väl för sjutton att alla överviktiga inte är samma personer.
alla är väl som de är av sin egen anledning.

Men jag tycker det är så mycket daltande när folk börjar gå upp i vikt, ingen får nånsin säga något nedvärderande oj oj oj det är så hemskt.

Medicinsk-etiska diskussioner:
Jag tycker inte detta är en bra parallell med sprutbyten eller aktiv dödshjälp.
Sprutbyte: kan finnas vettiga skälv utifrån hepatit C, ganska billig åtgärd som kan minska läkemedelskostnader, sjukdom och lidande radikalt om narkomanerna utnyttjar det (finns inte tillgänligt i mitt hemlandsting eller -kommun).
Vad gäller aktiv dödshjälp: vilken medicinsk nytta ligger det i att döda människor? Att det är en etiskt intressant frågeställning är en sak, men den medicinska nyttan för individen är synnerligen tveksam.
både sprutbyte, aktiv dödshjälp och överviktsoperation är ju resurssparande och "rationellt", samtidigt som de hanteras väldigt olika politiskt. därför jag tog det som exempel

vid knarkare drar de flesta politiker tydligen gränsen för vilka de ska behandla rationellt skademinimerande, t ex. feta däremot ska ha all hjälp man kan hitta på. varje riskgrupp verkar ha ett helt eget regelsystem. det finns ju ingen tydlig etik i det, bara godtycke. det är mänskligt, förstås, att inte vara rationell i frågor om liv och död. men när det handlar om skattepengar kanske man skulle fatta beslut på någon solidare grund än känsla, imho

VARFÖR vill en säga något nedvärderande?
det handlar inte om att dalta, det handlar om att du inte har någon som helst rätt att kommentera, värdera och spy galla över någons utseende eller hälsa.
Det gör jag inte, det är inte min mening att nedvärdera någon alls, absolut inte.
Men hur roligt tror du det är för de överviktiga med denna påsen , är väl bättre att hjälpa folk i tid istället .

Fast du får det att låta som att man väljer att vara överviktigt. Det är inget jävla val. Lika lite som man väljer att vara smal eller underviktig eller normalviktig eller whatever.
Fast bli inte upprörd nu, jag vet ingenting om dig.
men för en hel del är det visst ett val....de har valt att äta och sitta still och äta mer.
Men ja nej det är väl ingen som talar högt om, individen har aldrig eget ansvar:)

Fetthåna vet jag inte vad det är, men tycker att man som anhörig inte behöver pusha på de överviktiga om att äta mer och mer och att folk kan vara lite mindre rädda för att vara ärliga.
föreslå promenader/träning istället för fika efter fika ..

Hur många anhöriga sitter och pushar någon att fortsätta äta?
Jag lovar att de flesta överviktiga vet precis hur en ska röra sig och äta för att vara normalviktig, det är inte raketforskning direkt.

Jag ska inte slösa tid på idioter som ägnar sig åt fatshaming. :mad:
+alla:

hörni, ni vet väl att det är en supervanlig uppfattning om fetma, att man behöver ta sig i kragen och sluta daltas med? är det så jobbigt att höra, att en, @kossankaj, säger det rakt ut för en gångs skull? det kanske är fel eller inte fel, men det var ju inget personligt mot nån. lite takhöjd kan ni väl hålla?

plus, TS hade väl ett liknande resonemang i första inlägget, att det handlar om att "lära sig"

Det är inte bara feta det är synd om här i världen, men skillnaden mellan många feta och folk med cancer tex, så är fetma ofta helt självvalt.
Så nej jag kan inte tycka så himla synd om alla stackars tjockisar tyvärr, bara önska dem lycka till med viktnedgång och hoppas de inser att man kan ha en annan livsstil !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka