ny namntråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ny namntråd!

Alla jag har snackat med tycker att det är ett jättefint namn. Visst är det annorlunda men absolut inte fult!

Hur kul är det att heta Tindra? Typ hälften av alla ungar om föds döps ju till samma namn ^^,
 
Sv: ny namntråd!

Jag har en kompis som heter Zelda. Jag tycker det ar jatte fint! Tror inte hon har haft nagra problem alls. Dessutom ar det aldrig nan som glommer bort vad hon heter efter som dom flesta tycker det ar ett fint namn.
 
Sv: ny namntråd!

Har inga barn, men namn har man väl funderat på sen många år tillbaka ;) :angel:

Jag gillar släktnamn som mellannamn, så alla eventuella barn kommer ha 3 namn + efternamn.

Släktnamnen är givna!
Margareta (från farmors sida, var hennes mammas namn som går i arv)
Mary (sambons mormors namn)
Hilda (min mormor)
Marianne (min farmor)

Waldemar (min farfar)
Erik (sambons morfar)
Anton (farfars bror)


Tilltalsnamn som alltid tilltalat mig:
Chelsea (alt Chelsy, Chelsie) - då min sambo älskar det fotbollslaget
Ryan - Min favorit fotbollspelare genom alla tider
Sebastian - bara fint helt enkelt
Milla - fint!
Victor - fint!
 
Sv: ny namntråd!

Kanske för att de som tycker att det är barnsligt/tragiskt att namnge ett barn efter ett dataspel inte kan med att säga det ?
 
Sv: ny namntråd!

Men snälla. Vadå tragiskt att bli döpt efter ett tve spel?

Lika gärna som man blir döpt efter en död och avliden farmor sen hundra år kan man väll blir döpt till Zelda?

Leija tycker jag är jättefint. men det kanske går bättre eftersom det är en prinsessa?
 
Sv: ny namntråd!

För en del av oss som har sett namntrender komma och gå står de där namnen där man inspirerats av något från film, musikidoler eller spel för lättpåverkade naiva föräldrar - typ att de blir framtidens y-namn (på 50-60 talen var det amerikanska filmer och pop-stjärnor som inspirerade)

Jag vet att det retar många ;) och ofta är helt oförståeligt för de föräldrar som som tycker namnen är "så fiiiina" men för mig är det helt klart ett slags "klass-markör".
 
Sv: ny namntråd!

Apropå y-namn: jag stötte på ett sånt fast utan y häromdan. Läste Svinalängorna av Susanna Alakoski, den utspelar sig under första halvan av 70-talet. Bokens huvudperson är en mellanstadietjej och när gårdens bråkstake träder in i handlingen presenteras han så här:

"Han hette Glenn och var känd redan innan han började skolan".

Visst är det lysande skrivet? Det berättar ALLT för oss som var med då. Men säg att han hetat t ex Daniel - då hade man sagt öh vadå känd, blev han popstjärna??:D
 
Senast ändrad:
Sv: ny namntråd!

Visst, Silverkedjan, namn är en klassmarkör. Vad jag inte förstår är föraktet som syns på vissa ställen i sådana här namndiskussioner. Att några tycker det är tragiskt att föräldrarna döper sitt barn efter ett tv-spel ska inte göra att de barnen får sämre förutsättningar. Egentligen är det samma diskussion som låg-/populär-/finkultur. Var finns poängen? Alla behöver inte vara likadana vita, medelklass, lyckade och döpa sina barn till namn som inte sticker ut (alt sticker ut lagom mycket.)

Jag skulle nog inte heller döpa mitt barn till Zelda. Å andra sidan är det vår västerländska hi tech-bakgrund som ger oss konnotationerna till ett dataspel. Namnet är ex väldigt vanligt i Turkiet, och även i engelskspråkiga länder som en kortform av Griselda.
 
Sv: ny namntråd!

Hur många killar födda på Östermalm heter Ronny?
Eller Léon?

Nä, där bor nog Karl, Erik och deras vänner. Men jag törs nog satsa 100:- på att Léon och Liam, 4år, inte bor där.
 
Sv: ny namntråd!

Där ser man! =) Bäst att kolla fakta från lite längre bak i tiden. Inte konstigt att det passade en flicka!
 
Sv: ny namntråd!

Zelda är väldigt och det där med att folk frågar om man sa Selma eller varför man är döpt efter ett spel tror jag knappt händer! Zelda kanske är ett äldre namn än så.. oftast är det ju så. Jag skulle aldrig fråga en Hugo varför han heter som trollet Hugo i dataspelet (han gör ju inte det men folk fattar ofta inte att namn har funnits länge). "Tyvärr" börjar ju Zelda som alla nymodenamn komma mer och mer, i början var det säkert ganska sällsynt. Det är bara att köra på!
 
Sv: ny namntråd!

ZELDA

Gender: Feminine

Usage: Yiddish, English

Other Scripts: זֶעלְדָא (Yiddish)

Pronounced: ZEL-da (English) [key]
Either means "luck" in Yiddish or else is a short form of GRISELDA.

Eller också är man lite trångsynt och inte kollar upp fakta!:idea: Man kanske inte hade tänkt på namnet om inte spelet fanns, men så är det med sååå många namn! Det är bara roligt att gamla namn tas upp igen på det viset. Bättre än att alla byter namn till Aragorn, Frodo el nåt alvnamn för att de är så ljuva.. haha.
 
Sv: ny namntråd!

Är det ett bilmärke?!:confused: Men det har iaf med bilar och kläder att göra.. Det är ett coolt namn men det är lätt att förknippas med något annat. Nu är jag dum, men ärligt talat så ser jag inte en en tystlåten, blyg mattenörd med tjocka glasögon framför mig passa med namnet just bara för att det för mig förknippas med kläder och bilar. Eller är det också gammalt?!
 
Sv: ny namntråd!

Blir det en pojke ska mellannamnet vara Axel ( efter min farfar )

Blir det en flicka blir möjligtvis mellannamnet Li ( det är inte alls bestämt )

Vilka tilltalsnamn som respektive barn får visar sig när barnet väljer att visa sig ;)
 
Sv: ny namntråd!

Hur många killar födda på Östermalm heter Ronny?
Eller Léon?

Nä, där bor nog Karl, Erik och deras vänner. Men jag törs nog satsa 100:- på att Léon och Liam, 4år, inte bor där.

Vilken tur att dom "fina" har sina namn och vi som bor i förorterna har våra. För tänk om någon skulle missta mitt barn för en snobb från östermalm..

Tycker dessutom att Karl och erik är gubbnamn. León och Liam är i alla fall fina=)
 
Sv: ny namntråd!

Tycker dessutom att Karl och erik är gubbnamn. León och Liam är i alla fall fina=)

Att du inte gillar Karl och Erik är väl en sak, men gubbnamn?! Det är väl namn som förekommer i alla åldrar? Finns ju många som heter så som inte är i närheten av att vara gubbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp