ny namntråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ny namntråd!

Vår son heter Neo Jan Karl Kyung Ho *efternamn*
Neo - tilltalsnamn som vi tyckte var fint
Jan - efter sambons pappa
Karl - efter min bror och min morfar
Kyung Ho - sambons adoptivnamn

Långt innan förlossningen hade vi bestämt oss för Neo eller Engla, men vi visste att det är lätt att ändra sig när man ser barnet...att det kanske inte alls är en Engla, utan en Anna, Rut, Petra eller Kim.
Men, detta ver verkligen en liten Neo :love:
De övriga namnen funderade vi en del på, speciellt att de blev så många. Men, vi gillar allihopa och det är ju väldigt sällsynt nu för tiden att man behöver uppge alla sina namn, så det blev allihopa.
 
Sv: ny namntråd!

hej hopp:bump:
vår son heter Dion Adrian ******
Förslagen var massor men när han ploppade ut så var det "en Dion":D

I efterhand så har vi fått veta att det är en förkortning av Dionysos- vinets och frukthetens guds och det är ganska passande då jag var grymt sugen på rött vin under graviditeten:-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ny namntråd!

Åh nej!!! Elias är väll ett bibliskt namn??? Det vill vi absolut inte ha, har inte ens döpt någon av flickorna...
 
Sv: ny namntråd!

Mina barn heter Alice Charlotta och Johannes Love. Helt enkelt för att vi tyckte att det var fina namn som passade barnen när de kom till världen.

Jag ser det lite grann som en gåva till dem, de finaste namn vi kunde tänka oss till just deras person. Sedan kan jag ta att de så småningom vill byta/ta bort/lägga till namn. Det ändrar ju inte vem de egentligen är. Det här med att bli en självständig person, vilket jag verkligen hoppas och gör allt för att mina barn ska bli, kan ju slå tillbaka så att man blir så självständig att man vill revoltera mot allt ens föräldrar gör/gjort. Alltså innan man kanske nått den riktigt mogna fasen i sitt liv, så jag ser det som att hur man än gör är finns risken att jag inte väljer som mina barn skulle ha önskat. Därför tänker jag verkligen välja namn som jag (ok, vi då) tycker är fina.

/Anna
 
Sv: ny namntråd!

Får jag barn vill jag nog se personen först innan jag helt bestämmer mig.. förutom kön då så tycker jag att man vill se lite vad barnet passar att heta. Sen finns det ju fina namn man spanar på. Kan nästan garantera att det inte blir något från högsta platserna på topp-listan eller något namn från Sagan om Ringen. Det vore lite för tråkigt även om det finns fina namn där! Det blir säkert något som passar både i Sverige, Finland och kanske lite ryskt inslag då min sambos släkt har rötter där. Det får gärna gå att uttala på engelska också. Tycker Nellie, Mollie, Heidi t ex är väldigt fina flicknamn. Pojknamn har jag svårare för att välja. Namnet ska förresten låta bra med min sambos efternamn som jag gärna tar när vi gifter oss. Jag heter ju Berg och skulle barnet heta mitt efternamn (tror man får välja när barnet föds om man tar mammans eller pappans, men barnet kanske automatiskt får mammans) om vi inte gifter oss först så kanske h*n inte ska heta Sten, Isa eller Lise t ex. =)
 
Sv: ny namntråd!

Mercedes har jag sett någon annan som heter också. Är inte det ett efternamn från början?! Det låter ju iaf som ett namn.. det gör inte BMW.. ;)

Jag har tre namn. Mitt tilltalsnamn fick min storasyster nästan bestämma då hon inte tyckte jag skulle heta Sara =) hon var inte gammal då. Mitt andranamn fanns på morfars sida och tredjenamnet vet jag inte.

Jag skulle gärna ge mitt barn ett "unikt" förstanamn som inte måste finnas i släkten alltså. Sedan andranamnen gärna något från min och min sambos släkt. Då han är finsk kan ju det vara kul med lite andra namn är klassiska svenska.
 
Sv: ny namntråd!

Mercedes har jag sett någon annan som heter också. Är inte det ett efternamn från början?! Det låter ju iaf som ett namn.. det gör inte BMW.. ;)

I början av 1900 talet så var det en man (tror han hette Emil Jellinek) från Österike som beställde en bil ifrån Daimler-Motoren-Gesellschaft och han döpte i sin tur bilen till Mercedes efter sin dotter...
 
Sv: ny namntråd!

Mina tjejer heter
Engla Ingrid Cecilia

Engla efter min morfars mamma, Ingrid efter sin farmor och Cecilia för att det är så vackert och gav en god rytm i namnen.

och
Saga Ann Caroline

Saga och Caroline eftersom det alltid varit mina favoritnamn (namnkombinationen finns också i en av Gripes böcker)
Ann efter sin mormor.
 
Sv: ny namntråd!

Saga e så himla fint! Men jag hade en daghund i nästan ett år som heter Saga. så de blir lixom lite fel.=) Måste ha ett namn som inte har en koppling till någon. Mellanmamn ska ha en koppling till någon för min del.

Tycker de e intressant hur man valt namn faktiskt=)
 
Sv: ny namntråd!

Våra barn heter Alice Elsa och Hugo Stig. Andranamnen är släktnamn. Personer som betytt mycket för oss.

/Timsetim
 
Sv: ny namntråd!

Annie Marie Lee (och efternamn) om det blir en flicka
(Per eventuellt) Simon Viking (+efternamn) om det blir en kille.
 
Sv: ny namntråd!

Men Diesel e väl ganska vanligt nu? Tycker det är ett hundnamn dock=) men de kanske beror på att den enda jag känner med det namnet är en hund=)
 
Sv: ny namntråd!

Nu har vi inte ens barn på g men vi har iaf bestämt andranamn till framtida barn. Min arbetskamrat som är från Ryssland berättade att de i Ryssland (eller, iaf i hennes och hennes bekantas släkter) gör så att de ger dottern den feminina versionen av faderns namn som andranamn. Jag tycker det är ganska fint så får vi en dotter får hon heta Fredrika i andranamn. Pappa heter såklart Fredrik. Får vi en son blir det Micael i andranamn. Eftersom jag heter Micaela.
 
Sv: ny namntråd!

Men Diesel e väl ganska vanligt nu? Tycker det är ett hundnamn dock=) men de kanske beror på att den enda jag känner med det namnet är en hund=)

Känner också en hund med det namnet. ;) Ett annat modenamn som jag tycker är ett hundnamn är Max, det heter ju vår tax.
 
Sv: ny namntråd!

Min systerdotter Heter Zelda!

Det tycker jag är jättefint!
 
Sv: ny namntråd!

Min systerdotter Heter Zelda!

Hon kommer under sin livstid att bli fruktansvärt trött på tre frågor:

1) Sa du Selma?
2) Jaså, stavas det med Z?
3) Varför har du fått ditt namn efter ett dataspel?

Min gissning är att hon byter till Eva, Anna eller Maria innan tonåren;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp