ny namntråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ny namntråd!

Min son heter Ragnar efter sin farfar. Han heter Sigvard i andranamn efter sin morfar.

Vi ville ha gamla nordiska namn som stavades lika på svenska och islänska. Sigvard stavas förvisso inte lika men eftersom det är andra namn tog vi det ändå.
Hade vi fått en flicka hade hon trorligen fått heta Idunn.
 
Sv: ny namntråd!

När jag väntade mina så hade vi en massa namnförslag. I min värld så kan man inte BESTÄMMA namn innan personen finns. Min dotter My var så mycket en My att något annat namn var uteslutet (och det hade vi inte ens haft på förslag). De andra två heter Molly och Felix, varav MOlly är det enda som varit på förslag. Felix fick sitt namn efter flera veckor.....vi visste inte alls vem han var, hade flera bra förslag, men tillslut så förstod vi att han skulle heta Felix

Jaja, jag är sån att jag tycker det är stelbent att ta reda på könet på ungen också....så att BESTÄMMA namn skulle aldrig falla mig in.
 
Sv: ny namntråd!

Min dotter heter Mercedes Linnea Jessica
Mercedes för att hennes pappa är tekniker på Mercedes... :smirk:
Linnea är ett gammalt släktnamn på min mammas sida.
Jessica för att vi tyckte det var fint....
 
Sv: ny namntråd!

Min sambos största intresse är bilar. han bygger å kör BMW. hehe hoppas verkligen inte att han får för sig att ungen ska heta BMW i mellannamn=)
 
Sv: ny namntråd!

Min sambos största intresse är bilar. han bygger å kör BMW. hehe hoppas verkligen inte att han får för sig att ungen ska heta BMW i mellannamn=)

Då skulle vår dotters tredjenamn passa kalasbra om din sambo får bestämma ;)

Hon heter Ellen Linnéa Alpina, och Alpina är efter BMW Alpina :smirk: (mitt förslag :) ). Linnéa hette min mormor.

Sonen heter förövrigt Jan David Christian, Jan efter farfar och Christian är ett släktnamn på vår sida.
 
Sv: ny namntråd!

Jag har fastnat för Nora, Max och William
Sambon tycker William är ett bög namn :mad: och tycker inte man kan döpa ett barn efter en häst (Max) ;)

Och de namnen han tycker är fina är Jessica och Emelie
 
Sv: ny namntråd!

kl
Vi är beräknade om 12 dagar (2/2)
och dessa namn har vi som förslag

Tjej: Eva, Birgitta, ? Johansson

mellannamn: Eva (min mammma & jag) Birgitta (sambons mamma)
tilltalsnamn är Felicia, men nu har vi även börjat fundera på Zandra, Hanna,Zara. men Felicia är det som känns bäst.

Kille : Åke, Göran eller Bo ? Johansson

Mellannamn: Åke (sambons & hans Pappa) Göran & Bo (min pappa heter Bo-Göran, så vi kommer ta det som passar bäst)
Tilltalsnamn som vi funderar på är Alex, Leo, Zack, Viggo
 
Sv: ny namntråd!

*kl*

Är det bara jag och min sambo som tycker att det räcker gott med 1 tilltalsnamn + ett mellannamn?

De flesta verkar vilja ha minst 3 förnamn...
 
Sv: ny namntråd!

inte tänkt på..
vi följer traditionen i våra släkter...
jag har aldrig tyckt eller haft några problem med tre namn..
 
Sv: ny namntråd!

Titan va faktiskt ganska bra, men känns väldigt macho, mycket att leva upp till... Blir det en tjej till har vi pratat om Vega... Men ja tror ju inte det... En Helios (sol) kanske, nej urk... det är ju namnet på en spis!!!
 
Sv: ny namntråd!

Finns det någon sida med massor av namnförslag?
Jag är helt tom i skallen på namn och det är nog dags att börja fundera.
Jag vet hur pinsam jag är på att döpa föl, hundar och liknande så jag får väl se till att det inte blir lika beslutsvånda av det nu. :o
Sambons förslag på ett pojknamn hoppas jag innerligt är ett skämt,
törs inte skriva det ens.
Nog för att jag gillar personliga namn men.... :rofl:

Josef, Kevin är jättefina namn tycker jag :love:
 
Sv: ny namntråd!

På grekiska heter sol ilios. Alltså Elias. Så vill du ha ett solnamn på en pojke kan han heta Elias, johannea.:idea:

(Gissar att det kan ha skrivits Helios i en annan transkription, Silverkedjan)
 
Sv: ny namntråd!

vi har en
Christoffer Robin (borde väl ha haft tilltalsnamnet först men... tja nu blev det såhär)... vi trodde att det var en liten tjej i magen men såg att det nog inte var så på UL... och inga killnamn hade vi på lager... vi gillar båda Nalle Puh och maken heter faktiskt Christoffer han med...
och en
Emma Jenny Lucia... Emma heter många i min släkt fast inte som tilltalsnamn, jag tycker det är fint och det är makens favoritnamn, Jenny finns på makens sida och det är ett namn han gillar och Lucia kommer från min morfars mamma som hette Emma-Lucia... eftersom "alla" av hans barnbarn heter Karl efter honom men maken vägrade att Robin skulle ha det i andranamn så tycke vi att det vore fint att ta ett annat namn som hade samband med min morfar och Lucia är inte så vanligt heller... Emma var förresten bestämt långt innan vi faktiskt hade planerat att börja med att försöka få barn - låååångt innan vi visste om att det ens fanns topplistor för barnnamn...

om det blir några fler barn så är väl Love eller Leo och Saga eller Leia namn vi funderar på
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp