Ödmjuk är man om man vågar stå för att man ibland inte räcker till.

Visst är det bra att be om råd och få lite nya idéer.

Jag tror att det finns en rädsla att förlora respekt och trovärdighet, är främsta anledningen till att använda annat nick.

För min del spelar det ingen roll vad folk kallar sig. Det va bara en reflektion

Jag tänker att det kanske handlar om att man bor på ort där det skvallras mycket, och folk kanske inte pratar om en för att de har ens bästa i åtanke direkt, och då kan det vara bra med ett anonymt nick. Ofta är ju de som frågar efter råd, enligt min uppfattning, sådana som kan erkänna fel och brister irl också.

Sedan tänker jag att om det är en svår sits kanske man behöver smälta det själv innan man behöver börja svara på en massa frågor. Alltså om jag har ett problem med något kanske jag inte har några problem att prata om det när jag själv har bearbetat det, men det kanske är jobbigt om flera frågar medan jag står mitt uppe i det. Så jag skulle snarare tro att det har med det att göra än att folk inte vill stå för att de har problem. För det tycker jag att folk överlag inte har några problem att prata om, men kanske i högre grad när de kommit förbi problemet, inte när de är mitt uppe i det.
 
Jag har inget som helst problem med annonyma nick. Jag älskar buke för den hjälp man får här, vill man fråga annonymt så är väl det ok, bara det löser problemet.
I köttrymden (irl) så är man alltid så tillgänglig, så vad skönt om människor får hjälp annonymt här på buke.
 
V
Men så fungerar det ju fortfarande om det är så att man är i ett vettigt umgänge? Alltså att man blir accepterad för den man är, oavsett kunskapsnivå eller märke på schabraket..

Jag kan lätt bli fascinerad däremot många gånger över att buke eller anda sidor ses som en bibel..Det är lika overkligt som verkligt här, tar man allt här på för stor sanning så blir det ju fel ändå. Sen ska man inte förglömma att många redan utgår från att vara lite anonyma, annars skulle ju folk ha sina namn i helhet presenterade..hur många har det? Jag känner endast till ett mycket fåtal av alla användare här som jag öht verkligen vet vilka det är. Så det råder ju en allmän anonymitet tycker jag bakom de flesta användare och jag har ingen aning om vilka människor som sitter där bakom. Men det är lite charmen också..ett fritt spelrum för att utbyta allt möjligt.
Visst är det så, det är skönt att kunna skriva anonymt, jag skulle inte vilja skriva namn och adress här.
Jag vill inte skriva ut namn och adress någonstans på nätet, jag värnar min integritet.

Om jag skulle få något problem jag inte kan lösa när det gäller mina hästar, så hade jag inte tvekat att be om hjälp IRL eller på nätsida, om jag vet att jag kan lita på människorna som känner mig IRL eller genom nätet.

Det är tilliten som brister.
 
Jag tänker att det kanske handlar om att man bor på ort där det skvallras mycket, och folk kanske inte pratar om en för att de har ens bästa i åtanke direkt, och då kan det vara bra med ett anonymt nick. Ofta är ju de som frågar efter råd, enligt min uppfattning, sådana som kan erkänna fel och brister irl också.

Sedan tänker jag att om det är en svår sits kanske man behöver smälta det själv innan man behöver börja svara på en massa frågor. Alltså om jag har ett problem med något kanske jag inte har några problem att prata om det när jag själv har bearbetat det, men det kanske är jobbigt om flera frågar medan jag står mitt uppe i det. Så jag skulle snarare tro att det har med det att göra än att folk inte vill stå för att de har problem. För det tycker jag att folk överlag inte har några problem att prata om, men kanske i högre grad när de kommit förbi problemet, inte när de är mitt uppe i det.
Det är sant, kanske man vill bolla problemet, se vilka reaktioner man får anonymt, innan man vågar ta upp saken IRL eller med ordinarie nick.
Att man gör så betyder att man känner sig osäker, av någon anledning.
Det är tilliten som brister.
Jag tror det tar tid innan en människa som använder nytt nick vågar visa sig med fel och brister.

Det är skönt att våga visa och erkänna när man inte räcker till, bland människor man litar på.
 
Jag har inget som helst problem med annonyma nick. Jag älskar buke för den hjälp man får här, vill man fråga annonymt så är väl det ok, bara det löser problemet.
I köttrymden (irl) så är man alltid så tillgänglig, så vad skönt om människor får hjälp annonymt här på buke.
Visst är det skönt att kunna skriva och fråga om vad man vill.
Det jag skriver om här, kan jag mejla till alla jag känner.
Jag sätter ingen prestige i att klara/lösa alla ev problem med hästarna själv.

Hjälpen man får här är verkligen kanonbra.
Sidan är toppen :)
 
Jag tror att man inte vill bli identifierad är den främsta anledningen.

Många av oss har hängt här i mer än ett årtionde, vi har blivit goda vänner irl. Vi är öppna med vilka vi är bakom nicket och någon gång kanske vi vill diskutera något mer privat som familjen eller jobbet, då vill vi inte att halva Buke ska veta att det är vi. Eller att kollegor eller familjemedlemmar ska bli sårade av det vi skrivit.
Tio år är en lång tid, ens nick blir något att värna, nicket blir en del av en själv. Det är lätt att skaffa sig ovänner på nätet också, det är många som läser.

Visst kan jag förstå om man vill prata om personliga problem med familj, jobb, vänner helt anonymt.
Vad jag inte kan förstå, är när det gäller ett (litet) vanligt problem med ens häst
 
Tio år är en lång tid, ens nick blir något att värna, nicket blir en del av en själv. Det är lätt att skaffa sig ovänner på nätet också, det är många som läser.
Visst kan jag förstå om man vill prata om personliga problem med familj, jobb, vänner helt anonymt.
Vad jag inte kan förstå, är när det gäller ett (litet) vanligt problem med ens häst
Fast folk är olika på det sättet. Det du kanske ser som ett litet/vanligt problem kanske är en stor grej för någon annan. Ödmjukhet är inte nödvändigtvis och exklusivt detsamma som att våga stå för det man säger. För mig är ödmjukhet att våga se och erkänna sina egna begränsningar. Men bara för att man gör det innebär det inte att man per definition känner sig bekväm med att föra allt till torgs där alla känner en eller där det även kan påverka andra som man kanske bryr sig om. Eller, för den delen, försvåra ens egen situation innan man riktigt greppat den.

Tyvärr finns det folk i världen som är så besvärade över sina egna problem eller inte vågar erkänna dem att de gärna hugger hellre än hjälper. Det är fullt tillräckligt att våga erkänna det för sig själv att man inte alltid kan lösa allt själv, om man vill vara anonym för att våga göra det borde ingen annan ha rätt att ifrågasätta det. Som sagt, alla är vi olika och vi hanterar saker på olika sätt. För att få en harmonisk värld, om så "bara" på ett forum, måste vi alla också inse detta faktum och respektera varandras olikheter.
 
Tio år är en lång tid, ens nick blir något att värna, nicket blir en del av en själv. Det är lätt att skaffa sig ovänner på nätet också, det är många som läser.

Visst kan jag förstå om man vill prata om personliga problem med familj, jobb, vänner helt anonymt.
Vad jag inte kan förstå, är när det gäller ett (litet) vanligt problem med ens häst

Vissa människor vill vara öppna, andra vill vara slutna. Jag tycker att man måste respektera att olika människor förhåller sig olika och har olika inställning till problem. Det som är en petitess för dig kan vara livsviktigt för en annan.

Vad gäller problem med hästar så får du tänka att folk använder information olika. Det händer att sådant som skrivits här använts mot författaren i andra sammanhang. T ex om du vill sälja en häst så finns det folk som letat upp allt som skrivits om hästen här och använder det mot säljaren.

Det finns andra scenarion som att man delar stall med värsta besserwissern som tror denne kan allt och som älskar att ge "goda råd" och man vill komma undan det och få känna sig fri i sitt frågande. Det finns hur många rimliga anledningar som helst.
 
Fast folk är olika på det sättet. Det du kanske ser som ett litet/vanligt problem kanske är en stor grej för någon annan. Ödmjukhet är inte nödvändigtvis och exklusivt detsamma som att våga stå för det man säger. För mig är ödmjukhet att våga se och erkänna sina egna begränsningar. Men bara för att man gör det innebär det inte att man per definition känner sig bekväm med att föra allt till torgs där alla känner en eller där det även kan påverka andra som man kanske bryr sig om. Eller, för den delen, försvåra ens egen situation innan man riktigt greppat den.

Tyvärr finns det folk i världen som är så besvärade över sina egna problem eller inte vågar erkänna dem att de gärna hugger hellre än hjälper. Det är fullt tillräckligt att våga erkänna det för sig själv att man inte alltid kan lösa allt själv, om man vill vara anonym för att våga göra det borde ingen annan ha rätt att ifrågasätta det. Som sagt, alla är vi olika och vi hanterar saker på olika sätt. För att få en harmonisk värld, om så "bara" på ett forum, måste vi alla också inse detta faktum och respektera varandras olikheter.
Erkänner men sina begränsningar om man inte vågar säga det?
Är det ödmjukt att dölja för andra att man inte räcker till?

För mig är ödmjukhet att säga, ibland räcker jag inte till, det är mänskligt, det är okey, jag accepterar mig själv och andra som inte alltid klarar det dom strävat efter. Jag accepterar människor som misslyckas.

Om någon vill vara anonym, så är det upp till var och en. Jag respekterar det.
Hur andra väljer att göra, är inte min ensak och inte min rätt att döma.

Så som vi lever idag, visar vi bara upp det som är bra på nätet på Facebook.
Våra liv är mycket en fasad. Vi vågar snart inte visa att vi inte är perfekta.
 
Men åter igen det kan ha med IRL att göra. Att man inte kan, inte får ge ut för mycket information bara för att massa läsare på en internetsajt vill gotta sig åt andras olycka.

Och det kan också som det också är för det mesta - att det verkligen ÄR en ny medlem.
 
Erkänner men sina begränsningar om man inte vågar säga det?
Är det ödmjukt att dölja för andra att man inte räcker till?
JA, och JA. Jag tycker att det räcker med att man erkänner dem för sig själv och vågar ta steget att fråga om hjälp, anonymt eller ej. Ens egen identitet borde, som jag sagt tidigare, inte spela någon roll för hur andra hjälper med ett specifikt problem.

Om någon vill vara anonym, så är det upp till var och en. Jag respekterar det.
Hur andra väljer att göra, är inte min ensak och inte min rätt att döma.
Fast om det är så du känner, varför startade du den här tråden? För, om jag ska vara ärlig, så uppfattar jag det du har skrivit hittills som att du stör dig på att vissa kanske väljer att skriva under anonymt nick och att du verkar tycka att det är fel. Men allt kan förstås inte förmedlas i en kort textsnutt på ett forum, så jag erkänner gärna att jag kan ha uppfattat dig fel.
 
Vissa människor vill vara öppna, andra vill vara slutna. Jag tycker att man måste respektera att olika människor förhåller sig olika och har olika inställning till problem. Det som är en petitess för dig kan vara livsviktigt för en annan.

Vad gäller problem med hästar så får du tänka att folk använder information olika. Det händer att sådant som skrivits här använts mot författaren i andra sammanhang. T ex om du vill sälja en häst så finns det folk som letat upp allt som skrivits om hästen här och använder det mot säljaren.

Det finns andra scenarion som att man delar stall med värsta besserwissern som tror denne kan allt och som älskar att ge "goda råd" och man vill komma undan det och få känna sig fri i sitt frågande. Det finns hur många rimliga anledningar som helst.
Buke är visst en riktig liten ankdamm...är människor verkligen så 'på'?
Hur orkar folk engagera sig så...jisses.

Vi får se när jag har varit här i tio år...kanske jag använder anonymt nick då också :)
Måste ändå säga att jag har fått svar på min fråga i inlägget.
Allt är inte vad det ser ut att vara.
Det blir spännande att följa vad som händer på buke i fortsättningen.
 
Buke är visst en riktig liten ankdamm...är människor verkligen så 'på'?
Hur orkar folk engagera sig så...jisses.

Vi får se när jag har varit här i tio år...kanske jag använder anonymt nick då också :)
Måste ändå säga att jag har fått svar på min fråga i inlägget.
Allt är inte vad det ser ut att vara.
Det blir spännande att följa vad som händer på buke i fortsättningen.

Jag har som moderator fått pm från användare som vill att jag tar bort flera år gamla inlägg som någon nu rotat fram och använt emot dem.
 
Jag har som moderator fått pm från användare som vill att jag tar bort flera år gamla inlägg som någon nu rotat fram och använt emot dem.

Jag har som moderator MÅNGA gånger under de gångna åren fått pm från användare där jag vänligen ombetts ta bort både gamla och nya trådar, som använts emot dem.

Så jag respekterar våra bukefalister, vare sig de väljer skriva under ordinarie, eller anonymt nick.
 
Nej, jag stör mig inte på människor jag inte känner.
För mig så är buke en sida på nätet, där jag är helt anonym, alla andra är också anonyma, jag har bara varit reggad sen i somras.
Helt ärligt har jag inte insett att buke är en liten damm, där alla känner alla, både i dammen och utanför, att människor håller reda på varandras görande och icke görande.
Helt klart har jag fått en ny syn på nätsidan efter denna tråden. :)
 
Titt som tätt, dyker det upp en 'ny medlem' i en ny tråd
Ofta är det människor som har haft hästar i många år. Trådarna brukar handla om ett problem som har dykt upp med en häst

Frågan är om den 'nya medlemmen' är ny på buke eller om personen inte vill ta upp problemet med sitt ordinarie nick
Skäms människor som håller på med hästar om dom inte lyckas lösa ett problem, utan måste be om råd här?


Buke är dessvärre fylld av människor där misstag ej är tillåtet.

Här är vi alla felfria och gör aldrig misstag, alla rider felfritt och ringer alltid veterinären så fort en häst så litet som ett myggbett får:sneaky: .. och gör vi de.. erkänner man aldrig de inför bukepoliserna...
Då blir man styckad i små bitar och får höra att man lever och får dras med misstaget i åratal.

Såååå... jag förstår helt klart varför folk väljer att vara anonyma när de frågar om hjälp vissa gånger!
 
Buke är dessvärre fylld av människor där misstag ej är tillåtet.

Här är vi alla felfria och gör aldrig misstag, alla rider felfritt och ringer alltid veterinären så fort en häst så litet som ett myggbett får:sneaky: .. och gör vi de.. erkänner man aldrig de inför bukepoliserna...
Då blir man styckad i små bitar och får höra att man lever och får dras med misstaget i åratal.

Såååå... jag förstår helt klart varför folk väljer att vara anonyma när de frågar om hjälp vissa gånger!
Vad synd att det är så
Dom gångerna jag har skrivit trådar har jag alltid blivit bemött vänligt och hjälpsamt

Vi får se hur det är om några år... Kanske har jag också då fått mig en skopa
Översitterifasoner brukar rinna av mig men blir det för mycket blir det klart jobbig
 
Buke är dessvärre fylld av människor där misstag ej är tillåtet.

Här är vi alla felfria och gör aldrig misstag, alla rider felfritt och ringer alltid veterinären så fort en häst så litet som ett myggbett får:sneaky: .. och gör vi de.. erkänner man aldrig de inför bukepoliserna...
Då blir man styckad i små bitar och får höra att man lever och får dras med misstaget i åratal.

Såååå... jag förstår helt klart varför folk väljer att vara anonyma när de frågar om hjälp vissa gånger!
Det där tycker jag är så fånigt. Jag tycker inte alls att det är så som du säger, utan mer så att vissa drar på sig offerkofta (tight!) genast de inte får rätt svar. Sen tror vissa att man hatar dem och förföljer dem ifall man varit av olika åsikt en gång.
 
Blev en gång, för många år sedan påhoppad av kamrater till en medryttarhästs ägare, då jag ställde en allmän fråga angående hältor och dylikt, och tog hästen i fråga som exempel. Blev tillsagd att jag minsann skulle passa mig för att snacka skit, och så var det ju inte menat. Kan ha varit sexton när detta inträffade. Har inte hittat på anonyma nick, utan istället hållt mig från att ens ta upp saker som rör hästar jag håller på med. Kan dock tänka mig att en sådan sak skulle få vem som helst att kanske ställa frågor och dylikt anonymt.
 
Jag blev uppringd av en reporter nu i veckan pga ett 5 år gammalt inlägg på ett annat forum. Snokigt värre! Anonymiteten försvinner rätt fort när man delar med sig om saker, så jag har full förståelse för att folk väljer att ta vissa saker under nytt nick.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 372
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 267
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 777
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp