AliceZeta

Trådstartare
Titt som tätt, dyker det upp en 'ny medlem' i en ny tråd
Ofta är det människor som har haft hästar i många år. Trådarna brukar handla om ett problem som har dykt upp med en häst

Frågan är om den 'nya medlemmen' är ny på buke eller om personen inte vill ta upp problemet med sitt ordinarie nick
Skäms människor som håller på med hästar om dom inte lyckas lösa ett problem, utan måste be om råd här?
 
Bättre att fråga och våga erkänna att man inte kan allt och man funderar på om det kanske inte fungerat med de tränare, veterinärer man har anlitat och då i stället be om "a second opinion" med någon opartisk för att se om magkänslan är rätt. Än att fortsätta "experimentera" och förstöra en häst, kan jag tycka... Men det kanske inte du tycker?
 
Bättre att fråga och våga erkänna att man inte kan allt, än att experimentera och förstöra en häst, kan jag tycka... men det kanske inte du tycker?
Bättre är att våga stå för fel och brister, utan att behöva 'gömma sig' bakom ett nytt nick.
Alla som har djur, får någon gång ett problem man behöver hjälp med, varför skämmas för det?
 
Men hur vet du så säkert, att det är någon som gömmer sig bakom något annat nick?

Jag kan direkt säga att jag har aldrig skämts och gömt mig bakom något utan jag har lagt ut de besiktningsprotokoll från djurskydd, lämnat telefonnummer till behandlande veterinär och annat när "så kallade vänner" anmält mig.

Men samtidigt, är det så att man inte får hänga ut folk hur som helst här på forumet. Så det kan ju vara så att OM det någon gång är någon som skapar ett andra nick, inte kan eller får visa vem han/hon är och att det finns för mkt information i det ordinarie nicket. Så allt är inte svart eller vitt, eftersom det kanske inte bara är personen bakom nicket som blir drabbad, utan stallkamrater, stallvärdar, veterinärer, hovslagare, tränare, tävlingsdomare och vad det nu än må vara.
 
Jag förstår inte vad problemet är. Vad gör det dig om någon annan vill skapa ett anonymt nick?

En "ny medlem" betyder inte heller att det är just ett anonymt nick, det kan lika gärna vara en ny medlem som just hittat hit, eller någon av dom som följer bukefalos i "kulisserna". Som läser, men aldrig skriver.

Återigen, vad är problemet?
 
Men hur vet du så säkert, att det är någon som gömmer sig bakom något annat nick?

Jag kan direkt säga att jag har aldrig skämts och gömt mig bakom något utan jag har lagt ut de besiktningsprotokoll från djurskydd, lämnat telefonnummer till behandlande veterinär och annat när "så kallade vänner" anmält mig.

Men samtidigt, är det så att man inte får hänga ut folk hur som helst här på forumet. Så det kan ju vara så att OM det någon gång är någon som skapar ett andra nick, inte kan eller får visa vem han/hon är och att det finns för mkt information i det ordinarie nicket. Så allt är inte svart eller vitt, eftersom det kanske inte bara är personen bakom nicket som blir drabbad, utan stallkamrater, stallvärdar, veterinärer, hovslagare, tränare, tävlingsdomare och vad det nu än må vara.
Inte vet jag säkert att någon gömmer sig tillfälligt bakom ett nytt nick.

Ändå kan jag få en känsla av att det är så.

Visst kan det också vara så att man är känd här på buke och andra vet i vilket stall man har sin häst. Självklart kan det vara känsligt om man då tar upp sådant som har hänt i stallet. Det är fullt förståligt.

Vad jag reagerar på är när en person har ett problem med sin egen häst och inte vill fråga om råd, med ordinarie nick.

Vill man då bara behålla en fin fasad, vara/visa sig duktig och utan brister?
Det speglar mycket det samhället vi lever i idag.

Man ska bara visa upp en fin fläckfri yta.
 
Det kan säkert vara så i vissa fall, att personen vill vara "felfri" för andra bukare. Eller så vill personen inte att andra i stallet (t.ex.) ska veta, eller något helt annat.

För egen del när jag skriver på anonymt nick så är det just det senare, att jag inte vill att personer jag känner vare sig det är stallmänniskor eller andra, ska få reda på något jag tycker är känsligt. Jag vill mao ha tips och råd om en häst eller något annat, men utan att folk jag känner får reda på en massa detaljer.
 
@AliceZeta:
Frågan jag ställer mig är:
Vad spelar det för roll vad de kallar sig? Det viktiga är väl att de är såpass ödmjuka och har tillräcklig självinsikt för att fråga om råd om de känner att deras egen kunskap kanske inte räcker till eller om de helt enkelt bara vill ha nya/annorlunda infallsvinklar? Man behöver väl inte veta vem personen bakom frågan är för att ge ett hjälpsamt svar?
 
Titt som tätt, dyker det upp en 'ny medlem' i en ny tråd
Ofta är det människor som har haft hästar i många år. Trådarna brukar handla om ett problem som har dykt upp med en häst

Frågan är om den 'nya medlemmen' är ny på buke eller om personen inte vill ta upp problemet med sitt ordinarie nick
Skäms människor som håller på med hästar om dom inte lyckas lösa ett problem, utan måste be om råd här?

Tycker det är upp till var och en. Om man inte vill ha sitt vanliga nick ska man inte behöva ha detta. Man kanske skäms, rädd att bli avvisad med dumma kommentarer och gömmer sig då bakom ett nick . Ser inget fel i det. Dock har man olika åsikter och kan säkert vara så som du säger.
 
Jag tycker nog att nya medlemmar med problem är såna som läst länge och som reggar sig när de får en egen fråga.

Sen tycker jag att det verkligen inte är något att bry sig om så länge man inte skaffar dubbelnick för att trakassera andra eller hålla med sig själv i diskussioner.
 
Det kan säkert vara så i vissa fall, att personen vill vara "felfri" för andra bukare. Eller så vill personen inte att andra i stallet (t.ex.) ska veta, eller något helt annat.

För egen del när jag skriver på anonymt nick så är det just det senare, att jag inte vill att personer jag känner vare sig det är stallmänniskor eller andra, ska få reda på något jag tycker är känsligt. Jag vill mao ha tips och råd om en häst eller något annat, men utan att folk jag känner får reda på en massa detaljer.
Det är väl det som är lite tragiskt...att man inte vågar/vill att dom man känner här eller irl ska veta att man ibland inte kan lösa ev problem.
Om vuxna inte kan stå för att man ibland inte räcker till och kan och vet allt bäst. Hur ska då unga människor våga erkänna om dom gör fel?
Prestationsångesten bland unga ökar, vi kan läsa det här på buke.
Unga vill visa sig duktiga, ha dom finaste grejerna etc att det till slut tar bort glädjen med sporten.

När jag gick på ridskola och hängde i stallet fanns öht inga krav på fina prylar alla accepterades, en del va duktiga, en del mindre duktiga ( jag bl.a.) och det va helt okey, vi hade roligt.
 
@AliceZeta:
Frågan jag ställer mig är:
Vad spelar det för roll vad de kallar sig? Det viktiga är väl att de är såpass ödmjuka och har tillräcklig självinsikt för att fråga om råd om de känner att deras egen kunskap kanske inte räcker till eller om de helt enkelt bara vill ha nya/annorlunda infallsvinklar? Man behöver väl inte veta vem personen bakom frågan är för att ge ett hjälpsamt svar?
Ödmjuk är man om man vågar stå för att man ibland inte räcker till.

Visst är det bra att be om råd och få lite nya idéer.

Jag tror att det finns en rädsla att förlora respekt och trovärdighet, är främsta anledningen till att använda annat nick.

För min del spelar det ingen roll vad folk kallar sig. Det va bara en reflektion
 
Jag tycker nog att nya medlemmar med problem är såna som läst länge och som reggar sig när de får en egen fråga.

Sen tycker jag att det verkligen inte är något att bry sig om så länge man inte skaffar dubbelnick för att trakassera andra eller hålla med sig själv i diskussioner.
Jo, jag halkade in många gånger på buke, när jag googlade
Tyckte det va en bra sida och reggade ett nick
Trakasserier har jag inte sett på denna sidan alls, antingen sköter sig folk eller så jobbar ni hårt med att rensa
 
Sen verkar de "nya medlemmarna" faktiskt ofta vara folk som verkligen är nya här, för ofta blir de helt chockade över att inte få de svar de vill ha. Och det vet alla på Buke att man inte får:rofl:
Stämmer, man blir inte struken medhårs här.
Det förväntade jag mig inte på en häst sida... :)
 
Jag tror att man inte vill bli identifierad är den främsta anledningen.

Många av oss har hängt här i mer än ett årtionde, vi har blivit goda vänner irl. Vi är öppna med vilka vi är bakom nicket och någon gång kanske vi vill diskutera något mer privat som familjen eller jobbet, då vill vi inte att halva Buke ska veta att det är vi. Eller att kollegor eller familjemedlemmar ska bli sårade av det vi skrivit.
 
Jag tror att man inte vill bli identifierad är den främsta anledningen.

Kanske just en sådan anledning..Om det är så att man vill ställa en väldigt anonym fråga som kan beröra andra, just för andras åsikter på ett opartiskt sätt kan det vara en sån simpel sak att man gör ett nytt nick för att andra i sin närhet vet vem man är.

Behöver inte vara konstigt alls och man märker ju ifall ett nytt nick far runt i trådar bara för att babbla runt eller trolla tycker jag.

Beror helt på syftet tycker jag därav.
Jag skulle aldrig skriva ut sådant som jag själv inte kan stå för irl, därför att mina svar här och över allt annars baseras på antingen mina åsikter, det jag vet eller det jag upplevt.
Jag skulle därför inte skapa ett nytt nick bara för att gömma mig, men om det skulle vara just så att jag behöver ha rådfrågning och det kan beröra andra och vara så att de lätt hittar min ord användare så skulle jag inte tveka på att göra en ny, tillfällig..för ibland är det himla känsligt.

Trots det är vi ju aldrig anonyma dock.
 
Senast ändrad:
När jag gick på ridskola och hängde i stallet fanns öht inga krav på fina prylar alla accepterades, en del va duktiga, en del mindre duktiga ( jag bl.a.) och det va helt okey, vi hade roligt.

Men så fungerar det ju fortfarande om det är så att man är i ett vettigt umgänge? Alltså att man blir accepterad för den man är, oavsett kunskapsnivå eller märke på schabraket..

Jag kan lätt bli fascinerad däremot många gånger över att buke eller anda sidor ses som en bibel..Det är lika overkligt som verkligt här, tar man allt här på för stor sanning så blir det ju fel ändå. Sen ska man inte förglömma att många redan utgår från att vara lite anonyma, annars skulle ju folk ha sina namn i helhet presenterade..hur många har det? Jag känner endast till ett mycket fåtal av alla användare här som jag öht verkligen vet vilka det är. Så det råder ju en allmän anonymitet tycker jag bakom de flesta användare och jag har ingen aning om vilka människor som sitter där bakom. Men det är lite charmen också..ett fritt spelrum för att utbyta allt möjligt.
 
Senast ändrad:
Jag tror som andra säger att man oftast snarare vill skydda sin identitet och andra för att ta illa vid sig. Att det skulle vara en större anledning att man skapar ett nytt nick, än att man vill vara ofelbar och inte vågar stå för sin åsikt.
För min del spelar det ingen roll vad folk kallar sig. Det va bara en reflektion
Jag tycker det verkar som att du inte tycker det är ok att skapa nya nick, med tanke på hur du ifrågasätter de som gör det.
Ödmjuk är man om man vågar stå för att man ibland inte räcker till.
Menar du att man inte kan vara ödmjuk när man skapar ett anonymt nick?
 
Sen vill jag inflika en till sak:

En ny användare, okänd för de flesta eller inte ska ha lika mycket rätt att skriva av sig som vem som helst på detta forum oavsett ämne typ (såvida det är inom norm och regel)
Spelar väl ingen roll om man har hängt på buke länge eller aldrig? Eller räknas som anonym eller inte..en ny användare känns dock alltid relativt anonym för att den ju är ny.
Värre skulle det ju vara om bara vissa eller långtidsanvändare hade rätten till det, hur skulle det se ut?

Jag begriper mig nog inte på denna fundering alls om jag ska vara ärlig, men ställer mig fullt ut bakom att få ha rätt till att vara så anonym det går, ifall man vill :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 372
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 267
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 777
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp